מידע שימושי בעניין השידוכים

  • פותח הנושא mat
  • פורסם בתאריך

מעט מן האור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
היה כנס שבוע שעבר שהייתי בו הכנס היה מיועד לראשי הישיבות הגדולות וגדולי ישראל דרשו מראשי הישיבות. לפעול כדי שהבחורים בישיבות שלהם ירשמו למאגר.
צפה בקובץ המצורף 869273
ארגון לב אחד: כינוס ראשי הישיבות בארה"ק • גלריה
 

מעט מן האור

משתמש מקצוען
D I G I T A L
בסיעתא דשמיא


כל אחד יכול להכניס שמות??

אני ממש ישמח
יש להם אפשרות גם דרך האתר
 

סימן שאלה

משתמש פעיל
שמקבלים סכום עתק, יגרום להם בעוד 20 שנה להתחיל לשלם יותר מפי ארבעה וחמשה על דירות ילדיהם

וילדיהם יקבלו סכום עתק, ואחרי 20 שנה יתחילו לשלם יותר מפי ארבעה וחמשה,

וילדיהם יקבלו סכום עתק, ואחרי 20 שנה יתחילו לשלם יותר מפי ארבעה וחמשה,

וילדיהם יקבלו סכום עתק, ואחרי 20 שנה יתחילו לשלם יותר מפי ארבעה וחמשה,

וילדיהם יקבלו סכום עתק...

חד גדיא, חד גדיא
 

loving music

משתמש מקצוען
אגב, אני לא באה חלילה לערער על כל מה שאומרים פה, הכל נכון והורים אינם צריכים למסור את נפשם בשביל לקנות דירות ל 5 עד 15 ילדיהם, אבל בכל זאת נקודה קטנה למחשבה - ההורים האלו, וכל האנשים הטובים שמנסים לבטל את המנהג הזה - רובם קיבלו דירות בעצמם.
רבים מהם אפילו לא היו בדור שהזוג לוקח על עצמו חלק נכבד מהמשכנתא.
זה קצת כמו שבתחילת הקורונה, כל החכמים שהתחתנו לפני חצי שנה בחתונה יפהפייה בדיוק כמו שחלמו 20 שנה, ידעו לומר שחייבים לאמץ לתמיד את חתונות הקורונה עם 50 אנשים.
אז קחו שניה לחשוב גם על הנקודה הזאת.
זה לא צריך להשפיע על נכונות הרעיון, אבל בכל זאת מצדיק מחשבה קטנה....
 

למדן וידען

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
אגב, אני לא באה חלילה לערער על כל מה שאומרים פה, הכל נכון והורים אינם צריכים למסור את נפשם בשביל לקנות דירות ל 5 עד 15 ילדיהם, אבל בכל זאת נקודה קטנה למחשבה - ההורים האלו, וכל האנשים הטובים שמנסים לבטל את המנהג הזה - רובם קיבלו דירות בעצמם.
רבים מהם אפילו לא היו בדור שהזוג לוקח על עצמו חלק נכבד מהמשכנתא.
זה קצת כמו שבתחילת הקורונה, כל החכמים שהתחתנו לפני חצי שנה בחתונה יפהפייה בדיוק כמו שחלמו 20 שנה, ידעו לומר שחייבים לאמץ לתמיד את חתונות הקורונה עם 50 אנשים.
אז קחו שניה לחשוב גם על הנקודה הזאת.
זה לא צריך להשפיע על נכונות הרעיון, אבל בכל זאת מצדיק מחשבה קטנה....
לאן אתם רוצים שהמחשבה הקטנה הזאת תוביל?
אם אתם מבינים שזה מה שנכון אז העניין הרגשי הזה לא אמור להיות רלוונטי
 

