חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אבל ארון האלקים העלה דוד...
זה לא דיבור. זה תיאור.

רמז לאבל: זה אבל של אבל, ובא כתוצאה מאבל.
וְאַתָּה קַח לְךָ בְּשָׂמִים רֹאשׁ מָר דְּרוֹר חֲמֵשׁ מֵאוֹת וְקִנְּמָן בֶּשֶׂם מַֽחֲצִיתוֹ חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם וּקְנֵה בֹשֶׂם חֲמִשִּׁים וּמָאתָֽיִם:
יפה מאוד.
ויש עוד.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הרב לא נפגש עם אביו, בגלל ספק בהלכה.
הר"מ מרוטנבורג לא נפגש עם אביו כשעלה לגדולה כדי שלא יכבדו
אמרו עליו על רבינו מאיר מרוטנבורג שמיום שעלה לגדולה לא הקביל פני אביו ולא רצה שאביו יבא אליו (רא"ש קידושין פ"א סי' נ"ז)
ויש טוענים שזה טעות המדפיסים, שהרי הרא"ש היה תלמידו של מהר"ם, ואיך א"כ יאמר "אמרו עליו", אלא הכוונה בכלל להרב מאיר הלוי אבולפייא בר טודרוס, כמובא בשו"ת מהר"מ קרימונה (שי"ד סי' ל"א): "ומיום שעלה לגדולה לא הלך לאביו אבל אביו בא אליו".​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ויש טוענים שזה טעות המדפיסים, שהרי הרא"ש היה תלמידו של מהר"ם, ואיך א"כ יאמר "אמרו עליו",
טענה לא כל כך ברורה. הרי הרא"ש לא היה תלמיד בבחינת 'לא זזה ידו מתוך ידו'. מה גם שהיה אפשר לתלות את חוסר פגישתם בהרבה סיבות אחרות.
ובכל אופן מקובל בעולם שאכן הרא"ש דיבר על מהר"ם הידוע. (ואגב, ראיתי פעם שבזכות זהירותו היתרה בכבוד אביו, זכה מהר"ם להיקרא על שמו 'בר ברוך'. כך שמעתי סתם).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
תקציר הפרקים הקודמים:
שאלה מתקופת הראשונים:
הרב לא נפגש עם אביו, בגלל ספק בהלכה.
אך התלמיד נפגש עם בנו, נראה שקיבל הכרעה.
2. מי הרב והתלמיד שנושאים את אותו שם פרטי ומשפחה? מדובר בפוסק!
3. מי נשא את בת בנו ?
4. מה שם הכי ארוך (מוזכר במדרש) ?
האם יעקב ועשו היו תאומים זהים?
היכן מצינו אדם אחד עושה פעולה אחת, ומקיים מצווה וגם עובר על איסור דאורייתא - ולחלק מהשיטות מדרבנן?
היכן מצינו במקרא תחילת דיבור שפותח באות ו'?
הובאה תשובה נכונה: 'ואתה קח לך בשמים'.
ויש עוד.
היכן מצינו בחז"ל שתיבת 'אבל' באה לבדה.
מזה יש הרבה, אבל מספיקה פעם אחת בשביל להעביר את הרעיון של השימוש במילה זו.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אם ניטול שמו לאחר, לבן מדין יהיה חיבה,
עפר בן מדין? (לא הבנתי את השאר)
בגין קנין נתכבד,
קנין המערה (איני יודע היכן נתכבד, רק בני חת נתכבדו)
בגלל דיבור נחסר שש.
וַיִּשְׁקֹל אַבְרָהָם לְעֶפְרֹן. חסר וי''ו, לפי שאמר הרבה ואפילו מעט לא עשה, שנטל ממנו שקלים גדולים. ובמדרש דורש עליו את הפסוק ולא ידע כי חסר יבואנו​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ועתה אשר הננו ניצבים בעמוד פג, אשר כרם 'פרוג' חידודי תורה ספג, ויפג לבי כי לא האמין, נטישת האשכול להשמאיל ולהימין, ותבקש לה רוחי הפוגה, להציע הצעה בעלת תאריך תפוגה:

אם יש את נפשכם, אדונים נכבדים, בחידודים מקראיים בדוקא, אולי יהיה לעזר לפתוח אשכול חדש אשר בשם 'חידות תנכיו"ת' יכונה? או שמא לדעתכם מוטב להשאר במתכונת הלבנים העומדת על תלה, בלולה במקרא משנה וגמרא ורזי תורה?
אנא אמרו את דעתכם, הביעו דבריכם, צקו מילותיכם, השמיעו באשכול קולכם! (או: תנו לאצבעות ללכת במקומכם!)

אמנם להקל על מלאכת הסקר, ולמען טוב הסדר, להיות כל הציבור כאחת נסקר, ותחת להביט בתגובות אחת הנה ואחת הנה, לעמוד ולעמול ולמנות ולצרף אחת שהיא הנה והנה שהיא אחת, ובהעדר פיות נוספים - הוחלט פה אחד, כי:
החפצים להמשיך גם את חידות המקרא באשכול זה, יוציאו נא אגודל לבדו (כי לא מקום מקדש הוא זה שאין מוציאין בו אגודל), כאומרים בנימוס שולחני: 'לא, תודה, כבר אכלנו'. כאשר הבעת התודה אינה באה אלא לרכך את הפגיעה המוסרית הנעוצה בסירוב להיענות לבקשת אכילה גסה. וכבר מנהג ישראל להגדירה כדבר המעמיד את משפט הסירוב כולו עד שאפילו בשישים כנגדו אינו בטל.
והמבקשים אשכול ייעודי למקרא לבדו, יניפו להם שתי ידים, כאוחזים ההצעה בהבעת הסכמה, שתי ידים זוכות כאחת.
תגובות ונימוקים בעד ונגד, המבקשות להטות דעת הניקים הנכבדים לכאן או לכאן, תוכלנה לצאת ולבוא בהודעות נוספות, אך מספר הקולות אשר בהודעה זו ישקף את רוב הדעות. ואחרי רבים להטות.
מועד סגירת הקלפיות ומניית הקולות: בסיומו של יום-השלישי, יום החודש-השלישי, אשר בא עלינו לטובה ולברכה.
בחירה נעימה!
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ועתה אשר הננו ניצבים בעמוד פג, אשר כרם 'פרוג' חידודי תורה ספג, ויפג לבי כי לא האמין, נטישת האשכול להשמאיל ולהימין, ותבקש לה רוחי הפוגה, להציע הצעה בעלת תאריך תפוגה:

אם יש את נפשכם, אדונים נכבדים, בחידודים מקראיים בדוקא, אולי יהיה לעזר לפתוח אשכול חדש אשר בשם 'חידות תנכיו"ת' יכונה? או שמא לדעתכם מוטב להשאר במתכונת הלבנים העומדת על תלה, בלולה במקרא משנה וגמרא ורזי תורה?
אנא אמרו את דעתכם, הביעו דבריכם, צקו מילותיכם, השמיעו באשכול קולכם! (או: תנו לאצבעות ללכת במקומכם!)

אמנם להקל על מלאכת הסקר, ולמען טוב הסדר, להיות כל הציבור כאחת נסקר, ותחת להביט בתגובות אחת הנה ואחת הנה, לעמוד ולעמול ולמנות ולצרף אחת שהיא הנה והנה שהיא אחת, ובהעדר פיות נוספים - הוחלט פה אחד, כי:
החפצים להמשיך גם את חידות המקרא באשכול זה, יוציאו נא אגודל לבדו (כי לא מקום מקדש הוא זה שאין מוציאין בו אגודל), כאומרים בנימוס שולחני: 'לא, תודה, כבר אכלנו'. כאשר הבעת התודה אינה באה אלא לרכך את הפגיעה המוסרית הנעוצה בסירוב להיענות לבקשת אכילה גסה. וכבר מנהג ישראל להגדירה כדבר המעמיד את משפט הסירוב כולו עד שאפילו בשישים כנגדו אינו בטל.
והמבקשים אשכול ייעודי למקרא לבדו, יניפו להם שתי ידים, כאוחזים ההצעה בהבעת הסכמה, שתי ידים זוכות כאחת.
תגובות ונימוקים בעד ונגד, המבקשות להטות דעת הניקים הנכבדים לכאן או לכאן, תוכלנה לצאת ולבוא בהודעות נוספות, אך מספר הקולות אשר בהודעה זו ישקף את רוב הדעות. ואחרי רבים להטות.
מועד סגירת הקלפיות ומניית הקולות: בסיומו של יום-השלישי, יום החודש-השלישי, אשר בא עלינו לטובה ולברכה.
בחירה נעימה!
ואלו שטוב להם כך או כך במה יצביעו?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה