חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מצאתי: 'ואמרה האשה אמן', אמן ר"ת ארבע כוסות מגילה נר חנוכה.
מעניין מי המקור !
זכית לכוין לדעת גדולים..
הרוקח בספר 'יורה חטאים':
ואמרה האשה אמן אמן. אמן ר"ת: ארבע כוסות, מקרא מגילה, נר חנוכה. מכאן סמך שהנשים חייבות באלו ג'.
ובמנורת המאור (אלנקווה) כתב (בשם מדרש) רמז אחר: אמן ר"ת אגדה [של פסח], מגילה, נר שבת.

ויש מקום בראש להכריע ולקיים שניהם, כי בפסוק כתוב פעמיים 'אמן'. ובכן יהי האחד לזה והאחד לזה. ובמקום מגילה הכפולה יש ליתן מקוה.
ויותר ראוי היה לכלול שני הנרות כאחד (כמו שכתוב 'הזהיר בנר' ויש מפרשים שהכוונה לשניהם), ולהוסיף מצות חלה, באופן שכזה: אמן אמן - ארבע כוסות, מגילה, נדה, אגדה [של פסח], מראשית עריסותיכם, נר [חנוכה ושבת].
תודה על המקורות. ראיתי זאת בספר קושיות לאחד מהראשונים לא נודע למי (אות רנ"ב):
תיקשי לך למה חייבים הנשים ארבעה כוסות מקרא מגילה נר חנוכה, תירץ וסימן ואמרה האשה אמן.
[אמנם באות שנ"א כתב: ואמרה האשה אמן ראשי תיבות ארבע כוסות אכילת מצה נר חנוכה]​
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
זכית לכוין לדעת גדולים..
נכון מאוד.
משום מה את תוכן הודעה זו לא ראיתי, ואיתכם הסליחה !
3. מי היה אמור למות במכת בכורות, ולא מת בה (חוץ מפרעה) ?
בתיה בת פרעה
נכון מאוד, ויש דעות שהיא הייתה רק בכור לאימתה, והבכור של פרעה כן מת !

וגם שלכאורה היא התגיירה, והלכתית היא כבר לא נחשבת לבת פרעה !!
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
והבכור של פרעה כן מת
זה דבר ברור.
מקרא מלא דבר הכתוב: וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה וַיקֹוָק הִכָּה כָל בְּכוֹר בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבְּכֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל כִּסְאוֹ עַד בְּכוֹר הַשְּׁבִי אֲשֶׁר בְּבֵית הַבּוֹר וְכֹל בְּכוֹר בְּהֵמָה: ובזה נתקיימה הבטחת 'הנה אנכי הורג את בנך בכורך'.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
אני מעלה משהו ישן לצורך השלמות.

בעבר שאלתי
וכן אליעזר עבד אברהם ופינחס וצליה משבט דן
וכן דוד המלך כשתפסו ישבי בנוב.
יפה מאוד, הנה עוד כמה:

עיין בר"ר מב, ה: ושמאבר, שהיה פורח ומביא ממון.

עיין בילקוט שמעוני שמות יד רלה: שני מכשפים היו במצרים: יוחני וממרא, ועשו להן כנפיים בכשפים, ופרחו באויר, וניתלו ברומו של עולם. אמר גבריאל: 'ברוב גאונך תהרוס קמיך'. מיד אמר הקב"ה למיכאל: 'לך ועשה בהם דין'. תפסן מיכאל בציצית ראשן, וקיעקען על פני הים. הדא הוא דכתיב: 'אתה פוררת בעזך ים, שברת ראשי תנינים על המים'.

עיין קה"ר ט יב: דבר אחר, כי לא לקלים המרוץ, זה משה, אתמול טס ברקיע ועולה כעוף שנאמר: 'ומשה עלה אל האלקים', והיום: 'כי לא תעבור את הירדן הזה'. אפילו חבל של חמשים אמה לא יכול משה לעבור.

עיין ספר בית מדרש (הוצאת יילניק, אין לי מושג מי ומה הוא, ראיתי מצטטים אותו) : 'מעשה בשלמה המלך ע"ה אשר היה שט בכל יום לרקיע לשמוע סודות מפי עזא ועזאל ולא היה לו פחד ואימה, וכל צבא מעלה היו כורעים ומשתחוים לפני הקדוש ברוך הוא והיו משבחים אותו שהעמיד מלך כזה בישראל, והיו ממלאים לו כל רצונו, שנאמר וישב שלמה על כסא ה' למלך וכו'.

ועיין ירושלמי ע"ז פ"ג ה"א: 'אמר ר' יונה. אלכסנדרוס מקדון כד בעא למיסק לעיל. והוה סלק וסלק. סלק עד שראה את
העולם ככדור ואת הים כקערה'.

(בחגיגה יד: ארבעה נכנסו בפרדס, לכאורה לא הפריחו את גופם אלא עלו עם שם.
גם אברהם אבינו הרימו הקב"ה מעל העולם, אך לא כ"כ מתאים ההגדרה הפריח את עצמו..... )

כמובן לפי המסופר גם הבעש"ט עם אלקסי והעגלון.

מילדותי זכור לי מסיפורי מחניים, סיפור על שליח אחד שבא ל..... (אולי דמשק או תימן) לאסוף כספים לעניי א"י,
ואחד מצדיקי ספרד הטיס אותו ממדינתו לארץ ישראל. לא זוכר עוד פרטים, מי שיודע אשמח אם יכתוב.

סוף סוף מצאתי את זה, בספר מגילת יוחסין לרבי רפאל מיוחס, היה ראשון לציון לפני 250 שנה, והיה שד"ר.
הוא התגלגל לקושטא לצורך פדיון שבויים ובסוף נעשה אתו פלא ועף תוך רגע לירושלים,
ועל כל הניסים קבע טז באדר לפורים למשפחתו, מסופר בספרי מחניים 54 ע"ש השליח מארץ ישראל.

1702908386719.png
 
נערך לאחרונה ב:

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
הועבר מהאשכול המקביל.
או בנוסח אחר, אמי היא אחיינית של אחיינית שלי.
א קיצער.
יעיש ויעלם בני אהליבמה ועשו על תמנע בת אליפז שהיתה אחות לוטן בן שעיר ואולי גם של צבעון סבם.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
א קיצער.
יעיש ויעלם בני אהליבמה ועשו על תמנע בת אליפז שהיתה אחות לוטן בן שעיר ואולי גם של צבעון סבם.
במקום שאמרו להאריך אי אתה רשאי לקצר..
עוד לא הבנתי את המארג. אם תוכל לפרט ולהחכים אותנו.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
במקום שאמרו להאריך אי אתה רשאי לקצר..
עוד לא הבנתי את המארג. אם תוכל לפרט ולהחכים אותנו.
עשו נשא את אהליבמה בת צבעון בת שעיר החורי. מבני שעיר החורי גם לוטן ואחות לוטן תמנע.
אליפז בן עשו בא על אשת שעיר החורי וילד את תמנע ואח"כ היתה פילגשו (רש"י)
וא"כ תמנע היתה בת אליפז אחיו של יעיש בן עשו ואחות צבעון שהיה סבם. (רק אם נאמר שהם היו מאותה אם)
(עם עסקי המשפוחע שם הכל יכול להיות)
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עשו נשא את אהליבמה בת ענה בן צבעון בת בן שעיר החורי. מבני שעיר החורי גם לוטן ואחות לוטן תמנע.
אליפז בן עשו בא על אשת שעיר החורי וילד את תמנע ואח"כ היתה פילגשו (רש"י)
וא"כ תמנע היתה בת אליפז אחיו של יעיש בן עשו ואחות צבעון שהיה סבם. (רק אם נאמר שהם היו מאותה אם)
(עם עסקי המשפוחע שם הכל יכול להיות)
זה מסתדר יופי עם המשפט הזה:
מי יכול לומר על מי "היא בת אחי ואחות סבי?" (לא בטוח מדויק)
כי יעוש (כך קוראים לו, רק הכתיב הוא 'יעיש' ואולי זה ההיתר לבני תימן לקרות בשם זה, כי לפי הקרי זה לא שם של רשע..) אומר על תמנע שהיא בת אחיו אליפז, וגם אחות סבו ענה.
אבל לא כל כך הסתדר לי המשפט הזה:
או בנוסח אחר, אמי היא אחיינית של אחיינית שלי.
כי אין כאן אמא של מישהו. וגם לא 'אחיינית של אחיינית'. ועל זה בעיקר שאלתי.
ואם נוסיף עוד ידיעה קלה של דורשי חמורות (בא צבעון על אמו והוליד ממנה ענה), נוכל להוסיף משפט לחידה ולנסח כך:
היא בת אחי ואשת אחי מאבי, וסבא רבא שלי היה קורא לה אחותי וגם אחייניתי.
 

מירער

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כי אין כאן אמא של מישהו. וגם לא 'אחיינית של אחיינית'.
למה לא? אמו אהליבמה היא אחיינית של תמנע שהיא אחיינית שלו.
ואם נוסיף עוד ידיעה קלה של דורשי חמורות (בא צבעון על אמו והוליד ממנה ענה)
ואם נוסיף שתמנע היתה גם פילגשו של אליפז והוליד את עמלק ואם נוסיף שאליפז בא על אהליבמה והולידה את קורח נעשה סלט ענק.
לא כתבתי בן ענה כי כתוב שהיא ילידת צבעון שבא על כלתו.
 

אבי אברהמי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
כבר היתה התשובה למעלה: ואמרה האשה אמן אמן.

הרוקח בספר 'יורה חטאים':
ואמרה האשה אמן אמן. אמן ר"ת: ארבע כוסות, מקרא מגילה, נר חנוכה. מכאן סמך שהנשים חייבות באלו ג'.
ובמנורת המאור (אלנקווה) כתב (בשם מדרש) רמז אחר: אמן ר"ת אגדה [של פסח], מגילה, נר שבת.

ויש מקום בראש להכריע ולקיים שניהם, כי בפסוק כתוב פעמיים 'אמן'. ובכן יהי האחד לזה והאחד לזה. ובמקום מגילה הכפולה יש ליתן מקוה.
ויותר ראוי היה לכלול שני הנרות כאחד (כמו שכתוב 'הזהיר בנר' ויש מפרשים שהכוונה לשניהם), ולהוסיף מצות חלה, באופן שכזה: אמן אמן - ארבע כוסות, מגילה, נדה, אגדה [של פסח], מראשית עריסותיכם, נר [חנוכה ושבת].
תודה על המקורות. ראיתי זאת בספר קושיות לאחד מהראשונים לא נודע למי (אות רנ"ב):
תיקשי לך למה חייבים הנשים ארבעה כוסות מקרא מגילה נר חנוכה, תירץ וסימן ואמרה האשה אמן.
[אמנם באות שנ"א כתב: ואמרה האשה אמן ראשי תיבות ארבע כוסות אכילת מצה נר חנוכה]

זה קרה כי אני כאן פעם ב.....

לפיצוי אביא כאן כמה חידות קלילות:
מי הרג את עשו (שתי דעות) ?
חוץ מליוסף, למי עוד לימד יעקב את כל תורתו, ומה המקור ?
את מי מנה יעקב לראש ישיבה ?
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  106  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה