חידות תורניות אשכול חידות תורניות

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני כבר שנים מכור לחידות ושאלות.
פותר כאלה, כותב כאלה, קורא כאלה. אפשר למצוא כמה שלי באשכול הזה.

ראיתי פה באתר המון אשכולות של חידות. המון. אבל משום מה, להפתעתי, כמעט ולא מצאתי (מלבד אשכול אחד מפוזר ומבולגן) חידות ושאלות תורניות מעניינות ומסודרות, שזה חבל.

זה חבל כי זה מחדד שיניהם של ישיבישערס, זה חבל כי זה מענג מוחם של אברכים עמלים, זה חבל כי זה מתבל את הלימוד וזה חבל כי זה תורה, אחרי הכל. וזה חשוב לנו הרבה יותר מאזורי תפוצה של ארנב הקטפוליבמבה האימתני או לנסות לנחש מילה רנדומלית.

קיצור אמרתי לעצמי בוא נרים את הכפפה, ונפתח אשכול חביב ומסודר של חידות ושאלות תורניות.

אפשר שאלות הלכתיות מסקרנות, שאלות עניין יהודי, שאלות בפשוטו של מקרא וכו׳ וכו׳.

רק כמה כללים חשובים:
לחדי החידות: בבקשה - רק שאלות שיש לכם תשובה מוכנה עליהן. לא פתחנו שו״ת סמס, אלא אשכול נחמד של חידות בעלות תשובה.

ולעוני התשובות: בבקשה לא להשתמש במאגרי מידע מקוונים למיניהם. קצת אידישע קאָפּ, חבר׳ה.

נא לא להספים ולכתוב הודעות של שווא והבל. רק שאלות, תשובות וניסיונות לתשובה, למען הסדר ושמירה על אשכול קריא ונוח.

אני אשתדל להעלות פה שאלות מדי פעם, מי שירצה יוכל להשתדל לפתור וגם להעלות שאלות משל עצמו.

בעזרת השם נעשה ונצליח


שאלה מס׳ 1 | התחום: עניין יהודי

למה רבי טרפון קידש 300 נשים?
אם יהיה קושי בפיתרון, נוסיף גם רמז בעז״ה.
 

אבי אברהמי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים
רצועה הייתי לבני מלכים, אך לא כבין קרניה - רצועת חבל ארץ, היא ארץ גושן, שהיתה 'מושב בני מלכים'. אך אין זו 'רצועה' הניתנת בראשם, כזו הניתנת 'בין קרניה' של פרה, כי אם רצועת חבל ארץ. (לשון אחר: לא בין 'קרני' ארץ ישראל, אלא בארץ מצרים).
קרא וויי העבירנו כתמורה לסוכה, וזאת לתעודה. קרא ווי - זה פרעה בשעה שהכהו המלאך (ואף אני אקרא על המחדד וויי.. 'קרא וויי' זה פרעה.. איך היינו עולים על זה לבד, איך?). סוכה - זו יסכה שהכל סוכין ביופיה. ובגין מעשה לקיחתה 'העבירנו כתמורה לסוכה' = נתן לשרה שטר מתנה שארץ גושן שלה היא. (ושטר זה מתחילתו שטר כתובה היה, אלא שגם לאחר שהוכרח לשלחה השאיר לה מתנה זו). וזאת לתעודה - שנעשתה מקום הוראה, כמ"ש 'ואת יהודה שלח לפניו להורות לפניו גושנה'.
פרוסה חבלי לרהב, אך אחוז אני בחבלי צבי - נכתב ע"פ חידושו של השפתי כהן, על יסוד דברי הרד"ק ביהושע יא, שיש 'ארץ גושן' בארץ ישראל, ופירש השפתי כהן, שזו 'רצועה מארץ ישראל' שנשתלחה למצרים. (ומחלק שם בין 'גושן' שהיא במצרים לבין 'גושנה' או 'ארץ הגושן' שהיא בארץ ישראל). ולדבריו יעקב אבינו היה ברצועה ההיא שנשתלחה למצרים. ואותו מקום קטן לא היה מכיל אלא את יעקב לבדו, אבל בניו ומשפחתו היו ב'ארץ גושן' של מצרים. (ולגודל החידוש נראה בעיני שלא נאמר אלא על דרך מארי דרזין, טמירין וגניזין).
אני ראשון לאיתן, ולסולת המדקדק גם חלף לקרשקש - ראשון לאיתן האזרחי, זה אברהם שירד שם בראשונה. ולפי 'סולת המדקדק' כלומר רבי דוד קמחי, גם 'חלף לקרשקש'. = חזרתי על כל המקרא ועדיין לא זכיתי להבין מה טיבו של קרשקש לכאן.
ביקש חכם הסגן מנוח לתם, לקרוביו העלה העברת האות = חכם זה יוסף, וכן הוא אומר 'צפנת פענח' 'אין איש נבון וחכם כמוך'. והיה סגן לפרעה כמה דאת אמר 'רק הכסא אגדל ממך'. והוא ביקש מנוח לאביו שהיה איש 'תם' יושב אהלים. ולקרוביו - הם אחיו - העלה העברת האות. לכאורה העלה עמהם את האות של 'עגלה ערופה' שהיה עוסק בה בצאתו מאביו.
וכאחו הציעני למי שבראש = הציע שישבו בארץ גושן. השמש זה יעקב, וכן הוא אומר 'והנה השמש והירח', ופתרונו 'הבוא נבוא אני ואמך' וגו'. והוא התחנן ליוסף להוציאו מארץ גושן, כדי שלא יהיה 'תקוע' שם. (כאן נקט המחדד לשון תקיעה, על פי מה שאמרו רבותינו שאין תקיעה אלא לשון שבר, שכן אתה מוצא אצל יעקב 'ותקע כף רגל יעקב').

עד כאן לעת עתה.
והכל מוזמנים להמשיך!
@כל שם שתרצה כל הכבוד, בהחלט יש מה ללמוד ממך !
ו @נכון מאוד, איזה ידע בחידה אחת, שווה לנו לסבול את אי פתירת החידות שלך, להתמודד עם הסקרנות הזה, העיקר לקבל את כל המידע הסופר מעניין הזה....

לבשמים ולמעמדות אני כתובה, והוא מעוללי הטורף.
אם כתבת שהפתרון מופיע בשפתי כהן, כנראה זה פשר שורה זו. עוללי הטורף, כי הרי הוא היה מגורי האר"י זצ"ל ??
בסחור סחור היה צרפו, שלערך יהיה אות למנחם, ועל זאת הלביא יקדמם.
סחור סחור קשור לחנוכה ??
 

אבי אברהמי

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב ואדריכלות פנים

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
אז הפתרון זה משפט שלם או רק מילה אחד ?
משפט. לא ארוך במיוחד.

(אגב: אף שכתבתי 'משל', אין צורך להבהיר שאין הכוונה למשל מדרשי של מעשה במלך, שהרי בלשון המקרא אנו עסוקים, אלא ל'דימוי' מסוים שניתן כמשל לענין מסוים).
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
משפט. לא ארוך במיוחד.

(אגב: אף שכתבתי 'משל', אין צורך להבהיר שאין הכוונה למשל מדרשי של מעשה במלך, שהרי בלשון המקרא אנו עסוקים, אלא ל'דימוי' מסוים שניתן כמשל לענין מסוים).
הדימוי היחיד שמצאתי היה וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
בראש לבשמים ולמעמדות אני כתובה, והוא מעוללי הטורף.
אם כתבת שהפתרון מופיע בשפתי כהן, כנראה זה פשר שורה זו. עוללי הטורף, כי הרי הוא היה מגורי האר"י זצ"ל ??
ואני אבוא אחריך ומילאתי את דבריך:
בראש לבשמים = מר דרור, הוא מרדכי, ולמעמדות = כהן העומד על העבודה. אני כתובה = ספר 'שפתי כהן' לרבי 'מרדכי הכהן' מצפת. והוא 'מעוללי הטורף' = כמו שכתבת (עוללי הטורף, זה כבר מרגיש קצת כמו אשכול סמוך, אלא שמה שההוא עושה למילה אתה עושה למשפט).
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עכשיו נשאר להביט בדברי פרשן-דתא, והפתרון יצוף מאליו.
בראשית - רש''י
ושמתי את זרעך כחול הים.
והיכן אמר לו כן, והלא לא אמר לו אלא והיה זרעך כעפר הארץ (בראשית כח, יד.), אלא שאמר לו (שם), כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך (שם טו.),
ולאברהם אמר הרבה ארבה את זרעך ככוכבי השמים וכחול אשר על שפת הים
 

מ.א.ק.

משתמש מקצוען
זה לא ידעתי
אני התכוונתי למשהו אחר
ר' גרשון מחדש את מעצמו?
כנראה שלא שמתי לב מספיק טוב. הוא אמר שהיה השראת השכינה באהליהם ולא שהיה ענן קשור.

1701376110650.png
 

קבצים מצורפים

  • 1701376160344.png
    1701376160344.png
    KB 32.9 · צפיות: 23
  • 1701376194629.png
    1701376194629.png
    KB 15.4 · צפיות: 26

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
עכשיו שני המשפטים של החידה ברורים, הלא כן?
משל הייתי לאיתן, והזכירני איש תם, אלא שהוציא ממני כל קרביי, ולא הותיר בי אלא ראשי ורגליי.
אצל איתן נזכרתי באישור ובשפה ברורה, אך אצל איש תם נעדר האושר ונעלמה השפה.
רק בשביל להשלים את מה שכבר נפתר ע"י @sl disign
הפתרון הוא 'חול אשר על שפת הים'.
המשפט הזה הוא משל ודימוי לריבוי זרעו של איתן, ונזכר בדברי יעקב איש תם 'כחול הים', אלא שמשום מה (למה באמת?) הוא השמיט את שלש התיבות האמצעיות, הוציא את כל 'קרבי' המשפט (ואין כל פחות משלשה), ולא הותיר בו אלא ראשו ורגליו. חול וים.
ונמצא, שאצל אברהם הוא נזכר ב'אישור' (מילת 'אשר') וב'שפה' ברורה ('שפת' הים), אך אצל איש תם נעדרו תיבות אלו.

וכעת - ולאור המשוב (החשוב!) האחרון, לשאלת דעת קהל:
מה דעתכם, הסגנון הנ"ל מליצי מדאי? היה מוטב לשנותו באופן אחר, פשוט יותר?
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  54  פעמים

אתגר AI

תרפיה בבעלי חיים • אתגר 143

לוח מודעות

למעלה