זה מה שכתב הרב יעקב לנדו מגלאט הון על מניות של גויים:
חברה בע"מ בשותפות גויים
חברות שיש בהן שותפים גויים (באופן שאינם רוב בעלי המניות), נחלקו גדולי הפוסקים בדורות שלפנינו האם יש איסור להתעסק ברבית עם חברה זו (ללוות או להלוות), יש שהקלו בזה
[1], אמנם דעת רוב הפוסקים הייתה לאסור
[2].
ולהלוות לחברה כזו, דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל שהמקל יש לו על מי לסמוך
[3].
באופן שרוב בעלי המניות הינם גויים יש מקום גדול יותר להקל
[4], ואף שרבים החמירו אף בזה
[5], המקל אין למחות בידו
[6].
המקל באופן שרוב בעלי המניות גויים, עליו לבדוק כל חברה האם הרוב הינם גויים, כיון שישנם חברות ובנקים מפורסמים בחו"ל שרוב בעלי המניות הינם יהודים
[7], ואין ללכת בזה אחר רוב ולומר שהרוב גויים, כיון שהוא דבר הניתן לבירור.
[1]. כך כתבו ע"פ דברי השואל ומשיב (מהדורא קמא ח"ג סי' לא). והנה היתרו מבוסס על שני טעמים. א. שיטת רש"י שאין איסור רבית בהלוואה המתבצעת על ידי שליח (עי' רמ"א יו"ד סימן קס סעיף טז ובנושאי כלים שם האם נקטינן כן להלכה). ב. יש ברירה, והוברר שהלוואת היהודי היא מהממון של השותף הגוי, והיינו באופן שיש אחוזי שותפות כך שניתן לשייך את כל חלק הלוואות היהודים לשותפים הגויים, ואין די בזה בקניית כמה מניות בודדות ע"י גויים. והנה עיקר דבריו הם לענין קניית מניות של בנק זה, אבל לענין ללוות ולהלוות יש כאן רק את ההיתר השני של ברירה, וצ"ע למעשה.
[2]. קיצור שו"ע סי' סה, תשובת הג"ר יצחק אלחנן מקוונא בעל הנחל יצחק (הועתק בשו"ת נטיעה של שמחה סימן נו אות א), תשובת הגרש"ז ריגר הדיין דבריסק (הודפס בקובץ קול התורה מ עמוד קג), ועוד רבים מהפוסקים באותו דור.
[3]. קובץ תשובות חלק ג סימן קכד. וכמבואר שם בסוגריים שצירף את דעת האגרות משה (שנתבארה לעיל סעיף ב), לדעת המתירים חברה שיש בה שותפות גויים (כדעת השואל ומשיב, ראה לעיל הערה 234), או שמנהליה גויים (כדעת המנחת פתים).
[4]. הקלו בזה הגר"י מסלנט בספר דברי דודים ובספר חיי אריה, וכן בדרכי תשובה סי' קס ס"ק טז מכמה אחרונים. וקרוב לזה כתב הדיין דבריסק הגרש"ז ריגר (נדפס בקובץ קול התורה מ עמוד קג, עיי"ש היטב). היתר זה יובן בהנחה שגדר בעלות על חברה בע"מ הוא כעין ממון ציבור, וע"פ מה שאמר הגר"ד לנדו שליט"א שממון ציבור נקרא ע"ש הרוב, וכדהוכיח מרש"י ביומא דף יא דעיר שרובה גויים פטורה ממזוזה, אף שיש שם מיעוט ישראלים, וביאר בזה הגר"ד לנדו שליט"א (מנחת דבר מצוה קה, עיי"ש) שהגדר הוא ששם הציבור נקבע על פי הרוב, ומכיון שרוב העיר הם גויים נקבע העיר בשם גויים, וזה הגדר גם במנחת הציבור דאזלינן בתר רוב.
ואולם הגרי"ס עצמו התיר ברוב גויים מדין ביטול ברוב, וזה צ"ב, ובפרט היום שלא ברור ששייך ביטול ברוב, מכיון שהיום עיקר ההתעסקות אינה במטבעות ממשיות שאפשר לומר שמטבע אחת תתבטל במטבע אחרת.
[5]. כפי שצוין בספר דברי דודים הנ"ל.
[6]. יצוין שבקרנות 'גלאט הון' אין מסתמכים על רוב גויים, אבל כהוראת יחיד מצוי שמורים להקל.
[7]. וכך נאמר על ידי אחד מגדולי הרבנים בארה"ב, שלאחרונה התברר שהבנק השלישי בגודלו בניו-יורק, המחזיק כ- 10,000 עובדים, רוב בעלי המניות שלו הינם יהודים.