loving music

משתמש מקצוען
לאן אתם רוצים שהמחשבה הקטנה הזאת תוביל?
אם אתם מבינים שזה מה שנכון אז העניין הרגשי הזה לא אמור להיות רלוונטי
העניין הרגשי רלוונטי תמיד
החלטות צריך לקבל שכלית, אבל אסור להתעלם מרגש
והמחשבה הקטנה הזאת יכולה להוביל לקצת הערכה (כן, הערכה!) לזוג שההורים שלו, הדודים שלו, האחים והגיסים - קיבלו דירות באחוזי השתתפות עצמית שונים - והם לוקחים הכל על עצמם.
אפשר להעריך אנשים גם על שהם עושים דברים נכונים ומתבקשים
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אגב, אני לא באה חלילה לערער על כל מה שאומרים פה, הכל נכון והורים אינם צריכים למסור את נפשם בשביל לקנות דירות ל 5 עד 15 ילדיהם, אבל בכל זאת נקודה קטנה למחשבה - ההורים האלו, וכל האנשים הטובים שמנסים לבטל את המנהג הזה - רובם קיבלו דירות בעצמם.
רבים מהם אפילו לא היו בדור שהזוג לוקח על עצמו חלק נכבד מהמשכנתא.
זה קצת כמו שבתחילת הקורונה, כל החכמים שהתחתנו לפני חצי שנה בחתונה יפהפייה בדיוק כמו שחלמו 20 שנה, ידעו לומר שחייבים לאמץ לתמיד את חתונות הקורונה עם 50 אנשים.
אז קחו שניה לחשוב גם על הנקודה הזאת.
זה לא צריך להשפיע על נכונות הרעיון, אבל בכל זאת מצדיק מחשבה קטנה....
תמיד בנושאים הכי כואבים- כולם צודקים...
באמת יש משהו בקשיים של הזוגות הצעירים היום, שלא בטוח שההורים המבוגרים מסוגלים להבין.
בזמנם אישה צעירה לא קרעה את עצמה כפשוטו כדי לפרנס.
בזמנם היו יותר הרבה גברים שעבדו ושילבו לימוד תורה, מה שהיום הולך ומקצין לכיוון של או-או. (זאת רק תחושה שלי, לא מוכח)
ועולה על כולנה- בזמנם היתה אפשרות מציאותית לשכור/לקנות דירה לאט לאט מהכסף שלהם, מה שקשה אד היום (בלי סכום ראשוני.)
ככה שבאמת קשה להשוות לעבר, וגם לא הגיוני להשוות לעתיד.
אולי לכן כדאי שנשווה את ההווה להווה:
נראה לנו הגיוני שבאשכול אחד נדבר על "לקנות בגדי ילדים הכי זול שיש" ובאשכול אחר על "סעודות שבת במינימום מוצרים", ובאשכול הנוכחי- יזרקו פה ש"מי שרוצה יכול להסתפק בכסף קטן, ככה 400 אלף."
גם מי שמתחייב היום, לרוב המכריע של הציבור אין דרך אמתית לעמוד בהתחייבות הזו.
קרובי משפחתי עברו דירות כדי לחתן את ילדיהם וחלקם עברו לשכירות (כן. באמת :( )
אבל לילדים שלהם, גם זה לא יעזור.
כי נניח שאדם מוכר את דירתו, מטלטליו וחפציו ויש לו 2 מליון (פרגנתי),
זה מספיק לו, נניח, לארבעת בנותיו הראשונות.
ומה יהיה עם ה-4 הנוספות?
מאיפה יחיו?
צריך פה שינוי מערכתי,
ולדעתי הוא אמור לבוא דווקא לא מראשי הישיבות אלא קודם כל מדעת הקהל.
מתוכניות כלכלה נעימות לעין, לאוזן ולשכל שיועברו בסמינרים ובישיבות,
ממצגות שיציגו את הפריפריה כמקום מועדף למגורים (אין ברירה. הפריפריה היא כנראה הפתרון המשמעותי ביותר).
מהרבה דיבור סביב הזכות להתחתן בלי לקחת.
אולי זה יצליח.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אברך הגיע למרן הרב שטיימן זצ"ל ושאל האם הוא חייב להתחייב סכומים גבוהים כדי לחתן את ביתו אמר לו הרב שטיימן אתה לא חייב אבל בעוד כמה שנים שביתך תתבגר תשלם סכומים גבוהים יותר, השאלה היא לא האם התופעה הזו היא צודקת אלא אחרי שזה המצב האם ברמת הפרט אפשר לבוא לבחור ולומר לו תיגש להצעה מסוימת אף שהם לא נותנים הרבה בשעה שיש לו הצעות אחרות שנותנים לו יותר, ואם היה אפשר לאפס את הדור שכולם יחד יפסיקו לתת זה היה מצויין אבל כעת שזה המצב קשה להאשים משהו ועוד יותר קשה לדמיין שינוי

גם אני כתבתי שקשה לדמיין שינוי ברמת הכלל, אנו רק מעוניינים ליצור פינה שפויה שתרכז את המשפחות שחושבות שאפשר. אפשר להקשיב לזעקתם של גדולי ישראל, אפשר להקשיב לקול המצפון וההגיון. ולכן למרות שמציעים להם סכומים אגדיים הם ממאנים לקחתם, ביודעם שהורי הבת מסתכנים ושופכים דם עבור סכום זה, בזמן שניתן להסתדר היטב בפריפריה, ולהמשיך ללמוד היטב, וכפי שעושים אחינו בני התורה מהחוגים החסידיים ועדות המזרח.
ברור שכל עוד זה לא קורה ההורים נאלצים למסור את הנפש, אין חולק על המציאות.
לא אחזור כאן שוב על כל הנימוקים כבדי המשקל שכתבתי בהודעות הקודמות, מדוע להמנע מליטול סכומים אגדיים. רק אוסיף נקודה אחת, כואבת מאוד, שלא עמדתי עליה קודם, והיא מה שכתב הרב מאיר גולד
שלא לדבר על הכעס שיש על הצד השני כל החיים. והרבה פעמים גם מחשבה וכי חתן זה הצדיק את הנתינה שלהם?!
וראוי להעתיק כאן מה שכתב הרב יואל שוורץ בענין זה:
כל מי שדורש מזולתו דבר שאין הוא יכול לתתו בנקל, אותו אדם שנאלץ לתתו יש לו טרוניה על הדורש. בוודאי היחס אל תובעניים כאלה הוא יחס פחות חם מאשר אל ילדים שאינם דורשים. כל חתן שדרש וקבל מהורי אשתו, יחשוב בליבו כיצד יוכל אחרי כן לשבת סביב שולחנם כשהם נאנחים תחת עול החובות שנוצרו עקב הדרישות שלו.
חבל מאוד שההורים של הבחור לא חושבים על כך..

לתשובה הזו חיכיתי..........................
אם בביטחון עסקינן אז אחד מהשנים:
א. יתכבדו ההורים ויקחו הלוואות של מליוני שקלים על סמך אותו ביטחון.
ב. יאמרו לשדכנים שהם לא נותנים שקל, ויבטחו בה' שישלח להם את השידוך שחפצים בו.
כך או כך אין מקום להתארגנות מסויימת ותקנות, כל עוד אתה מטיל את ה"ביטחון" על הדור הבא.
ויש גם אפשרות שלישית, שאותה הורו כל גדולי ישראל.
ואצטט כאן את דברי הגאון הגדול רבי ברוך דב פוברסקי שליט"א בענין זה:
"ההתחייבויות של ההורים המה חורבן הדור לצערנו. לדעתי מוכרחים להפסיק זאת כליל, ואין היא דרכה של תורה להפיל על ההורים עול כספי כה כבד. הרי גאון הדורות רבנו ה'נודע ביהודה' זצ"ל כבר התקין בדורו תקנות והגבלות בדבר. וגם בדורנו אנו ביקש מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל להגביל את רף ההבטחות, כי הדברים הרי לפעמים בגדר של פיקוח נפש ממש. ואכן בתקופה האחרונה התאגדו ב"ה כמה מחשובי ראשי הישיבות שליט"א לארגן את העסקנים החשובים לפעול נמרצות בדבר הקשה והנורא הזה. וכבר השמענו דברינו בנידון".
ולשאלה בעניין התחייבות על סמך הבטחון השיב: "לדבר זה נצרך להיות בעלי מדרגה גבוהים שרק יחידים בכל דור זוכים לכך, אין זו הדרך לכלל הציבור. ובלאו הכי, הרי יש הוצאות מרובות דיים בעת שמחת הנישואין, והתחייבות מינימאלית עבור הדירה עצמה מב' הצדדים, שגם לזה נצרך סייעתא דשמיא והשפעה מיוחדת מן השמים. וגם אם קשה לגור בריחוק מקום מההורים, אבל האיך ניתן לעומת זאת להפיל על ההורים היקרים מחירים כה גבוהים ומפולפלים?
ועל האברכים הצעירים לדעת שהם צריכים להתפלל ולשפוך שיח להקב"ה, שהוא הזן ומפרנס לכול, ויש בידו ית"ש די והותר לכל בריותיו אשר ברא. ומי שבאמת דבוק בתוה"ק הרי הרבה שלוחים למקום לסייעו שיוכל ללמוד תורה ברוגע וביישוב הדעת, ללא חובות מיותרים שיעיקו עליו. ועד כה וכה שילמדו מתוך הדחק. והרי משנה מפורשת היא במס' אבות כך היא דרכה של תורה פת במלח תאכל ומים במשורה תשתה ועל הארץ תישן ובתורה אתה עמל…. ע"כ."

אני חושב שגם אתה מסכים, שכאשר יש לאדם כל שהוא בעיה כלכלית ואין ביכלתך לעזור לו, אין דרישה ממך שתיקח הלואות בשבילו על סמך הביטחון. אלא הדרישה היא ממנו שיתחזק בבטחון, ובפרט כאשר הוא יכול להסתדר עם ההלוואות בצורה הגיונית הרבה יותר ממך.

אבל חוץ מכל זה, האמת היא שאנחנו בכלל לא מבקשים להטיל על הזוג כלום יותר ממה שהוא לוקח על עצמו היום. הרי גם היום אלו שמקבלים 800 אלף קונים במרכז ומשמלמים משכנתא של 500 אלף, ובסכום זה יכולים בשקט לקנות בפריפריה ולהשאיר את ההורים בריאים

ועוד, אם הזוג צריך עזרה בשנים הראשונות, אפשר להבטיח להם עזרה או "קעסט" כפי שנהוג בחו"ל. זה לא סיבה לשלם עבורם משכנתא במשך 25 שנה הבאות.


מראש תתכנן ותחנך (גם את הבנים, וגם את הבנות) לאפשרות אחרת לגיטימית, שהבעל נושא בעול הפרנסה, ותתן מקומות הכשרה וליגיטימציה לזה - לפחות כמו אצל החסידים,
עד כמה שידוע לי אחוז האברכים הצעירים שממשיכים ללמוד בחוגי בני התורה החסידיים זהה למה שקורה אצלנו.


כנגד יש יש אלפי סיפורים שזה לא החזיק מעמד מכל מיני סיבות
יש גם אלפי סיפורים של כאלו שקיבלו סכומים הזויים ועזבו את הלימוד, מכל מיני סיבות

בכל אופן אני חוזר שוב שכל התוכניות שאנו מציעים לא באות להכביד על הזוג כלל, וההיפך הוא הנכון.
 
נערך לאחרונה ב:

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
@נדוניה כהלכה
גם 200,000 ש"ח לכל בת זה הון עתק.
האם מהבדיקות שערכתם, אין דרך להסתדר ללא כסף כלל מההורים? או לפחות לקחתו כהלוואה בלבד?
בודאי שאפשר, וזהו הפתרון האמיתי.
השאלה אם יש סיכוי שאנשים יקבלו אותו.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
וכשנדון בסכומי ההלוואה, ובתנאי ההחזר שלה, ובזמני ההחזר שלה, ומה זה יועיל בעוד 20 שנה אם תצטרך לתת הלוואות כאלה בסכומים שיהיו רלוונטים אז ופי 8 ילדים.
בהחלט אפשר לבנות תוכנית כלכלית המתאימה לזה

לעומת הסתכלות של תמיכה בזוג לכמה שנים הקרובות הנראות בברור לעין. (והכל כמובן בהנחה שאתה ממשיך לחנך שמצופה מכל חתן להמשיך ללמוד 2-3 סדרים ב5-10 שנים הקרובות לפחות, עם צפיה אילמת ש"לא תאכזב" ותמשיך גם כל חייך)

"תמיכה בזוג לכמה שנים הקרובות הנראות בברור לעין" היא דבר מבורך מאוד ורצוי, במיוחד כשהיא מותנית בכך שהזוג אכן זקוק לה. וזה לא קשור בכלל למה שקורה היום.
 

