אמונה או אחריות?

OR_Design

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
פרסום וקופי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
יוצרי ai
אני מתלבטת אם הגדרתי נכון את הכותרת , אבל תבינו מהשאלה :)

היתה לי שיחה עם קרובה שלי , לא מהמגזר שלנו, ואני תוהה אם עניתי לה נכון.
היא טוענת שמי שמאמין באמונה שלמה - מסתמא מאמין שכל פרט הכי קטן - קורה לו משמיים.
גם אם היא תעמוד באמצע כביש , אם ה' ירצה - לא יקרה לה כלום (שזה ברור..)
היא הביאה לי כל מיני דוגמאות מהיומיום , למשל אחת מהן - אם נהג לא חגר את עצמו / דיבר בעת נסיעה, האם הגזירה היא משמיים שיפסיד כסף או שיש בכך ענין של בחירה/עצלות/מה שלא יהיה מצד האדם וזה כביכול מה שהוא גרם לעצמו.
אני הסברתי לה שכמובן הכל משמיים , ה' מסובב הכל , אבל לחלוטין יש כאן גם חוסר אחריות מצד הנהג - והיה עליו להשתדל ולשים חגורה ובכך לא היה 'מפסיד' את הכסף , אם בכ"ז ה' בחר להוריד לו סכום מסוים לא חסר לו דרכים. בענין הכביש - יש ונשמרתם וכו'
היא בעצם קצת היתה המומה וטענה איפה האמונה שלי , אם הדו"ח הספציפי הזה הוא לא בדיוק מן השמיים (היא התעקשה על הדוגמא של דוחות , את ונשמרתם על הכביש עוד לא כ"כ היה לה מה לענות בדיוק.. טוב , אולי כי היום עצרה אותה ניידת :D:D)

כבר קצת התבלבלתי בלהסביר לה ואשמח לעזרתכם , אם יש לכם ציטוט מספר מסוים זה יהיה הכי טוב, הבטחתי לה תשובה מצוטטת במייל היום , בעלי ג"כ אמר שישלח לי אבל עד שהוא יתפנה לזה..


חשוב - מקווה שזה לא יגרר לכל מיני ויכוחים כמו הרבה פעמים , אם אפשר תשובה ענינית בלבד

תודה רבה רבה.
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הבעל שם טוב אומר: לפני המעשה, אין הדבר תלוי אלא בי. אחרי המעשה, להאמין באמונה שלמה שהכל משמים ולטובה.


יש הרצאה של הרב אהרון לוי שהוא מדבר על זה בצורה מאוד ברורה ומבהירה את הענין.
אם את מעונינת אחפש את ההרצאה הזו.
 

כוכב103

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עיצוב ואדריכלות פנים
עימוד ספרים
זה נקרא השתדלות ולא אחריות.
וזו חובתו של כל אחד בכל נושא.
 

נחמי ווייס

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
הדמיות בתלת מימד
הכל בידי משמים חוץ מיראת שמים.
לאדם ניתנה זכות בחירה אחת שהיא לבחור בטוב או ברע.
בכל התנהגות שאדם נוהג יש לו את האפשרות לבחור לבחיים או במוות/ברע או בטוב. אדם שלא נזהר במצוות ונשמרתם-מגיע לו העונש כדוגמאת הדו"ח. אם הוא קיבל סתם דו"ח, אפי' שלא עשה כלום ונהג בכל כללי הזהירות אז שישמח שקיבל דו"ח, כנראה שהגיע לו עוגמת נפש מסויימת ושיתכפר לו בכסף ולא בנפש. (פעם משהו הסביר לי את הרעיון הזה של העוגמת נפש, ואמר לי שזה משהו שמובא בגמ'. אם מאוד חשוב לך מקור אנסה לברר אצלו)
(לכן גם כל הטענה של העמידה באמצע הכביש לא נכונה משום כיוון ובודאי שלא בשם היהדות)
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
נכתב ע"י OR_Design;1835977:
אשמח אם את פנויה וזה לא יגזול ממך הרבה זמן
תזכי למצוות!

מחפשת...
יעזור לך קישור להידברות או ערכים כי לא נראה לי שאני יכולה להעלות את זה לפה?
 

Shia

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
ידוע מה שאמרו חז"ל בפרקי אבות (ג' ט"ו)
"הכל צפוי והרשות נתונה"

זה הוא משפט קשה להבנה בשכל אנושי. הוא מהווה פרדוקס שאינו מתיישב לפי כללי ההיגיון. אבל האמת היא שאין בכך סתירה כלל.
הרמב"ם כותב בעניין זה: "אין בנו כח לידע היאך ידע הקב"ה כל הברואים והמעשים אבל נדע בלא ספק שמעשה האדם ביד האדם ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך".
 

גלבוע

משתמש סופר מקצוען
כתוב בכמה מקומות שה' כביכול 'לא מתערב' בבחירה של האדם.
אם אדם בוחר לעשות שטויות, ה' מניח לו לאכול את פרות השטויות שעשה.


אגב, אור, מה שחברתך אומרת זו בדיוק אמונת האסלאם. שם, אם בן אדם נהג על מאתים קמ''ש והרג מישהו, הוא לא אשם. 'מכתוב' - גזרת שמים. לפי התורה, אני חושבת שהוא אפילו לא זכאי ללכת לעיר מקלט. יש לו אחריות, בהחלט.
 

bbh200

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
אדם שקיבל דו"ח כי נהג לא כראוי (עבר על "ונשמרתם") זה לא העונש שלו-הכסף שהלך, כי אותו סכום היה הולך לו, לא משנה על מה (דבר מצוה וכו ) כי הוצאותינו והכנסותינו נכתבו בר"ה, העניין פה זה המעשה שעשה שנהג בחוסר אחריות וממילא זו גם חוסר אמונה להאמין שאיך שה' מצווה עלינו לנהוג - כך צריך לנהוג!
 

shokoshok

משתמש רשום
האמונה היא בעצם ידיעה, אם אתה יודע שיש בורא לעולם אז אתה מאמין.
אומרים "אני לא מאמין אני יודע"

את מאמינה שעכשיו לילה? שמחר שבת והיום יום חמישי?
לא!!
אני לא מאמינה, לא צריך אמונה בדברים מוחשיים כמו איזה יום היום, אלא אני יודעת ויכולה להבטיח לך שהיום יום חמישי ומחר שבת...

והעיקר לדעת שאין עוד מלבדו
 

זהבה גרין

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
כתוב שלאדם יש בחירה בין טוב לרע
אם הכל משמים אז מה זה אומר שיש לאדם בחירה??
הרי ה' יודע מה אתה הולך לעשות והוא גם החליט מה את תלך לעשות
אלא זה שה' יודע ומחליט מה שתעשה זה לא קשור למה שמוטל עליך לעשות
אתה עושה את שלך
וה' עושה את מה שהוא מחליט!
(מובא בספרים)
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
ההרצאה נקאת חוק הפרנסה.
אבל לעניות דעתי היא עונה בדיוק על השאלה ששאלת
חלק ראשון

חלק שני



ואם יורשה לי אני ינצל את הבמה וימליץ בחום על הרצאותיו של הרב אהרון לוי
בפרט ההרצאה: סוד הצדק העליון.
אני שומעת המון המון המון המון הרצאות, ו2 ההרצאות האלה ממש מלוות אותי ביום יום כבר כמה שנים.
בפרט שלפי איך שאני מבינה את גרה בסביבה שאינה שומרת תומ"צ והשאלות מדי פעם מתעוררות בסביבה.
הוא מסביר את הדברים בצורה מאוד מאוד בהירה ומובנת.

כשאני גיליתי את ההרצאות שלו, מדי כמה ימים הייתי מכינה ארוחת ערב מושקעת ומתיישבת עם בעלי לשמוע את ההרצאה.
זה הבהיר לנו הרבה דברים שאני חושבת שהם מאוד בסיסיים ומשום מה לא מלמדים אותם כמו שצריך.
 

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
נושא קצת רגיש.
בעיקר בגלל קוצר המשיג ועומק המושג בנושא של ידיעה ובחירה.
אבל יש ענין של הנהגה בדרך הטבע ואדם צריך לעשות את כל ההשתדלות מצידו בכל תחום שהוא ולא לסמוך על הנס. הגם שהוא יכול לקרות.
 

ariels

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בשום מקום לא כתוב שאדם צריך להכניס את עצמו או את אחרים לסכנת חיים כי "הכל משמים", זו לא חשיבה יהודית.
ונשמרתם - זה לא קשור לאמונה.
אלא מה -
כשלאדם יש קושי, צרה, ניסיונות - שם באה האמונה, ונכנסת מידת הבטחון (גם בבטחון יש דרגות)

וכמובן גם בחיי היומיום - שדברים ילכו כשורה, שנצליח במעשה ידינו, שתהיה פרנסה בשפע, שנהיה בריאים (וגם - שנצא לדרך ונחזור בשלום הביתה, בלי דוחות וקנסות...)

אבל מה שהיא מתארת נקרא "שלום יהיה לי כי בשרירות לבי אלך" או בשפת העם -
אני עושה מה שבא לי, לא לוקח אחריות, מצפצף על העולם, ומחכה שהשם יעזור לי.
יש הרבה פסוקים שמתארים התנהלות כזו
(תפתחי תהילים למשל)
עקרונית זו התנהלות שנובעת מתוך עצלות להתגבר על המשיכה הטבעית לחוסר ציות, שיש בכולנו.
הרי לאדם מן השורה יש מאבק שנמשך כל חייו - לבחור כל יום, כל רגע מחדש - בטוב.
כאשר הנטיה הטבעית שלנו היא לעשות "מה שבא" מה שנוח וקל.
ומצד שני - יש לנו את הכוחות הנשמתיים להתגבר עליה ולבחור בטוב.
ואם היא שואלת למה זה צריך להיות כך -
התשובה היא שכך השם ברא אותנו, עם שתי הנטיות הללו - ומההתגברות שלנו והבחירה בטוב אנחנו עושים לו יתברך נחת רוח. זה רצונו ית' - שכל יום מחדש נבחר בטוב, נתדבק בטוב, ושזה יהיה דווקא בתוך העשיה הגשמית, היומיומית שלנו.
 

bbr

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
נקודה נוספת
ברור שכמה שמתחזקים יותר באמונה, עושים במציאות פחות השתדלות

אך דווקא בשביל המתחזק באמונה יש נסיון מסוים בענין העצלות, שיכול להיות שהוא לא משתדל בדבר מסוים לא בגלל האמונה, אלא בגלל העצלות, לכן האדם צריך להתפלל גם על האמונה, שלא יזייף בנפשו "תנחני בדרך אמת", שיוליך אותנו בדרך האמיתית ושתמיד הפעולות או אי עשיית הפעולות שלנו יהיו כתוצאה מאמונה ולא כתוצאה מעצלות.

איש אמיתי, אכן בודק את עצמו כל הזמן....
 

צילומנציה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
השבוע הבן שלי בן 9 שאל אותי שאלה ממין זה- הוא טען שלדעתו ארגון כמו "הצלה" ממש מיותר- כי אם לבן אדם נגזר למות בדקה הזו, מה יעזור הצלה? ואם נגזר עליו לחיות אז זה יקרה גם בלעדיהם.

הסברתי לו - שלפי הטענה שלו מצוות "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" לכאורה מיותרת בתורה, אבל היא קיימת- ולכן אנחנו צריכים להשמר והקב"ה מחליט מי יחיה ומי ימות- ומתי בדיוק.
 

מי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י צילומנציה;1836608:
השבוע הבן שלי בן 9 שאל אותי שאלה ממין זה- הוא טען שלדעתו ארגון כמו "הצלה" ממש מיותר- כי אם לבן אדם נגזר למות בדקה הזו, מה יעזור הצלה? ואם נגזר עליו לחיות אז זה יקרה גם בלעדיהם.

הסברתי לו - שלפי הטענה שלו מצוות "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" לכאורה מיותרת בתורה, אבל היא קיימת- ולכן אנחנו צריכים להשמר והקב"ה מחליט מי יחיה ומי ימות- ומתי בדיוק.

זה יותר מזה.
החת"ם סופר מאריך להסביר שהקב"ה מנהל עולמו לפי דרכי הטבע, ולכן יכול להיות מצב שהוא גוזר שאדם פלוני יהיה חולה ברמה X.
והיה, אם הוא ינקוט באמצעי רפואה מתאימים - הוא יחיה,
ואם לא - הוא ימות.
 

פוינט

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אמנם באיחור:)
ובכל אופן לציטוטים מצ"ב לינק מאתר אספקלריה בעניין, ציטוטים מכמה ספרי קודש בכל מיני מושגים:
http://www.aspaklaria.info/005_HE/השתדלות.htm

בכלל זה נושא עמוק ורחב, ובהחלט כדאי ללמוד ולחדד לעצמנו את כל נושאי האמונה והבטחון,
ממליצה לשמוע את הרב צבי יוסף בן פורת, על ספר חובות הלבבות (שער הבטחון)
הוא מסביר את דברי חובות הלבבות באופן כל כך בהיר ומעניין - זה עושה סדר בראש!, מחזק, מחמם, ונותן לנו גם כלים להסביר לעצמינו, והכי מעניין שגם הילדים, נהנים לשמוע, מקשיבים ומפנימים.
(יש באתר קול הלשון, שיעורים שרשומים על שמו, לבחור את השיעורים שלו מ"ישיבת דרכי איש", אפשר גם לבקש מהישיבה לשלוח דיסקים)
 

nc

משתמש סופר מקצוען
"ונשמרתם מאד לנפשותיכם" הוא ציווי דאוריתא.
 

גאונה

משתמש מקצוען
לא ראיתי קודם, אבל נראה לי שמה שאני אכתוב כאן הוא נכון ולא הוזכר במה שכתבו לפני.

יש לאדם זכויות וחובות, ויכול להיות שכרגע הוא במצב שלפי המאזן לא צריך לבוא לו נזק, אבל ברגע שמכניס עצמו למצב סכנה, דנים אותו שוב, ובשביל להינצל מסכנה (בין אם תאונה ובין אם יתפוס אותו שוטר) כבר אין לו מספיק זכויות, ונגזר עליו עכשיו שינזק.
וא''כ אמנם הכל משמים אבל עדיין תלוי במעשים שלנו בכל רגע שישפיעו מה יגזר עלינו בשמים, והאדם הוא שהכניס את עצמו למצב שיבדקו שוב בדינו.
סליחה על האריכות.
(בעלה)
 

yhk

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
במקום להסתבך עם גמגומי דברים:
לשון רבינו בחיי על התורה תחילת פרשת שלח:
כל הקטע הראשון (סוס מוכן ליום מלחמה ולה' התשועה)
הדברים כתובים בצורה ברורה ביותר
מצורף צילום

דרך אגב יש כאן תשובה לאלו שמגמגים כששואלים אותם האם צריך צבא ברגע שכולם יהיו לומדי תורה.
 

קבצים מצורפים

  • Untitled Extract Pages.jpg
    1.1 MB · צפיות: 6

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

למעלה