נכתב ע"י עפרה;475101:אבל ידוע שבכל הדורות היו תלמידי חכמים מתכתבים ביניהם בלשון הקודש והיו רבים שהקפידו בשבת לדבר רק בלשון הקודש (האריז"ל, הגר"א) כמו כן היו דורות רבים שבהם גדולינו אהבו את השפה וראו חשיבות לפתח אותה ולהרבות ולשכלל את מילותיה, ולאו דווקא למטרות קודש, כמו הפייטנים בספרד.
אם כל דבר קדוש שבמהלך ההיסטוריה נגע בו גורם טמא אנחנו נעזוב אותו, נהיה בצרות צרורות. דבר דומה קצת קרה עם ארץ ישראל, שההתנגדות לציונות גורמת לרבים להסתייג ממנה ומאהבתה (ולא לסלוד מיציאה לחו"ל שלא לצורך, למשל), בעוד שהמגורים בארץ הקדושה ודאי שהיו משאת נפש של עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה.
?
כשם שהיו מגדו"י שהקפידו לשוחח בלשה"ק עבור דברים שבקודש כן היו מגדו"י שהקפידו מאד שלא לשוחח בשפה זו עבור דברי חולין.
אי לכך מצינו את הלדינו אצל יהדות ספרד, והאידיש (שאינה גרמנית!) אצל יוצאי אשכנז.
שפות אלו היו יהודיות באופן מוחלט כך שגם לא שוחחו בשפת האומות ולא התערבבו בהם, וגם לא עשו שימוש בשפת לשה"ק עבור חיי היום יום, המסחר והחולין.
זוהי אחת הסיבות העיקריות לאלו הדוגלים באי שימוש בשפה העיברית מלבד זאת שסילפה משמעותן של מילים רבות.