עזרה איך מנחמים הורים על פטירת תינוקם?

פ.נ

משתמש סופר מקצוען
עדיף לישתוק ולא לדבר....
כי לפעמיים שמדברים לא יודעים מה לדבר ומקשקשים שטויות......
אני יכולה להעיד ספור שהלכתי לנחם ילדה בסביב גיל 15
0צחילת סמינר) ואותה ילדה סיפרה שהמורה שלה הגיע לנחם ומה שהביאה לה לקרוא סיפורי צדיקים...אותם מישפחה בשבעה דיברה על אותה מורה שלא יודעת לנחם וכו....בסופו של דבר הם הגיעו שם למסכנה עם נמנחם שמי שאין לו מה לדבר פשוט שישתוק וגם עם יש מה לדבר שיחשוב פעמיים לפני כל מילה העם זה מתאים או לו......
 

הני מושקוביץ

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
מה שהכי מנחם זה להגיד "אני איתך" ולשתוק, לתת לאמא לשפוך אם היא רוצה
ולהכיל גם את השתיקה
אומנם, אין לי נסיון בפטירת תינוק ב"ה, אך עברתי לידה שקטה
 

113570

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
אין לי קשרים
ולא ידוע לי איך להגיע אליהם אהל ידוע לי שהם שניהם תותחים בעניין
כדאי מאוד לדאוג אחד מהגדולים יגיעו לנחם
הרב אלימלך בידרמן
או הרב הצדיק ר גמליאל רבינוביץ
 

ציפוש tzipi

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כשמת בנו של רבן יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לנחמו

נכנס רבי אליעזר וישב לפניו ואמר ליה- רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו אדם הראשון היה לו בן ומת וקבל עליו תנחומין, ומנין שקבל עליו תנחומין שנאמר וידע אדם עוד את אשתו (בראשית ד' כ"ה), אף אתה קבל תנחומין.
אמר לו- לא די לי שאני מצטער בעצמי, אלא הזכרת לי צערו של אדם הראשון.

נכנס רבי יהושע ואמר לו רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו איוב היו לו בנים ובנות ומתו כולם ביום אחד, וקבל עליהם תנחומין, אף אתה קבל תנחומין. ומנין שקבל איוב תנחומין שנאמר ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך (איוב א' כ"א).
אמר לו לא די לי שאני מצטער בעצמי, אלא שהזכרת לי צערו של איוב.

נכנס רבי יוסי וישב לפניו אמר לו רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו- אהרן היו לו שני בנים גדולים, ומתו שניהם ביום אחד וקבל עליהם תנחומין שנאמר וידם אהרן (ויקרא י' ג'), אין שתיקה אלא תנחומין ואף אתה קבל תנחומין.
אמר לו לא די לי שאני מצטער בעצמי אלא שהזכרתני צערו של אהרן.

נכנס רבי שמעון ואמר לו רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו דוד המלך היה לו בן, ומת, וקבל תנחומין. ואף אתה קבל תנחומין. ומנין שקבל דוד תנחומין שנאמר וינחם דוד את בת שבע אשתו ויבא אליה וישכב עמה ותלד בן ויקרא את שמו שלמה (שמואל ב' י"ב כ"ד) אף אתה רבי קבל תנחומין.
אמר לו לא די שאני מצטער בעצמי אלא שהזכרתני צערו של דוד המלך.

נכנס רבי אלעזר בן ערך, כיון שראהו אמר לשמשו טול כלי ולך אחרי לבית המרחץ, לפי שאדם גדול הוא ואיני יכול לעמוד בו.
נכנס וישב לפניו ואמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה, לאדם שהפקיד אצלו המלך פקדון. בכל יום ויום היה בוכה וצועק ואומר אוי לי אימתי אצא מן הפקדון הזה בשלום.
אף אתה רבי היה לך בן קרא תורה מקרא נביאים וכתובים משנה הלכות ואגדות ונפטר מן העולם בלא חטא ויש לקבל עליך תנחומין כשהחזרת פקדונך שלם. אמר לו רבי אלעזר בני נחמתני כדרך שבני אדם מנחמין.



מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק יד ד"ה כשמת בנו


 

בנברקית

משתמש מקצוען
כשמת בנו של רבן יוחנן בן זכאי נכנסו תלמידיו לנחמו

נכנס רבי אליעזר וישב לפניו ואמר ליה- רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו אדם הראשון היה לו בן ומת וקבל עליו תנחומין, ומנין שקבל עליו תנחומין שנאמר וידע אדם עוד את אשתו (בראשית ד' כ"ה), אף אתה קבל תנחומין.
אמר לו- לא די לי שאני מצטער בעצמי, אלא הזכרת לי צערו של אדם הראשון.

נכנס רבי יהושע ואמר לו רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו איוב היו לו בנים ובנות ומתו כולם ביום אחד, וקבל עליהם תנחומין, אף אתה קבל תנחומין. ומנין שקבל איוב תנחומין שנאמר ה' נתן וה' לקח יהי שם ה' מבורך (איוב א' כ"א).
אמר לו לא די לי שאני מצטער בעצמי, אלא שהזכרת לי צערו של איוב.

נכנס רבי יוסי וישב לפניו אמר לו רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו- אהרן היו לו שני בנים גדולים, ומתו שניהם ביום אחד וקבל עליהם תנחומין שנאמר וידם אהרן (ויקרא י' ג'), אין שתיקה אלא תנחומין ואף אתה קבל תנחומין.
אמר לו לא די לי שאני מצטער בעצמי אלא שהזכרתני צערו של אהרן.

נכנס רבי שמעון ואמר לו רבי רצונך אומר דבר אחד לפניך.
אמר לו אמור.
אמר לו דוד המלך היה לו בן, ומת, וקבל תנחומין. ואף אתה קבל תנחומין. ומנין שקבל דוד תנחומין שנאמר וינחם דוד את בת שבע אשתו ויבא אליה וישכב עמה ותלד בן ויקרא את שמו שלמה (שמואל ב' י"ב כ"ד) אף אתה רבי קבל תנחומין.
אמר לו לא די שאני מצטער בעצמי אלא שהזכרתני צערו של דוד המלך.

נכנס רבי אלעזר בן ערך, כיון שראהו אמר לשמשו טול כלי ולך אחרי לבית המרחץ, לפי שאדם גדול הוא ואיני יכול לעמוד בו.
נכנס וישב לפניו ואמר לו אמשול לך משל למה הדבר דומה, לאדם שהפקיד אצלו המלך פקדון. בכל יום ויום היה בוכה וצועק ואומר אוי לי אימתי אצא מן הפקדון הזה בשלום.
אף אתה רבי היה לך בן קרא תורה מקרא נביאים וכתובים משנה הלכות ואגדות ונפטר מן העולם בלא חטא ויש לקבל עליך תנחומין כשהחזרת פקדונך שלם. אמר לו רבי אלעזר בני נחמתני כדרך שבני אדם מנחמין.



מסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק יד ד"ה כשמת בנו
צמרמורת---
אבל לא באמת מתאים בדורנו לומר כך בנחום אבלים.
 

nori

משתמש מקצוען
עיצוב ואדריכלות פנים
צמרמורת---
אבל לא באמת מתאים בדורנו לומר כך בנחום אבלים.
מסכימה איתך על הצמרמורת.
ודאי שלא העתק הדבק.
אבל כך כך הרבה אפשר ללמוד מזה...
שימי לב קדם כל שכל אחד שואל אם בכלל רוצים לשמוע אותו. זה מדהים. לא להגיע ישר עם שעור מוסר. לבדוק בכלל אם האבל רוצה לשמוע אותך.
ועוד מסקנה אל תספרו את הטרגדיות של השכנים. שזה כזה דבר נפוץ בניחום אבלים...

לדעתי מהמובא כאן אפשר לראות את כל העצות הנכונות שמתאימות לימינו שהובאו באשכול. רק הפעם עם מקור קדום. מדהים.
 

בנברקית

משתמש מקצוען
מסכימה איתך על הצמרמורת.
ודאי שלא העתק הדבק.
אבל כך כך הרבה אפשר ללמוד מזה...
שימי לב קדם כל שכל אחד שואל אם בכלל רוצים לשמוע אותו. זה מדהים. לא להגיע ישר עם שעור מוסר. לבדוק בכלל אם האבל רוצה לשמוע אותך.
ועוד מסקנה אל תספרו את הטרגדיות של השכנים. שזה כזה דבר נפוץ בניחום אבלים...

לדעתי מהמובא כאן אפשר לראות את כל העצות הנכונות שמתאימות לימינו שהובאו באשכול. רק הפעם עם מקור קדום. מדהים.
כל מילה.
 

ציפוש tzipi

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אני לא אגיע ואתחיל לדבר על פיקדון שהוחזר שלם.. בדורנו זה לא יכול לנחם כל אחד.
כמובן שלא להגיד בדיוק אותו דבר, בעצם היה פה דיון האם עליו לקבל תנחומים או לא. וכשאת מגיעה למישהי לניחום אבלים, היא אחרי הדיון הזה- עובדה, היא מקבלת תנחומים... ולכן לא צריך להסביר לה למה היא חייבת לקבל אותם.

אבל, כמו ש @nori כתבה כל כך יפה, דווקא אני חושבת שזה לימוד גדול מאד
מה לא לומר.
כלומר- וואו, אני גם מכירה שכנה שזה קרה לה... ועוד כאלה. לא מספיק יש לי את הצרות שלי, את מוסיפה עלי צער של אחרים?
מה כן לומר.
כלומר- לדבר על הזכות הגדולה שהיתה לכם, על כך שזה פיקדון, נפטר מן העולם בלא חטא, וכן על זו הדרך.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
כלומר- לדבר על הזכות הגדולה שהיתה לכם, על כך שזה פיקדון, נפטר מן העולם בלא חטא, וכן על זו הדרך.

אלו דברים שאדם אומר לעצמו, אם הוא יכול ומרגיש. ולא סביבתו אמורה להגיד לו אותם.
 

ציפוש tzipi

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אלו דברים שאדם אומר לעצמו, אם הוא יכול ומרגיש. ולא סביבתו אמורה להגיד לו אותם.
צודקת.
לא נכנסתי לפרטים.
הנחתי מדרש, לא תכננתי להסביר אותו. ומה שכן הסברתי- חוזרת בי.
רק יודעת, שלפעמים כן אוהבים לשמוע דברים כאלה, מאנשים ממש קרובים.
גם ממה שנראה מהמדרש, ר' אלעזר היה יותר משמעותי / קרוב לר' יוחנן, משאר המנחמים.

אז בא נסכם שאני מורידה מההודעה שלי את מה כן אומרים. זה מאד מאד אינדבדואלי, תלוי בקרבה ובקשר. בוודאי שזה לא דבר שנכון להאמר ממישהי שמכירים מהמכולת או מהגינה.

מתמקדת באיך אומרים, במה לא אומרים, ויש פה המון לימוד.

ומי שחושב שלא מתאים לו- לא חייב :)
 

גלגל הצבעים

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה והפקת סרטים
מה כן לומר.
כלומר- לדבר על הזכות הגדולה שהיתה לכם, על כך שזה פיקדון, נפטר מן העולם בלא חטא, וכן על זו הדרך.
ממש לא.
יש יחידים שינוחמו מזה, וגם הם בד"כ רק אם זה נאמר ע"י רב גדול מאוד! (ועדיין... גם רב צריך להתפלל לס"ד)

אבל יש הרבה מאוד אנשים שיתנו הרגשה טובה למנחם, ויגידו שזה מחזק אותם ("ובדיוק המילים שלך כ"כ חיזקו אותי") אבל לבם נחמץ בקרבם ואפילו בז לדובר [מי שמדבר על פקדונות... משמים... קל לדבר... אני ראיתי איך הוא התנהג לפני שבוע כשמישהו תפס לו את הפקדון - סליחה את החניה]

עם כל הכבוד, אף אחד לא הזמין דברי חיזוק, עכשיו הזמן שלהם עוד לעכל מה שקרה, לפעמים הם עוד בשלב ההכחשה.
חובה להדגיש שגם אם האבל מתחיל ומדבר דברים גבוהים ודברי אמונה, זה לא אומר שאתה יכול להמשיך באותה מטבע, לו מותר לומר מה שלך אסור לומר.

וכמובן צריך להתפלל, שיגידו את הדברים הנכונים, ולהגיע בזמן נכון, ואם נזהרת אז גם אם האבל נפגע זו לא אשמתך, לפעמים המצב שלו כ"כ מורכב שאוי לך אם תדבר ואוי לך אם תשתוק, כן גם מלשתוק יש מבוכות רבות.

ה' יצילנו.
 
נערך לאחרונה ב:

שולי איטח

משתמש מקצוען
בדר"כ לא מגיבה לכאילו אשכולות
מרגישה שקטונתי
אבל שימו לב שיש פה הרבה המלצות על שתיקה
לפעמים מרב שאנשים מפחדים לדבר נוצר מצב של שתיקה לא נעימה וכל אחד מנסה שהשני יתחיל

הייתי לא מזמן בניחום שישבו כמה נשים שבעה
היו מסביב חברות/מורות/שכנות משהוא כמו 10-15 והיה שקט מהוסה שמידי פעם זורקים מילה
האבלות לא כ"כ דיברו

הרגשתי שזה זועק
ודוקא לא הכרתי את היושבות כ"כ טוב רק שהלכתי בעיקר בשביל מישהו אחר
התחלתי לדבר בלי מילים גבוהות על איזה מדרש ששמעתי ואיזה חיזוק וקצת אפילו פטפוטים סתם (כמו כמה זמן אתם גרים פה בשכונה, כ"כ מוכרים ואהובים והיו הרבה בהלוויה שהיה נראה שאיכפת להם וכו)
די מהר התחילו גם האחרות ונוצר שיח

אח"כ קבלתי דש שזה הועיל, לכן קשה מאוד לדעת מה
אבל אל תניחו לחדר להיות שותק מידי, כך לי נראה
 

ציפוש tzipi

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
ממש לא.
יש יחידים שינוחמו מזה, וגם הם בד"כ רק אם זה נאמר ע"י רב גדול מאוד! (ועדיין... גם רב צריך להתפלל לס"ד)
ויש הרבה מאוד אנשים שיתנו הרגשה טובה למנחם, ויגידו שזה מחזק אותם ("ובדיוק המילים שלך כ"כ חיזקו אותי") אבל לבם נחמץ בקרבם ואפילו בז לדובר [מי שמדבר על פקדונות... משמים... קל לדבר... אני ראיתי איך הוא התנהג לפני שבוע כשמישהו תפס לו את הפקדון - סליחה את החניה]

עם כל הכבוד, אף אחד לא הזמין דברי חיזוק, עכשיו הזמן שלהם עוד לעכל מה שקרה, לפעמים הם עוד בשלב ההכחשה.
חובה להדגיש שגם אם האבל מתחיל ומדבר דברים גבוהים ודברי אמונה, זה לא אומר שאתה יכול להמשיך באותה מטבע, לו מותר לך מה שלך אסור לומר.

וכמובן צריך להתפלל, שיגידו את הדברים הנכונים, ולהגיע בזמן נכון, ואם נזהרת אז גם אם האבל נפגע זו לא אשמתך, לפעמים המצב שלו כ"כ מורכב שאוי לך אם תדבר ואוי לך אם תשתוק, כן גם מלשתוק יש מבוכות רבות.

ה' יצילנו.
כל מילה. ואכן סייגתי. בהודעה שמעליך.
אז בא נסכם שאני מורידה מההודעה שלי את מה כן אומרים. זה מאד מאד אינדבדואלי, תלוי בקרבה ובקשר. בוודאי שזה לא דבר שנכון להאמר ממישהי שמכירים מהמכולת או מהגינה.

עריכה:
אגב אני אישית, לא הייתי לעולם אומרת כזה דבר כמו קיבלת פיקדון, זכות גדולה, השלים את תיקונו.
כי באמת אני מרגישה- מה אני מבינה בכלל, מה אני יודעת, זה כאב שלא נתפס!
המילים האלו נשמעות לי קרות מדי, מרוחקות מדי. רציונליות מדי, בכזו סיטואציה.
אבל לדעתי זה לא כוללני, כלומר אני לוקחת את זה מאד חזק לרגש. וכל מילה נראית לי לא ממצה.
אבל אני מאמינה ובטוחה שיש כאלה שתופסים את המציאות בצורה אחרת. ולהם כן עושה טוב לשמוע דברים שכליים יותר.
יש כמה סוגים לתמיכה נפשית, ומה נותן לאדם כח בעת משבר. כל אחד נתמך ממשהו אחר.
 
נערך לאחרונה ב:

אסתי3311

משתמש סופר מקצוען
בדר"כ לא מגיבה לכאילו אשכולות
מרגישה שקטונתי
אבל שימו לב שיש פה הרבה המלצות על שתיקה
לפעמים מרב שאנשים מפחדים לדבר נוצר מצב של שתיקה לא נעימה וכל אחד מנסה שהשני יתחיל

הייתי לא מזמן בניחום שישבו כמה נשים שבעה
היו מסביב חברות/מורות/שכנות משהוא כמו 10-15 והיה שקט מהוסה שמידי פעם זורקים מילה
האבלות לא כ"כ דיברו

הרגשתי שזה זועק
ודוקא לא הכרתי את היושבות כ"כ טוב רק שהלכתי בעיקר בשביל מישהו אחר
התחלתי לדבר בלי מילים גבוהות על איזה מדרש ששמעתי ואיזה חיזוק וקצת אפילו פטפוטים סתם (כמו כמה זמן אתם גרים פה בשכונה, כ"כ מוכרים ואהובים והיו הרבה בהלוויה שהיה נראה שאיכפת להם וכו)
די מהר התחילו גם האחרות ונוצר שיח

אח"כ קבלתי דש שזה הועיל, לכן קשה מאוד לדעת מה
אבל אל תניחו לחדר להיות שותק מידי, כך לי נראה
נכון.
אנשים מפחדים לגעת בכאב, אבל לפעמים השני צריך 'את פתח לו', שאלה קטנה, גישוש עדין. פתח.
כמובן שהפתיחה צריכה להעשות בסופר עדינות עם אופציה לנקודות יציאה לכל אורך הדרך.
אבל לפעמים אנשים רק מחכים. תנסו.
 

יענקי R

ספר יהלום - עימוד נוצץ ברמה אחרת
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עימוד ספרים
צילום מקצועי
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
באים לניחום אבלים בשביל לנחם לא בשביל לשתוק,
ברכות ו:
1630493910380.png
 
D

Deleted 66182

אורח
כדאי למחוק את האשכול הזה מפחד שמה ההורים יזהו שמדובר בהם
אף אחד לא רוצה לראות שמתיעצים איך לדבר איתו
א. לצערנו זה לא מקרה בודד..
ב. ייתכן ועדיף להתייעץ כאן מאשר לעשות טעויות פטאליות ומצערות.
ג. להתייעץ איך לא להכאיב זה מעליב? אדם אבל יכול אפילו להעריך זאת (גם לאחר זמן)
ד. יש ספר מתאים למצב בנושא אובדן ושכול -תלוי במידת הקירבה והקשר
ה. שתיקה אמפטית עדיפה על מילים מיותרות.
 

002

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
צילום מקצועי
עריכה תורנית
באים לניחום אבלים בשביל לנחם לא בשביל לשתוק,
לכן רציתי לשאול מה כן אפשר לומר
מתוך התלמוד בבלי מסכת ברכות דף ו
ואמר רב פפא: אגרא דבי טמיא [שכר השהיה בבית האבל] — שתיקותא [השתיקה], שהיא הדרך העיקרית שבה מבטאים המנחמים את השתתפותם בצערו של המתאבל.
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  28  פעמים

לוח מודעות

למעלה