אז הנה, פורים עבר וחלף לו, ואוטוטו פסח מגיע על כל המשתמע מכך.
פסח זה חג ההוצאות
פסח זה חג הדחיות
פסח זה עוד אופציה נהדרת של "אחרי החגים"...

בכל השנים שאני משמש כיועץ נפגשתי בלקוחות שמאוד מעוניינים להיכנס להליך ליווי שלי, אבל "מעדיפים אחרי פסח".
ולמה? בעיקר כי אפשר לדחות...

ובדיוק כמו שעושים ניקיון פסח, אני מציע לכל בעל/ת עסק לעשות ניקיון לעצמם ולבחון בצורה בלתי מתפשרת אם הדחיה מגיעה ממניעים נכונים או שמא, רק מהפחד לעשות שינויים דחופים ונצרכים בעסק.

אז הנה כמה "כללי אצבע" שהחלטתי לשבת לכתוב בשביל לעזור לכם לבחון את עצמכם:
1. האם בתקופה הזו יש לכם עליה דרסטית וסוחפת במכירות?
2. האם מיד לאחר פסח יש לכם ירידה בהיקף למחזור הרגיל, ואולי אפילו פחות?
3. האם כבעלי העסק בתקופה הזו יש לכם פחות זמן? או שלמערכת יש עומס שפחות משפיע עליכם אישית
4. האם ההליך והשינויים קשורים לעובדים ו/או למערכות שלטעמכם אין להם זמן?

אם עניתם כן על כל השאלות האלה, אל תתחילו (כמעט בשום פנים ואופן) בהליך ייעול ושינויים בעסק שלכם
אם עניתם על רוב התשובות כן, או על מחצית ומטה, אתם סתם דחיינים למהדרין.

לרוב העסקים בישראל ערב פסח דווקא מסמן רגיעה והאטה במכירות אם בגלל שהציבור נכנס למגננה של הוצאות החג ואם בגלל שהציבור מסיט את ההוצאות לדברים שקשורים ישירות לחג, כמו ביגוד, אוכל, מצות, יין ואיך לא, חומרי ניקוי... אה, ונופש (למרות שהשנה, פחות).

כמעט לכל שאר העסקים, תקופת ערב פסח היא התקופה הרגועה יותר, עד לאחר החג, שם הדברים יחזרו אט אט למסלולם.
וזה בדיוק הזמן גבירותי ורבותי לנצל את הזמן לניקיון פסח בעסק שלכם.

זה הזמן לבדוק אם המוצרים שלכם מכילים חמץ או פגי תוקף (במטאפורה כמובן)
זה הזמן לבדוק את המחזורים העסקיים ואת אחוז הרווח (כן, זה חשוב כשלעצמו)
זה הזמן לצאת להדרכות וקורסים קצרים (הכן רכבך לחורף)
זה הזמן לעצור ולעשות בדיקת חמץ עם יועץ או חבר חכם ומנוסה (זה לוקח שעה, שעתיים לא יותר)

בכל תקופת שפל בעסק, מומלץ מאוד לנצל את הזמן ולהתכונן לגאות הבאה, ולא לחכות לגאות הבאה ואז להגיד שאין לנו זמן להתפנות לשינויים והכנות כי אנחנו עסוקים עד למעלה מראש במכירות וביזנעס....

הזמן הנכון ביותר לביקורת ובקרה, הוא דווקא כשיש פחות עבודה... למעט יוצאים מן הכלל! כמו לדוגמא במצבים בהם המכירות בריווחיות נמוכה מאוד, או אפילו בחסר. או שרמת השירות לקויה, או במצב שיחס ההמרה מאוד נמוך (יש המון טלפונים / לידים, ויש מעט מכירות) או במצב שעובדים מתחלפים מהר מידי... אלה סימנים ומצבים שבהם כדאי מאוד לפנות לקבלת עזרה מהר ככל הניתן ואפילו בערב חג עם עומס גדול, חבל על כל יום שעובר. לפעמים עצה קטנה, שינוי מבני (אפילו זמני) יכול להוביל לשינוי עצום ולהביא את העסק לריווחיות טובה יותר דווקא תוך כיד גל הגאות שעובר על העסק בימים האלה.

אז רגע לפני שאתם דוחים לאחרי הפסח את הדברים שאתם חייבים לעסק שלכם, תעשו לעצמכם טובה, ותעשו את המבחן שנתתי לכם למעלה. יש באמת מצבים שבהם אסור להתחיל הליך שיכלול שינויים ועצירות של המערכות השונות, אבל יש מצבים שאתם סתם משקרים לעצמכם, וחבל.

נ.ב. ובואו נדבר על הפיל שבחדר. התשלום. בערב פסח למי יש זמן לשלם על ייעוץ או שינויים? דווקא בעסקים בהם יש ירידה במכירות ועלייה קיצונית בהוצאות של המשפחה אין אפשרת לשלם על עוד משהו. אז כן, אתם צודקים. תמיד יהיה עוד סיבה למה לא לעשות את מה שחייבים בעסק. אבל בדיוק כפי שאתם יודעים לעשות מו"מ עם האינסטלטור על מועדי תשלום וכן לקבל את השירות המאוד דחוף לעסק, כך סיבת התזרים אסור לה להיות חלק מסיבות הדחיינות. תהיו אמיתיים עם עצמכם. אתם צריכים עזרה? תפנו לקבל אותה. קשה לכם לשלם? תהיו קשוחים במו"מ על מועדי ועל צורת התשלום.

אם יש לכם עוד שאלות שנראות לכם חשובות ושלדעתכם פספסתי, יותר מאשמח אם תצרפו אותן בתגובות!

גילוי נאות: הכותב הינו יועץ עסקי, וללא ספק מטרת המאמר להביא לקד"מ לעיסוקיו המקצועיים, אך תוך כדי מתן תוכן איכותי מוקצועי לכלל הקוראים.

גילוי נאות 2: את התמונה יצרתי בai כשניסיתי להסביר למערכת מה זה "למכור קרח לאסקמוסים". אז רציתי שגם אתם תהנו.