ב.ד.ה. אסור להסיח את הדעת מהאבילות!!

מצב
הנושא נעול.

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
הרמ"א כתב "ולא נהגו באיסור מלאכה כי אם עד חצות וכו' ובחיי אדם (כלל קלה סימן טו) כתב "שלאחר חצות נוהגין להתיר ומ"מ ראוי לכל ירא שמים להחמיר על עצמו שלא לעשות מלאכה כל היום כדי שלא יסיח דעתו מהאבילות".
אמנם מסתימת דברי הבית יוסף והפוסקים משמע שהאיסור הוא כל היום. וכ"כ בכף החיים [תקנד, צז]
 

מושקוש

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
האם ישנם קולות בענין הסחת דעת מהאבילות לאחר חצות היום של תשעה באב, כגון קריאת ספרי חולין וכדו'

תשובה:

שלום רב

אכן לאחר חצות היום בתשעה באב התירו להסיח מעט את הדעת מהאבלות, ומשום כך מותר לעסוק במלאכה ובצרכי סעודת הלילה, כמבואר בשולחן ערוך ומשנה ברורה בסי' תקנד סעי' כב, ולכן נראה שמותר לקרוא מעט בעיקר בדברים הנוגעים לגלות כמו ספרים המבוססים על רקע הסטורי של תולדות ישראל, ובפרט מי שנצרך לכך מחמת קושי התענית. אולם יש להזהר מאוד שלא לעסוק בענינים של שחוק וקלות ראש חלילה, וכפי שהאריכו הפוסקים שם שדבר כזה חמור מאוד בתשעה באב
 

קשקושי אורייתא

משתמש פעיל
שכוייח
אם יש מקור אני אשמח
ומצאנו כדברי היעב"ץ גם בדברי כמה מאחרוני
זמנינו; הגרש"ז (מובא בספר שמירת שבת כהלכתו
ח"ב פרק מ"ב סע' ה' והע' ט"ו) מתיר לכבס מיד
בלילה, והשש"כ עצמו גם כותב כעי"ז בחוברת מוריה
(חלק ו' שנה א' ח'-י' עמ' ס"ט) שמותר לכבס
ולהסתפר מיד בלילה, ומה שכתבו הפוסקים הנ"ל
"שחרית" אורחא דמלתא נקטו (שהרי בזמנם כביסה
היה עסק גדול ולא התחילו עסק כזה בלילה), וכ"כ
הגרי"י פישר זצ"ל (אבן ישראל ח"ז סי' כ"ז) שמותר
לספר ולכבס בליל מוצאי ת"ב (ומוסיף שם "ואין
להחמיר בזה כלל"), וכ"כ הגר"נ קרליץ (קובץ עניינים
בסוף חוט השני שבת ח"ב עמ' שכח) בנוגע לכיבוס,
שמותר לכבס לכתחילה בליל שישי, וכ"כ הגר"ש
וואזנר (קובץ מבית לוי בין המצרים עמ' לט) שמותר
לכבס במוצאי הצום, ומו"ר הגרפ"א פאלק זצ"ל
בשו"ת מחזה אליהו (חלק א' סי' פ"ו) מאריך להוכיח
שאין כוונת הא"ר ודעימיה לאסור הלילה של מוצאי
ת"ב, ועיקר כוונתם (כשכתבו "שחרית") להתיר לפני
חצות, ומסיק שמותר כיבוס, תספורת ורחיצה בלילה
של מוצאי ת"ב.
 

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
בשנה זו מכיון שת"ב חל בחמישי אז יש להתיר להכין דברים לכבוד שבת ( לא כביסות) החל מחצות היום והילך

והלוואי ואנשים בפרט יראי שמים שמאוד כואב להם על המקדש לא היו מורים הלכות מהמותן.........................
תודה על המחמאות.
אינך מכירני וסתם אתה תולה בוקי סריקי במי שאינו.. שום דבר אינו יוצא מהמותן. ומתחילה לא דברתי כלל על הכנות לשבת או דיני מלאכה בת"ב אחר חצות אלא בלבולי מוח של ענינים שלכו"ע אסורים! וכיון שבאת לתת להם גושפנקא זכית וחשדת בכשרים.
ואין לי עליך שום קפידא רק אהבה.
 

