***לפני שאתחיל- הבהרות חשובות:***
א. אין לי קשרים במשרד החינוך, כל הידע שלי הוא ממה שקראתי בחומרים של משרד החינוך שפתוחים לכולם באינטרנט. אני בהחלט יכולה לטעות (וגם טעיתי בעבר). מי שעושה צעדים כלשהם על סמך המאמרים- לוקח זאת על אחריותו בלבד.

ב. כל האמור כאן מתייחס למה שמגיע למורים על פי חוק. ישנם מקומות שלא בדיוק פועלים על פי החוק, ולא תמיד העובדים יכולים להרשות לעצמם לדרוש את מה שמגיע להם. כל אחת מכירה את מקום העבודה שלה, ואמורה להבין מה כדאי לה לדרוש, ומה לא- כי אחרת היא תמצא את עצמה בלי עבודה.


אחת הדרכים שיש למורים להעלות את השכר שלהם היא פשוט ללמוד.
לעשות השתלמויות ולצבור גמולים, או לעשות תואר אקדמאי/אקוויוולנטי.

השתלמויות​

מה ההשתלמויות נותנות לי?​

בעולם הישן ובעוז לתמורה, כל 112 שעות השתלמות מקנות גמול השתלמות אחד, שנותן תוספת לשכר של 1.2%.
באופק חדש ההשתלמויות לא מקנות גמולים, אבל כדי לעלות בדרגה צריך לצבור סך מסויים של שעות השתלמות, ואז כשעובר מספיק זמן- אפשר לעלות בדרגה. אפרט על זה בל"נ במאמר על אופק חדש.

כמה גמולי השתלמות אפשר לצבור בשנה ובכלל?​

בעולם הישן ניתן לצבור עד 16 גמולי השתלמות בסך הכל. כשאני הייתי בעולם הישן היה אפשר לצבור עד 4 גמולים לשנה, אבל ראיתי כאן בכמה אשכולות שהיום זה 3 לשנה, ומאיימים לשנות את זה לגמול אחד לשנה. אין לי מקור רשמי לנושא.
בעוז לתמורה ניתן להגיע לעד 19 גמולים בסך הכל, וניתן לצבור גמול אחד בלבד בכל שנה.
בשנת שבתון אפשר לצבור גמולים ללא הגבלה (עד הגבול של 19 גמולים כמובן).

איפה אפשר לעשות השתלמויות?​

האפשרויות העיקריות הן:

1. מרכזי ההשתלמויות שבסמינרים. היתרון המרכזי שלהן הוא שזה יחסית קל ונוח. לרוב אפשר גם לעשות לפחות חלק מהשעות בחוברות/בטלפון.
החיסרון המרכזי הוא המחיר- זה בד"כ כמה מאות שקלים לגמול. בנוסף, לא כל ההשתלמויות בסמינרים מוכרות לאופק חדש/עוז לתמורה. מי שכבר שייכת לאחת מהרפורמות צריכה לוודא שההשתלמויות מוכרות לפני שהיא נרשמת ומשלמת.

2. מרכזי פסגה- מדובר בהשתלמויות מסובסדות מטעם משרד החינוך. יש מרכזי פסגה בכל הארץ והם עושים השתלמויות בנושאים שונים. רשימת מרכזי הפסגה נמצאת כאן.
יתרונות- זול מאד (15 ש"ח ל30 שעות כלומר 60 ש"ח לגמול), וכמעט תמיד מוכר לאופק חדש/עוז לתמורה.
חסרונות- לרוב דורש יותר עבודה מההשתלמויות בסמינרים. בנוסף- למעט במרכזי פסגה החרדיים, מדובר על אוכלוסיה חילונית ומעורבת. רוב מרכזי הפסגה מציעים גם השתלמויות מקוונות, שבהן הבעיה קטנה יותר. (למי שרוצה השתלמויות מקוונות, אני מציעה לחפש גם במרכזי פסגה רחוקים. זה ממילא מקוון, ואפשר להירשם ליותר ממרכז פסגה אחד)

3. השתלמויות מטעם הפיקוח- למי שמלמד מקצוע ספציפי, כמו מתמטיקה או מדעים, לרוב הפיקוח על המקצוע מפרסם השתלמויות בתחום. היתרונות והחסרונות כמו בפסגה (המחיר יכול להיות 30 ש"ח ל30 שעות ולא 15 ש"ח, אבל חוץ מזה זה אותו רעיון).

4. לגברים שאולי הרגישו מקופחים, מאחר והם לא יכולים להשתלם בסמינר- אתם יכולים להגיש אישור על לימודים בישיבה גבוהה או בכולל, ולצבור עד 224 שעות בשנה. (נחשב רק מהיום שבו התחלתם לעבוד בהוראה. לא קודם. פרטים נוספים כאן.
שימו לב- באופק חדש אפשר לצבור רק 60 שעות בכל דרגה, ורק החל מדרגה 3.

תואר אקדמאי/ אקוויוולנטי​

מה התואר יתן לי?​

דרגת השכלה​

לכל דרגת השכלה יש טבלת שכר משלה. ככל שההשכלה גבוהה יותר (תואר ראשון לעומת בכיר, תואר שני לעומת ראשון וכן הלאה) השכר גבוה יותר.

כפל תואר​

מורה שיש לה גם תעודת הוראה וגם תואר- מקבלת גמול בשם כפל תואר , ששווה ל8.75 גמולים. רלוונטי לעולם הישן ולעוז לתמורה.

