חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ורמז בזה שמזכירים אותו בתפילת על הנסים 'בימי יוחנן כהן גדול'. (וסובר כנראה שזה אותו אדם).
כוונתך שיש בזה אריכות גדולה במפרשים [עי' בני יששכר מאמר הלל והודאה אות כ"ה ובביאור הצבי והצדק שם]
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
2. מי תיקן את יוחנן כהן גדול שנהיה בסוף ימיו צדוקי ?
כמעט בטוח - ר' אלעזר בן דורדיא. הוורט היה שיוחנן כ"ג היה צדיק 80 שנה וברגע האחרון קלקל והתיקון היה שיהיה כל החיים רשע ולבסוף יתקן​
אפשר למחוק את ה'כמעט'. כך מביאים בספרים רבים בשם 'ליקוטי הש"ס' להאריז"ל.
איני יודע אם הכוונה שתיקן אותו, הלשון שם לא ברור לי
והרי הוא לפניכם שפטו בעצמכם
1699838584769.png
ובספר אלף המגן פ' עקב כתב: והנה כתב הרב האר"י שמי שהיה צדיק כל ימיו ולבסוף הרשיע כמו יוחנן כהן גדול, ויש שכל ימיו היה רשע וקנה עולמו בשעה אחת כגון ר' אלעזר בן דורדיא, אז הקב"ה עושה חליפין, ונותן אותם המלבושים שעשה בכל ימיו לאותו שקנה עולמו, והבגדים הצואים לאותו שפקר, וזהו סוד הפסוק יגמור נא רע רשעים ותכונן צדיק.​
[ולדבריו יש להוסיף, שע"י זרעו 'יהודה' המכבי נפטר מעונשו].
אהבתי
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בזוהר (וישב קפז.) כתוב: ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה רזא דנשמתא אתת לאתתקנא כמלקדמין.
ומבארים שהכוונה שהגר נתגלגלה בקטורה ונתקנה בסוד הגלגול.
אמנם כך פירש בפי' נזר הקדש על המדרש רבה והוא פירוש מחודש בזוהר הקדוש
אבל תמוה מאוד שהבין כך כפשוטו, ולא ראיתי עוד מי שיבאר כך את כוונת הזוה"ק
ועי' במרגליות הזוהר עם פירוש נופך דעת חלק ב' עמוד פ"ט
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עכשיו מה ההסבר..
אחרי שכבר @דבי מ. פתחה הפתח (למרות שלא הושב לה אם הפתרון פרוגי או תנכ"י) לא נשאר אלא להכנס פנימה..

אמר: לחב"ל מ"ח = לולי חרשתם בעגלתי לא מצאתם חידתי.
רוב אונים ואמיץ כח = אין ככוחו של שמשון.
לא ידע מנוח = לכאורה הכוונה שלא ידע מנוחה, אלא כל הזמן כתש את פלשתים.
נשא עומדות לפתוח = שהרים את דלתות עזה, שמטרתם לפתוח את השער לבאי העיר.

ומלבד שזה מאוד אקטואלי (בכלל, בזמן הזה כל מילה עם הצירוף ע.ז.ה. מתקבלת בברכה עזה..), זה גם קשור לבעל החידה, שאומר על עצמו (כך אני רוצה לפרש בדבריו..) שלולי חרשו בעגלתו לבקש רמזי מילותיו, לא היו פותרים את החידה לעולמי עד..
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
עדיין מחכה לפתרון:

יעקב - שקבר את רחל, ולפני כן את דבורה מינקת רבקה - שלפי כמה מדרשים הייתה אמא של רבקה, ואת רבקה כמבואר ברש"י
חזק ביותר !!
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
כמעט בטוח- ר' אלעזר בן דורדיא
הוורט היה שיוחנן כ"ג היה צדיק 80 שנה וברגע האחרון קלקל והתיקון היה שיהיה כל החיים רשע ולבסוף יתקן
בזוהר (וישב קפז.) כתוב: ויוסף אברהם ויקח אשה ושמה קטורה רזא דנשמתא אתת לאתתקנא כמלקדמין.
ומבארים שהכוונה שהגר נתגלגלה בקטורה ונתקנה בסוד הגלגול.
אמנם בגלגולי נשמות (להרמ"ע מפאנו, ומשם לסדר הדורות) מבואר שנתקנה ע"י שנתגלגלה בשפחת ישי אבי דוד המלך.
נכון מאוד !!
וז"ל: הגר שפחת שרה היא שפחת ישי, ועתה נתקנה כי בראשונה ותרא כי הרתה ותקל גברתה בעיניה, והיתה מבזית כבוד גברתה שרה אמנו, ופה לא רצתה לקבל דברי רבה ישי, דצוותה אבא נא אליך, והגידה הדברים לגברתה ויצא ממנו דוד, וממנו יבא משיח בן דוד.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
ועוד אחד די פשוט
איך יתכן שא' בישל בסיר דבר איסור ודאי, ביחד עם עוד כמה דברים, ומותר לו להוציא מהסיר חלק ממה שבישל ולאוכלו, וכל השאר נשאר אסור, וגם הסיר צריך הגעלה?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אמנם כך פירש בפי' נזר הקדש על המדרש רבה והוא פירוש מחודש בזוהר הקדוש
אבל תמוה מאוד שהבין כך כפשוטו, ולא ראיתי עוד מי שיבאר כך את כוונת הזוה"ק
אף ידי תיכון עמך לתמוה על כך, ועל כן ציטטתי לשון הזוהר, כי לא מבואר בו דבר.
אמנם טעיתי לכתוב 'מבארים' כשרק הוא מופיע באוצר החכמה.
איני יודע אם הכוונה שתיקן אותו, הלשון שם לא ברור לי
אודה ולא אבוש. גם אני נכנסתי בתחילה לבית הספק, גם בי קינן הספק. (וכדי שלא תקשה סתירה: באתי אליו, ואז בא הוא אלי ולא עזבני..). אבל ראיתי שכמה וכמה כותבים כן, ומשום מה מבינים כך בפשטות וכותבים בסתימת דברים. ואת המקור אין לי.
ויש שכותבים ש'נתעברה בו נשמת יוחנן כהן גדול.. ובזה היה תיקונו ותשובת המשקל' (נתיבי ישרון, מועדים, עמ' קמח). וראה גם בספר לבנו ישמח עמ' קצז. וגם בספר גלגל החיים (שמציינים אליו כמה וכמה) עמ' קעו, מבואר שהיה 'גלגול' שלו. וא"כ הם נחשבים לאותו אדם וממילא הוא מתוקן.
אח"כ ביקשתי עוד. והנה זה הציטוט מהאריז"ל, כפי שהובא בספר עבודה ברורה (עמ' שס).
1699877097819.png
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
ובעקבות הנ"ל
האם יעקב ועשו היו תאומים זהים?
מצאתי במהר"ל אגדות הש"ס מביא מדרש שלכן יהודה הרג את עשו מאחוריו ולא מלפניו:



1699877851402.png


כעת מצאתי בילקו"ש קסב:
אית דאמרי יהודה הרג את עשו אימתי בשעה שמת אבינו יצחק והלכו יעקב ועשו וכל השבטים לקבור אותו דכתיב ויקברו אותו עשו ויעקב בניו. היו כולם במערה עומדים ובוכין והשבטים עומדים וחולקין כבוד ליעקב. יצאו חוץ למערה כדי שלא יהא יעקב בוכה ומתבזה לפניהם. התחיל עשו נכנס למערה נסתכל יהודה וראה שנכנס עשו אחריו אמר שמא הורג את אבא בפנים. נכנס ומצא את עשו שהוא מבקש להרוג את אביו. מיד עמד והרגו מאחוריו. הוא שאביו מברכו ידך בעורף אויביך. ולמה לא הרגו בפניו מפני שהיה קלסתר פניו דומה לו לכך חלק לו כבוד והרגו מאחוריו. ולמה ברכו בעורף כמה נתחבט יהושע לפני הקב"ה שינתן לו העורף ולא ניתן.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
יש לי לא מהמדרש.
פלא יועץ א-ל גיבור אביעד שר שלום.
אם כבר..
יֶרֶד אֲבִי גְדוֹר .. חֶבֶר אֲבִי שׂוֹכוֹ .. יְקוּתִיאֵל אֲבִי זָנוֹחַ (תשע מילים, כינויים של משה רבינו).
אבל הפסוק הזה הוא רק לפי הדרש, מה שהבאת הוא פשט הכתוב.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  107  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה