קופירייטרים ברגע - 6 טיפים לכתיבה שיווקית

הראש שלכם מלא בידע ותוכן והמחברת מפוצצת רעיונות - השאלה היא איך להוציא אותם לאוויר העולם, וגם לדאוג שהם יוצאים לשם מוכנים. כתיבה שיווקית היא יכולת עוצמתית, והיא זו שתעזור לכם להפיץ את הרעיונות והידע שצברתם ולמכור את השירותים והמוצרים שלכם.

בעולמנו הדיגיטלי, היכולת הזו רלוונטית וחשובה מתמיד, ולכולנו כדאי לדעת לכתוב שיווקי ולא רק בשביל לעשות הסבת מקצוע לקופירייטינג. היכולת לכתוב באופן מעורר השראה שיעביר את המסר בצורה תכליתית, עוזרת לנו בתקשורת עם לקוחות, ביצירת נוכחות בפלטפורמות שונות, בגיוס מימון ממשקיעים, להסביר אודות המוצר או השירות שאנחנו מציעים ואף להצליח למכור אותם.

הרי כולנו נתקלים בצורך לכתוב כל הזמן - במדריכים בבלוג שלכם, בפוסטים לעמוד העסקי בפייסבוק או אפילו במייל בזמן התכתבות עם לקוח פוטנציאלי. והאמת? כל עוד יש לכם בסיס של עברית תקינה וטובה (או אנגלית, או רוסית, או פורטוגזית), אתם יכולים די בפשטות לשדרג את הכתיבה שלכם ולהפוך אותה לשיווקית וקולחת.

אתם בטח שואלים איך עושים את זה? אני רוצה לתת לכם 6 טיפים פשוטים שיעזרו לכם לכתוב תוכן איכותי יותר, ממגנט יותר ומוכר יותר. חלק מהטיפים מתאימים לכל טקסט שתכתבו, חלקם לעמודי נחיתה שיווקיים, חלקם לפוסטים בפייסבוק וחלקם למאמרים באתרים, אבל ברוב העקרונות הבסיסיים תוכלו להשתמש בכל מצב, אפילו בוואטספ.



1. פשוט תתחילו

לכתוב זה לא קל. אנחנו נתקעים על מאיפה להתחיל וחושבים יותר מדי על מה ואיך לכתוב שבסוף אנחנו מסיימים עם דף ריק. בשביל שנוכל להתמודד עם המשימה טוב יותר, בואו נבחן איך המקצוענים עושים את זה. כותבים מקצועיים צריכים לכתוב הרבה ולכתוב טוב, ובדרך כלל גם לעשות את זה מהר. גם הכותבים השיווקיים הכי מקצועיים בשוק לא תמיד קמים חדים לחלוטין ומלאי השראה, אלא שהם יודעים פשוט להתחיל. אם זה עובד להם, למה שזה לא יעבוד גם לכם?

התחילו לכתוב, הימנעו מביקורת עצמית במהלך הכתיבה, כבו את הטלפון, מזערו את הסיכוי להפרעות והסחות דעת חיצוניות ונסו להיכנס למצב זרימה שבו אתם ממוקדים לגמרי במשימה. אל תשכחו שאתם לא חייבים לפרסם שום דבר ושהטיוטה הראשונה היא רק טיוטה, היא לא צריכה להיות טובה אלא לספק לכם חומר גלם לעבוד איתו. אחרי שתסיימו לכתוב את מה שיש לכם בראש, תוכלו להתחיל לערוך את הטיוטה שלכם כדי להפוך אותה לטקסט מלוטש ומהוקצע.



2. כתבו נכון והשתמשו בסימני פיסוק

מכירים את זה שאתם קוראים פוסט ארוך בפייסבוק שנכתב בלי סימני פיסוק? נכון שזה מרגיש כאילו מי שכתב את זה עצר את הנשימה לאורך כל הכתיבה? בלי פסיקים, בלי נקודות, בלי סימני שאלה, בלי סימני קריאה - הטקסט הופך לא קריא ולהרבה פחות מעניין ממה שהוא יכול להיות. השתמשו בסימני פיסוק כדי להפיח בטקסט שלכם חיים ואולי חשוב מזה, כדי ליצור מרווחים בטקסט ולא ליצור הרגשה חנוקה.

בנוסף, הקפידו על חוקי השפה ושימו אקסטרה תשומת לב לכתיבה נכונה של זכר ונקבה, יחיד ורבים ועבר-הווה-עתיד. זה בסדר לא לכתוב בדיוק לפי ההנחיות של האקדמיה ללשון, בעיקר כשזה נראה טוב ותורם לטקסט. מצד שני, זה גם חשוב להימנע מעברית לא נכונה דוגמת "אני יסע לבאר שבע" במקום "אני אסע לבאר שבע", כדי לא לגרום לקוראים להרגיש שלא השקעתם.



3. השתמשו ברגש - אתם כותבים לאנשים

תראו, האינטרנט מלא בתוכן כתוב - החל מבלוגים אישיים של מתכונים לעוגות ועמודי פייסבוק שמדברים על מצב הפוליטיקה במזרח התיכון ועד לאתרים שמסבירים איך להשקיע בשוק ההון ופורומים שעוסקים ביצירת סבונים טבעיים. התוכן שלכם צריך לגרום לאנשים להרגיש שיש כאן משהו ייחודי, אחרת הם ימשיכו הלאה לפיסת התוכן הבאה.

אני יודע כמה זה יכול להיות "מפחיד" לכתוב וכמה קל ליפול לתבנית כתיבה בנאלית ומשעממת. אבל אני ראיתי את הצד השני של הנהר, והוא הרבה יותר מפחיד - אלפי ועשרות אלפי אנשים שכותבים תוכן שלא מזיז לאף אחד, וגרוע מכך - בעלי עסקים שלא מצליחים לשווק את המוצרים או השירותים שלהם. כתבו לאנשים, לא לרובוטים. כתבו בדרך שתגרום לאנשים להסתקרן ולהרגיש. כמה נקודות שיעזרו לכם לעשות את זה:

  • השתמשו במילים שקשורות לרגש
  • כתבו בשפה שבה הקהל שלכם מדבר
  • השתמשו בפעלים ושפה אקטיבית כדי לגרום לטקסט להרגיש חי ונושם
  • כשאתם כותבים בשמכם, אל תפחדו להכניס קצת מהאופי שלכם

סגנון כתיבה כזה, כשהוא נעשה בצורה נכונה, יכול לגרום לקהל שלכם להתחבר אליכם הרבה יותר בקלות. בסופו של דבר, זו הדרך הכי טובה לגרום לקהל לקנות את מה שיש לכם למכור.




writing-336370_1920.jpg





4. השקיעו בכותרות

הכותרת שלכם חשובה, אתם לא יכולים לדמיין כמה היא חשובה. כשאתם מעלים פוסט לאתר שלכם, זכרו שבלי כותרת טובה אף אחד לא יקרא אותו. כותרת טובה צריכה לסקרן את הגולשים מספיק כדי לגרום להם להיכנס לקרוא, וכמובן שבמקביל להתאים ולענות על תוכן שבפנים כדי לשמור על אמון הגולשים ולא לייצר נטישה. הנה 3 דוגמאות לכותרות שתופסות את העין:

  • רשימה - 7 דברים שלא ידעתם על חברה לקידום אתרים
  • שאלה - כמה עולה לקדם אתרים בגוגל?
  • פתרון לבעיה - איך תאיצו אתר איטי בעצמכם
  • מדריך - קידום אתרים בגוגל - המדריך המלא לשנת 2020
כמובן שכל כותרת כזו משפיעה על המבנה של התוכן שלכם, אז כדאי להתחיל בכותרת ולא להשאיר את זה לסוף.



5. זקקו את הצרכים שהמוצר או השירות שלכם ממלאים

בסופו של דבר, אנחנו מספקים ללקוחות שלנו צורך. הבעיה היא שרובנו לא ממש מבינים איזה צורך אנחנו באמת ממלאים. סת' גודין, גאון שיווק שחתום על כמה מספרי העסקים המצליחים של העשור האחרון, דיבר על זיקוק צרכים בפודקאסט שערך עם טים פאריס, שבעצמו חתום על כמה ספרים שכיכבו בראש מצעד רבי המכר של הניו-יורק טיימס.

סת' דיבר על שיווק של פריט פשוט כמו מסמר. מה אנשים מחפשים לקנות כאן? הם מחפשים מסמר טוב? לא, אז מה הם מחפשים? משהו שיעזור להם להחזיק תמונה על הקיר? סת' מראה שאם נזקק את הצורך של הלקוחות שלנו לעומק, נגלה שמסמר פשוט מספק להם צרכים עמוקים כמו ביטחון או יציבות.

בואו ניתן דוגמה נוספת - חנויות טבע משווקות את עצמן על ידי התפארות באיכות האגוזים שהן מחזיקות? לא, הן משווקות סיפור, הם משווקות חלום, והן עונות על הצרכים העמוקים שלנו כבני אדם להרגיש בריאים ולדעת שאנחנו מכניסים מזון איכותי לגוף שלנו. אז מה אתם צריכים לעשות בפועל? להבין את הצרכים והבעיות של קהל היעד שלכם, מכאן יהיה לכם הרבה יותר קל לכתוב למה הפתרון שלכם הוא הפתרון הכי נכון.



6. הציגו את התועלות שהמוצר או השירות שלכם מציעים

"שואב האבק שלנו מגיע עם 16 מצבי שאיבה שונים, מנוע היפרקרבורסטי 8 ליבות וסוללת ליתיום יון מתקדמת" - מה אתם אומרים, שיווקי או לא שיווקי? אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנשים עושים הוא להתמקד במה שמרגש אותם, ואלו הפרטים הטכניים של המוצר או השירות שלהם. בפועל, את הלקוחות לא מעניין מאילו חומרים שואב האבק שאתם משווקים עשוי - מעניין אותם מה התועלות של שואב האבק ומה היתרונות להם הם יזכו אם יקנו אותו.

בכתיבה שיווקית, חשוב להתמקד ביתרונות ובתועלות עבור הלקוח ולפנות לצרכים שלו, במקום להתעסק בפרטים טכניים שלא מעניינים אותו. אז איך עדיף לשווק את אותו שואב אבק? "שואב האבק שלנו יאפשר לך לנקות מגוון משטחים, החל משטיחים ועד לרצפות פרקט, והוא מגיע מצוייד במנוע עוצמתי ששואב גם את הלכלוך העיקש ביותר וסוללה עמידה שמחזיקה שלוש שעות שאיבה רצופות ללא הטענה".

אנשים קונים שירותים ומוצרים בגלל התועלות שלהם - לדעת להבהיר לקורא מה הם? זו כתיבה שיווקית אמיתית. בהצלחה!
  • תמונת נושא (1).png
    תמונת נושא (1).png
    KB 32.3 · צפיות: 546
על המחבר
נ
ניר אזולאי - מקדם אתרים משנת 2012, בעל ניסיון רב בפיתוח אתרי וורדפרס ובניית תהליכי שיווק דיגיטליים שמביאים תוצאות.

תגובות

מיוחד
 
איך מתוך כל הכוונים והרעיונות שעולים על הדף מגיעים למשהו?
כשזה קורה איתי, נאבדים לי כל קצות החוטים... אין לי מושג מאיפה ממשיכים...
אולי אפשר עוד קצת פירוט בעניין, איך יודעים על איזה כיוון ורעיונות להתמקד? ואיך מפתחים אותם הלאה?
 
עוד לא נכנסתי לתחום הכתיבה לעומק, ואולי לא מנוסה עדיין כמו הכותב,
אך אני חושב שיש לעמוד על ההבדל בין קופירייטינג - כתיבה מותגית - כמו סלוגנים וכיו"ב לבין כתיבה שיווקית. לי אישית זה קצת מציק הערבוב שנוצר בין שני המושגים.

לגבי המאמר - הענין עם הרגש מאד נכון. מלבד אופן הכתיבה המוזכר בסעיף 3, ההתייחסות צריכה להיות דווקא לסעיף 5.
אך גם כאן אני חושב שיש לעשות את ההבדל בין צורך לרצון. כי צריכים כולנו צריכים, ואני יכול לקנות מכל אחד. אבל אני אקנה דווקא ממי שאני רוצה.
 
מאמר מעולה שכיף לקרוא. ממש נאה דורש נאה מקיים :)
למרות שאני כותב לא מעט שנים, תכנים שיווקיים וגם תוכן אמנותי, החכמתי ולמדתי מהמאמר, אבל לא פחות חשוב, קיבלתי זריקת מוטיבציה לשבת ולהרביץ כתיבה.
תודה ניר!!!
 
מאמר נהדר!
הייתי רק מוסיף נקודה אחת: לפני העריכה הסופית להתבונן שוב בנכתב והפעם לא ככותב אלא כקורא להיכנס לראשו של הקורא שירשים אותו ושלא יסתבך.
לא אחת קורה שנכנסים למין בועה ולרגש הפנימי שלנו ובעוד לי זה יראה נפלא לקורא זה עלול להיראות מוזר!
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  27  פעמים

לוח מודעות

More from ניר אזולאי

שתף את המאמר

למעלה