מדריך אשכול כשרות בהשקעות בשוק ההון

עוזיה

משתמש רשום
מנוי פרימיום
ב. אם קנו מניות בחברה של יהודים, אז אתה אחראי לחילולי השבת של החברה, נהנה מהרווחים הללו, עובר על חמץ בפסח הנמצא בשטחי החברה, ונהנה מהרווחים הללו, וכמובן שותף להלואות בריבית וכו'.
לגבי חמץ בפסח, מציינים את זה בשטר מכירת חמץ, ועד כמה שידוע לי, גם במסלולים הכשרים לא מקפידים שלא להשקיע בחברות מזון.
 

הצלחה וברכה

משתמש חדש
לגבי חמץ בפסח, מציינים את זה בשטר מכירת חמץ, ועד כמה שידוע לי, גם במסלולים הכשרים לא מקפידים שלא להשקיע בחברות מזון.
לענ"ד רוב האנשים מקפידים שלא להשאיר בבית חמץ בעין. וגם מה הועלת לענין רווחי החמץ.
גופי הכשרות 'שקונים מנייות' אמורים לפקח גם על ענין מכירת החמץ של החברות.
ואגב הבעיה היא לא רק בחברות מזון, כמעט כל חברה יש לה לפחות כזית חמץ ברשותה [אוכל לעובדים וכדו'], רק שלגבי זה כל הבעיה זה חמץ ברשותי ולא הרווחים.
 

עוזיה

משתמש רשום
מנוי פרימיום
לענ"ד רוב האנשים מקפידים שלא להשאיר בבית חמץ בעין. וגם מה הועלת לענין רווחי החמץ.
גופי הכשרות 'שקונים מנייות' אמורים לפקח גם על ענין מכירת החמץ של החברות.
ואגב הבעיה היא לא רק בחברות מזון, כמעט כל חברה יש לה לפחות כזית חמץ ברשותה [אוכל לעובדים וכדו'], רק שלגבי זה כל הבעיה זה חמץ ברשותי ולא הרווחים.
א': הנידון אם אחזקת מניות היא כבעלות ידוע וארוך ויש פוסקים מפורסמים שמתירים כך שוודאי אי''ז חמץ בעין.
ב': לגבי הרווחים אם אכן החברה בבעלות יהודית זו יכולה להיות בעיה, אבל בחברות ומדדים בחו''ל שבבעלות גויים, (ומדיניות הרבה מגופי הכשרות זה להשקיע בעיקר במדדים בחו''ל, -ה'עדה' למשל) ואם מכרת את המניות לגוי לפני פסח ואח''כ קנית אותם ממנו בחזרה אין שום בעיה ברווחים.
 

מישהו ממש

משתמש חדש
עריכה תורנית
א': הנידון אם אחזקת מניות היא כבעלות ידוע וארוך ויש פוסקים מפורסמים שמתירים כך שוודאי אי''ז חמץ בעין.
ב': לגבי הרווחים אם אכן החברה בבעלות יהודית זו יכולה להיות בעיה, אבל בחברות ומדדים בחו''ל שבבעלות גויים, (ומדיניות הרבה מגופי הכשרות זה להשקיע בעיקר במדדים בחו''ל, -ה'עדה' למשל) ואם מכרת את המניות לגוי לפני פסח ואח''כ קנית אותם ממנו בחזרה אין שום בעיה ברווחים.
מי שפוסק כהגרמ"מ פיינשטיין אכן אין לו בעיה, אבל רבים חלקו עליו בנידון ופסקו שיש בעיה, וגם נידון החמץ כרוך בנידון הבעלות.
ב. הצלחה וברכה לא דיבר לגבי מניות בחו"ל וחברות גויים שם זה שותפות עם גוי ויתכן ואין כלל בעיה מלבד חמץ בפסח, עיין בשרשורים קודמים בנידון זה.
ג. מדדים בחו"ל של העדה"ח, אינם בעלות על המניות, ואי"ז שייך כלל לנידון.
ככל, יש להעיר שגם מי שסומך בכללות על העדה"ח, אין זה שייך לכשרות על כספים, כיון שזה גוף פרטי ונפרד 'לחלוטין', ומלבד ה'שם' אין שום קשר ואחריות לבי"ד של הבד"צ או אי מי מטעמו. -לטוב ולמוטב.
 
נערך לאחרונה ב:

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
בלת"ק

יש בעיה הלכתית לרכוש מניות במדד S&P500?
 

צבי +

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
משהו לא ברור לי! אולי יעזרו לי החכמים כאן
מדיניות ההשקעה של גלאט הון היא שלא נותנים הכשר על מניות חו"ל פיזיות רק ע"י אופציות, ומבדיקה של הרכב הנכסים (במיטב דש גמל s&p500 כדוג') מופיע שההשקעה במניות היא 90.87% ורק 8.91% מזומנים, ובהשקעה ע"י חוזים עתידיים המתבקש היה שיהיה יותר מזומנים (בהפניקס באמת פירוט הנכסים הוא 39.65 מניות ו 61.41% מזומנים)
דרך אגב אשמח לדעת האם מישהו יודע בבירור איך צורת העקיבה בהפניקס (בפנסיה השתלמות וכו') על מדד s&p 500 היות ותשואה כהלכה מתירים גם פיזיות.
נקודה אחרונה: באתר מיי גמל נתקלתי בדף הזה (שרק עליו יש מידע לטווח ארוך למסלול s&p 500 של הפניקס)
לא מבין איך התשואה כ"כ נמוכה ביחס לממוצע במדד זה, אולי המט"ח???
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
מדיניות ההשקעה של גלאט הון היא שלא נותנים הכשר על מניות חו"ל פיזיות רק ע"י אופציות, ומבדיקה של הרכב הנכסים (במיטב דש גמל s&p500 כדוג') מופיע שההשקעה במניות היא 90.87% ורק 8.91% מזומנים, ובהשקעה ע"י חוזים עתידיים המתבקש היה שיהיה יותר מזומנים (בהפניקס באמת פירוט הנכסים הוא 39.65 מניות ו 61.41% מזומנים)
הקרן קיבלה כשרות לאחרונה, ולפני זה היא עקבה גם או בעיקר באמצעות קרנות פיזיות.
דרך אגב אשמח לדעת האם מישהו יודע בבירור איך צורת העקיבה בהפניקס (בפנסיה השתלמות וכו') על מדד s&p 500 היות ותשואה כהלכה מתירים גם פיזיות.
סינטטית בלבד.
נקודה אחרונה: באתר מיי גמל נתקלתי בדף הזה (שרק עליו יש מידע לטווח ארוך למסלול s&p 500 של הפניקס)
לא מבין איך התשואה כ"כ נמוכה ביחס לממוצע במדד זה, אולי המט"ח???
אני לא רואה תשואה נמוכה.
וזה התשואה של המדד פחות או יותר.
 

צבי +

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
הקרן קיבלה כשרות לאחרונה, ולפני זה היא עקבה גם או בעיקר באמצעות קרנות פיזיות.
זה אומר שבקרוב פירוט הנכסים עומד להשתנות? והאם זו הסיבה שלקח זמן עד שגלאט הון אישרו את המסלול?
סינטטית בלבד.
למה באמת זה כך אם תשואה כהלכה מאשרים גם פיזי? ודרך אגב האם הפניקס מנוטרל מט"ח או לא?
אני לא רואה תשואה נמוכה.
וזה התשואה של המדד פחות או יותר.
לפי בדיקה שלי s&p 500 עשה יותר וכך מוכיחים גם הנתונים ממור גמל והשתלמות
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
זה אומר שבקרוב פירוט הנכסים עומד להשתנות? והאם זו הסיבה שלקח זמן עד שגלאט הון אישרו את המסלול?
אכן כן.
למה באמת זה כך אם תשואה כהלכה מאשרים גם פיזי? ודרך אגב האם הפניקס מנוטרל מט"ח או לא?
לא מנוטרל מט"ח.
תשואה כהלכה מעדיפים סינטטי, בגלל מכירים בשיטה שזה יותר מהודר, ורוצים לספק זאת ללקוחות שרוצים את ההידור הזה.
זה בעצם קרן שמתאימה גם למי שרוצה השקעות רק לפי מדיניות גלאט הון.
לפי בדיקה שלי s&p 500 עשה יותר וכך מוכיחים גם הנתונים ממור גמל והשתלמות
ב3 שנים האחרונות הם הניבו בערך אותו דבר, ולפני זה זה כנראה מחמת שהם רק התחילו ועוד לא כל הכספים היו במדד וכדו', מה שנקרא קשיי התחלה.
 

הצלחה וברכה

משתמש חדש
מי אתה?? מה הניסיון שלך בתחום ההשקעות/ההלכה?
???
אתה מסכים עם השאלה ששאלתי אותו?
פניתי אליו לצורך מאמר תורני שעסק בקופות חיסכון לכל ילד של הביטו"ל,
בכדי לפרסם גם את דעת רבני תשואה כהלכה בענין.
 
נערך לאחרונה ב:

צבי +

משתמש צעיר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
ולפני זה זה כנראה מחמת שהם רק התחילו ועוד לא כל הכספים היו במדד וכדו', מה שנקרא קשיי התחלה.
מקווה שכך!
בנוסף אין קרן כשרה מנוטרל מט"ח? זה לא הימור מטורף? הרי אם הדולר כך גם הרווח בשקלים הוא פחות, וכבר שנים שהדולר יורד ויורד
 

הלומד מפרוג

משתמש פעיל
מקווה שכך!
בנוסף אין קרן כשרה מנוטרל מט"ח? זה לא הימור מטורף? הרי אם הדולר כך גם הרווח בשקלים הוא פחות, וכבר שנים שהדולר יורד ויורד
אין צורך במנוטרל מט"ח לטווח ארוך,
חפץ ששווה 100 שקלים זה 30 דולר עם הדולר ירד ל2 שקל זה 50 דולר, וכן להיפך
המון זמן לא בדקתי אבל נראה לי שצמוד לדולר עשה יותר אחוזים מצמוד לשקל, (והסיבה כי השקל התחזק,)
ולכן בודאי לטווח ארוך אין לזה משמעות
 

מקצועי בלבד

Moderator
מנהל
מנוי פרימיום
בנוסף אין קרן כשרה מנוטרל מט"ח? זה לא הימור מטורף? הרי אם הדולר כך גם הרווח בשקלים הוא פחות, וכבר שנים שהדולר יורד ויורד
לעשות מנוטרל מט"ח זה בעצם אומר שמהמרים שהשקל יעלה.
מי שרוצה להמר על זה יכול לעשות זאת תמיד, וללא קשר להשקעה עצמה.
 

שמעון המקורי

משתמש סופר מקצוען
האם הרב אריה דביר מתיר לעשות במסלול כללי בקופות גמל ופנסיה? וכן מה דעת הרב משה פינשטיין?
 

שמעון המקורי

משתמש סופר מקצוען
האם הרב אריה דביר מתיר לעשות במסלול כללי בקופות גמל ופנסיה? וכן מה דעת הרב משה פינשטיין?
היום הוא אמר בטלפון לחבר שלי ששאל אותו על כך, שדעת הרב אלישיב שמכיון שלכל החברות יש מסלול כשר צריך לכתחילה ללכת למסלול הזה
 

למד מכל אדם

משתמש פעיל
היום הוא אמר בטלפון לחבר שלי ששאל אותו על כך, שדעת הרב אלישיב שמכיון שלכל החברות יש מסלול כשר צריך לכתחילה ללכת למסלול הזה
כל אחד שיפרש את תשובתו כפי הבנתו - זה היה בערך הלשון שהוא אמר
כנראה שכוונתו,
המהרש"ג כתב להתיר להשקיע במקום שרוב העסק הוא בדברים המותרים ומיעוט בדברים אסורים, ומכיון שאף אם יאמר המשקיע לבעל העסק לחדול מהעיסוק בדבר האסור בעל העסק לא ישמע לו והמשקיע כאנוס , וכתב שם שכל היתרו זה דוקא אם באמת כוונתו לכך, אבל אם באמת המשקיע מעוניין שבעל העסק ימשיך באיסור (ואם בעל העסק היה מסכים לחדול מהאיסור המשקיע לא היה משקיע שם) בזה הוא לא התיר.
ולכן כל זמן שלא נפתחו מסלולים כשרים שייך לומר שהמשקיע באמת לא מעוניין בחלק האיסור והוא אנוס על כך ולכן אם חלק האיסור הוא רק מיעוט העסק יש מקום להתיר, אבל מכיון שיש מסלולים כשרים ואם המשקיע באמת לא רוצה את האיסורים אז הוא יכול להשקיע במקום בלי איסורים, אם כן הוא לא אנוס על חלק האיסור ולכן צריך להשקיע במסלול כשר.
 

מישהו ממש

משתמש חדש
עריכה תורנית
יתכן לפרש דבריו בפשיטות:
שהשואל שאלו אם יכול לנהוג כדעות שמותר לקנות מניות ב'חברה בע"מ' ולפי"ז אין שום איסור כלל.
והשיב לו בשם הגריש"א, שכאשר יש מסלול כשר אסור.
ויתכן בזה ב' טעמים:
א. משום חילול ה'.
ב. אם אפשר לנהוג לכתחילה, אז למה לנהוג בדיעבד.
 

מישהו ממש

משתמש חדש
עריכה תורנית
אולי יש נפקא מינה בין הטעמים, באופן שיש ב' הכשרים והאחד מחמיר יותר, אם צריך לכתחילה לבחור במסלול המחמיר יותר.
אולם יש לחלק בין שיטה שרוב הפוסקים לא קיבלו אותה, לבין שיטות יותר מקובלות.
[אף שלכאו' הנידון כאן הוא באיסור דאורייתא, שבזה הדין שמי שיש לו רב קבוע, יכול לפסוק כדעתו גם אם רוב פוסקים להפך, אבל שאר אנשים צריכים לפסוק כדעת הרוב. ואכמ"ל]
 
החלפת המידע בפרום הינה בין משקיעים חובבנים, ואינה מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  55  פעמים

לוח מודעות

למעלה