חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אני יודע שזה קשה. כבר הרבה זמן מסתובב עם זה

גמרת להסתובב בעצמך, ועכשיו אתה מסובב אחרים..
טוב, לאחר גיוס שאריות של אומץ, תוך נטילת סיכון לעוד שלילה, וסיכוי קלוש לפגיעה ישירה, אתן עוד נסיון:

'מור' שבסממני הקטורת.
שיש מחלוקת מה הוא בכלל, אבל לפי הרמב"ם הוא דם הצרור בבטן חיה שבהודו, והרמב"ן כותב שהוא צרור בגרון של הצבי. ואם כן כשלוקחים אותו מהצבי צריכים בהכרח להרוג את הצבי.
ובאופן עקרוני אפשר להקטיר גם בזמן הזה, כי מזבח שנעקר מקטירין במקומו.
 

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
תודה
מענין מאוד, בגלל שנתן לו סטירה לא הרשה לו לדבר איתו
זה לא היה משהו רגיל.
קודם לזה, החת"ס למד ב'חדר' ושאל משהו את המלמד או שנתן סברה אחרת והמלמד סטר לו. כשזה נודע לאביו הוא הפסיק לשלוח אותו ל'חדר' ולמד איתו עצמאית. כי החת"ס היה גאון מקטנותו והיה לאנשים קשה להקלוט שיש ילד שיודע ללמוד תורה ולחדש בה יותר מהמבוגרים...
כנראה שעל דרך זה עשה הרב אדלר, שהוא לא רצה שהחת"ס יעצור מלימודו או ימנע מלחדש דברים בגלל מקרים כאלו לכן אסר עליו. אבל זאת רק דעתי...
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!

חסדיאל שופק

משתמש סופר מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

גמרת להסתובב בעצמך, ועכשיו אתה מסובב אחרים..
טוב, לאחר גיוס שאריות של אומץ, תוך נטילת סיכון לעוד שלילה, וסיכוי קלוש לפגיעה ישירה, אתן עוד נסיון:

'מור' שבסממני הקטורת.
שיש מחלוקת מה הוא בכלל, אבל לפי הרמב"ם הוא דם הצרור בבטן חיה שבהודו, והרמב"ן כותב שהוא צרור בגרון של הצבי. ואם כן כשלוקחים אותו מהצבי צריכים בהכרח להרוג את הצבי.
ובאופן עקרוני אפשר להקטיר גם בזמן הזה, כי מזבח שנעקר מקטירין במקומו.
מקטירים את הבהמה עצמה.
שוחטים..
ואז שמים על האש את גוף הבהמה.
קרבן קלאסי, רק עם קנייטש קטן.

חח
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
לא חידה אבל שאלה יפה
מדוע לא מצאנו בתורה שיצחק הספיד את אמו שרה?


זה לא היה משהו רגיל.
קודם לזה, החת"ס למד ב'חדר' ושאל משהו את המלמד או שנתן סברה אחרת והמלמד סטר לו. כשזה נודע לאביו הוא הפסיק לשלוח אותו ל'חדר' ולמד איתו עצמאית. כי החת"ס היה גאון מקטנותו והיה לאנשים קשה להקלוט שיש ילד שיודע ללמוד תורה ולחדש בה יותר מהמבוגרים...
כנראה שעל דרך זה עשה הרב אדלר, שהוא לא רצה שהחת"ס יעצור מלימודו או ימנע מלחדש דברים בגלל מקרים כאלו לכן אסר עליו. אבל זאת רק דעתי...
מענין
תודה
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
מקטירים את הבהמה עצמה.
שוחטים..
ואז שמים על האש את גוף הבהמה.
קרבן קלאסי, רק עם קנייטש קטן.

חח
אולי הכוונה לקרבן של גוי? (עי' רמב"ם הלכות מעשה קרבנות פרק י"ט הל' ט"ז)
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
לא חידה אבל שאלה יפה
מדוע לא מצאנו בתורה שיצחק הספיד את אמו שרה?
כי לא היה שם כי אברהם לקח אותו מיד אחרי העקדה לישיבת שם בן נח. וי"א שהיה בגן עדן.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
סליחה על ההפרעה עם החידות המדהימות הללו
היה פעם שרשור על חידות לפרשת שבוע כל פרשה חידה ואני לא מוצא את זה מישהו יכול לעלות קישור?
אני לא מוצא. יש מפוזר פה ושם. ויש גם משהו מאוד ישן כאן
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בשתי פרשיות המה נצמדות
הפטרה של פרשת וירא- האישה השונמית
הפטרה של חיי שרה- אבישג השונמית (יש מדרש שהן היו אחיות)
פרקי דרבי אליעזר פרק ל"ג מובא ברש"י במלכים.
ובפי' מהרז"ו תמה על כך שאינו מסתדר לפי חשבון השנים, ומסיים: ואולי מה שאמר אחותה לאו דוקא, אלא הכוונה בת אחותה או ממשפחתה, וצריך עיון.​
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען
כי לא היה שם כי אברהם לקח אותו מיד אחרי העקדה לישיבת שם בן נח. וי"א שהיה בגן עדן.
ז"ל הרבינו בחיי
"ויבא אברהם לספוד לשרה ולבכותה'' (כג ג). : כי היה הכתוב ראוי שיאמר ויבא אברהם ויצחק לספוד לשרה ולבכותה, כי בוודאי ראוי היה יצחק לספוד לאמו הצדקת ולבכות עליה, שהרי החיוב בו גדול מאד יותר ממה שהוא באברהם, ועוד שהיא אהבתו אהבה יתרה שילדה אותו על דרך הפלא, והייתה נפשה קשורה בנפשו. ומתרץ רבנו בחיי: שיתכן לומר שיצחק לא ידע בכלל באותו הזמן שמתה אמו, כי לפי שמיתתה הייתה בשבילו בשמועת העקדה, על כן העלימו ממנו מיתתה ולא הגידו לו, ומן הטעם הזה לא ראינו שיזכירנו הכתוב ליצחק כלל לא במיתתה ולא בקבורתה, גם מעת שנעקד על גבי המזבח לא ראינוהו, שהרי כשהלכו אברהם ויצחק להר המוריה כתוב בחזרה (בראשית כב יט) "וישב אברהם אל נעריו", והיה ראוי שיאמר וישובו אל הנערים, ולא הזכיר חזרת יצחק, יתכן שנשאר שם בהר המוריה שלש שנים עד שנשלמו לו ארבעים שנה ונשא רבקה, ומפני זה לא נזכר שובו עד שהביא לו העבד את רבקה, ואז הזכירו הכתוב, וזה הוא שאמר בראשית כ''ד ס''ב "ויצחק בא מבוא באר לחי ראי", ו
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ברשותכם (?):
למדנית גדולה, אביה ובעלה חכמים מופלגים
אביה מן העשרה, ובעלה - אין כמותו בעילויים
מדברה נאוה, גם בראשון וגם בשני מן השערים
במקום הלימוד תקפה על החלשת דיבורים
ובדרך הילוכה הוכיחה על אורך אמרים
סופה לא נודע כי אם בראשונים
הניס את בעלה למקומות רחוקים
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ברשותכם (?):
מה מרמז הסימן שאלה
למדנית גדולה, אביה ובעלה חכמים מופלגים
אביה מן העשרה, ובעלה - אין כמותו בעילויים​
מדברה נאוה, גם בראשון וגם בשני מן השערים
במקום הלימוד תקפה על החלשת דיבורים
ובדרך הילוכה הוכיחה על אורך אמרים
סופה לא נודע כי אם בראשונים
הניס את בעלה למקומות רחוקים
ברוריה בת ר"ח בן תרדיון אשת רבי מאיר
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
למדנית גדולה, אביה ובעלה חכמים מופלגים
אביה מן העשרה, ובעלה - אין כמותו בעילויים
מדברה נאוה, גם בראשון וגם בשני מן השערים
בבא קמא ומציעא ממסכת כלים
מצינו אשה נזכרת בברייתא חולקת עם התנאים כדין תנא, בתוספתא דמסכת כלים (פרק א' דבבא מציעא הלכה ג) וכו' וכשנאמרו דברים לפני ר' יהושע אמר יפה אמרה ברוריא. מצאתי ג"כ ברוריא בת רבי חנינא בן תרדיון חולקת עם אביה והלכה כדבריה, בתוספתא דכלים (פ"ד דבבא קמא הלכה ט). (ספר כריתות לשון לימודים שער ב' אות צג ובהג"ה)​
במקום הלימוד תקפה על החלשת דיבורים
ברוריה אשכחתיה לההוא תלמידא דהוה קא גריס בלחישה בטשה ביה אמרה ליה לא כך כתוב ערוכה בכל ושמורה אם ערוכה ברמ"ח אברים שלך משתמרת ואם לאו אינה משתמרת (עירובין נג)​
ובדרך הילוכה הוכיחה על אורך אמרים
רבי יוסי הגלילי הוה קא אזיל באורחא אשכחה לברוריה ואמר לה באיזו דרך נלך ללוד אמרה ליה גלילי שוטה לא כך אמרו חכמים אל תרבה שיחה עם האשה היה לך לומר באיזה ללוד (שם)​
סופה לא נודע כי אם בראשונים
הניס את בעלה למקומות רחוקים
עבודה זרה יח: וברש"י ד"ה ואיכא דאמרי
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מה מרמז הסימן שאלה
שלא בטוח שתהיה רשות.. אנחנו בעיצומן של שתי חידות אחרות, והנה בא זה להוסיף לנו..
אבל המהירות של התשובה היתה יפה עד מאוד!!

ולמה לא כתבת את החלק הכי פשוט: אין כמותו בעילויים?

אז זה לא נבלה
הוא כנראה מתכוין ששוחטים אבל לא לפי הלכות שחיטה, ולפי ההלכה היא נקראת 'נבלה'.
הוא התנה את התשובה ב'חייב להיות דוקא נבלה'.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה