חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
1. מי היו לו שני נשים עם אותו שם ?
קשור לישמעאל
2. מתי אומרים בתפלה אותו פרק תהלים פעמיים אחד אחרי השני, וביניהם רק פסוקים בודדים ?

3. למי נבקע המים פעמיים בנס, ולא אותו מים ?
4. מובא שקללת חכם אפילו על תנאי מתקיימת, איפה התקיימו מה שראובן אמר את שני בני תמות ?

בירור לידענים:
האם יש לפרעה ילדים שנטבעו בים סוף, כי אומרים בפיוט חיל פרעה וכל זרעו ?
אמנם אפשר לומר שזה הולך על זרעו של חייליו, אבל מעניין אותי האם יש למישהו מידע שכן נטבעו שם זרעו ממש !
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וַה' עֵר, הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן. הַמְּעוֹרֵר יְשֵׁנִים, וְהַמֵּקִיץ נִרְדָּמִים' וכו'.
אגב, זה לא נמצא בכל הנוסחאות של 'נשמת כל חי'.
אצל הספרדים הנוסח: וה' אלקים אמת.
 

ירושלמי987

משתמש מקצוען

התשובה:
'אֱלוֹהֵי הָרִאשוֹנִים וְהָאַחֲרוֹנִים, אֱלוֹהַּ כָּל בְּרִיוֹת,
אֲדוֹן כָּל תּוֹלָדוֹת, הַמְהֻלָּל בְּכָל הַתִּשְבָּחוֹת, הַמְנַהֵג עוֹלָמוֹ בְּחֶסֶד וּבְרִיּוֹתָיו בְּרַחֲמִים.
ה' עֵר, הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן. הַמְּעוֹרֵר יְשֵׁנִים, וְהַמֵּקִיץ נִרְדָּמִים' וכו'.

אגב, בספרי מקובלים מובא, שער ואונן ניתקנו בהולדת פרז וזרח, ואכהמ"ל.
אני הבנתי מהשאלה שזה אחד השמות של הקב"ה
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בירור לידענים:
האם יש לפרעה ילדים שנטבעו בים סוף, כי אומרים בפיוט חיל פרעה וכל זרעו ?
אמנם אפשר לומר שזה הולך על זרע של חייליו, אבל מעניין אותי האם יש למישהו מידע שכן נטבעו שם זרעו ממש !
זרעו של החיל לא של פרעה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
האם יש לפרעה ילדים שנטבעו בים סוף, כי אומרים בפיוט חיל פרעה וכל זרעו ?
אמנם אפשר לומר שזה הולך על זרעו של חייליו, אבל מעניין אותי האם יש למישהו מידע שכן נטבעו שם זרעו ממש !
שאלת חכם היא זו.
מה הלשון אומר 'חיל פרעה וכל זרעו', אם נפשך לומר שהוא זרעו של החיל, והלא הוא נכלל בחייל עצמו, ומה בין חיל פרעה שקראו הפייט 'חיל' לזרעו של החיל שבא להלחם שקראו 'זרעו'. ואם הכוונה לזרעו של החיל שלא בא להלחם, היכן מצינו שירד כאבן במצולה, והלא לא טבעו אלא אותם שבים.
אמנם חכמים הגידו שתי תשובות בדבר: האחת, כי כוונת הפייט היא על זרעו של החיל שיצאו למלחמה, ולפי שהיו קטנים ואינם ראויים לצאת בצבא, לא קראם אלא 'זרעו' של החיל. והשנית, כי כוונתו על זרע החיל אשר היה במושבותם במצרים, אלא שעלה הים ושטפן לבני החיילים, כדי לצרפן עם אבותיהם לטורדן עולמית.
ושני הביאורים מצורפים בזה, מספרו של הרב טשזנר 'שערי ימי החנוכה' עמוד רנג (אלא שבביאור הראשון שיניתי מביאור דבריו, כדי לפרש הלשון 'ירדו כאבן במצולה', כי לדעתי לא כיוון הגר"ח קנייבסקי לומר כדברי המבאר בספר 'שמעה תפילתי', אלא בא לפרש את לשון השאלה היכן מצינו שטבעו בים, וענה בקצרה שהכוונה לחיילים קטנים):
1702595433340.png

1702595509851.png

להבנה שאולי מדובר בזרעו של פרעה, מצאתי חבר מסופק:
בספר דף על הדף (סנהדרין צו, ב) הביא בשם ספר 'וללוי אמר' בזה הלשון: בפזמון "מעוז צור" אומרים: "רוב בניו וקניניו על העץ תלית", ויש לבאר מדוע אצל פרעה כתוב ש"חיל פרעה וכל זרעו ירדו כאבן במצולה", ואצל המן כתוב רק "רוב בניו" ולא כולם. - ואולי זה רמז למה שאומרת הגמרא כאן מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, ולא כתוב ככה על פרעה. וא"כ רק "רוב" בניו של המן נתלו. דחלק מבני בניו חזרו ולמדו תורה. ע"כ.
נראה מדבריו שהבין שהכוונה היא ל'זרעו של פרעה'.
 
נערך לאחרונה ב:

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ואולי זה רמז למה שאומרת הגמרא כאן מבני בניו של המן למדו תורה בבני ברק, ולא כתוב ככה על פרעה.
אמנם יש שמביאים (ישועות יעקב או"ח סי' תרצה, קדושת לוי איכה ד"ה וכל מלבושי) בשם חז"ל:
מבני בניו של פרעה למדו תורה ברבים.​
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כך גם מובא בסידור תפלה למשה ביאור בשם הגר"ח קנייבסקי ז"ל
יישר כח!
והנה לפנינו שבמקום אחד כתב הגר"ח קנייבסקי שאכן פרעה לקח עמו את זרעו אל הקרב. וזה המבוקש שביקש החכם @נכון מאוד. (ולפירוש זה נצטרך לומר, שהיו אלו קטנים ובלתי ראויים למלחמה, או שעל כל פנים באו במצוות אביהם, ולכן לא כללם הפייט עם שאר 'חיל פרעה', כי לא הובאו אל המלחמה כחיילים, כי אם כבני המלך).
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

קבצים מצורפים

  • מלכים.pdf
    KB 387 · צפיות: 47

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בענין הפליאה הנ"ל, ז"ל המנחת שי (על הפסוק כי יד על וגו'):
(טז) כֵס יָה: כתב רד"ק בשרשי' שרש כסא שהסמ"ך בשוא והיא מלה אחת. ולפי דבריו הכ"ף היתה ראויה להיות בסגול. <ובחומש כ"י קדמון מצאתי למערבאי כסיה מלה חדא, למדנחאי כס יה תרין מלין, למערבאי ידידיה מלה חדא, למדנחאי ידיד יה תרין מלין.> ובגמרא פ' ערבי פסחי' פלוגתא דאמוראי היא, לרב חסדא בשם ר' יוחנן מלה אחת וכן לרב, ולרבה ב' מלין. והרמ"ה ז"ל כתב כס יה בנוסחי דיקי ב' מלין, עכ"ל. וכ"כ המאירי ז"ל, מסכימי' למציאו' הספרי' ולרוב נוסחי המסרות, שמנו ו' פסוקי' דאית בהו' ה' מלין מן ב' ב' אתין, וזה א' מהם.
ובמסורת כ"י: ו' פסו' דאית בהון ה' מלין רצופי' מן ב' ב' אתין, וחד פלוגתא דרב נחמן, וסימניהון נח את שם את חם, כי גם זה לך בן, כי יד על כס יה, דין פלוגתא דרב נחמן, על כן לא בא אל שלחן, גם לי גם לך לא יהיה גזרו, אין זה כי אם רע לב. ובמסרה דילן (נחמיה ב') איתא להאי סימנא בלא פלוגתא, ברם אית בה טעותא דבציר מינייהו חדא פסוקא, ומשום הכי ברירנא לה. [על־כס יה].

נראה מדבריו שאכן יש מחלוקת בענין אם 'כסיה' היא מלה אחת או שתים. וכנראה המסורה שהשמיטה פסוק זה סברה שהיא מילה אחת. ונשארה רק השאלה מן הכתוב 'גם לי גם לך', ועל זה טוען המנחת שי שהיא טעות.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
דתן ואבירם (בעל הטורים)
נכון מאוד !
ולענ"ד זה צריך קצת ביאור, כי הם הרי היו רשעים, עד כדי כך שהחת"ס מתפלא למה הם לא נפטרו במכת חושך יחד עם רשעי ישראל, ואין זה נראה עונש לזה ?
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
יוצרי ai
1. מי היו לו שני נשים עם אותו שם ?
ספוילר: רמז
קשור לישמעאל
2. מתי אומרים בתפלה אותו פרק תהלים פעמיים אחד אחרי השני, וביניהם רק פסוקים בודדים ?
תמיד יוצא באותו יום של השבוע

3. מי היה אמור למות במכת בכורות, ולא מת בה (חוץ מפרעה) ?
4. מי היה דומה לרחל ?
 
נערך לאחרונה ב:

אבי אברהמי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
התכוונתי למשהו פחות מוכר
שלשתם רמוזים בפסוק אחד!!!
אנא פרגן לנו רמז כלשהוא, חזרתי על כמה ספרים שנראים לי רלוונטיים לזה (בעה"ט ועוד) ולא מצאתי !
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה