חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אצל כמה מצאנו שמלאך המוות לא יכל להרגם מרוב התמדתם בתורה?
באותה שעה שרבה ישב באגם על "גרם של דקל" ולמד, היתה מחלוקת ''בבית המדרש בשמים'' בנושא נגעים.
ישנה הלכה בנושאי נגעים, הקובעת כי ''שער לבן'' הגדילה על הנגע מטמאת אותו. אבל אם השער לבן קדם לנגע – טהור.
השאלה הגדולה, מה הדין בספק: כאשר לא ברור לנו מה קדם למה, האם הבהרת קדמה ואז נטמא, או השער לבן קדם ואז נטהר.
הקדוש ברוך הוא ''פסק'' לטהר, וכל ''חכמי הרקיע'' פסקו לטמא. המשיכו "לדון" למעלה: מי יכריע בסוגיא זו, וקבעו כי רבה בר נחמני,
אשר בקי בנושאים אלו, הוא יכריע .
שלחו ''שליח'' לקחת את נשמתו, ולהעלותו לשמים. אבל מלאך המוות, ''השליח לביצוע המשימה'', לא יכל למלא את המשימה, כיוון שרבה בר נחמני, כל הזמן היה עסוק בלימוד תורה. תוך כדי, נשבה הרוח והשמיעה רעש בין קני העץ ליד הבית. חשב רבה כי מדובר בפרשי המלך, ואז אמר בליבו: ''מוטב אמות, ואל אפול בידי המלכות''. באותו זמן, ביצע מלאך המוות את ''שליחותו'', נטל את נשמתו, ועלתה לשמים...

סיפור דומה מסופר על רב חסדא, שמלאך המוות ''לא יכל לו'', כיוון שלא הפסיק לעסוק בלימוד תורה, עד שמלאך המוות זעזע את האזור, וכך רב חסדא הפסיק מלימודו לזמן קצר, ובאותו זמן ביצע מלאך המוות את שליחותו (מועד קטן כ''ח, א').

גם על דוד המלך מסופר סיפור דומה, אשר היקשה על מלאך המוות לסיים את חיו בגלל לימוד תורה (שבת, ל', ב').
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לתועלת הכלל, ולהפחית מאמץ על האגודל, שמרוב דפדוף אחורה מדולדל, צמצמתי את החידות שנשארו:
1. היכן מצינו קרבן בהמה שחייב להיות דווקא נבלה
מי היה דומה לשרה אמנו?​
יותר מדוייק:
איך שרה ידעה שאברהם עוקד את יצחק?
[בנוסף למה ששמעה: מהשטן/מיצחק]
שאלה מתקופת הראשונים:
הרב לא נפגש עם אביו, בגלל ספק בהלכה.
אך התלמיד נפגש עם בנו, נראה שקיבל הכרעה.
שאלה מתקופת האחרונים:
הרב מגיל בחרותו לא נפגש עם אביו, בגלל גזירת רבו.
1. על שם מי נקראו רבקה ורחל?
2. איזה דינים/ידועות לומדת הגמרא מדברי לבן?
3. מי מצאנו שקבר את אשתו אמו וסבתו באותו פרק זמן ? (מח')
5. מי מהאימהות חייתה הכי הרבה?
ועוד אחת חדשה:
עיר שהצמיחה שתי נשים ידועות
בשתי פרשיות המה נצמדות
האחת נמצאת בראש המלכים ובסופו
והאחרת למי שגדל מראיית אביו בסופו
משרתות למלך ולנביא
זו נכנסה וזו יזמה להביא
זו גרמה למות בן מתנשא
וזו זכתה בבן, חייו קיבל משנה
סיום דבריו כספר תהילה
עליו נתחדש ספק אם יטמא
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
ועוד אחת חדשה:
עיר שהצמיחה שתי נשים ידועות
בשתי פרשיות המה נצמדות
האחת נמצאת בראש המלכים ובסופו
והאחרת למי שגדל מראיית אביו בסופו
משרתות למלך ולנביא
זו נכנסה וזו יזמה להביא
זו גרמה למות בן מתנשא
וזו זכתה בבן, חייו קיבל משנה
סיום דבריו כספר תהילה
עליו נתחדש ספק אם יטמא
אבישג השונמית
האישה השונמית
העיר: שונם.
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
2. איזה דינים/ידועות לומדת הגמרא מדברי לבן?
''אחותנו את היי לאלפי רבבה''
במסכת כלה (פרק א') מובא שמפסוקים אלו למדים את ברכת האירוסין ('וציוונו על העריות, והתיר לנו את הנשואות וכו').
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
1. על שם מי נקראו רבקה ורחל?
על שם בהמות (לבן הארמי היה בעל עדרי צאן גדולים)
רבקה על שם עגל, עגל מרבק
או ע''ש קשירת הבהמה
או ע''ש צמד בהמות: "שתי רבקות ...שלוש שלוש בקר" (משנה עירובין ב, א).
ורחל זה ע''ש כבשה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1. על שם מי נקראו רבקה ורחל?
על שם בהמות (לבן הארמי היה בעל עדרי צאן גדולים)
רבקה על שם עגל, עגל מרבק או ע''ש קשירת הבהמה או ע''ש צמד בהמות: "שתי רבקות ...שלוש שלוש בקר" (משנה עירובין ב, א).​
ורחל זה ע''ש כבשה.
חומש תורה שלמה
1699488918073.png
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
''אחותנו את היי לאלפי רבבה''
במסכת כלה (פרק א') מובא שמפסוקים אלו למדים את ברכת האירוסין ('וציוונו על העריות, והתיר לנו את הנשואות וכו').
אמנם בתוס' כתובות ז: שנאמר ויקח בועז עשרה אנשים. ובמסכת כלה דמייתי קרא דויברכו את רבקה, איכא למימר דהתם ברכת אירוסין והכא ברכת נישואין, ויש ללמוד משם שיש לברך ברכת אירוסין לאשה המתקדשת על ידי שליח, שהרי אליעזר שליח היה, ונראה דאסמכתא בעלמא היא, דעשרה לא מישתמע מהתם, ולא איירי פשטיה דקרא בברכת אירוסין.​
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
יפה מאוד!
נשאר רק הענין של הפירוט. גם הוא חלק מהחידה.
עיר שהצמיחה שתי נשים ידועות
העיר שונם

בשתי פרשיות המה נצמדות
הפטרה של פרשת וירא- האישה השונמית
הפטרה של חיי שרה- אבישג השונמית (יש מדרש שהן היו אחיות)

האחת נמצאת בראש המלכים ובסופו
אבישג מופיעה בתחילת ספר מלכים
ובסוף חייו של דוד המלך

והאחרת למי שגדל מראיית אביו בסופו
האישה השונמית מופיעה אצל אלישע שאמר על אליהו כשעלה בסערה השמימה:
''אבי אבי רכב ישראל ...''

משרתות למלך ולנביא
אבישג משרתת לדוד המלך
השנייה- לנביא אלישע

זו נכנסה וזו יזמה להביא
אבישג נכנסה לביתו של דוד
האישה השונמית יזמה להביא את הנביא שיחייה את בנה

זו גרמה למות בן מתנשא
הבן המתנשא הוא אדוניהו

וזו זכתה בבן, חייו קיבל משנה
האישה השונמית זכתה בבן שקיבל שוב את חייו
הלא הוא חבקוק הנביא (או עדו)

סיום דבריו כספר תהילה
ספר חבקוק מסתיים במילים: למנצח בנגינותי

עליו נתחדש ספק אם יטמא
''בן שונמית מהו שיטמא? אמר להן: מת מטמא ואין חי מטמא''.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
נפלא ביותר!
רק כמה השלמות קטנות:
האחרת למי שגדל מראיית אביו בסופו
האישה השונמית מופיעה אצל אלישע שאמר על אליהו כשעלה בסערה השמיימה:
''אבי אבי רכב ישראל ...''
ורק מהראייה הזאת הוא גדל, כי ביקש מאליהו 'ויהי נא פי שנים ברוחך אלי', וזה השיבו 'אם תראה אותי לוקח מאתך'. וא"כ הראייה גרמה לו להיות גדול ולעשות ניסים [כפליים במספר מאליהו].
זו נכנסה וזו יזמה להביא
אבישג נכנסה לביתו של דוד
האישה השונמית יזמה להביא את הנביא שיחייה את בנה
יפה. וגם זה נכון (לבעלה לא גילתה שהולכת לנביא). אבל אני התכוונתי לכך שיזמה להביא אותו לביתה כראוי, 'נעשה נא עליית קיר קטנה' ולקבוע משכן קבע לנביא. נמצא שיזמה להביאו לביתה.
זו גרמה למות בן מתנשא
הבן המתנשא הוא אדוניהו
ואיך גרמה? על ידי שאדוניה ביקש אותה לאשה, וזה גרם לשלמה המלך להחליט עליו שהוא 'בן מוות'.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
איך שרה ידעה שאברהם עוקד את יצחק?
[בנוסף למה ששמעה: מהשטן/מיצחק]
לא, זה לא נמצא במדרשים .
יש ידיעה שמובאת בשפתי כהן על התורה (מקובל גדול מצפת, לא הש"ך הידוע על השו"ע), שאחרי שהשטן בצדקתו גילה לשרה אמנו שבנה יצחק הוא הקרבן, לא האמינה לדבריו, והלכה לחברון ושם אחימן ששי ותלמי ילידי הענק, ולרוב גובהם שאלה אותם אם הם רואים זקן מהלך עם שלשה נערים, ואמרו לה שהם רואים זקן עוקד בחור אחד והסכין בידו, מיד מתה.

אבל לא הבנתי איך זה קשור לשאלה הקודמת: מי היה דומה לשרה אמנו. אז מגיע לי רק חצי נקודה..
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה