סיפור בהמשכים סיפורת מעריצים בעקבות ממלכה במבחן - פרק אחרון

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
איסתרק לא כזה צדיק. אנחנו יודעים שהוא צדיק כי מיה אומרת לנו, אבל הוא לא מספיק מוכיח שזה נכון.
יש עוד בעיה, מההתחלה - ליוסף ולאיסתרק יש מחלוקת על דרך בעבודת ה', ומיה מכירעה שהדרך של יוסף מובילה אותו להיות רוצח. אבל זה לא ברור שזה נכון. ביסוד, שתי הדרכים מתאימות ל2 דרכים מאד מאד מאד רווחות בעולם של ימינו, שחלוקות ביניהן.
 

הודיה בן חיים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בלי לקרוא את כל התגובות הקודמות, ובלי לקרוא את כל הפרטים של הסיפור, יש פרט אחד שקצת נשמע לי תמוה, וסליחה אם זה טרחני מידי, או נשמע נסיון להטריל, זה באמת קפץ לי תוך כדי קריאה.
שכתוב שהמחלה הייתה גם לסבא של יוסף דיאלידאן, זו אמורה להיות מחלה גנטית?

אם כן, מעניין לבדוק אם מישהו שהוא נשא של הגן הבעייתי מעביר אותה הלאה. [אני יודעת שיש מחלות גנטיות שיש כאלה שיורשים את הגן הבעייתי, ורק נשאים שלו. מעניין לבדוק מה הסבירות שלהם להעביר את הגן הזה הלאה, והאם זה ממשיך הלאה להיות נשא, או גם אפשר לחלות].


ואם זה לא מחלה גנטית, אז הסבירות שהסבא והנכד חלו באותה במחלה...
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
היו בודדים בכוזר החדשה שכן קמו ועשו מעשה (במחתרת לדוגמא או כשעזרו למהללאל-מיכאל להימלט) אבל לא בטוח שעשו זאת מהסיבות הנכונות.

זה בדיוק השאלה-
למה הם עשו את זה?
מה גרם לאזרחים בצד של יוסף דיאלדאן לחשוב שהוא מלך רע ומושחת,
ושאיסתרק צריך למלוך במקומו.
סנטימנטים לבית הביואר? רגשות נאמנות לשושלת המלוכה?
אבל תכל'ס יוסף הוא המלך לפי החוק
ואיסתרק הוא זה שהגיע מהשבי, ולא יודעים מה עבר שם בכלל, ואם נשאר כוזרי נאמן.
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בא לי לשחק במה אילו.

אם הייתם כוזרים פשוטים שלא מכירים מקרוב את איסתרק ויוסף דיליאדאן ואת האופי של כל אחד מהם.
מה הייתם עושים?

הייתם נשארים איפה שאתם, ובוחרים בחיים של היבדלות כדוגמת השבטים המונדריים- לסמן לייק.
עורקים לצד של דילאדאן- לסמן פרצוף צוחק.
עורקים לצד של איסתרק- לסמן פרצוף בהלם קורא וואו.
 
נערך לאחרונה ב:

משולש ברמודה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הנדסת תוכנה
ואם זה לא מחלה גנטית, אז הסבירות שהסבא והנכד חלו באותה במחלה...
את צודקת. התכוונתי באמת למחלה גנטית. ועשיתי גם לא מעט תחקיר כדי לחפש מחלה שתתאים לתסמינים שרציתי שגם תהיה עם סבירות גבוהה להעברה בתורשה.
בפועל מצאתי דברים מעניינים שיכלו להתאים באופן חלקי אבל הגעתי למסקנה שהשמות פחות משנים לי כאן. אני בכל מקרה לא הולכת לפרט איזו מחלה זו בעת המודרנית. כן השתדלתי לעשות תחקיר קטן כדי לראות שזה הגיוני.
 

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
בא לי לשחק במה אילו.

אם הייתם כוזרים פשוטים שלא מכירים מקרוב את איסתרק ויוסף דיליאדאן ואת האופי של כל אחד מהן.
מה הייתם עושים?

הייתם נשארים איפה שאתם, ובוחרים בחיים של היבדלות כדוגמת השבטים המונדריים- לסמן לייק.
עורקים לצד של דילאדאן- לסמן פרצוף צוחק.
עורקים לצד של איסתרק- לסמן פרצוף בהלם קורא וואו.
לכוזרים הפשוטים לא היתה אופציה לבחור חיים של היבדלות.
ורובם פשוט נשארים לגור איפה שהם ללא שינוי.
 

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
במחשבה שניה, במה זה שונה ממלחמות יהודה וישראל?
את האמת שגם אני חשבתי על זה, אבל מיד הבנתי שזה שונה.
ירבעם העמיד 2 עגלי זהב- זה כבר ע"ז לגמרי!
כל ממלכת ישראל הושתתה על ע"ז. (גם פנחס בן אלעזר הרג יהודים כי הם עברו על ג"ע-אותה חומרה כמו ע"ז)
מפחיד אותי לכתוב שיש פה 'היתר' ליהודה להרוג את ישראל, כי זה בתקופה שלא נבין לעולם, ועם העבירות שלהם כתבו את הנביאים!
 

.B.B

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
בא לי לשחק במה אילו.

אם הייתם כוזרים פשוטים שלא מכירים מקרוב את איסתרק ויוסף דיליאדאן ואת האופי של כל אחד מהן.
מה הייתם עושים?

הייתם נשארים איפה שאתם, ובוחרים בחיים של היבדלות כדוגמת השבטים המונדריים- לסמן לייק.
עורקים לצד של דילאדאן- לסמן פרצוף צוחק.
עורקים לצד של איסתרק- לסמן פרצוף בהלם קורא וואו.
בסופו של דבר לכאורה הייתי הולכת עם איסתרק. למה? כי גדולים וחכמים ממני הלכו איתו, וכל חכמי כוזר נשארו מלוכדים סביבו. הוא היורש הטבעי, אפילו שחזר מהשבי נשוי לבתו של מנהיג שבטי הפלאט.
אם כולם עדיין תומכים בו סימן שזה הדבר הנכון.

וגם... פשוט כי התרגלתי לישן המוכר והטוב. מודה.
 

-חיה-

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
בא לי לשחק במה אילו.

אם הייתם כוזרים פשוטים שלא מכירים מקרוב את איסתרק ויוסף דיליאדאן ואת האופי של כל אחד מהם.
מה הייתם עושים?

הייתם נשארים איפה שאתם, ובוחרים בחיים של היבדלות כדוגמת השבטים המונדריים- לסמן לייק.
עורקים לצד של דילאדאן- לסמן פרצוף צוחק.
עורקים לצד של איסתרק- לסמן פרצוף בהלם קורא וואו.
הייתי נשארת איפה שאני גרה כמו רוב האנשים בכוזר.
אנשים פשוטים לרוב לא עוזבים כל כך בקלות את הקהילה, המשפחה והפרנסה רק בגלל סכסוך פוליטי משמעותי ככל שיהיה.
נכון שבספר זה מתואר כדרך חיים, אבל אצל האנשים הפשוטים זה פחות משמעותי, החיים שלהם נשארו די אותו הדבר משני צידי הגבול (פרט לעלייה בכמות הצעירים שמתגייסים לקרבות). קחו כדוגמא את המשפחה הנחמדה שפדהאל נקלע אליה ואכל אצלה מרק ולחם, האם יש הבדל בינה לבין משפחה אקראית מהצד השני של הגבול?
המגזר שכן היה מושפע מזה ברמה גבוהה אלו משפחות האצולה שהם אחוזים מעטים מתוך עשרות מיליוני אזרחי כוזר.
 

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בסופו של דבר לכאורה הייתי הולכת עם איסתרק. למה? כי גדולים וחכמים ממני הלכו איתו, וכל חכמי כוזר נשארו מלוכדים סביבו. הוא היורש הטבעי, אפילו שחזר מהשבי נשוי לבתו של מנהיג שבטי הפלאט.
אם כולם עדיין תומכים בו סימן שזה הדבר הנכון.

וגם... פשוט כי התרגלתי לישן המוכר והטוב. מודה.
תכנסי שניה לראש של הכוזרי הפשוט שחי לו בכפר, או אפילו בעיר.
שם הוא נולד, התחתן, נולדו לו ילדים. שם הפרנסה שלו והחברים.
בגלל שהעיר/הכפר שלו נפלו בחלק של יוסף הוא יעבור דירה? לא נראה לי.
הוא לא מתעסק בפוליטיקה, והמלחמה לא פוגשת אותו בחיי היומיום, אז נגיד שבלב הוא חושב שאיסתרק הוא המלך.
בתכלס הוא לא עושה עם המחשבה הזאת כלום.
 

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
בסופו של דבר לכאורה הייתי הולכת עם איסתרק. למה? כי גדולים וחכמים ממני הלכו איתו, וכל חכמי כוזר נשארו מלוכדים סביבו. הוא היורש הטבעי, אפילו שחזר מהשבי נשוי לבתו של מנהיג שבטי הפלאט.
אם כולם עדיין תומכים בו סימן שזה הדבר הנכון.

וגם... פשוט כי התרגלתי לישן המוכר והטוב. מודה.
כולם זה סימן שזה נכון??
בבי"ד של מעלה עומדים לדין לבד. מזכירה.
 

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
המגזר שכן היה מושפע מזה ברמה גבוהה אלו משפחות האצולה שהם אחוזים מעטים מתוך עשרות מיליוני אזרחי כוזר.
זה אפילו לא אחוזים. זה שברי אחוז.
 

הודיה בן חיים

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אגב, עזבו שניה את המלחמה בין איסתרק ליוסף.
מה עם המלחמה שניהלו פנרס ורובן שעוד חשבו שאיסתרק מת?
להם באמת אין הצדקה להלחם מול יוסף (כמובן במבט של כוזרי ולא של קוראת)
פנרס הוא גם גואל דם לכאורה.
[אבא שלו זה הבק עשהאל]
 

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
פנרס הוא גם גואל דם לכאורה.
[אבא שלו זה הבק עשהאל]
הכל טוב ויפה בזמן שיש סנהדרין שדנה בדיני נפשות
בכוזר לכל הדעות אין סנהדרין, אז מה?
בגלל שזה מלוכה שהתקיימה לפני כ1000 שנה הדינים האלו מותרים?
מבחינת ההלכה לפני 1000 שנה והיום זה אותו דבר
אין סנהדרין אז א"א לדון בדינים כאלו.
 

joelly

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
נכון. וזה לא בהכרח דבר רע.
הבעיה בעיני שמיה הציגה את האביהודים כאנשים שלא אכפת להם מערכים. כלומר תמיד אלו שמשתייכים לאנשי דיאלידאן יהיו קרירים יותר בעבודת ה', פוחזים, וכמובן לא באמת חברים נאמנים.

ואם רק ננסה רגע להסתכל על העובדות במבט מפוקח, אולי נגלה שלא בטוח בכלל שאנחנו אם היינו שם היינו בוחרים ללכת עם איסתרק.
הרי יוסף קיבל את המלוכה מצד המועצה הכוזרית כי איסתרק נשבה ואולי אפילו מת. הוא היה העוצר. איסתרק הגיע משום מקום וטען שיוסף אחראי להכול.
אין לו כמעט הוכחות. (זה הזוי אבל אין באמת, תבדקו בספר).
למה שנאמין לו? עכשיו יכול להיות שנשים לב שיוסף באמת גם לא ירא שמיים גדול. זה לא נחמד. זה עדיין לא חייב להפוך את איסתרק לצדיק הדור בעיננו.
עם כל הכבוד, יבוא כוזרי מבוגר בן חמישים שזוכר עוד איך איסתרק נולד ויגיד: נו נו. הרי כולנו זוכרים מה הוא היה לפני. ומי יודע מה הוא עשה שם בפלאט. מי אמר שהוא צדיק וטוב יותר מיוסף?
ובואו לא נשכח שבסופו של דבר הוא גם צעיר מאד.
אז נישאר עם יוסף. מה לעשות. גם בעבר לא כל מלכי ישראל היו צדיקי הדור.

לא יודעת מה אני הייתי עושה. אני רק מציעה כאן דרך הסתכלות נוספת.
ואגב, איסתרק הספר הוא היחיד בעיני שמעביר את המסר המקורי של הסדרה בצורה אמיתית.
המאבק של איסתרק עם עצמו. המאבק היפיפה של אביי עם עצמו. גינוני הכבוד הראוותנים של דיאלידאן שנועדו להציג אותו כאדם מדהים. רובן מן הגי ופנרס במאבק על המלוכה.
מהללאל ממשיך עם הכיוון אבל מתמקד יותר בגיבור עצמו ובמאבקים שלו כדי לגלות את ערכו.
יוזבד ופדהאל מנסים להמשיך עם אותו מסר רק בכיוון אוניברסלי וענק יותר. יכול מאד להיות שאולי בגלל זה הם קצת מאבדים כיוון.
זו בעיה מובנית ברוב הסיפורת. אפילו בניתי על כך "אתגר"
הסופר בוחר צד שהוא הטוב וצד שהוא הרע ו"מאלץ" את הקוראים לזרום עם הבחירה שלו.
אמת שבממלכה במבחן זה חריף יותר, מכיוון שהעלילה נתפרה סביב אג'נדה. שדורשת התייצבות גורפת לצד השמרן וחיסול חסר פשרות של הצד הנהנתן, דרישה שלא מוצדקת מספיק מוסרית, אבל הבעיה עצמה נמצאת ברוב הספרות העולמית.
וזו אחת הסיבות המרכזיות שאנשים רבים לא קוראים ספרות של סופר לא ערכי מספיק.
 

נודד

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כל האלו שאומרים שליוסף יש דין של בוגד במלכות (עזבו רגע את הדיון אם הוא בגד או לא)
ושלאיסתרק יש דין של לגאול את דם אביו
ושיש ליוסף דין של "רודף"
הכל טוב ויפה בזמן שיש סנהדרין שדנה בדיני נפשות
בכוזר לכל הדעות אין סנהדרין, אז מה?
בגלל שזה מלוכה שהתקיימה לפני כ1000 שנה הדינים האלו מותרים?
מבחינת ההלכה לפני 1000 שנה והיום זה אותו דבר
אין סנהדרין אז א"א לדון בדינים כאלו.
דין "רודף" אינו קשור לסנהדרין.
נדמה לי שגם דין מלך, אבל זו כבר סוגיה ארוכה. בכו"א אם הוא מוגדר כמלך, דין מורד במלכת הינו מוות בלא משפט, כדוגמת אוריה החיתי, ונבל בעלה של אביגיל.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  108  פעמים

אתגר AI

תאומים • אתגר 145

לוח מודעות

למעלה