גריד באינטרנט ובעיצוב UI כיום
בכל קורס עיצוב גרפי - אחד הדברים הראשונים שתלמדו עליהם הוא פריסה בשיטת ה-"גריד". אך הדברים עלולים להתערפל במהירות. גרידים מגיעים בכל הצורות והגדלים, ויש להם היסטוריה ארוכה ומורכבת, הנמשכת חזרה לכתבי היד המוקדמים ביותר של האנושות.
בואו נגדיר קודם כל מהו גריד ואז נעבור על כמה מהסוגים החשובים ביותר של גריד המשמשים בעיצוב מודפס, אינטרנט ועיצוב ממשק משתמש. ולבסוף למי שתהיה לה סבלנות לקרוא עוד על גריד אעביר בעז"ה קובץ וורד בנפרד על ההיסטוריה הקצרה של הגריד ואיך הכול התחיל בכתבי יד מוקדמים והוצאתו הראשונה של הספר המודפס לפני שעבר אי אלו גלגולים והתפתחויותיו במאה העשרים, ואפילו מרד נגד מערכות גריד.
מערכות גריד בעיצוב גרפי שרדו מאות שנים, אם לא אלפי שנים, ומתוארות בכתבי היד הקדומים ביותר . ולמרות הניסויים האנטי-עיצוביים המלהיבים של סוף המאה העשרים, ניתן לטעון כי גרידים מעולם לא היו בשימוש נרחב כמו שהן כיום.
הסיבה לכך היא הדומיננטיות של האינטרנט והמכשירים הדיגיטליים בחיינו, ובמיוחד בגלל הצורך המתהווה באתרים ובאפליקציות לשנות גודל ולעצב את עצמם מחדש כדי להתאים לכל מכשיר בו הם נמצאים (החל מטלוויזיות ענק לסמארטפונים ואפילו שעונים זעירים . מישהי אמרה רספונסיביות???!!! ( עבור מעצבי UI וממשקים בהם אנו משתמשים כיום, גרידי עמודות הן כלי חיוני ביצירת עיצובים בעלי מבנה מספיק בכדי לאפשר להם להיות גמישים במכשירים מרובים.
אנו משתמשים בגריד כדי לנתח שטחים בתוכנות עיצוב שונות ולקבוע את תצורת הפרסומים או האתרים. אפילו אם הגריד נשאר לגמרי מאחורי הקלעים, נוכל להניח שהוא בכל זאת שם.
ניתן לעצב אפליקציות ויישומים באמצעות גריד של 3 עמודות לנייד, ואז להפוך את העיצוב לגריד רחב יותר של 12 עמודות למסך של מחשב (דסקטופ) שולחני בדיוק כמו ב- Bootstrap או פריימוורקים שונים, דרך עבודה זו היא בסיסית ליצירה יעילה של עיצובי אפליקציות ואתרים כיום.
עיצוב מבוסס גריד בעיצוב אתרים ואפליקציות היוותה גם אתגר עבור מפתחים המעצבים עיצובים סטנדרטיים לווב. בימיו הראשונים של האינטרנט, מפתחים השתמשו לעתים קרובות בטבלאות כדי לארגן פריסה . מאז, התקנים התפתחו וכעת יש לנו מערכות כמו Flexbox ו- CSS Grid המציעות מסגרת בסיסית ליישום נאמן של פריסה וורסטילים ופלקסיבילית באתרים ואפליקציות.
שיעור בגרידים – אילוץ או יצירתיות?
לפעמים אנו חושבים על אילוצים כדבר רע - במיוחד כשמדובר ביצירתיות. אנו רוצים להיות חופשיים לבטא את עצמנו ולחקור את המעוף הפרוע ביותר שלנו עם תחושת יצירתיות.
אולם, הניסיון אומר לנו שהדברים אינם כה פשוטים. כולנו מכירים את החוויה של לשבת מול עמוד ריק ואין לנו מושג מאיפה להתחיל (במיוחד שאנו מעצבים לעצמנו). ואז כשאנחנו מתחילים, אנו חשים חסרי כיוון ונתקעים שוב במהירות. לעתים קרובות אנו לא מתקדמים ובסופו של דבר מתרחקים.
במצב זה אילוצים יצירתיים הם בעלי ערך רב. במקום להגביל את היצירתיות שלנו, אילוצים נותנים לנו נקודת התחלה ואפשרות להשקיע את החופש לחקור פתרונות אפשריים. הערך של אילוצים יצירתיים הוא מדוע מיטב המעצבים מתעקשים לעבוד תמיד מתוך תקציר עיצוב מפורט וחזק, המגדיר את דרישות הפרויקט.
מערכות גריד מספקות אילוצים לפריסה וארגון חזותי, אשר מקטינות בו זמנית את מספר האפשרויות העומדות לרשות המעצב, ובכל זאת פותחות מערך עצום של אפשרויות מוגבלות. אפילו גריד מודולארי פשוט יכול להכיל אלפי אפשרויות פריסה.
ואפילו עבור מורדים אנטי-עיצוביים כמו דייוויד קרסון, קיומם של רשתות גריד ומוסכמות עיצוב גרפי אחרות יצרו למעשה נקודת פתיחה חשובה בצורה של משהו שניתן לדחות.
5 טיפים מובילים לשימוש בגריד
אני מקווה שנהניתם מההיסטוריה הקצרה הזו של גריד בעיצוב. להרחבת הדברים, במאמר הבא האחרון אביא את 5 הטיפים המובילים שכדאי לזכור כשאתם מתחילים להתנסות במערכות גריד בעבודה שלכם.