וואו. כמה בורות, כמה התנשאות, ואיזו רמה מגוחכת של האשמת הקרבן.
רוב המגיבים כאן נראים כאלו שמכירים כמה אנשים בודדים, ובונים על זה תזות שלמות.
אז קודם כל, לגבי הטענות הנטענות על כך שאנשים מעדיפים בכל מחיר את המוסדות האשכנזיים:
א. יש עולם תורה ספרדי, והוא אחלה, לומדים בו עשרות אלפי בחורי ישיבות במחזור, ואני לא חושב שהם אבלים על כך.
ב. הציבור הספרדי, בשונה מהאשכנזי, מפוזר על פני כל הארץ, ולא רק בריכוזים החרדיים. כשאשכנזים התחילו לדבר על מעבר בקבוצות מסודרות לפריפריה, הספרדים כבר התחילו לגדל שם דור שני ולפעמים שלישי. מטבע הדברים, ספרדים שחיים בריכוזים הגדולים, יעדיפו להתקרב ולהתנהל על פי מנהג המקום. אין לי תביעה מולם, אבל הם לא הנושא כאן, ולכן אין מה לעסוק בהם. אני מסכים לגמרי, שאברך חרדי שיש בקרבת מקום לביתו מוסד ספרדי נורמלי, ובוחר לחפש מקום אשכנזי רק בגלל היותו אשכנזי - הוא טועה, ובכנות - אני מבין למה מוסד אשכנזי לא יהיה מעוניין בו, כי לא מדובר בחומר האנושי הטוב ביותר שיש למגזר להציע.
במילים אחרות, אני מוכן לקבל דחייה על רקע של מוצא, כאשר מלכתחילה - הסיבה לרצון להתקבל לאותו מוסד, היא בשל המוצא המנהלי שלו.
ג. בהרבה מאוד מהמקרים זה לא ככה.
בהרבה מאוד מהמקרים, מדובר במקומות שבהם אין חלופה. מקרים שבהם יש מוסד לימודים מעולה, שנועד עבור בני תורה, כאשר האברך שמעוניין להכניס את ילדיו לשם - הוא אכן בן תורה שעומד בכל הקריטריונים של המוסד. לשלוח את האברך עם ילדיו לעיר אחרת / לשכונה מרוחקת, זו רשעות. רשעות, כמו שכל אחד מכם יבין אם יסרבו לקבל את הבן שלו למוסד הקהילתי, וישלחו אותו באוטובוסים למרחק נסיעה של שעה מדי יום, כאשר הנימוק הרשמי הוא שסבא שלו אכל נקניק פסטרמה במקום נקניק סלאמי. החלטה שרירותית, שנובעת נטו מתפיסות קדומות, מתחושת עליונות שאינה מבוססת על דבר, מהרגשת רוממות, ופחדים קמאיים מפני מגזר שהמנהל הנכבד לא מכיר.
הדבר היחיד שנדרש הוא, להכיר בכך שיש בני תורה ספרדיים בדיוק כמו שיש כאלו שהם אשכנזיים. אם המוסד מיועד עבור קהל יעד של בני תורה, או אברכים, או אנשים ששומרים על רמה מסויימת של הקפדה על ההלכה, שאלו יהיו הקריטריונים. אף פעם לא העליתי בדעתי לחשוב שמוסד צריך לקבל מי שנמצא ברמה פשרנית.
אבל המציאות היא, שהסיבה היחידה לדחייה של אותן משפחות, זו ארץ המוצא שלהם. מדובר בתרבות נוראית, שבכל העולם כבר לא קיימת, ורק אצלנו כן. אצלנו, הציבור האיכותי ביותר, המקפיד ביותר על בן אדם לחברו.
ולגבי טענות שונות על פוליטיקאים - לא רואה איך זה קשור. רק הפוליטיקאים אמורים להיות אחראיים לזה? אין לנו ערבות הדדית? לא עמדנו יחד על הר סיני? אנחנו לא מצווים כבר להחיות איש את אחיו? לגמול חסד זה עם זה? תקנת חז״ל להעמיד מלמדי תינוקות בכל כרך כדי שלא תהיה מציאות של נער שאינו לומד, לא חלה בנוגע לילדים או נערים ממוצא ספרדי?
ד. עכשיו, בואו נרד לשורש.
כולנו מבינים, שהמנהל לא באמת חושש כאן חשש רציונלי. הספרדים לא יקלקלו לו את כל מה שהוא בנה, ולא יכניסו לו אייפונים לכיתות. המנהל ניזון מפחדים נוראיים בלתי רציונליים, מדעות קדומות הזויות שאי אפשר להעלותן על הדעת.
כמה מהם בטוחים בעליונות הגזעית שלהם, מול אחיהם הבלתי מתורבתים מארצות המזרח?
כמה מהם סבורים שהתרבות האירופאית שלהם הופכת אותם למשכילים, לבעלי תכונות נפש מדהימות, למול היצורים חסרי המעוף וההשכלה מארצות ערב?
כמה מהם בטוחים, שאנשי עדות המזרח לעולם לא יצליחו לחצות את הפער שהם סבורים שקיים?
תמשיכו לגונן על אנשים מרושעים, מושחתים וערלי לב. רק תדעו, לא כל מי שמנסה להיכנס למוסד אשכנזי הוא משוכנז. הרוב המוחלט מהסיפורים שאתם שומעים, נוגע לכאלו שאין להם שום ברירה. הם נאלצים להילחם, כדי שהילדים שלהם יזכו לחינוך הוגן בדיוק כמו אנשי השכונה או העיר. אם היה להם מוסד נורמלי ספרדי, תאמינו לי, הם לא היו מתבזים עד כדי כך. אף אחד לא נהנה להידחף למקום שלא רוצים אותו.
ה. ואליכם הסבורים שעדיין יש פערי רמות, אליכם שמסרבים לגלות בקול את מה שהם חושבים בפנים - אבל הם בטוחים במאת האחוזים בצדקת דרכם, ואף רומזים זאת בחצאי מילים או ברוח הדברים, אליכם אני מוכרח לומר...
תלמדו קצת.
תחכימו קצת.
תלמדו קצת היסטוריה.
אני באמת מוכן לעזור לכם להבין טוב יותר.
מי שעדיין יתעקש ויישאר בשלו - אין לי איך לעזור לו. בורות זה משהו שקשה מאוד לעקור, במיוחד כשהיא באה ממי שסבור שהוא יודע כל.
==
עוד משהו:
מנהל שקורע דפי רישום מול פרצוף של הורים כאובים, הוא לא אדם שצריך לעסוק בחינוך. לא הייתי רוצה שכזה בן אדם יהיה מופקד על חינוך הילדים שלי, כי לכו תדעו מה תהיה קבלת ההחלטות שלו.
בן אדם כזה, צריך לשבת מאותו יום עד סוף חייו בבית, מנודה ומשוקץ, באופן שאף מוסד לימודים לא ירשה שהוא ידרוך בפתחו. חינוך זה עניין לאנשים עם מידות.
הסיבה היחידה שהוא מעז, היא אנשים שמגבים אותו על ׳האומץ׳ שלו.
תחשבו היטב אם אתם רוצים לתת לזה לגיטימציה. בסוף, התופעות האלו תמיד חוזרות נגד מי שמגבה אותן.