קשקושי אורייתא

משתמש פעיל
תודה על המחמאות.
אינך מכירני וסתם אתה תולה בוקי סריקי במי שאינו.. שום דבר אינו יוצא מהמותן. ומתחילה לא דברתי כלל על הכנות לשבת או דיני מלאכה בת"ב אחר חצות אלא בלבולי מוח של ענינים שלכו"ע אסורים! וכיון שבאת לתת להם גושפנקא זכית וחשדת בכשרים.
ואין לי עליך שום קפידא רק אהבה.
גם לאחר חצות חלים כל דיני האבילות כולם. למעט המנהג שנהגו לישב על הארץ.
זה המשפט שהפריע לי.
כי כשעונים על שאלה ודאי ששאלה שנוגעת לשנה זו צריך לפרט את כל הדינים בפועל
 

אין שם פנוי- אילת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
משום והייתם נקיים..
פתחתי לרגע את המחשב לחיפוש נושא הקשור ליום זה.. ונדהמתי!
באמת, אני לא מאמין איך יש כאלה עכשיו שיושבים ומתכננים חופשות ומדברים על עיצוב הבית...

סליחה, אחים אהובים!
אבל אם לא נבכה בימים אלו איך ועל מה נשמח בימים הבאים?
צודק!
אבל צדיק יש אנשים שמנסים באמת להתחבר, להרגיש, להתאבל...
ולא מצליח להם כמוך והם מתוסכלים ובורחים מזה...
אז בואו נתפלל עליהם, על כל עם ישראל שיצליחו להרגיש את היום הזה.
כי לומר את אמרתך זה צודק וזה נכון אבל זה לא באמת עוזר לאלו שקשה להם.
לך תדבר עם השם תבקש ממנו את הגאולה ותבקש ממנו שיעזור לאחרים להבין את משמעות היום ולהרגיש כאבו.
 

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
זה המשפט שהפריע לי.
כי כשעונים על שאלה ודאי ששאלה שנוגעת לשנה זו צריך לפרט את כל הדינים בפועל
עניתי על ענין הסחת הדעת.
ודאי שיש קולות שונות וכמו שציינת. אך האבילות ודאי חלה כל היום..
אך לא פרטתי כי לא נשאלתי ולא חשבתי שישאלו בנושא.
והאמת והשלום אהבו.
 

רבקהנ

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
לא דברתי כלל על הכנות לשבת או דיני מלאכה בת"ב אחר חצות אלא בלבולי מוח של ענינים שלכו"ע אסורים!
נכון.
וגם עניינים מותרים - אם מכינים אוכל לצאת הצום, לא חייבים להקפיץ את אשכולות המתכונים...
לפעמים אנשים שוכחים שהפורום, מעבר להיותו פותר בעיות, הוא מקום פומבי. אז גם אם עושים דבר שמותר (וק"ו אם מותר בקושי וכו'), אין שום סיבה שבתשעה באב אלו יהיו הנושאים המדוברים באתר.
 

קשקושי אורייתא

משתמש פעיל
נכון.
וגם עניינים מותרים - אם מכינים אוכל לצאת הצום, לא חייבים להקפיץ את אשכולות המתכונים...
לפעמים אנשים שוכחים שהפורום, מעבר להיותו פותר בעיות, הוא מקום פומבי. אז גם אם עושים דבר שמותר, אין שום סיבה שבתשעה באב אלו יהיו הנושאים המדוברים באתר.
באיזהשהוא מובן אני מסכים עם ההודעה הזאת לחלוטין
כלומר אם בפרוג שזה רשת חברתית אולטרא חרדית אפשר לדון במתכונים או טיסות או עיצוב הבית בתשעה באב למה אנחנו מזדעזעים מפתיחת מסעדות בת"א בתשעה באב הרי ידוע שהחילוני עושה מה שהחרדי חומד אז מה הבעיה
אלא שכנראה אנחנו בתור הציבור החרדי מדרדרים גם
אני יודע שאני נוגע בסוגיה רגישה ואני מתקשה לבטא את עצמי בצורה טובה אז אני מקווה שאנשים יבינו את הכוונה
 

מקצה הארץ-:)

משתמש מקצוען
צודק!
אבל צדיק יש אנשים שמנסים באמת להתחבר, להרגיש, להתאבל...
ולא מצליח להם כמוך והם מתוסכלים ובורחים מזה...
אז בואו נתפלל עליהם, על כל עם ישראל שיצליחו להרגיש את היום הזה.
כי לומר את אמרתך זה צודק וזה נכון אבל זה לא באמת עוזר לאלו שקשה להם.
לך תדבר עם השם תבקש ממנו את הגאולה ותבקש ממנו שיעזור לאחרים להבין את משמעות היום ולהרגיש כאבו.
אמיתי לחלוטין.
לברוח מזה למה?
אדרבה, נשב, נקרא, נשמע, וגם נראה למי שיכול לא חסר דרכים להתחבר ולהצטער..
לא על אף אחד מישראל, מי שמת לו מת יוכל לברוח מזה ולהתענין במילי דשטותא?
יהיה אכפת לו בכלל מה הוא אוכל?
אם אכל בכלל?
מה הוא לובש?
איזה צבע הארונות במטבח?
כמה רטיבות יש לו בתקרה?
הוא לא יבטל טיסה שהוזמנה לו מראש?

אז נכון קשה לנו להכיל את האבל כי לא ראינו ואיננו יודעים מה אבדנו ועל כך יש לנו לבכות..
די אם להסתכל על הצרות שיש סביבנו על חולים, מחלות, יסורים, פטירות משונות, של תינוקות בחורים ובחורות.. נבכה על כך ומתוך כך נגיע להתאבל ולבכות גם על חורבן הבית שהוא מקור הצרות.
ויש לכך גם סמך מרבותינו!

יה"ר שנזכה כבר לגאולה ולבנין בית המקדש!
 

אין שם פנוי- אילת

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אמיתי לחלוטין.
לברוח מזה למה?
אדרבה, נשב, נקרא, נשמע, וגם נראה למי שיכול לא חסר דרכים להתחבר ולהצטער..
לא על אף אחד מישראל, מי שמת לו מת יוכל לברוח מזה ולהתענין במילי דשטותא?
יהיה אכפת לו בכלל מה הוא אוכל?
אם אכל בכלל?
מה הוא לובש?
איזה צבע הארונות במטבח?
כמה רטיבות יש לו בתקרה?
הוא לא יבטל טיסה שהוזמנה לו מראש?

אז נכון קשה לנו להכיל את האבל כי לא ראינו ואיננו יודעים מה אבדנו ועל כך יש לנו לבכות..
די אם להסתכל על הצרות שיש סביבנו על חולים, מחלות, יסורים, פטירות משונות, של תינוקות בחורים ובחורות.. נבכה על כך ומתוך כך נגיע להתאבל ולבכות גם על חורבן הבית שהוא מקור הצרות.
ויש לכך גם סמך מרבותינו!

יה"ר שנזכה כבר לגאולה ולבנין בית המקדש!
למילותיך יש כוח!
בוא תמשיך לדבר פה לעם
ובזכותך בעזרת השם יצליחו האנשים.
 

קשקושי אורייתא

משתמש פעיל
אמיתי לחלוטין.
לברוח מזה למה?
אדרבה, נשב, נקרא, נשמע, וגם נראה למי שיכול לא חסר דרכים להתחבר ולהצטער..
לא על אף אחד מישראל, מי שמת לו מת יוכל לברוח מזה ולהתענין במילי דשטותא?
יהיה אכפת לו בכלל מה הוא אוכל?
אם אכל בכלל?
מה הוא לובש?
איזה צבע הארונות במטבח?
כמה רטיבות יש לו בתקרה?
הוא לא יבטל טיסה שהוזמנה לו מראש?

אז נכון קשה לנו להכיל את האבל כי לא ראינו ואיננו יודעים מה אבדנו ועל כך יש לנו לבכות..
די אם להסתכל על הצרות שיש סביבנו על חולים, מחלות, יסורים, פטירות משונות, של תינוקות בחורים ובחורות.. נבכה על כך ומתוך כך נגיע להתאבל ולבכות גם על חורבן הבית שהוא מקור הצרות.
ויש לכך גם סמך מרבותינו!

יה"ר שנזכה כבר לגאולה ולבנין בית המקדש!
זה בדיוק הטעות שלך...
אתה מפנים שמת לך מת רק אתה מנסה למצא צורה להתחבר לאירוע (או אפשר להגדיר את זה שאתה מפנים חלקית את זה שיש אסון כי אם היתת מפנים לגמרי לא היית צריך לחפש דרכים להתחבר) אבל יש אנשים שלא מפנימיםפ כלל שקרה כאן אסון ולהם לצערנו הרב זה סיפור כמו כל סיפור אחר וכמו שבעשרה בטבת עובדים רגיל כך גם בת"ב ולכן הם מתכתבבים על עיתוב הבית וטיסות בפרוג............

ושוב אני חוזר שאני לא אומר שזה תופעה ראויה רק זה המציאות
 

3524

משתמש סופר מקצוען
שאלתי עכשיו רב, מותר לכבס אך ורק את הבגדים שצריך לשבת.

רחיצה לכבוד שבת מותר כבר מהבוקר, תספורת מותר כבר בלילה אבל אם בגלל התספורת יצטרך אח"כ רחיצה אז אסור.

לבשל לשבת מותר מהלילה אבל אסור לטעום מתבשיל בשרי.
 

.A.B.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
D I G I T A L
יוצרי ai
ואף על פי שיתמהמה - עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא / חוי ליוש
לא קל לצום, בכלל לא. בטח לא כשיש עוד ילדים בבית יום שלם.
כמה אנחנו מתארגנים לזה!
מקפידים על תזונה, דואגים לשתות מספיק,
יש מאיתנו שלוקחים כדורים שונים שנועדו לעזור לעבור את הצום בשלום.

גם אני הייתי ככה...

ואז קותי נפטר פתאום ללא שום הכנה מוקדמת
הוא התמוטט במוצאי שבת
אור לז' אייר תשפ"ב והשיב את נשמתו הטהורה ליוצרה 10 ימים לאחר מכן, אור לי"ז אייר, ערב ל"ג בעומר.
וכל סדריי בראשית השתנו

שנה שעברה בתשעה באב הראשון, חודשיים וחצי אחרי הפטירה חשבתי שקורה לי משהו...
הרגשתי כאילו אני על סף התקף לב מרוב הכאב הפיזי של הגעגועים
הציפיה הממשית והמוחשית למשיח ולגאולה והתיסכול מזה שמי יודע כמה זמן עוד ההמתנה הזו תימשך ????

זו אחת המתנות שקיבלתי מהפטירה של קותי.
לחכות באמת ובתמים למשיח.
לא לפחד מזה.
לדעת שאני כל יום עושה מה שאני יכולה כדי לזרז את בואו ואולי לא הכל תלוי בי אבל אני אהיה זכאית לבואו.

וזה גם מה שעניתי למירי שלי, שאמרה לי שהקב"ה אוהב מאוד תפילה של תינוקות של בית רבן
אז היא תתפלל כל יום אחרי התפילה בבוקר בכוונה רק על זה ואז המשיח בטוח יבוא.
אמרתי לה שהתפילות שלה כל כך חביבות לפניו ועוד יותר כעת כשהיא ממשיכה להתפלל
ולהאמין שיש לנו אבא רחום ואוהב גם כשקרה לנו משהו כל כך עצוב שקשה לנו ממש להבין
למה הוא לטובתנו כי לפעם צערא אגרא אבל ביאת המשיח לא תלויה רק בנו.
כל מעשה מקרב בוודאי וכל מעשה השכר עליו שמור לנו לנצח נצחים לעולם הבא
וכל מעשה לעילוי נשמת קותי תורם לו כל כך אבל ביאת המשיח תלויה בכולנו.

יש שיר על המשיח שאני נורא מתחברת למילים שלו.
הנה אני בא, הלכתי כל הדרך
אני בא, אני דופק בדלת
ואני שואל: האם אתם היום מוכנים לקבל אותי?


אז כולנו יותר ממוכנים שהקב"ה יאמר די לצרותינו, כולנו יותר מרוצים שהמשיח יבוא כי בזה - זה תלוי.
כי אם היתה מציאות של חיים יפים, שלווים ורגועים בלי שהמשיח יבוא ובלי שייבנה בית המקדש,
אני של פעם באופן אישי, לא בטוח שהייתי ממשיכה להתחנן על משיח או בית המקדש
אותו הדבר אם היתה מציאות וורודה ויפה גם בלעדיו.
כולנו מזדהים עם המוכר והידוע לנו... אבל לצערינו אין לנו מושג מה איבדנו בכלל!!!

קשה לנו בלי מוזיקה וטורחים בלי סוף למצוא לזה תחליפים
מאז שקותי נפטר אין לי את ה"בעיה" הזו בכלל.
מזדהה ממש עם בני ישראל שהוגלו וישבו ובכו בכי מרורים על נהרות בבל ומקוננים
"איך נשיר את שיר ה? אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני" הם לא רוצים להמשיך לשיר!
קשה להם, לשונם נדבקת לחיכם ולא מצליחה לעשות את הפעולה הזו בכלל...

כמה מאמצים נדרשים ממני כדי להסכים לחזור לשיר,
להסכים לשכוח מהחלום ששמו קותי עד לבוא המשיח ולהמשיך בחיים הלאה!!!!
מאחלת לכם שלא תבינו על מה אני מדברת מקרוב ל-ע-ו-ל-ם (תענו אמן!)
זה לא דרך הטבע שאמא קוברת את בנה בכל גיל שהוא ובטח לא ילד חמד בן 9 בריא לחלוטין...

והנה עוד צום תשעה באב הגיע ומשיח עדיין לא פה
אני זכיתי להרגיש את החורבן והאבלות של הקב"ה מקרוב ממש
לחוש את הכאב והגעגועים של הקב"ה כשאנחנו ילדיו כל כך רחוקים ממנו ולא יכולים לבוא הביתה לבית המקדש.
זכינו אני ובעלי לבכות על החורבן כמו שלא בכינו מימינו למרות שאני יתומה מגיל 24 והוא מגיל 4.

אבל גם אתם זכיתם זכיתם שהקבה גלגל לידיכם את המאמר הזה
ואולי בזכותו תצאו מהצום הזה עם תובנה שווה לדרך

עם השאלה : האם אתם היום מוכנים לקבל אותי?
או שלא נורא שיגיע מחר או עוד שבוע אחרי הנופש / החתונה / בר מצווה / בת מצווה / המפגש / המסיבה וכולי?

מה אתם מוכנים לעשות ולקבל על עצמיכם היום ובכל יום כדי לקרב את בואו?

קחו על עצמיכם משהו אחד קטן, הכי קטן שיש אבל תהיו עקביים
או אולי משהו קצת יותר גדול שקותי כל כך הצטיין בו וכל כך אקטואלי :
קחו על עצמיכם לאהוב כל יהודי שהוא מכל הלב ללא תנאים או אפילו רק מישהו אחד בשלב ראשון,
כי בגלל שנאת חינם בית המקדש חרב ובזכות אהבת חינם הוא ייבנה.
וחינם משמעו שאני לא מצפה לכלום בתמורה. אני אוהב אותו באשר הוא יהודי.
לא משנה שהרב שלנו לא אותו דבר, לא משנה שהוא עושה הפוך ממה שהרב שלי אומר כי זה מה שהרב שלו אמר לו, לא משנה שהדעה שלנו שונה ולא משנה אם הוא לא מחזיר לי אהבה. חינם. על אמת.

ולוואי ונזכה לחזות במהרה בימינו בבינינה.
ונזכה שתשפ"ג -
תהא שנת פתאום גאולה כמו שנאמר "פתאום יבוא אדון אל היכלנו אשר אתם מבקשים..."
ושבאותה פתאומיות בה חיינו התפכו,
נזכה כולנו, כלל עם ישראל, שחיינו יתהפכו שוב בגאולה השלמה בקרוב ממש!!!!

מה שבטוח כל קבלה והרהור תשובה מקרבים את הגאולה
והשכר על זה הוא ההשקעה הכי שווה שיש ושמורה לכם לנצח נצחים.

יהיו הדברים לעילוי נשמתו הקדושה והטהורה של קותי - יקותיאל יהודה בן ישראל פרץ.
לזכותינו, משפחתו הכאובה, שיהיו לנו הכוחות להתמודדות הלא פשוטה הזו.
ולזכות כלל עם ישראל לזירוז הגאולה השלמה במהרה בימינו אמן!!!!!!!!!!!!!!!!

אשמח ממש שתעבירו את הדברים הלאה
ותשתפו אותי במייל <לא ניתן לפרסם מיילים באופן פומבי> אם הדברים נגעו בכם.
לי באופן אישי כל שיתוף שמישהו התחזק עושה מאוד טוב על הלב.

חוי ליוש, אמא של קותי.
 

קשקושי אורייתא

משתמש פעיל
שאלתי עכשיו רב, מותר לכבס אך ורק את הבגדים שצריך לשבת.

רחיצה לכבוד שבת מותר כבר מהבוקר, תספורת מותר כבר בלילה אבל אם בגלל התספורת יצטרך אח"כ רחיצה אז אסור.

לבשל לשבת מותר מהלילה אבל אסור לטעום מתבשיל בשרי.
יש סוברים כך אולם יש חולקים וסוברים שמותר והטעם
וכך מובא בשם הגר"נ קרליץ זצ"ל (בקונטרס קרא עלי
מועד פרק ח' הע' מ"א) שמותר לכבס גם מה שאינו
צריך לשבת, הואיל ולא גזרו בכה"ג על הכיבוס. וכ"כ
הגר"ש וואזנר זצ"ל (מובא בקובץ לבית לוי הל' בין
המצרים עמ' לט הע' א'), ושו"ת שרגא המאיר (ח"ו
סי' מ"ה).
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יי שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יי שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

געגוע קיצי • אתגר 138

לוח מודעות

למעלה