סוגי תוכניות בשיפוץ דירה, והפעם: תוכנית מאקרו

הצעד הראשון, שהוא גם השלב הכי קריטי בתכנון הבניה או השיפוץ – הוא תכנון בסיסי מוצלח: תוכנית מאקרו לבית.
מדובר בתוכנית חלוקת החללים בבית: הגודל, הפריסה, והמיקום של כל חלל. התוכנית הזו צריכה לקחת בחשבון את כל הצרכים שלכם, אורח החיים וההרגלים שלכם, ואת כל השימושים המתוכננים בכל חלל.
ככה זה נראה: יש לכם חוש לתכנון? בחנו את עצמכם: איזה תכנון הכי מוצלח?
יש לא מעט תועלות שהתוכנית נותנת.
אם קניתם דירה מיד שניה או מקבלן – היא נבנתה לפי קווים כלליים, ואם היא ישנה – סביר להניח שהיא מותאמת לסגנון חיים שונה לחלוטין משלכם.
גם מבחינת נוחות - תחום עיצוב הפנים התקדם המון, בפרקטיקה ובחשיבה כיצד להפוך את הבית לנוח יותר עבור הדרים בו.
גם אם את הבית בניתם בדיוק לפי הצרכים שלכם – כעת, אם אתם כבר ניגשים לשיפוץ, כנראה שהצרכים שלכם השתנו.
בית שעובדים וחיים בו רוב היום, שונה מאד מבית שאינו פעיל במהלך היום.
בית של זוג צעיר, עם ילד או שניים, אינו מתאים לצרכי המשפחה כשרבים הילדים.
לבית עם הרבה ילדים קטנים יש שוני מבית הבנוי למתבגרים – ילדים צריכים מרחב משחק רב, גם העיצוב כולו נדרש לזהירות מנזקים – לילדים ולחפצים. מתבגרים לעומת זאת, צריכים יותר את הפינה שלהם, ובמקרים רבים חדר פרטי זה הכרח.
כשהחלו הציפורים לפרוח מהקן – הדגש מתפצל לשניים: לחיי יומיום של בני הבית הנותרים צריך פונקציונליות מתאימה, שלא יורגש חלל ריק מדי. מצד שני לשבתות, חגים, חופשות לידה וגם סתם ביקורים - הבית נדרש ליכולת אירוח גדולה יותר, בחדרי השינה ובפרטיות שלהם, במטבח שהגדיל את כמות האוכל להכנה ולהגשה, בסלון שנדרש להיות גדול ומרווח, ובמרחב משחק לנכדים.
וכשמזדקנים – הדגש עובר לבטיחות ולנגישות.
כל זה בקווים כללים, לכל משפחה יש המון קווים פרטיים – איך הם רוצים שהבית שלהם יראה, איך הם אוהבים לנהל את החיים שלהם.
סיבה נוספת מדוע לא כדאי לדלג על תכנון וחשיבה – פשוט חבל על הכסף שלכם!
אתם יודעים לבד כמה עולה כל מטר בבית שלכם. כל מטר שנמצא בדירה אך אינו מנוצל – זה כסף שאתם זורקים לפח.
לדוגמא: מסדרון – משמש למעבר בלבד. יש מקומות שזה הכרחי, אבל אם זה בגלל תכנון לקוי – הפסדתם מטרים סתם.
הלכתי פעם עם לקוח לסקור תוכניות דירה בפרויקט יקר (הוא תכנן לקנות 2 דירות ולחבר), ופשוט הזדעזעתי – דירת 80 מטר (ברוטו), שמתומחרת לפי המטרז' המלא, בנויה בצורה מלבנית וארוכה כך ש-11 מטר (!) מתוכם משמשים למסדרון.
היזם, כדי לחסוך, עבר את שלב התכנון בלי הרבה חשיבה. במקום לחלק כל קומה ארוכה לשתי דירות ריבועיות – הוא חילק אותה לשתי דירות ארוכות מאוד, והתוצאה יצאה פשוט חסרת פרופורציה. חדר השירותים יצא ענק – ללא שום פרופורציה לדירה... סלון ומטבח קטנים מאוד, ומנגד חדר שינה אחד של 15 מטר.
ועל זה רצו מחיר מלא של דירה בירושלים....
יש הרבה פרטים בתכנון שיש להם משמעות אוטומטית של בזבוז שטח, והפיכה של שטח פתוח כביכול לשטח משועבד למטרה אחת בלבד, שניתן היה להסתדר בלי זה. יותר מזה – אותם מטרים עצמם נצרכים מאוד למטרות אחרות, אפשר לבנות איתם חדר נוסף, להגדיל את הסלון ואת המטבח, לבנות יחידת הורים וגם חדר ארונות. ובמקרה כמו שסיפרתי – אפשר היה הכל ביחד...
למי שעומד לפני רכישת דירה – חשוב לזכור: מספר החדרים זה לא מה שמשנה, אלא מספר המטרים ויכולת הניצול שלהם. אפשר מ-70 מטר להוציא דירת 4 חדרים מפנקת, ואפשר גם עם 80 מטר להישאר עם 3 חדרים לא נוחים בעליל.
המחיר למטר בארץ יקר מאוד, וגם אין פה מרחבים כמו בחו"ל. לכן חישוב נכון של המטרז' שיש לנו בדירה, וניצול מקסימלי שלו בהתאם לצרכים שלנו – זה חובה.
אז למה צריך לשים לב בתוכנית מאקרו לבית:

  1. התוכנית חייבת להיות מבוססת על מדידה מדויקת, שתבוצע ע"י מודד מוסמך. תוכנית של קבלן, או גרמושקה בעירייה יכולים להיות לא מדויקים, בסטייה של עד 10%, זה המון. מדידה שאינה מוסמכת עשויה לגרום לכם הפסדים של עשרות אלפי ₪ במהלך התקופה, על תיקוני תכנון שהתבסס על נתונים שגויים (לדוגמא: מספיקה סטיה של 3 ס"מ כדי שמכונת הכביסה פשוט לא תיכנס. להזיז את הקיר יעלה אלפי ₪, לסדר מיקום חדש עם נקודת מים כנ"ל).
  2. התוכנית צריכה לקחת בחשבון את כל הצרכים שלכם, אורח החיים וההרגלים שלכם, ואת כל השימושים המתוכננים בכל חלל. גם אם התוכנית שלכם שורטטה בידי אדריכל – זה חייב להיות מבוסס על חשיבה משותפת איתכם. התוכנית היא טובה רק אם אתם מרגישים שהיא נתפרה בדיוק למידות שלכם.
  3. סנכרון עם הנתונים במציאות, כולל דברים שאינם כלולים במדידת הבית, כמו ריהוט.
  4. ודאו שנלקחים בחשבון מכלול השיקולים הרלוונטיים, היתכנות פריסות חשמל, אינסטלציה, מיזוג וכו', כיווני אוויר ונוף, ושימת לב למרחב ותנועה חלקה.
  5. השקיעו בזה זמן, והתייעצו עם ידידים בעלי ניסיון, כדי לוודא שחשבתם על כל פרט. כדאי להשתמש בשאלונים (פרוגרמה), עדיף כזה שיש בו שאלות פרקטיות, כמו זאת: מה תרצו שיחידת הורים תכלול? (חדר ארונות ואכסון, ח. רחצה וכו'), וגם שאלות קונספט, כמו זאת: מהם החלומות שלכם לבית החדש? איזו אווירה רצוי שתשרור בבית?
עוד על פרוגרמה תוכלו לקרוא כאן: החלטנו לשפץ: כך מכינים פרוגרמה לדירה מושלמת
  • 257952.jpg
    257952.jpg
    KB 223.7 · צפיות: 262
על המחבר
תמי רוטנברג
שלום!
נעים להכיר, שמי תמי רוטנברג, אדריכלית פנים ירושלמית, אני מתכננת ומעצבת בתים ללקוחות פרטיים שרוצים בית בתכנון ועיצוב אישי, ובסטנדרט מקצועי גבוה.
אני מגשימה זאת על ידי המון הקשבה, חשיבה, השקעה וניסיון, ומחויבות לתוצאה מושלמת !
אם אתם חושבים על שיפוץ בקרוב או בעתיד, קבלו מדריך שכתבתי (על בסיס תכנים שכתבתי עבור אתר הידברות ופלטפורמות נוספות) ובו סקירת כל השלבים בתהליך, לחצו כאן. אם אתם ממש לקראת בנייה – צרו קשר כעת 0587126130 לשיחת אבחון, יש לי עבורכם נוסחה מנצחת לבית אישי בדיוק בשבילכם!

תגובות

תודה על המאמר המחכים, מנוסח בצורה בהירה,
את מעולה גם בזה....

הזכרת את החשיבות להביא מודד בגלל סטיות, אני מבינה שהתכוונת לסטיות בפנים הדירה,
אבל לוקחת את זה טיפה למקום אחר ושואלת -
בקניית דירה מקבלן, כאשר המחיר הוא לפי מטרים, האם מספיק להסתמך על תכנית קבלן + תכנית שהגישו לעריה (הגודל בשניהם היה זהה)
או שיש מה להביא מודד?
כלומר יש סיכוי שבסך השטח של הדירה נמצא שהא קטנה מהתכנית?
 
זו כבר שאלה לעו"ד...
רק קחי בחשבון ששיטת חישוב המטרים של הקבלנים אינה לפי שטח נטו, וזה במסגרת החוק.
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ב'

ט בַּמֶּה יְזַכֶּה נַּעַר אֶת אָרְחוֹ לִשְׁמֹר כִּדְבָרֶךָ:י בְּכָל לִבִּי דְרַשְׁתִּיךָ אַל תַּשְׁגֵּנִי מִמִּצְוֹתֶיךָ:יא בְּלִבִּי צָפַנְתִּי אִמְרָתֶךָ לְמַעַן לֹא אֶחֱטָא לָךְ:יב בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה לַמְּדֵנִי חֻקֶּיךָ:יג בִּשְׂפָתַי סִפַּרְתִּי כֹּל מִשְׁפְּטֵי פִיךָ:יד בְּדֶרֶךְ עֵדְוֹתֶיךָ שַׂשְׂתִּי כְּעַל כָּל הוֹן:טו בְּפִקֻּדֶיךָ אָשִׂיחָה וְאַבִּיטָה אֹרְחֹתֶיךָ:טז בְּחֻקֹּתֶיךָ אֶשְׁתַּעֲשָׁע לֹא אֶשְׁכַּח דְּבָרֶךָ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

More from תמי רוטנברג

שתף את המאמר

למעלה