יש מחלוקת היסטורית כמה משקל היה לבן יהודה בהחייאת השפה. אמנם החילונים הם אלה שהשקיעו בזה רשמית וטרחו על הכנסת השפה העברית בדור האחרון, אבל ידוע שבכל הדורות היו תלמידי חכמים מתכתבים ביניהם בלשון הקודש והיו רבים שהקפידו בשבת לדבר רק בלשון הקודש (האריז"ל כתב להקפיד בכך, וכן הגר"א) כמו כן היו דורות רבים שבהם גדולינו אהבו את השפה וראו חשיבות לפתח אותה ולהרבות ולשכלל את מילותיה, ולאו דווקא למטרות קודש, כמו הפייטנים בספרד.
בן יהודה היה כבר לפני 100 שנה, עד מתי נשנא את העברית? אם כל דבר קדוש שבמהלך ההיסטוריה נגע בו גורם טמא אנחנו נעזוב אותו, נהיה בצרות צרורות. דבר דומה קצת קרה עם ארץ ישראל, שההתנגדות לציונות גורמת לרבים להסתייג ממנה ומאהבתה (ולא לסלוד מיציאה לחו"ל שלא לצורך, למשל), בעוד שהמגורים בארץ הקדושה ודאי שהיו משאת נפש של עם ישראל לאורך כל ההיסטוריה.
ואם איננו מסכימים עם שוחרי המקדש, האם אין ללמוד הלכות מקדש וכליו, משום שהם משבחים כל כך את לימודן?
עד כאן מבחינה אידיאולוגית.
בהשפעה למעשה, החיים על בסיס השפה העברית מאפשרים לשומרי המצוות יושבי הארץ להיות מחוברים יותר לתורה ולכל ספרות הקודש. לטענת בעלי קיים הבדל עצום ברמת ההבנה והחיבור אל התורה, הגמרא וכו' בין אילו שרגילים לדבר עברית יום יום לאלו שהשפה היא שפה שנייה וקשה בשבילם. (בעלי סבר להכניס בביתנו את הארמית כשפת אם שנייה לטובת הבנים לומדי הגמרא, בחינת זה לעומת זה לאליעזר בן יהודה).
ודאי שהשימוש בשפות לועז במשך הדורות היה ברירת מחדל, וברוך השם שזכינו לחיות בדור כזה שזכה לחזור לדבר בשפת התנ"ך כשפה שגורה ולא כשפה זרה, ולא חשוב באיזו דרך זה התגלגל, כמו שמרגש עד דמעות לראות ולחוות שחלק גדול כל כך מעם ישראל שרוי היום בארץ הקודש, אף שאולי לצערנו נתגלגלו הדברים שגם חילונים עם מטרות שמי יודע מה היו, היתה להם יד לסייע בדבר.