טוב, שימו לב!
אני עכשיו כותבת פה את "העצה" שתעשה לכם סדר ושליטה בהוצאות!! ותגרום לכם להיות מחושבים בכל הנושא הכספי! ואם תרצו לחסוך, אז הדרך מפה קצרה.
נ.ב. מי שכבר מחושב וחוסך, ולא צריך את העצות שלי, שיעבור להודעה הבאה.
שימו לב זה לא הוקוס פוקוס, אבל זה ממש לא מסובך מידי.
שלב ראשון:
לעשות טבלה, ובה לרשום את כל ההכנסות שלנו, משכורות קצבאות וכו'] ולרשום כמה סה"כ ההכנסות החודשיות שלנו.
שלב שני:
לעשות טבלה נוספת, ובה לרשום בטור אחד, את כל סוגי ההוצאות שלנו, ובפירוט, לדוגמה כמה אנחנו מוציאים בחודש על דיור, [משכנתא, ו/או שכירות] החזרי חובות, חשמל, גז, מים, ארנונה, גנים לילדים, קייטנות, בתי ספר ותלמודי תורה, ישיבות, סמינרים, חוגים, טלפון קווי, טלפון נייד, אינטרנט, מנוי לעיתון וכדו', מעשרות, ביטוחים [משכנתא, בריאות וכו'] ביטוחים משלימים בקופות חולים, תרופות, מזון, ביגוד והנעלה לנו ולילדים, רכב, ביטוח רכב, תיקוני רכב, דלק וחניה, עוזרת בית, עמלות בבנקים ובכרטיסי אשראי, אופטיקה, לימודים, בריכה, רופאי שיניים, הוצאות חגים [מצות בפסח, משלוחי מנות, ארבעה מינים, סוכה, וכו'] סיגריות, גנרטור, תחבורה ציבורית, צעצועים, מתנות לאירועים ושמחות, תספורות, מוצרי חשמל, מסעדות ובילויים, קופה קטנה, [דברים קטנים שצריך לבית] אוכל מחוץ לבית, נופש, טיולים, ביטוח לאומי [למי שלא עובד], וכו' וכו',
שכל אחד ירשום את הוצאותיו החודשיות, וגם את הוצאותיו השנתיות, וגם את אלו שפעם ב3 שנים.
בטור ליד, תרשמו כמה אתם מוציאים בממוצע לכל סעיף, כשהוצאה שנתית, מחלקים ל12, וככה יודעים מהי ההוצאה החודשית עליה, ואותו חשבון בהוצאה של אחת ל3 שנים, רק מחלקים ל36.
ואיך יודעים כמה מוציאים על כל סעיף? בשביל זה נדרש לבדוק טוב! טוב! כמה מוציאים בכל סעיף, בדפי חשבון, בפירוט אשראי, קבלות וכו'.
ולא לעשות את השלב הזה בחיפוף, כדי שלא תעבדו על עצמכם, כי אם כך מה הרווחנו?
זה פשוט השלב הכי משמעותי.
עכשיו שימו לב, אחרי שעשיתם את כל סעיפי ההוצאות תוסיפו סעיף שנקרא דברים בלתי מתוכננים, [פתאום צריך לקנות מקרר חדש, או הוצאה גדולה אחרת] וכמה תקציבו לה בחודש?
המומחים אומרים להקציב 3% מהתקציב החודשי רק לזה.
אחרי שגומרים לחשב כמה אנחנו מוציאים על כל סעיף בחודש, עושים חישוב כמה סה"כ הוצאות בחודש, [כשזה כולל את ההוצאות השנתיות כאמור].
שלב שלישי:
משווים בין סה"כ ההוצאות, לסה"כ ההכנסות, ובודקים שסכום ההוצאות לא גדול מסכום ההכנסות.
[אם ההוצאות גדולות מההכנסות אז כאן הזמן לחסוך, תכף אני יסביר איך]
שלב רביעי:
אחרי שיש לנו תקציב מסודר לכל סעיף, הולכים לחנות למכשירי כתיבה, וקונים תיקיה שמחולקת להרבה תאים, ומעטפות, ועל כל מעטפה רושמים לאיזה סעיף מיועד, אחד להוצאות דיור, אחד לכל הוצאות החינוך, אחד למזון, לביגוד, לתחבורה, וכו' לכל משפחה של הוצאות מעטפה נפרדת, ואז שמים כל מעטפה, בתא נפרד בתיקייה,
ואז בתחילת חודש הולכים לכספומט, ומוציאים את הכסף של התקציב החודשי של ההוצאות, ושמים בכל מעטפה את התקציב שלה ע"פ הטבלה.
ואז כל פעם שצריך כסף [לשלם שכירות או לקניה השבועית, וכו'] פותחים את התיקייה ומוציאים את הכסף מהמעטפה של אותו סעיף.
זהו, זה כל העניין על רגל אחת.
עכשיו כמה טיפים להצלחת העניין.
* לא להעביר כסף בשום פנים ואופן מסעיף לסעיף. [לדוגמה, נגמר הכסף בסעיף המזון, לא לקחת את מה שחסר מסעיף אחר, אפילו אם רואים לקראת סוף החודש שיש בסעיף השני כסף מיותר.]
* בחודשיים שלשה הראשונים, השאירו לעצמכם מקום לתיקוני התקציב, [כי אף פעם לא מצליחים בפעם הראשונה לעשות תקציב שמשקף את המצב האמתי]
* ברור שלא בכל סעיף, הכסף אמור להיגמר בכל חודש, כגון ביגוד והנעלה, או נופש, ואדרבה הוא מצטבר מחודש לחודש ומוציאים כשמגיע הזמן.
* אם אנחנו עומדים לדוגמה 10 ימים לפני סוף החודש, ורואים שנשאר לנו רק 200 ש"ח בסעיף המזון, אז לא קונים יותר מאשר אוכל בסיסי שחייבים עד סוף החודש, העיקר לעמוד בתקציב.
[אם רואים שכל חודש לא מצליחים לעמוד בתקציב שלנו, אז כאן המקום לשקול אולי לתקן את התקציב של הסעיף הזה]
* בסוף חודש אם עמדתם בתקציב כדי להשאיר קצת כסף, בשביל בילוי משותף, בתור פרס לעצמכם, על זה שהצלחתם לעמוד בתקציב.
עד כאן זה כדי לחיות אם חשבון ללא קשר לחיסכון.
אבל מכאן הדרך קצרה לחסכון!!
אם רוצים לחסוך, אז אחרי השלב השלישי,
יושבים ביחד בני הזוג וכל אחד אומר איזה דברים ממש חשובים לו וממה הוא חושב שהוא יכול לחסוך מההוצאות שלו, [ולא של השני] ואח"כ עושים תקציב חדש לכל סעיף אחרי שהחלטתם ביחד איפה אתם חוסכים.
לסיכום:
מקווה שהובנתי נכון, ושלא החסרתי פרטים חשובים.
כל מי שלימדתי אותו את השיטה וניסה אותה, לא גומר להודות לי.
בהצלחה!!