שיינא פרידמן
משתמש צעיר
יש אנשים שמשפחה המודיע או המבשר גם עונג שבתאם זה 'כל העלונים' ודומיו אז כן, זה עונג וכבוד לשבת.
יש אנשים שמשפחה המודיע או המבשר גם עונג שבתאם זה 'כל העלונים' ודומיו אז כן, זה עונג וכבוד לשבת.
ואווומצורף תשובה ארוכה ומפורטת ומאוד מרתקת
של הרב יצחק זילברשטיין שליט"א
על כל השאלות הנוגעות להוצאות שבת
עמודים ט-יז
אתם מאמינים ולכן זה קרה לכם סיפור יפהזה לא נכון שמי שלא מאמין זה לא קורה.
בתור ניסוי, שמרנו את כל הקבלות של הוצאות שבת חודש אחד. בכל קבלה שהיה לי, חישבתי כמה יצא לי לשבת בדיוק, וחיכיתי לראות מתי זה יחזור. ובדרך כלל חזר עוד לפני הקבלה הבאה...
חודש אחד ישבתי לפני העשירי בחישובים. הסתכלתי בהוצאות שבת ואמרתי מאיפה בעולםםם ד' הולך להחזיר לי את זה??? הייתי בטוחה שזה לא יקרה, לא ראיתי מאיפה פתאום אפשר להקריץ סכום די גדול.
ובאותו חודש קבלתי בונוס גדול מהעבודה. ובעבודה שלי אין מושג כזה בונוס. אני כבר כמה שנים שם ולא היה בונוס לפני ולא היה בונוס אחרי. פשוט אין שם מושג כזה. חוץ מאותו חודש.....
זה לא משנה,ואגב לגבי הכותרת אין הכוונה לפקפק ח"ו בנושא, כי אני רואה גם מנסיון אישי שיש החזר ושפע,
אכן.ומה עם "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות,,,"
הרי זה גם כתוב, לא?!
אין בזה חילוק בפוסקים בין מתכוון ללא מתכוון.דבר שני,
אם אדם מכווין לכבד את השבת, יזכה שיחזרו ההוצאות.
הבעיה היא, שבד"כ הוא מכווין לכבד את המעיים שלו...
למרות שיתכן שלפי הבית הלוי גם זה נחשב מצוה, מ"מ יתכן וההוצאות אינם חוזרות.
אני גם חשבתי להעיר על זה ואז נזכרתי בפסוק אם ה' הוא האלקים לכו אחריו (אבל עדיין אתה צודק אנחנו לא באותו מקום ב"ה)זה לא משנה,
כאשר כותבים כותרת שיש במשמעותה פקפוק בדברי חז"ל,
יש בזה שמץ של אפיקורסות.
ראוי לשנות לשאלה ענינית.
ברור לי שכל מי שקורה כותרת כזו ויש בו יר"ש זה מפריע לו וצורם לו.
איך כל זה קשור להוצאות שבת למען ה'?? הוצאות שבת חוזרות גם אם לא מקיימים בהם דין קיום מצוות תענוג, מי קישר את שני הסוגיות הנ"לזה לא פורום תורני, אבל היות ושואלים שאלה תורנית אענה בקצרה.
מצינו מחלוקת בין גדולי רבותינו האחרונים בדין אכילה בשבת כאשר אינו מתכוין למצוה אלא לתענוג,
האם בכל זאת נחשב קיום מצוה.
הבית הלוי (עה"ת פרשת תרומה פרק כה פסוק א), כתב לחדש דחיוב אכילה בשבת אינה מחמת דין אכילה אלא מחמת דע"י האכילה מגיע לידי עונג שבת, דהא כתיב וקראת לשבת עונג. ונפק"מ בזה דאף אם אכל לשם עונג קיים המצוה. ומ"מ לענין אכילה ביו"ט כתב כיון שאינה תלויה בעונג, ממילא אם אינו מכוין למצוה לא קיים המצוה, וצריך ליזהר באכילתו לכוין בו לשם מצוה שמתענג בו בשביל כבוד יום טוב. עי"ש.
אבל מדברי הכת"ס (או"ח סימן לט) נראה דחולק על הביה"ל, עי"ש שדן לענין תענית בע"ש וכתב "וי"ל באפשר דוקא ת"ח ואנשי מעשה שיודעים לכוין לאכול לשם מצוה ורגילים גם בימות החול לש"ש והיינו אנשי מעשה שכל מעשיהם לש"ש הם ינהגו להתענות בע"ש כדי שיהיו תאבים ביותר לאכילת מצוה וכל שתאב יותר ביותר מקיים וקראת לשבת עונג לקדוש ה' מכובד היינו שמענגו לכבוד וקדושת השם, אבל המונים שאין כל מעשיהם לשם שמים יש לחוש כשיהיה תאב ביותר לא יתכוון כלל בשבת למצות שבת רק למלאות כריסו כי ירעב כו'". מבואר מדבריו דאם מתכוין למלא את כריסו אינו מקיים מצות עונג שבת.
יש לקיים דברי שניהם שלא נחלקו. יש לחלק בין מתכוין לתענוג לבין מתכוין למלא כריסו.
יש בזה אריכות בכל הנפק"מ שבדבר, אבל אין כאן מקומו.
שאילה של תוס' יעוי' שםומה עם "עשה שבתך חול ואל תצטרך לבריות,,,"
הרי זה גם כתוב, לא?!
מחלוקת הרמא והשועלמה זה כבוד שבת?
ממש לא לכתחילה קריאת עיתונים בשבת.
הוצאות שבת חוזרות!!! קנינו משהו לכבוד שבת במחיר 300 שקל בערך או יותר ויום למחרת הכל חזר בדרך מופלאה!לצורך חיזוק והתעוררות בנושא נשמח לשמוע את דעתכם ומעשיכם בנידון,
וכמובן את סיפורי הישועות והניסים שרואים בעניין זה.
מסכת ביצה ט"ו ע"א -
'אמר רבי יוחנן משום רבי אליעזר בר' שמעון אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל בני לוו עלי וקדשו קדושת היום והאמינו בי ואני פורע'
מסכת ביצה ט"ז ע"ב -
'כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכפורים חוץ מהוצאת שבתות והוצאת י"ט והוצאת בניו לתלמוד תורה שאם פחת פוחתין לו ואם הוסיף מוסיפין לו'
זה מדהים!אני למדתי בישיבה בבני ברק, בשבתות בישיבה היה אוכל מאוד פשוט, געפילטע פיש וכו'....,
ביום שישי אחד החליט אחד מהבחורים שהוא הולך לקנות דגי סלומון לכלל הבחורים שסעדו את השבת וזה עלה לו 350 ש"ח, כמובן היה בזה משום עונג שבת, במוצ"ש הוא קיבל טלפון מאחד מהתושבים באיזור אם הוא יכול לבוא לעזור לו להעלות משהו הביתה, והוא נענה בחיוב, וההוא שילם לו 350 ש"ח !!!
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיט ת'
קסט תִּקְרַב רִנָּתִי לְפָנֶיךָ יי כִּדְבָרְךָ הֲבִינֵנִי:קע תָּבוֹא תְּחִנָּתִי לְפָנֶיךָ כְּאִמְרָתְךָ הַצִּילֵנִי:קעא תַּבַּעְנָה שְׂפָתַי תְּהִלָּה כִּי תְלַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:קעב תַּעַן לְשׁוֹנִי אִמְרָתֶךָ כִּי כָל מִצְוֹתֶיךָ צֶּדֶק:קעג תְּהִי יָדְךָ לְעָזְרֵנִי כִּי פִקּוּדֶיךָ בָחָרְתִּי:קעד תָּאַבְתִּי לִישׁוּעָתְךָ יי וְתוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי:קעה תְּחִי נַפְשִׁי וּתְהַלְלֶךָּ וּמִשְׁפָּטֶךָ יַעֲזְרֻנִי:קעו תָּעִיתִי כְּשֶׂה אֹבֵד בַּקֵּשׁ עַבְדֶּךָ כִּי מִצְוֹתֶיךָ לֹא שָׁכָחְתִּי: