ביקורת תוכן | דיון פורומי וסקר כלל-פורומי בשיטת גדי ישראלי | "משחק מכור"

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
שלום לכם קוראים יקרים!
החלטתי להניח לפניכם קטע בסגנון קצת שונה ולשמוע את חוות דעתכם עליו. שימו לב! עיקר הביקורת היא על התוכן ולא על עצם הכתיבה.
חברי הפורום הספרותיים יוכלו להביע את דעתם שחור על גבי הודעה. לחברי האתר שאינם בעלי הרשאה, אעלה שלש תגובות שונות ועליכם רק ללייק את התגובה שקלעה לטעמכם. דעתכם חשובה לי.
והרי הקטע לפניכם:


בס"ד



חדר קטן ולבן. שולחן מתכת מוברג לרצפה ושני כסאות פשוטים שמעליהם האירה מנורה תלויה באור חיוור.

"אני מנקה לך את כל התיק, רק ספר לי מה ראית". הוא גחן לפנים מניח את מרפקיו על השולחן והחליפה האפורה והמחוייטת נמתחה על גבו וכתפיו. "זו ההצעה האחרונה שלי!".

האיש ממולו השפיל מבט על חולצת הטריקו הצהובה שלו שסמל תנין כחיקוי ל"לאקוסט" נתפר על הדש ברישול. "הם יגמרו אותי במקום".

מבטו החודר של החוקר ננעץ בעיניו. "שוב פעם הם, דייב? תסביר לי פעם אחת מי זה הם. דבר איתי ואני מכניס אותך לתכנית להגנת עדים".

"הם יחסלו אותי לפניך". ראשו נשאר מורכן. אצבעותיו מוללו את הקרע שבמכנסי הג'ינס הדהויות.

החוקר קם בגרירת כסא קולנית ופסע משם במהירות כשנקישות נעלי העקב שלו מהדהדות אל מחוץ לחדר. הוא פתח את הדלת בתנופה וטרק אותה בחוזקה מאחוריו.

"תעיפו את החלאה הזו בחזרה לרחוב, כאן הוא לא יתן לנו תועלת". הוא המשיך בהליכתו הנמרצת.

גבר צעיר ושחום בחליפה ועניבה תואמת קרא אחריו, "היי ג'רמי, אתה לא מתכוון לוותר לדייב, נכון?"

תגובתו של ג'רמי נצעקה רגע לפני שנעלם בעיקול המסדרון, "אין לנו שום 'קייס' עליו!".

כמה דקות לאחר מכן, ידיו לפתו כוס קרטון מלאה עד גדותיה בקפה שחור ללא סוכר. הוא עמד ליד החלון מביט בריכוז על הרחוב ההומה שבחוץ.

"מה מפחיד את האפס הזה? דייב הוא נער רחוב בלי כללים שאף כנופיה לא הצליחה להכניס אותו אליה. אז מה כבר יכול להשתיק אותו, אה קולינס?"

שוטר קולינס השעין את גבו על המשענת והרים רגליו על השולחן. "יכול להיות שיש פה עסק משותף לכולם והם לוחצים אותו חזק".

"אין סיכוי. אין סיכוי שמשהו בסדר גודל כזה יקרה כאן ואני לא אדע מזה כלום. אלא אם כן...", מבטו קלט את דייב יוצא מהתחנה, מסתכל ימינה ושמאלה ומתקדם באיטיות. "אלא אם כן, נכנס שחקן חדש לזירה. מה אתה אומר?"

שקט.

"קולינס?", ג'רמי הפנה את ראשו לאחור.

השוטר זקף את ראשו בזריזות מצג האייפון שבידו. "סליחה ג'רמי, אני איתך".

"אני רק חושב...", ג'רמי החזיר את מבטו לרחוב. עיניו שוטטו במהירות. דייב נעלם. במדרכה מתחתיו סמוך לפתח התחנה, שני שוטרים עישנו ופטפטו. במרחק קל לידם צעד זקן אוחז כלב חום באמצעות רצועה שחורה. רכבים נסעו בשני הנתיבים. מצדה השני של המדרכה, נער דיבר בפלאפון ונשען על מדחן. אשה מחזיקה בילד קטן עם בלון אדום. זוג צעירים נדחפים בגסות על-ידי מישהו שנעלם בסימטא. המישהו היה בגבו אליו אבל הטריקו הצהוב זיהה אותו.

"---רה איתך, ג'רמי? הכל---"

כוס הקפה הוטחה לכיוון הפח, פגעה בקיר לידו והכתימה את סביבתה בנוזל שחור ונוטף.

"תזמין צוות תיגבור, בנאדם". ג'רמי פרץ החוצה בתנופה. הוא זינק את המדרגות בזוגות ואת החמש האחרונות קפץ בקשת רחבה. ריצתו המטורפת גרמה לחבורת שוטרים להצטודד ולתת לחוקר לעבור ביניהם, כך השוטר השחום ראה אותו מרחוק.

"ג'רמי!!!".

"מרטי! בא אחרי!".

שניהם יצאו מהתחנה בדהירה, חוצים את הרחוב בפראות וגורמים לפרץ צעקות וצפירות. ג'רמי הוביל אל הסימטא. משני צידיהם ניצבו קירות גבוהים בצבע חום עכור עמוס בגרפיטי צבעוני וקודר. הם המשיכו לרוץ ישר כשג'רמי פותח פער במהירות של אצן. ואז הוא נעצר סמוך למדרגות חרום מוכתמות. מרטי הגיע עשר שניות אחריו.

גופתו של דייב הייתה מוטלת על המדרגות בזוית בלתי אפשרית. פניו היו שלוות בניגוד לפיו שהתעקם בחיוך גרוטסקי. דם זירזף מזוויותיו.

"מה לעזאזל...", מרטי השעין את ידיו על ברכיו תוך התנשפות, "איך...".

אגרופיו של ג'רמי התהדקו בקול פקיקה. "תזמין את המז"פ. אני רוצה שיבדקו כל קשקש של הדג המסריח הזה". הוא בעט בפח ברזל ישן שהדהד בתגובה. "עכשו, מרטי!".
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
האמת שזה חביב לגמרי, תוכן באמת לא היה כאן, רק סצנת מוות, אם זה פתיח לדרמה זה פתיח קלאסי אבל מכובד, הייתי ממתן קצת עם האלימות באופן אישי, למרות שהזאנר כבר מתחיל להיכנס לאזורינו מהדלת הקדמית כמובן שאני מאלו ששואלים
יש מצב שאתה שולח לי את הסיפור המלא במייל?
התגובות שלך לא פחות חביבות מהסיפור עצמו כך שכולם לוייקו על ידי...




האיש ממולו
? ממולו?
הייתי משנה לטלפון חכם וכד' (אייפון זה רק בלוחות המודעות של השטעטלאך
אז יבקע כשחר אורך
אגרופיו של ג'רמי התהדקו בקול פקיקה
פקיקה זה לא רע...
 

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
יישר כח למלייקים עד כה. וכן לאלו ששלחו בפרטי, אשמח שתלייקו בתגובות המוצעות.
הערה: נטען כי ההומור שנשזר בתגובות הנ"ל נשמע כלועג משהו לאותה דעה. בוודאי שלא הייתה זו כוונת המשורר, ומכל מקום אשלח פניה לתיקון אצל מנהלנו @נתן גלנט עמכם הברכה.
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
וואו!!! כפי שכתב ידידנו @אשר שרבר, רציתי ללייק את כל התגובות שלך @גדי ישראלי...

בסוף לייקתי רק את התגובה הראשונה. וכן. שלח לי בבקשה את הסיפור במייל. רייט נאו!!
 

נריה מגן

משתמש מקצוען
מושלם. פשוט מושלם. הסיפור נכנס לעלילה בקצב מהיר. ככה צריך. ושאף אחד לא יבלבל לך את המח על בוטה מדי או אלים מדי, הכל דבש.

אם זו דעתך, אנא לייק/י כאן.
אתה נכנס פה לקו התפר, בחור. דווקא מבחינה מקצועית זה לא רע, רק שאפעס קצת חדש במגזר שלנו. בא נאמר שהסגנון הזה מתאים רק למבוגרים.


אם זו דעתך, אנא לייק/י כאן.
שתי התשובות נכונות. רצת קצת מהר מידי, אבל לא מידי מהר...
הייתי קצת ממתן, אבל הכיוון ברור.
גדי! ממך לא הייתי מצפה!!! מה זו הברוטאליות הזאת? משטרות... גופות... דגים מסריחים... אתה רוצה להכניס אותי להפרעת חרדות?

אם זו דעתך, אנא לייק/י כאן.
תגובה זו לטעמי איננה ממין העניין, נכנסת לגופו של סגנון כתיבה מסויים בפורום ולא יורדת לשרשי השאלה.
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בקשת ביקורת על התוכן ולא על הכתיבה שיש לי עליה הרבה מילים טובות, פחות על תיאור זירת רצח בספרות חרדית.
נדמה לי שכבר כתבו לך בפורום החווה שאין כאן סגנון בוטה מדי לאורך הקטע, יש רק הרצח הכואב בסוף, עד אליו הכול ממש עדין (חוץ מהביטוי 'חלאה').

העלילה בנויה היטב. הנתונים נלמדים בתוך קצב ההתרחשות המהיר ומתוך ציטוטי שיחת השוטרים, התיאורים קצרים ולא טרחניים אבל קולעים למטרה המדויקת ומעניקים ציור דמיוני מדויק של הסצנה. לדוג' החולצה הצהובה עם החיקוי הלא מוצלח של המותג והקרע במכנסי הג'ינס הדהויות מלמדים על כך שמדובר בנער רחוב (אולי מיותר להוסיף את זה בשיחת השוטרים אחר כך). הסמטאות המכוערות במרדף מגלות שמדובר בשכונת עוני ופשע השוכנת למרגלות נקודת המשטרה בלי שציינת את זה בפירוש.

גם הסיומת השאירה אותי עם אותה תחושה והלם של השוטרים בזירה, דמות עמומה וסיפור מורכב שאין לנו שום פרטים שיובילו לקצה חוט.

התיאור של החוקר למיטב הבנתי לא נכון, נעלי עקב..., חליפה מחויטת..., מתאים יותר מדים עתירי ועטורי דרגות ושפם עבות, ודאי כשמודבר על מדינות בחו"ל בהם המדים משחקים עדיין טוב את המשחק. לא הצלחתי לזהות אם זו אמריקה או אירופה.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אני מדלג בקלילות לתחתית הדף. כותב תגובה, לפני שקראתי כאן מילה. ועל כך - סליחתכם.
אך אל דאגה!
פשוט פוסט ארוך (בעיניי) ראוי לקריאה ביישוב דעת ולא תחת לחץ של עבודה ושאר מיני סטרס...
ובפרט שהכותב, ידידי ר' גד, הוא מהמומחים בתחום תצרוכת ההעמקה ואנליסטיות (...).
על כן, ברשותכם, אשמור את העונג הרב (בטוח!) לקראת שבת מלכתא הבעל"ט.
:)
א גוטן שבת, ובשורות טובות!!!
 

הגשש

משתמש מקצוען
פצצה! ככה סיפור צריך להיראות.
עשיר בדימויים, מלא בהתרחשויות, שנון, מפתיע, לא מגלה הכול - משאיר קצת עבודה לקורא ולחוש הדמיון שלו, לוקיישן מוצלח ולא מוכר.
ולגבי הרצח, נו... זה עדיין לא רצח באמת. זה רצח אינסטנט. מהיר. מיקרוגלי כזה.
גופתו של דייב הייתה מוטלת על המדרגות בזוית בלתי אפשרית. פניו היו שלוות בניגוד לפיו שהתעקם בחיוך גרוטסקי. דם זירזף מזוויותיו.
הנושא מצויין, הכתיבה מעולה והעלילה מתרקמת.
@גדי ישראלי כתוב והצלח.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
מצטרף למחמיאים. אם כי בהתסיגות מועטת.
או במילים של גדי: תשובה 1 ו- 3 נכונות, כמו כשכתב @נריה מגן .
אין הרבה מה להוסיף על מה שכתבו מעלי - כתיבה סוחפת, מדוייקת ומכניסה את הקורא לסיטואציה במילים ספורות.
התוכן, לא כ"כ מצוי (רצוי?) אבל קיים.
בוא נאמר ככה: אם כל הפרקים ייראו בצורה הזו - אזי באמת יש מקום לעשות חושבים; אבל כשכמה פרקים כאלו מוכנסים בתוך עלילה רחבה ורבת סגנונות [מבחינת תוכן] - אזי אין כל מקום לדאגה.
זו דעתי הקטנה.
@גדי ישראלי - "משחק מכור" - אל תעצור!
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית

גדי ישראלי

משתמש מקצוען
יישר כח לנסקרים עד כעת. אני עוקב אחרי הליוקים. זכרו, מי שמצביע - משפיע!
בגדול, 3 התגובות באו לייצג 3 דעות מרכזיות - 1. בעד. 2. נגד. 3. באמצע. @נריה מגן אם היית רואה את התגובות לפני הצנזורה בכלל היית חוטף טראומה ספרותית קלה. נכון לעכשו, תגובות 1-3 בקרב צמוד, ו-2 קצת פחות אבל די קרוב. [ספרתי לייקים ולא ניקים].
@דוכסוסטוס אני מאחל לי ולכל סופר - קוראים כמוך. עירניים להתפתחות העלילה, קולטים ענין. שימחתני.
הגשש, פשוטער איד, אהוב - יישר כוחכם! הסיפור אינו מלא בקטעי אלימות או רצח. ממש לא. יתירה מכך, אינני נותן לגיטימציה לזה ואדרבא לתוך סאגת החקירות נקלעים בחורי ישיבה שמצליחים להגיע לפתרון באמצעות תחכום וחכמה יהודית. רק כשאתה מתאר את הרוע בצורה אמיתית, העוצמה של המסר על בחורי הישיבה, חזקה יותר.
ולא הענין פה זה דווקא הרצח, אלא קטעים נוספים במהלך החקירות. אולי אעלה קטע נוסף.
מסקנה - הפנמתי את זה שאצטרך לעבד את הסיפור ולעדן אותו עוד קצת, גם אם יגבול בעלילה פחות מותחת או אמינה.
 

הגשש

משתמש מקצוען
פחות מותחת או אמינה.
אל תוותר בשפו"א על אמינות הסיפור, זה נותן חשק לקרוא עוד ועוד ולצפות לספר הבא, חוסר באמינות מוזיל את הספר בעיני הקורא.

ואם אמינות אולי ארחיב קצת בנושא.
אמינות בספר חשובה מאוד לתת לקורא רצף בקריאה, אם הקורא מזהה פרט לא הגיוני בעליל ולו הקטן ביותר, זה קוטע את רצף הקריאה ואחוז ניכר מהקוראים ימשיכו לחפש עוד ועוד פינות כאלה. אך אמינות לא אומר שאני לא יכול להמציא עולם חדש, ע"ע מ.קינן בסדרת ממלכה במבחן או אפילו ב'אחד מאלף', היא יצרה עולם עם חוקים משלו והתנהלות שאיננו מכירים, אולם גם בעולם שיצרה, המים לא נשפכים במעלה ההר אלא במורדו והשמש תזרח תמיד במזרח ותשקע במערב, דוגמאות נוספות, אנשים שיטפסו על הר תמיד יתנשפו מעט בישורת האחרונה ואף אחד מהעולם החדש שנברא לא חי שלושה ארבעה ימים ללא אוכל ושתיה.
אבל אם נכתב שברחוב רבי עקיבא בבני ברק נחת מטוס ג'מבו, הקורא ירים גבה וינסה להבין מה הסופר רצה ממנו.
בין אם בחרנו לוקיישן קיים לסיפור (רחוב או עיר מוכרת) או אם בראנו לוקיישן חדש (כוזר העתיקה) תמיד כדאי לתת פרטים קטנים ומעניינים שיגדילו את אמינות הסביבה בעיני הקורא, אוטובוס מפייח הגונח בתחנה מרובת נוסעים (לוקיישן חדש) או חנותו של הסנדלר או הפחח (לוקיישן עתיק). אולם אי אפשר לעמוד ברחוב בכוזר ולשמוע קול מטוס מתרחק או לשתות קוקה קולה לאחר טשולנט בליל שישי בפולין, זה לא אמין בעליל.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה