כשקיבלתי את תלוש המשכורת הראשון שלי בהוראה הייתי בהלם.
עבדתי כ"כ קשה וזה כל מה שאני מקבלת?
בהמשך הבנתי שאכן, שכר המורים נמוך. במיוחד המורים החדשים, ועוד יותר אלו שלא מצורפים לאחת מהרפורמות- אופק חדש או עוז לתמורה.
ולמרות שאת שכר המורים אין לי דרך להעלות, מתברר שיש הרבה דברים שדווקא מגיעים למורים, אבל אם לא יודעים אותם לא תמיד מקבלים.
עם הזמן, כשהיו לי שאלות, התחלתי לנבור במסמכי משרד החינוך ולחפש תשובות עבורי, ובהמשך גם עבור חברות שנתקלו בכל מיני מצבים ושיתפו אותי.
לאט לאט צברתי ידע בנושא של שכר עובדי ההוראה, ידע שלי אישית היה שווה הרבה כסף (וגם היו בדרך הפסדים מחוסר ידע. את חלקם תיקנתי בדיעבד, ואת חלקם כבר אי אפשר לתקן).
לאחרונה עולים פה מדי פעם אשכולות בנושא שכר המורים, והרבה פעמים השאלות חוזרות על עצמן.
לכן החלטתי לכתוב סדרת מאמרים בנושא השכר של עובדי ההוראה, בתקווה שאוכל לעשות סדר למורות והמורים שכאן, ובע"ה לעזור להם לקבל את מה שמגיע להם.



***לפני שאתחיל- שתי הבהרות חשובות:***
א. אין לי קשרים במשרד החינוך, כל הידע שלי הוא ממה שקראתי בחומרים של משרד החינוך שפתוחים לכולם באינטרנט. אני בהחלט יכולה לטעות (וגם טעיתי בעבר). מי שעושה צעדים כלשהם על סמך המאמרים- לוקח זאת על אחריותו בלבד.

ב. כל האמור כאן מתייחס למה שמגיע למורים על פי חוק. ישנם מקומות שלא בדיוק פועלים על פי החוק, ולא תמיד העובדים יכולים להרשות לעצמם לדרוש את מה שמגיע להם. כל אחת מכירה את מקום העבודה שלה, ואמורה להבין מה כדאי לה לדרוש, ומה לא- כי אחרת היא תמצא את עצמה בלי עבודה.

חלק ראשון- שכר המורים בעולם הישן

העסקה בעולם ישן היא בעצם העסקה שלא בתנאים של אחת מהרפורמות- אופק חדש או עוז לתמורה.
במערכת החינוך הממלכתי אין היום כמעט מורים שמועסקים בעולם הישן, אבל בחינוך החרדי כמעט כל המורים מועסקים לפי תנאי העולם הישן.

מבנה שבוע העבודה ואחוז המשרה​

בעולם הישן, מורה מועסק רק בשעות בהן הוא בכיתה. (למעט מחנכים, אסביר בהמשך)
כדי להיחשב עובדים במשרה מלאה צריך ללמד 30 שעות בשבוע ביסודי (א-ו), ו24 שעות בשבוע בחטיבה/ תיכון (ז ומעלה).
מורה שמלמד פחות מזה- יחשבו לו את אחוז המשרה באופן יחסי (לדוגמה- מורה ביסודי שמלמדת 18 שעות, תקבל משכורת על 60% משרה).
כל העבודה שמעבר לשעות ההוראה בכיתה (הכנת שיעורים, חיבור מבחנים ובדיקתם, ישיבות למיניהם, שיחות עם הורים, פעילויות וכדומה)- לא נכללת בחישוב, ולא מתוגמלת.

שעות חינוך​

למחנכת הכיתה מחשיבים את אחוז המשרה כאילו היא מלמדת עוד 3 שעות בנוסף למה שהיא מלמדת בכיתה. (לדוגמה- מחנכת שמלמדת 18 שעות בכיתה ד, יחשבו לה את זה כאילו היא מלמדת 21 שעות, ואחוז המשרה שלה יהיה 70%)

משרת אם​

מורה שיש לה ילד אחד לפחות מתחת לגיל 14, ועובדת 79% משרה ומעלה, מקבלת תוספת של 10% לאחוז המשרה.
אם היא מלמדת אצל כמה מעסיקים, ואחוז המשרה אצל כל אחד מהם קטן מ79%, אבל בשקלול של כל המעסיקים יחד היא מגיעה ל79%, היא גם זכאית למשרת אם, והתוספת לאחוז המשרה תחושב באופן יחסי לאחוז המשרה אצל כל אחד מהמעסיקים.
(לדוגמה- מורה אם שעובדת בבי"ס א 30% משרה, ובבי"ס ב 50% משרה. אחוז המשרה הכולל שלה הוא 80%, ולכן בי"ס א יוסיף לה 30/80*10%= 3.75% ואחוז המשרה הכולל שלה בו יהיה 33.75%, ובי"ס ב יוסיף לה 50/80*10%=6.25%, ואחוז המשרה הכולל שלה בו יהיה 56.75%.)

תלוש השכר​

תלוש השכר של מורים נחשב למסובך, ובד"כ מיל הרבה שורות עם כל מיני שמות. אנסה לעשות קצת סדר בדברים.

תשלומים בגין משרה​

חלק זה מכיל את כל התשלומים שמגיעים למורה על זה שהוא עושה את העבודה.
רכיבי השכר שכלולים בו:
1. שכר משולב- שכר ע"פ טבלאות השכר בהתאם לאחוז המשרה, ההשכל והוותק.
2. תגבור 94,תוספת שכר 2001, תוספת שכר 2008, תוספת שכר 2011, תוספת שקלית אחידה 2016, הסכם מסגרת 87, תגבור הוראה- תוספות שונות לשכר הבסיסי שהושגו בהסכמים של ארגוני המורים מול משרד החינוך במהלך השנים.
אצל חלק מהמעסיקים, לא מפרטים את כל התוספות, אלא כוללים אותם בשכר הבסיסי.
בנוסף, בחטיבה העליונה יש במקום כל המרכיבים האלו מרכיב אחד בשם תוספת מיזוג רכיבים
3. תוספת הכשרה/גמול חינוך- מורים מקצועיים מקבלים תוספת של 6% למשכורת, מחנכים מקבלים תוספת של 10%, או 11.5% אם מדובר בכיתה א.
4. תוספת חינוך מיוחד- תוספת למי שמלמדים בכיתות חינוך מיוחד (כולל כיתות מקדמות). התוספת משתנה ע"פ סוג העבודה וההכשרה לחנ"מ.
5. גמולי תפקיד למיניהם- למורים שמבצעים תפקידים שיש עליהם גמול כמו רכזי מקצוע, או הגשה לבגרות.
6. גמול פיצול- למורים שמלמדים מעל 5 כיתות באותו בי"ס.

גמולי השתלמות​

1. גמולי השתלמות- על כל 112 שעות השתלמות שלומדים מקבלים גמול השתלמות אחד, שמוסיף 1.2% תוספת לשכר. ניתן לצבור עד 16 גמולי השתלמות.
2. כפל תואר- מורים שיש להם גם תואר אקדמאי (או אקוויולנטי) וגם תעודת הוראה (שזה כמעט כל המורים שיש להם תואר) זכאים לגמול כפל תואר, ששווה ל8.75 גמולי השתלמות.
יש מעסיקים שמאחדים בתלוש את גמולי ההשתלמות וכפל התואר ביחד.

תשלומים בגין הוצאות​

1. החזרי נסיעות- ע"פ תעריפי הנסיעה בתחבורה ציבורית
2. תוספת מעונות- אימהות לילדים עד גיל 5 מקבלות תשלום עבור המעון שלהם. ניתן לקבל תוספת מעונות עבור שני ילדים, אבל לא יותר משניים.
3. טלפון- תשלום שנועד לפצות על שיחות הטלפון שהמורה מוציא מהטלפון שלו.
שימו לב- החזרי הנסיעות משתנים מעובד לעובד, ע"פ התחבורה מביתו לבית הספר. תוספת טלפון משולמת לכולם, לא משדנה כמה שיחות הם מוציאים וכמה זה עולה להם, וגם תוספת מעונות משולמת לכל האימהות לילדים עד גיל 5, גם אם הם כבר בגן של העירייה שלא עולה כסף.

תוספת שכר מינימום​

מורים שהשכר שלהם לא מגיע לשכר מינימום (ובעולם הישן זה לא נדיר, במיוחד עם העלייה של שכר המינימום בשנים האחרונות) מקבלים תוספת שמשלימה את השכר שלהם לשכר המינימום. בפועל, מורים שמקבלים השלמה למינימום מקבלים יותר משכר מינימום, כי חלק מרכיבי השכר לא נכללים בחישוב של השכר שאותו צריך להשלים.
יש מעסיקים שקוראים לתוספת הזאת "הפרשי הוראת שעה"
התוספת הזאת שווה מאמר בפני עצמה, כי יש לה משמעות עצומה לגבי הצעדים שמורים יכולים לעשות כדי לשפר את השכר שלהם.

ניכויים​

סכומים שיורדים מהשכר למטרות שונות
1. ניכויי חובה וגמל- מס הכנסה וביטוח לאומי, פנסיה וקרן השתלמות.
2. ניכויי רשות- וועד מורים אם יש, או מנוי לעיתון/תרומה במקומות שדורשים את זה.

איך אפשר לדעת אם קיבלתי שכר כמו שמגיע לי?​

ניתן להזין את הנתונים במחשבון של משרד החינוך.
שימו לב- מורים בעולם הישן ביסודי בודקים בלשונית של טרום רפורמה ומכללות, מורים בתיכון בודקים בלשונית של חט"ע/עוז לתמורה, ובתפריט הראשון מסמנים חט"ע ללא עוז.
המחשבון לא משקלל החזרי נסיעות ותוספת מעונות, כי הם משתנים ממורה למורה.

כמה דברים שחשוב לשים לב אליהם​

משרת אם​

כפי שכתבתי קודם, מורה עם ילד/ים מתחת לגיל 14 שמגיעה ל79% משרה בשקלול של בכמה מעסיקים זכאית לקבל משרת אם, אבל בשביל זה היא צריכה להעביר לכל מעסיק אישורי העסקה מהמעסיקים האחרים, אחרת היא לא תקבל.
אם עובד ההוראה שיש לו 79% משרה הוא האבא ואשתו עובדת מעל 79% משרה בכל מקצוע שהוא ולא מקבלת משרת אם, הוא זכאי למשרת אם, אבל הוא לא יקבל אותה בלי לבקש.

תוספת מעונות לאב​

עובד הוראה שיש לו ילד/ים מתחת לגיל 5, ואשתו עובדת בכל עבודה שהיא ולא מקבלת מעונות זכאי לקבל תוספת מעונות. הוא כמובן לא יקבל את זה בלי לבקש, בשונה מאשה שבד"כ מקבלת את זה אוטומטית.
שימו לב- במידה והאישה מקבלת תוספת מעונות, אבל אחוז המשרה שלה נמוך משל האב, שווה לה לבקש לוותר על תוספת המעונות כדי שבעלה יוכל לקבל אותה, כי תוספת המעונות משוקללת בהתאם לאחוז המשרה.

קרן השתלמות​

ההצטרפות לקרן ההשתלמות אינה אוטומטית, למרות שזו זכות של עובדי ההוראה. כדי שהמעסיק יפריש לקרן השתלמות, צריך להגיש בקשה לקרן, והקרן פונה למעסיק. הרבה מורים הפסידו שנים של הפקדה, כי הם לא ידעו שהם אלו שצריכים לפנות לקרן.
ניתן לבחור להפקיד לקרן השתלמות רגילה במקום לקרן השתלמות של מורים. ההבדלים בין שתי סוגי הקרנות הם נושא למאמר בפני עצמו.

פנסיה​

אמנם זו אחריות המעסיק להפריש לפנסיה, אבל תמיד כדאי לבדוק שזה אכן נעשה, היו כבר מקרים מעולם...

נתוני העסקה​

כדי שהמעסיק ידע מה דרגת ההשכלה, הוותק והגמולים של העובד וישלם לו בהתאם, העובד צריך להעביר לו אישור על הנתונים שלו. את האישור מפיקים בפורטל עובדי הוראה, תחת הנושא אישורים ומכתבים, וכמובן- לפני הפקת האישור צריך לוודא שמשרד החינוך בעצמו מעודכן בנתונים הנכונים. (אפשר לבדוק את זה כאן)

תיאום מס ותיאום ביטוח לאומי​

למי שעובד אצל יותר ממעסיק אחד, חשוב לעשות את התיאומים על מנת לא ינכו יותר מדי מהשכר. תיאום מס רוב האנשים יודעים שצריך לעשות, אבל גם תיאום ביטוח לאומי יכול לחסוך הרבה כסף.

נסיעות​

יש מקומות מסודרים, שנותנים בתחילת כל שנה לכל העובדים טופס למלא איזה אוטובוסים מגיעים מביתם למקום העבודה. אם אתם עובדים במקום כזה, כנראה שאין לכם בעיה עם תשלום הנסיעות. עבדתי אפילו פעם במקום שהיה בודק את זה לבד.
אבל יש מקומות שלא טורחים לטפל בהחזרי נסיעות עד שהעובד מבקש טופס נסיעות, ממלא ומגיש להם.
אם לא קיבלתם החזרי נסיעות- זה הזמן לבקש טופס נסיעות, למלא ולהחזיר למעסיק.


עד כאן למאמר הנוכחי. המאמרים הבאים בסדרה יעסקו בע"ה בגמולי השתלמות והשלמה לBA, ברפורמות אופק חדש ועוז לתמורה, ובנושא הבוער- מה כדאי לעשות לפני שעוברים לאחת מהרפורמות.

לצורך המאמר על המעבר מהעולם הישן לאופק חדש, אני זקוקה לנתונים של מורים שעברו מהעולם הישן לאופק חדש. במיוחד של כאלו שהיו ללא תואר בזמן המעבר, אבל לא רק. אשמח ממי שיכול למלא את את הפרטים בסקר הבא (אנונימי לחלוטין. אין לי דרך לדעת מי אתם)

אהבתם? דווקא לא? מצאתם טעות? יש לכם בקשות למאמרים הבאים בסדרה?
אשמח לשמוע בתגובות


החלק הבא- האם משתלם להשתלם

קרדיט לתמונה: Laliv g, CC BY-SA 4.0, באמצעות ויקישיתוף
  • Israeli_School_Reut_1st_Class_10.jpg
    Israeli_School_Reut_1st_Class_10.jpg
    KB 158.6 · צפיות: 2,916