נדוניה כהלכה

משתמש סופר מקצוען
עריכה תורנית
אתם מציגים את זה בתוכנית ברורה ומסודרת, או אומרים לילדים בני 19 "בודאי שאפשר"?
בודאי שצריך לעשות תוכנית, ואפשר לעשות. אבל היתרון של התכנית "עד 200 אלף" הוא שזו תוכנית שכבר הסכימו וחתמו עליה כל גדולי ישראל וגדולי ראשי הישיבות, כפי שתוכלו לראות במצורף מטה.
 

דדד

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
בודאי שצריך לעשות תוכנית, ואפשר לעשות. אבל היתרון של התכנית "עד 200 אלף" הוא שזו תוכנית שכבר הסכימו וחתמו עליה כל גדולי ישראל וגדולי ראשי הישיבות, כפי שתוכלו לראות במצורף מטה.
כולל הוצאות חתונה?
כמה נשאר לזוג לצרכי דיור?
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מתפלא שלא נכתב כאן עד כה:
האם יש מקום לבחורה להתפשר על בחור מעט פחות נוצץ וזול יותר - מתוך הבנה רצון ותקווה שהוא ילך ויתעלה?
אני שמעתי מכמה אנשים העוסקים בענייני שידוכים ושלום בית, שברבים מאוד מן המקרים החתנים שקיבלו סכומים גדולים מאכזבים, ואילו נחותי הדרגה שלא קיבלו דירה מצדיקים את סגירת השידול עימם!

[אם ירצו, אוכל לציין כאן כמה סיבות / הסברים לכך.]

הערה נחוצה: כל אנשי המקצוע הנ"ל חסידיים, ועוסקים בעיקר בציבור החסידי.
 

רחלה 123

משתמש מקצוען
לא אגזים אם אומר, שלשלוח זוג צעיר עם צפיה ודרישה לחיות חיי תורה וללא נתינת בסיס גשמי לזה, זה לא פחות 'פיקוח נפש' מאשר למכור את הדירה של ההורים (כולל כל מטלטליהם) ולחתן עם זה את הילדים.

לכן אחזור שנית, ההתחייבויות ההזויות של ההורים זה פועל יוצא לחינוך לחיי תורה מלאים, ואני לא מביע דעה חלילה נגד זה, רק יש לזה מחיר, ביוקר המחיה של היום אי אפשר לשלוח אותם להיות מ"אוכלי המן" ולהיות "בעלי ביטחון" בו בזמן שאנו לא מאמינים בזה.

הייתי חייבת לצטט זו הפעם הראשונה שאני רואה בסוג האשכולות הללו תשובה כ"כ לעניין
ממקומי כנשואה שנתיים ועדין לא קנתה דירה אני רואה פער מטורף בין הדור שקיבל דירות וכל הנושא היה איפה וכמה חדרים , לבין הזוגות של החמש שנים האחרונות שבלי חצי מיליון שקל ביד- דירה היא מציאות בלתי אפשרית לחלוטין.
אני זוכרת פעם קרובת משפחה אישה שאני מאד מעריכה ששפכה את ליבי על מס' נושאים משפחתיים, ישבתי והקשבתי ופתאום היא אמרה משפט מתמרמר- ותראי איזה דירה קבלתי והתחילה למנות את החסרונות של הדירה , מדובר בדירה במיקום שנחשב מאד מרכזי והמשכנתא (אם יש בכלל) מינורית ממש
הייתי המומה מהפער בין המציאות שלפני 15 שנה אישה הייתה יכולה להתמרמר על הדירה ש'קנו' לה
במציאות של היום רוב רובם של הזוגות הצעירים קונים את הדירה שלהם בעצמם, ז"א בודקים כמה כסף יש להם עושים סרק שוק כמה עולה בכל מקום ומתחילים לחשב כמה הם יכולים לקחת על עצמם , וכאן מתחיל הסאגה של איזה מחיר שווה על מה, משכנתא של חצי מיליון או 700000 עם עבודה טובה במרכז או לעבור לערים מרוחקות יותר בלי עבודה של ממש, ואני כותבת כשאחת ששומעת המון המון זוגות וחברות סביבי זה המציאות או פריפריה או משכנתאות שלוקחים בכאלו סכומים
נדיר שבנדירים המושג קנו לי דירה או עשינו שליש שליש, יצא כבר מזמן מהאופנה.
ולכן בא נשים מראה מאד פשוטה לכל אבא שמחתן את ילדתו - רוצה בחור יושב ולומד בכולל - אני מדגישה לא חייב למדן אלא יושב ולומד ולא עובד , אין ברירה אלא לתת לזוג בסיס לדירה זה המציאות היחידה שהוא יכול באמת לשבת וללמוד
ואם אתה אתה מעוניין לתת פחות - זה בסדר גמור אני בעד אפילו אבל אל תצפה שהוא ישב בכולל תוך שנתים שלוש והוא חייב לעזור גם בפרנסה,
בחשבון פשוט (לא מתכנתות) ניקח אישה שמרוויחה נניח שבע אלף שזה ממוצע יש יותר ויש פחות
דיור בשכירות בין 3-4 (או ששוכרים דירה בפרפירה אבל זה עוד לא שמעתי) , מעון לילד 8000- 1000 נשאר בערך שלוש לפני מעשרות , נוסיף מים חשמל גז ארנונה עוד כמה מאות נשאר בערך 2700 למחיה ולא חשבנו נסיעות, ביגוד וכ'' -זה כלום ממש.
ולגבי אלו שלוקחים על עצמם את המשכנתא של ה700000 ונשארים לגור במרכז זה באמת מצב מטופש לחלוטין
ויותר ויותר אני רואה סביבי שבסוף גם הם יוצאים לעבוד בשביל לממן את המשכנתא האדירה הזו.
 
נערך לאחרונה ב:

