עכשיו תורי.
התחלתי לקרוא את הספר יותר בגלל רצון להתמצא במושגים החדשים, המשכתי בגלל שזה היה מעניין. בסיום שוב נפלתי.
קראתי שוב את כל השו"ת כאן באשכול, נראה לי שעדיין יש לי שאלות שעוד לא נענו.
קודם כל סקירה של הספר - ואזהרה, אין פה סינון מספוילרים. אבל גם ככה מי שהגיע עד לכאן לא מפחד מזה.
ספר שמתחיל כמד"ב, עם היסטוריה חילופית על מהפכה גדולה בעבר ששינתה את מפת העולם - גם פיזית התחברו יבשות ויבש הים התיכון, גם מבחינה מדינית, יש רק חמש מדינות שכל אחת מהן עם מדיניות ברורה ושונה מאד.
ספר פנטזיה יכול להיות מורכב וקשה להבנה בגלל שהוא שונה מהעולם הריאלי. בדופליקטים - לא. יש את הענין של חלוקת הגלובוס מחדש, וכל שאר הפנטזיה מתבררת לקוראים בהדרגה, יחד עם הגילויים לדני גיבור הסיפור, שגם הוא לא ידע כלום ולומד את החוקים יחד עם הקוראים.
למעשה אלו שני חלקים, המד"ב על איך העולם נראה אחרי המהפכה, והחלק של מסדר הדופליקטים. אישית, החלק של המד"ב קצת ניתק אותי מהסיפור, כי זה כללים חדשים וחוקים חדשים, ואולי זה מפריע לפנטזית הדופליקטים להיות משכנעת יותר. אני חושבת שהייתי שמחה לקרוא על מסדר כזה בעולם כמו שאנחנו חיים בו עכשיו. זה היה מפחיד יותר...
הספר היה מעניין, היו גם כמה חלקים מותחים, אבל לחלוטין לא מה שהכרנו ממרגל להשכרה.
לדעתי יש גם כמה דברים לא ברורים בפנטזיה, שגרמו לי לא להשאב לגמרי לתוך הפנטזיה ולקרוא יותר מתוך בידור משועשע מההמצאה. כן ראיתי בתגובות על קוראים שניסו לזמן סקנדר, לי זה ממש לא קרה.
גם חוקים מורכבים מאד, גם לא הכל ברור מתוך הספר.
גיבור הסיפור שוכח כל לילה את מה שעבר עליו ביום האתמול. זוכר את עצמו בן 15 ולא יודע שעבר כבר זמן מאז והוא לא זוכר את זה.
הוא מתגבר על זה בעזרת ספר זכרונות בו הוא כותב כל ערב את מה שעבר עליו, וקורא את זה בבוקר, בכמה דקות שיש לו ואז יוצא לסדר היום שלו בלי שום הפרעה. כמעט, חוץ מלהסמיק מול אנשים שהוא לא זוכר, או ללכת יחד עם אחיו כי הדרכים מסביב הבית שונות ממה שהוא זוכר.
בגלל בעית הזיכרון הוא לא ממשיך ללמוד בישיבה אלא נכנס לתוכנית כללית שפתחה בפעם הראשונה קבוצה ל"אורתודוקסים", לשנת התגלות. התוכנית מכשירה ובוחנת צעירים במסע שעובר בין חמש מדינות העולם.
בתוך התוכנית, במסע למילוי המשימה הראשונה הוא נקלע לצרות. הוא והחברים שלו נחטפים, אמא שלו מאוימת, והוא נתון בין שלום האנושות כולה לבין הגנה על משפחתו וחבריו. כמובן שהוא לא מסוגל שאנשים יפגעו בגללו, ולכן הוא מסכן את כל האנושות למענם. ומצליח להציל אותם. רק קותי המדריך נשאר נכה חסר רגל, אבל בעוד מאה שנים בבתי חולים משוכללים משתילים תותבות ככה שזה רק פציעה קטנה. ככה ירד לו האבן מהלב והמצפון שלו נשאר נקי.
גם טהולא מת, והוא קבר אותו. אבל הוא לא יהודי אז זה בטח אחרת. וגם דני הזהיר אותו, אם נהיה כנים והוא באמת החליט על דעת עצמו להסתכן.
עכשיו לביקורת ולשאלות
דבר ראשון דני. מעניין אותי מאד להבין את משמעות השם דֶניאל. מילא דני, שם חיבה אז הכל יכול להיות. אבל לעוות שם ככה, הפריע לי. במיוחד שלא הבנתי מה זה הוסיף או שינה לעלילה, חוץ מלתקוע אותי בכל פעם בה קראתי את שמו.
לא אייל גלבוע, אבל כנראה בן דוד. בסגנון צעיר יותר, אפילו צעיר מכפי שאפשר לצפות מבן כמעט 20. חבל ששנת ההתגלות לא מתוכננת לבני 17.
גבוה וחסון ושרירי וכל יכול ולא נרתע מקשיים. החסרון היחיד שלו זה שהוא מסמיק די הרבה. לא מציג כל כך טוב.
החברים שלו, כמי שמייצגים כל אחד את מדינת המוצא שלו, ממלאים את תפקידם בשלימות.
אגב, גם המגמתיות הברורה של שמות המדינות, פרדייס למולדתו של דני. כי חיים בה בערך כמו לפני כמאה שנה ואין בה קידמה. טלפון אחד בעיר, רועי צאן, בתי חולים ברמה בסיסית ומתניידים עם סוסים ועגלות.
אם הייתי באיזה תפקיד בינלאומי הייתי מערערת אז, כשהקימו את העולם החדש. היה אסור להם לכנות כך את המדינה שלהם. אישית יש לי פנטזיה אחרת לפרדייס של העולם הזה.
ובכן פיוצ'ר, שהיא הקידמה. מעבירה את המסר ברור מאד מה הפיוצ'ר הצפוי אם לא נתעשת: נראה כולנו כמו דיוויד, בחור מפונק ועצלן שתלוי כמו באינפוזיה בשבבים ורובוטים החכמים שלו.
רק למה הגיע לשנת ההתגלות לא הבנתי. לא למה הגיע, ולא איך קיבלו אותו לשם.
סנדי שגרונו ניחר מלהסביר למה סיים שונה מקומוניזם. כלשונו בלי ציטוט מדויק, הרעיון היה טוב רק הביצוע גרוע. בגלל שמושחתים היו בשלטון. בסיים גם הביצוע מושלם. נו נו.
ישי ונתן אמורים לייצג את אינדיווידואל ואריסטוקרט, אבל לא מתעכבים עליהם, כנראה תורם יגיע בספרים שיתמקדו במולדתם אז לא הבנתי את היחודיות הברורה של הארצות שלהם.
יש עוד דמויות שכבר כתבו עליהם ואין לי מה לחדש. נהניתי ממייקל והלן, מקסימיליאן. בנדו. ועוד כמה דופליקטים.
זירו גם צפוי מדי ורשע גדול מדי. אישית הייתי שמחה להתקל בפחות אלימות. לפחות בתיאורים שלא נצרכים להבנת העלילה.
יש חלקים בעלילה שמתוארים צעד אחרי צעד בהרחבה, ויש דילוגים ענקיים כמו על כל החודש של גלובל, איך החברים של דני חזרו לגלובל (ולמה לא ניסו ללכוד עוד נוצה?), איך הגיע דני מהבית ועד לדואוסיינס אל גלובל.
לאורך החלק הראשון של העלילה, בעית הזכרון של דני ממש הפריעה לי. בחור שמתעורר כל בוקר בידע שהוא בן 15 ואז נודע שבעצם הוא בן 18 והוא לא זוכר, לא אמור לקרוא את הספר שלו בעשר דקות ולצאת לישיבה כאילו לא קרה דבר. ועוד להיות השחצן והמוצלח ומוכשר מבין כולם.
וגם אם יש לו ספר שכתוב בו הכל, נניח אם אשתכנע שבאמת מישהו יכול לסכם לעצמו את כל היום ולכתוב בספר ולקרוא כל יום שעובר עוד ועוד ועוד והסדר יום שלו לא מופרע בכלל, זה לא באמת פתרון לזכרון, כן? ידיעות שקוראים מתוך ספר, אין להם את התחושות והרגשות והפרטים שיש לזכרון אמיתי במח.
זה אמור להפריע לו הרבה יותר ממה שמובא בספר.
חוץ מכמה חורים קטנים, כמו זה כשהוא הקניט את דיוויד שאחותו לאי טובה יותר ממנו - גם את זה הוא כתב בספר וזכר לקרוא באותו יום?
מתואר שכאילו הוא מתרגל לזה שהוא שוכח. פרדוקס מוזר.
בין לבין, בתיאורים על היכולות האגדתיות של דני - והיכולות שלו לחלוטין לא מציאותיות גם לפי כללי הספר אבל נראה לי מי שמכיר את אייל מבין אז אני אדלג על זה - אם הקוראים לא מספיק מבינים כמה זה אגדי, יש את מקסימיליאן שעומד בצד וחושב - בפונט נטוי כדי שלא נפספס את זה - מה בדיוק עלינו לחשוב.
היה עוד קטע כזה עם הכנסת מחשבות לקוראים אבל את זה קראתי בשבת ולא כתבתי מיד, לא הולכת לבדוק עכשיו....
סתם מעניין אותי, עוד מאה-מאתיים שנה לא יהיו עדות או קהילות שונות? כשרויות, השקפה. דיונים עד כמה לקבל את התנהלות המדינות השונות, קידמה מול הפרדייס. מה שהם מתווכחים ביניהם - מחליפים מהלומות מילוליות - זה רק פטריוטיות, שקצת מוזרה לי גם מבחינת האפיון, מהתבוננות בעולם שאני מכירה אנשים הם לא כאלה, וגם מבחינה השקפתית. זה לא מאד משנה אבל לי זה נתן תחושה תלושה של כל הנושא האורתודוכסי שם. ולמה לא פשוט לקרוא להם חרדים?
הפריע לי שבתחילת שנת ההתגלות מספרים לצעירים על המשימה הראשונה, לצאת לקני הדואוסינס והם מופתעים ובקושי יודעים מה זה. זה ככה כל שנה, הם לא חקרו קצת למה הם יוצאים?
ואם אפשר ללכוד ביצה, למה כל כך קשה לגדל את הגוזל באיזו שמורה מדעית כדי לחקור ולאלף אותו ולגדל עוד דורות של דאוסיינסים מאולפים?
אם יש סקנדר ארצי לכל דופליקט, מה הוא עושה בינתיים? איך הסקנדר של דני תפקד למרות שהמח שלו (של הבייס) היה בתרדמת. איך הוא קיבל החלטות מעצמו. ואם ככה זה סקנדר, איפה כל הסקנדרים של כל הדופליקטים? מסתובבים בעולם ככפילים? ישנים?
למה הדופליקטים חושבים או נותנים את ההרגשה הזאת לדני שזירו הוא דופליקט? כל כך ברור מהספר שהוא לא. ובכל אופן אין להם שום הוכחה לזה.
בנדו מוכיח את כח העל שלו לזירו של ראיה על חושית כשהוא אומר לו שיש לו תליון מתחת לחולצה. אם זה התליון ההוא - זה לא הגיוני כי גם בנדו וגם דני היו סקנדרים ואם זה התליון הם לא היו יכולים להיות שם.
איך זירו הצליח לאלץ את טהולא להביא לו את הכדור? זה ממש לא ברור. לא טכנית אלא מוסרית. למה שיעשה את זה.*
יש איזה סעיף בלשון הספר - על הערצה עיוורת למנהיגים. גם הדרישה מהדופליקטים למסדר ולמנהיגים, אבל במיוחד בלט לי אאודו לזירו, ואברשה לקאלי. לא משנה אם זה לנבל או לאדם הטוב ורחמן זה לא נשמע לי מושג חיובי בכלל.
בכלל, בתור מה המסדר מחייב? כמו שכתוב בהקדמה, נניח שיקרה כזה דבר ויהיו אנשים שיירשו בגנים כח על שאין לכל האנשים. אוקיי. נניח אנשים שיש להם יכולת שמיעה יוצאת דופן. מה מחייב אותם להענות למשימות, לשבועה, לעונשים של מסדר שגם הם כאלה?
ועוד משהו שלא אמור להיות אחרון אבל לא משנה הסדר - אם אני הייתי מוצאת את עצמי מול זאב חי ומאובן, לא הייתי מעלה בדעתי שיש כזאת אפשרות שהוא קפוא, ושאני זו שעשיתי את זה. דני מאמין לזה ממש בקלות.
* קראתי את המאמר של יונה ספיר וגם בתשובות פה, שחלק מהדברים נקרא בסדרה הבאה. אני לא יודעת. מקובל עלי שהמשך של הספר או כמה רמזים מכאן יתבררו בחלק הבא. אבל על שאלות של חלקים משמעותיים בעלילה תשובה כזאת זה כאילו למכור חצי ספר, או חור באמצע.
ספר, וכאן ספציפית הוא גם לא דק כל כך, אמור להכיל עלילה שלימה. התחלה אמצע וסוף. אולי לא סוף מושלם או סגור מאד, אבל פה חסר יותר מהאמצע מאשר הסיום שכן הגיע לאיזה מילוי של העלילה.
ואם חסר חלק אז זה חסר.
הארכתי. מי ששרד עד לכאן - ברכותיי. אין לי שום כח על להעניק בתמורה.
ואם יש גם תגובה אשמח לקרוא.