עו"ד נתן רוזנבלט
משתמש מקצוען
הנתונים שלך שוטפים וניכר שאתה יודע משהו אבל לא עד הסוף:חיפה וצפת זה טיפל'ה שונה
יש הבדל ענק בין ההתיישביות של החסידים לאלו של הליטאים
ויזניץ למשל הסיכמו להגיע אחרי רחמים ותחנונים, ובמיוחד לאחר שלפני 4 שנים שיוקו להם שם פרוייקט במחיר רצפה
וללטיאים בגבעת המורה אף אחד לא התחנן...
(ועדיין כל חסיד בפריפריה חושב על הרגע שהוא יוכל לעזוב..)
מנגד הליטאים הגיעו למשל לחריש לשממה, לא היה שום גוף רציני וממוסד שעזר להם...
זה לא רק זה. הליטאים כובשים את כל הפרירפריה,
זה ההתיישבות הליטאית הענקית באופקים, וכן בתפרח, כרמיאל, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, קריית אתא, חריש,
רכסים, חדרה, תל ציון, מיצד, ועוד ועוד מקומות שכף רגלי חסיד כמעט שלא דרכה שם...
ויזניץ לא בנו שום פרוייקט לפני שהגיעו, הכל היה אחרי שכמה בודדים הגיעו בשליחות האדמור הנוכחי (שלא היה עדיין אדמור ממש), אני זוכר שהשלמתי להם מניין כפשוטו בחדר שנתנו להם בבית הכנסת של הטוניסאים ברחוב הצנחנים עשר...
תל ציון הוקמה על ידי חסיד למען חסידים, אתה צודק שזה עבר מהפך עקב נסיבות מצערות במיוחד ויוצאות דופן.
קרית מלאכי - קהילה מפוארת של מאה אברכים וזה מצויין וכל הכבוד, אבל לחב"ד יש 1500.
בשאר המקומות - יש גם מקומות כנגד. למשל מאשדוד שהיא 95% חסידים ורובם הגיעו כשזה היה הפריפריה של אז. הוא הדין לקרית גת ועוד.
או ערים כמו ערד וחצור, צפת (90%) ונוף הגליל (כנ"ל), ואפילו נתניה ובת ים (בבוב) שההתיישבות הייתה על בסיס הליכה לפירפריה.