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
הייתי חייבת לצטט זו הפעם הראשונה שאני רואה בסוג האשכולות הללו תשובה כ"כ לעניין
ממקומי כנשואה שנתיים ועדין לא קנתה דירה אני רואה פער מטורף בין הדור שקיבל דירות וכל הנושא היה איפה וכמה חדרים , לבין הזוגות של החמש שנים האחרונות שבלי חצי מיליון שקל ביד- דירה היא מציאות בלתי אפשרית לחלוטין.
אני זוכרת פעם קרובת משפחה אישה שאני מאד מעריכה ששפכה את ליבי על מס' נושאים משפחתיים, ישבתי והקשבתי ופתאום היא אמרה משפט מתמרמר- ותראי איזה דירה קבלתי והתחילה למנות את החסרונות של הדירה , מדובר בדירה במיקום שנחשב מאד מרכזי והמשכנתא (אם יש בכלל) מינורית ממש
הייתי המומה מהפער בין המציאות שלפני 15 שנה אישה הייתה יכולה להתמרמר על הדירה ש'קנו' לה
במציאות של היום רוב רובם של הזוגות הצעירים קונים את הדירה שלהם בעצמם, ז"א בודקים כמה כסף יש להם עושים סרק שוק כמה עולה בכל מקום ומתחילים לחשב כמה הם יכולים לקחת על עצמם , וכאן מתחיל הסאגה של איזה מחיר שווה על מה, משכנתא של חצי מיליון או 700000 עם עבודה טובה במרכז או לעבור לערים מרוחקות יותר בלי עבודה של ממש, ואני כותבת כשאחת ששומעת המון המון זוגות וחברות סביבי זה המציאות או פריפריה או משכנתאות שלוקחים בכאלו סכומים
נדיר שבנדירים המושג קנו לי דירה או עשינו שליש שליש, יצא כבר מזמן מהאופנה.
ולכן בא נשים מראה מאד פשוטה לכל אבא שמחתן את ילדתו - רוצה בחור יושב ולומד בכולל - אני מדגישה לא חייב למדן אלא יושב ולומד ולא עובד , אין ברירה אלא לתת לזוג בסיס לדירה זה המציאות היחידה שהוא יכול באמת לשבת וללמוד
ואם אתה אתה מעוניין לתת פחות - זה בסדר גמור אני בעד אפילו אבל אל תצפה שהוא ישב בכולל תוך שנתים שלוש והוא חייב לעזור גם בפרנסה,
בחשבון פשוט (לא מתכנתות) ניקח אישה שמרוויחה נניח שבע אלף שזה ממוצע יש יותר ויש פחות
דיור בשכירות בין 3-4 (או ששוכרים דירה בפרפירה אבל זה עוד לא שמעתי) , מעון לילד 8000- 1000 נשאר בערך שלוש לפני מעשרות , נוסיף מים חשמל גז ארנונה עוד כמה מאות נשאר בערך 2700 למחיה ולא חשבנו נסיעות, ביגוד וכ'' -זה כלום ממש.
ולגבי אלו שלוקחים על עצמם את המשכנתא של ה700000 ונשארים לגור במרכז זה באמת מצב מטופש לחלוטין
ויותר ויותר אני רואה סביבי שבסוף גם הם יוצאים לעבוד בשביל לממן את המשכנתא האדירה הזו.
לא הבנתי.

להורים (רק להורי הבנות!) צומח בחצר עץ של דולרים שהם יכולים לקטוף ממנו חצי מליון ש"ח עבור כל בת שלהם?

אם כך, ברור שזה קריטי מאוד שהם יתנו אותם לבת שלהם, על מנת שהחתן יוכל לשבת וללמוד.

אבל המציאות היא (ב98% מהמקרים) שפשוט אין להם.

ואם החתן היקר רק יבין שיחד עם החצי מליון האלו הוא מקבל עוד 2 "מתנות" יקרות ערך:
1. שגם לבנות שלו יוצמד "תג מחיר" - "רוצה לחתן את ביתך - תשלם חצי מליון" (עם הצמדה למדד יוקר הדירות, כמובן)
2. שבגיל שבו הוא יצטרך להתחיל לחשוב על איך מגייסים את הכסף לחתן את הבנות שלו, יחטוף השווער שלו (חס ושלום) את התקף הלב הראשון, ואז יפול עליו ביחד גם לדאוג לדירות לבנות שלו וגם לדאוג לחובות של השווער שלו וגם לדאוג לדירות לגיסות שלו שעדיין לא התחתנו ומישהו צריך לדאוג להם כי השווער כבר קרס,
אז הוא יברח מהכסף הזה כמו מאש.
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
ואם החתן היקר רק יבין שיחד עם החצי מליון האלו הוא מקבל עוד 2 "מתנות" יקרות ערך:
1. שגם לבנות שלו יוצמד "תג מחיר" - "רוצה לחתן את ביתך - תשלם חצי מליון" (עם הצמדה למדד יוקר הדירות, כמובן)
2. שבגיל שבו הוא יצטרך להתחיל לחשוב על איך מגייסים את הכסף לחתן את הבנות שלו, יחטוף השווער שלו (חס ושלום) את התקף הלב הראשון, ואז יפול עליו ביחד גם לדאוג לדירות לבנות שלו וגם לדאוג לחובות של השווער שלו וגם לדאוג לדירות לגיסות שלו שעדיין לא התחתנו ומישהו צריך לדאוג להם כי השווער כבר קרס,
אז הוא יברח מהכסף הזה כמו מאש.
כמו שכתבו כבר, בחור שמציעים לו שידוכים שנותנים כסף, למה שיפנה לאלה שלא נותנים, ולמה שלא יקח מההורים סכום אגדי כזה - כשברור שאם לא הוא זה ילך לבת הבאה בתור, וכל החתנים האחרים קיבלו ורק הוא יוותר וישתעבד כל החיים?

לכן כמעט ואין סיכוי שהשינוי יגיע מיחידים - כי כאלה כבר יש וגם היו תמיד, שינוי יגיע רק ע"י התארגנות מסודרת.
מה שאני כתבתי לעיל שהתארגנות כזו בדרך הטבע (בפרט ביוקר של ה-5 שנים האחרונות) לא עולה בקנה אחד עם אפשרות לתת לבעל ללמוד (אפילו לא ב5-10 שנים הראשונות, בטח לא כל החיים), ואת זה יודעים ראשי הישיבות ולכן אין סיכוי שיתנו יד למשהו שאמור לגדוע את הדרך חיים שהם מנתבים לתלמידיהם.

אתה יכול לאסוף מליון חתימות נגד ובעד, אבל תדאג שיכללו בתוכם בעיקר כאלה שמונחים היטב במחירי המחיה לנפש כיום, בגובה ההכנסות הממוצעות, וכו' וכו'. (אני דיברתי עם כאלה שעדיין חושבים שאשה שעובדת חצי יום + 2000 ש"ח של הכוילל זה כבר כמעט הכל, ומה שנשאר לבטוח זה על 800 ש"ח פלוס מינוס, ובד"כ מסתדרים ע"י כוילל שישי שבת וכד')
 

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
כמו שכתבו כבר, בחור שמציעים לו שידוכים שנותנים כסף, למה שיפנה לאלה שלא נותנים, ולמה שלא יקח מההורים סכום אגדי כזה - כשברור שאם לא הוא זה ילך לבת הבאה בתור (וזה לא שהוא רוצח את השווער שלו)

לכן כמעט ואין סיכוי שהשינוי יגיע מיחידים - כי כאלה כבר יש וגם היו תמיד, שינוי יגיע רק ע"י התארגנות מסודרת.
מה שאני כתבתי לעיל שהתארגנות כזו בדרך הטבע (בפרט ביוקר של ה-5 שנים האחרונות) לא עולה בקנה אחד עם אפשרות לתת לבעל ללמוד (אפילו לא ב5-10 שנים הראשונות, בטח לא כל החיים), ואת זה יודעים ראשי הישיבות ולכן אין סיכוי שיתנו יד למשהו שאמור לגדוע את הדרך חיים שהם מנתבים לתלמידיהם.

אתה יכול לאסוף מליון חתימות נגד ובעד, אבל תדאג שיכללו בתוכם בעיקר כאלה שמונחים היטב במחירי המחיה לנפש כיום, בגובה ההכנסות הממוצעות, וכו' וכו'. (אני דיברתי עם כאלה שעדיין חושבים שאשה שעובדת חצי יום + 2000 ש"ח של הכוילל זה כבר כמעט הכל, ומה שנשאר לבטוח זה על 800 ש"ח פלוס מינוס, ובד"כ מסתדרים ע"י כוילל שישי שבת וכד')
לא דאגתי ולא הולך לדאוג. וברור שלשנות את המצב לא יגיע מיחידים. התכוונתי רק שהחצי מליון הטבולים בדם לא יסבו אושר לאף אחד. גם לא לזוג הצעיר המאושר. אז הגבתי למי שהצדיק את המצב המעוות הזה.

אה, והם גם לא יעזרו לאף אחד ללמוד. אחרי שנה מהנישואין תיוולד להם (למרבה האסון) בת, ואז הם יצטרכו להתחיל לחסוך כסף ולהשקיע בדירות בבאר שבע.
וחמש שנים אחרי הנישואין, יתברר לפתע שהלוואות צריך להחזיר, ולשווער - שגם הוא למרבה ההפתעה לומד בכולל - אין מאיפה להביא 3 מליון ש"ח (כאילו שאם הוא היה עובד כן היה לו), ואז השווער האומלל יפול על החתנים שלו (אלא על מי).

באמת הרבה שטייגען. אין ספק.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה