תחום הפרסום הוא אולי אחד התחומים המושפעים ביותר מהשינויים המתרחשים בעולם. בכלל, כל נושא השיווק והפרסום תלוי בשוק, בענף, בקהל היעד, במתחרים, באמצעי המדיה וברעשי רקע, כך ששינוי בכל אחד מהתחומים האלה עשוי לגרור שינוי בשיווק ובפרסום. ואם נוצרו שינויים בכמה מהתחומים האלה – על אחת כמה וכמה.

השנים האחרונות מתאפיינות בשינויים משמעותיים: הטכנולוגיה פתחה בפנינו אפשרויות חדשות, הצרכנים חשופים להרבה יותר מידע, אנחנו כבר לא צרכנים תמימים כל כך, קלטנו כמה כוח יש לנו ביד. ריבוי עצום של מפרסמים, שינוי במדיה המסורתית וכניסה של מדיה דיגיטלית. המתחרים מתחדשים, יש המון מתחרים, כולם כבר אותו הדבר. הצרכן מאבד את הקשב ואת הריכוז, סדרי עדיפויות משתנים, הרגלים חדשים נרכשים וישנים נמחקים.

חבר'ה, בלי בידולים!

למרבה הפלא, תורת הפרסום הנלמדת והנכתבת לא נהנית מעדכונים תדירים. אי אפשר ללמד מודלים עדכניים בלי להתחיל עם אלו הבסיסיים. תחום הפרסום הוא רחב ונהנה ממודלים הקשורים לתחומי ידע רבים: כלכלה, ניהול, פסיכולוגיה חברתית, תהליכי קבלת החלטות, שאלות מוסריות, תקשורת, יצירתיות ועוד. גם כשאני מתבקשת ללמד במסלול בסמינר או בקורס לפרסום אעדיף לחזק את כתיבת הבריף או אפילו ללמד את מודל SWOT, למרות שספק אם השתמשתי בו יותר משלוש פעמים בעשור האחרון.

מצד שני, עם כל ההבנה וההכלה שיש לבעיה הזו ולתופעות הנגזרות ממנה, זה מעצבן. מגיע אלי לקוח נבוך, ומספר ששלחה אותו מעצבת. היא בקשה שיעבוד איתי על הבידול של עצמו. אני מתחילה קצת לתשאל אותו ומגלה שכפי שחשבתי מראש, כסוכן ביטוח מקצועי הוא לא שונה ולא מבודל מאף סוכן ביטוח אחר. הוא בדיוק כמו כל האחרים, הטובים שביניהם. אני כמובן יכולה להמציא עבורו בידול – אך האם זה יעבוד? מצד שני, הוא מתעקש והוא צודק, המעצבת שלו לוחצת עליו. גם המעצבת צודקת בלחץ שהיא מפעילה – כי בידול מבחינתה הוא בסיס ויסוד. ומה עושים כשאי אפשר לבדל?

אני כותבת מודעה מצוינת ללקוח מתחום אחר. הוא יושב עם היחצ"ן שלו וזה מסביר לו שהמודעה "לא מוכרת". הלקוח חוזר אלי ומבקש מודעה "מוכרת". אני מסבירה לו שזה לא השלב, יש שלבים קודמים לזה, אבל הוא לא מסכים לשמוע אלי. אני מדברת עם היחצ"ן. בסוף אנחנו מתפשרים על הוספת המשפט: "פנו עוד היום!" ליד מספר הטלפון. הוא צוחק מאושר ואני ממבוכה קשה.

קודם תתחילו מאפס...

אז עשיתי כמה סדנאות לפרסומאים מנוסים, עם מודלים המתאימים לימינו. לא מדברת על דיגיטל שהתחדש ואיך מבצעים אותו, אלא האסטרטגיה, החשיבה שמאחורי התהליך שיכול להתבצע במגוון פלטפורמות. התנאי היחיד שקדם להשתתפות היה: שיכירו מושגים בסיסיים בפרסום. אז כחלק מהרצון שלי להפוך את העולם לטוב יותר, או לכל הפחות – למקצועי יותר, או אפילו אם אסתפק ממש במועט – להקל על עצמי מחר, החלטתי לשתף בבמה המכובדת הזו (פרוג מבחינתי הוא בית במלוא מובן המילה. כאן, במערכת הפורומים הזו, גדלתי) בחלק מהידע השייך לפרסום בימינו. התנאי היחיד ליהנות ממה שיוגש לכם בפוסטים הבאים, הוא להכיר בסיס בפרסום. מי שלא יודע מהו מותג, איך כותבים בריף, מה זה USP ומהו בידול – שיבדוק קודם כל מהם הדברים האלה. רוב החומר קיים ברשת. גם אני כתבתי על חלק מהנושאים בעבר בפוסטים בפורום פרסום.

בשבועות הבאים אתייחס בכל פוסט לנושא אחר שיש לתת עליו את הדעת בימינו.

חלק מהמודלים שאביא הם ותיקים, אך מכיון שאינם בסיסיים הם לא זכו לפרסום גדול במיוחד, למרות שהם שימושיים להפליא.
תהיו איתנו גם בפוסט הבא. הוא כנראה יהיה כבד, לא סיפורי ולא סוחף. אבל אם פרסום הוא התחום שלכם – יש סיכוי שהוא יהיה מרתק בשבילכם , והלוואי שתהיה לכם תועלת ממנו, בעזרת השם.