בשביל להשוות בין רמת המורכבות בין שתי המסורות המוזיקליות נדרש ידע עמוק בשתיהן.
אני אישית לא מתמצא בכלל במוזיקה הלא מערבית (ערבית/מזרחית/תורכית), אבל מתוך ידע די רחב בתאוריה של המוזיקה הקלאסית המערבית אני יודע שמי שחושב שזה פיצוחים, כנראה לא התחיל ללמוד עדיין...
אפשר רבות להתווכח איזה מסורת מורכבת יותר וכו, ואפשר גם לדון למה המוזיקה המערבית יותר שולטת בעולם (אולי כמו בעוד שטחים רבים של אומנות) אבל המציאות כיום ברוב העולם ובישראל בכלל, שבמוסדות אקדמאים ללימודי מוזיקה רוב הקורסים מתמקדים בתאוריה של המוזיקה המערבית, ובדרך כלל יש גם מסלול די זניח למוזיקה שאינה מערבית.
אני לא משוכנע שכולם עד כדי כך לא מבינים במוזיקה ומתבזבזים על המוזיקה המערבית ה'קלה'.
א. באמת לא התחלתי ללמוד עדיין. אבל כבר מהרמות הבסיסיות אתה יכול להבין את ההבדלים, וחוץ מזה, כמו שכבר כתבתי, אמרתי את דברי בהסתמך על אנשים שכן מבינים (לא בהכרח מפורסמים, אבל די מבינים).
ב. מה שאתה אומר לגבי למה המוזיקה המערבי שולטת יותר בעולם, הוא נכון. ודווקא בגלל זה הפייטנים ברובם מתמצאים גם במוזיקה המערבית, זה דומה לזה שיש הרי הלכות שונות לספרדים ואשכנזים, אבל באופן מפתיע (או אולי לא...) הספרדים יודעים חוץ מההלכות של הספרדים גם את של האשכנזים, כיון שהם צריכים לדעת כמו מה לא לעשות, אבל האשכנזים לא מכירים אפי' פירור מהמנהגים וההלכות של הספרדים. בדוק ומנוסה.
תכל'ס, כמו שכתבתי, המדינה שלנו מערבית והקידמה של העולם היא מערבית ולפיכך זה גורם לכך שגם בדברים שהעולם המזרחי טוב בו, נזנח הוא לפינה.
זה לא שאני אומר שהמוזיקה המערבית היא קלה, אבל תורת המקאמים היא כמה רמות מעל. מספיק לראות איך אנשים מתלהבים מאיזה סלסול קל של איזה אורגן, שבפיוטים זה תמידים כסדרם, בשביל להבין שיש פה הבדל גדול.
שימו לב שבפיוטים כמעט ולא מלחינים שירים חדשים, הכל מבוסס על שירים ערביים, זה (לענ"ד) מכיון שהרבה יותר קשה להלחין שירים כאלה. אתה חייב לעשות את זה לפי הכללים והמשקלים וכו' וכו' ולא מספיק שתמציא איזה לחן באיזה קומזיץ ותוציא כבר שיר.