מענק לימודים​

למורות שיש להן קביעות, משרד החינוך מממן את התואר באחת משתי דרכים- החזר שכר לימוד, שאותו מקבלים בהתאם לשכר הלימוד ששולם, או מענק שעות, שזה בגדול אומר שמשלמים למורה כאילו היא עבדה יותר שעות. במקרים מסויימים, מענק השעות יכול להיות יותר משכר הלימוד, כך שהמורה יוצאת ברווח מעצם התואר, עוד לפני שמחשבים את העלייה בשכר.
ניתן להרחיב על המימון של משרד החינוך ללימודים כאן.
הערה- מענק שעות אפשר לקבל רק בעולם הישן או בעוז לתמורה. באופק חדש אפשר לקבל רק החזר שכר לימוד.

יש הבדל בין תואר אקדמאי לאקוויוולנטי?​

מבחינת טבלאות השכר אין הבדל. בפועל שמעתי על מוסדות חרדיים שמסרבים להכיר בתואר אקדמאי, אז למי שמעוניינת לעשות תואר אקדמאי, אני ממליצה לברר קודם את הנושא.

הפיל שבחדר- השלמה למינימום​

מה זה אומר השלמה למינימום?​

מאחר ושכר המורים, במיוחד בעולם הישן הוא כ"כ נמוך, לפעמים יוצא שהוא נמוך משכר המינימום, ואז מקבלים תוספת בשכר שמשלימה לשכר מינימום.
מאחר ובשנים האחרונות שכר המינימום מאד עלה, ושכר המורים אמנם עלה גם הוא, אבל החריגו את התוספות האחרונות מהחישוב לעניין ההשלמה למינימום, יוצא שהמון מורות בעולם הישן מקבלות השלמה למינימום. במיוחד מורות ללא תואר.

מה הקשר בין ההשלמה למינימום לגמולים/תואר?​

אם מורה מקבלת סכום משמעותי כהשלמה למינימום התוספות לשכר שמגיעות בגלל התואר או הגמולים לא יוסיפו לה במשכורת, אלא פשוט יקטינו את ההשלמה למינימום.
לכן מורה עם תואר לא מחנכת בעולם הישן תתחיל להרוויח מהגמולים רק אחרי 12 שנה, וגם זה בתנאי שהיא תגיע למקסימום הגמולים. בהמשך, ככל שהוותק יגדל היא תרוויח מהגמולים יותר. מחנכת עם תואר תתחיל להרוויח מהגמולים כבר אחרי שבע שנים.
מורה בכירה לעומת זאת, גם מחנכת, תתחיל להרוויח מהגמולים רק אחרי יותר מ30 שנות וותק.
מי שרוצה יכולה לשחק במחשבון ולבדוק.

אז משתלם או לא לעשות גמולים כשיש השלמה למינימום?​

אם יש צפי בקרוב לעבור לאופק חדש/עוז לתמורה​

למיטב הבנתי מומלץ מאד לעשות כמה שיותר גמולים לפני הכניסה לאחת מהרפורמות.
לפני עוז לתמורה כדאי לצבור גמולים- כי בעוז לתמורה השכר הרבה יותר גבוה, ולרוב לא תהיה השלמה למינימום (וגם אם כן- מהר יחסית השכר יהיה גבוה מספיק כך שלא תהיה השלמה למינימום).
ברגע שנכנסים לעוז כבר אי אפשר לצבור יותר מגמול לשנה (למעט בשנת שבתון), וגם לא כל ההשתלמויות מוכרות לעוז, ואילו מה שנצבר לפני כן לא מתבטל.
שימו לב- ניתן לצבור לפני הכניסה לעוז לתמורה עד 17 גמולים. (הגמול ה17 יופיע רק אחרי שנכנסים לעוז)
לפני אופק חדש גם ככל הנראה כדאי לעשות גמולים, כי למורה וותיק הדרגה הראשונית באופק נקבעת ע"פ מרכיבי השכר שמלפני הכניסה לרפורמה. ככל שהם גבוהים יותר- הדרגה הראשונית גבוהה יותר (אפרט על זה במאמר נפרד בל"נ).
מאחר ומבדיקה שערכתי ההשלמה למינימום לא נחשבת לקביעת הדרגה, יש בהחלט משמעות לגמולים.

הערה: למסקנה שההשלמה למינימום לא נכללת בקביעת הדרגה הגעתי אחרי שראיתי מסמך ש @שרי רבקה העלתה, ובדקתי 3 מקרים של המרות שכר שבהם ההשלמה למינימום לא נלקחה בחשבון. זה מדגם קטן מדי בעיני, ולכן כדי לבסס את המסקנה הייתי שמחה לדוגמאות נוספות. מי שכבר נעשתה לה המרת שכר ויכולה להקדיש כמה דקות- אשמח אם תענה על השאלון שבקישור.

אם אין צפי לעבור לאחת מהרפורמות בקרוב​

במקרה כזה זה תלוי כמה רחוקים מהסף שממנו כבר יש השפעה לגמולים. אם הוא קרוב, יכול להיות שכדאי להתחיל לצבור השתלמויות כדי שכשהוא יגיע- כבר יהיו מספיק גמולים. לעומת זאת, אם הסף הזה רחוק, יכול להיות שעדיף לצבור גמולים לאט לאט ובנחת, ואז אפשר גם לעשות את זה בזול דרך מרכזי פסגה. (לעשות 3 גמולים בשנה דרך מרכזי פסגה זה קשה מאד. לעשות 60-120 שעות בשנה דרך מרכזי פסגה זה כבר יותר סביר)

אהבתם? דווקא לא? מצאתם טעות? יש לכם בקשות למאמרים הבאים בסדרה?
אשמח לשמוע בתגובות


קרדיט לתמונה:
<a href="https://www.freepik.com/free-vector...ucation&position=3&from_view=search&track=sph">Image by macrovector</a> on Freepik