העיצוב החסידי מושפע הלכה למעשה מהאמנות היהודית הקדומה. זה התחיל בתקופת המשכן אז היה דגש על תפאורה ויופי אשר על מלאכתם הופקדו משה רבינו ובצלאל שקיבלו הוראות מפורטות מהקב"ה איך לעצב את המשכן וכליו הקדושים.

מאז ועד היום כל סידור/מחזור, ארון קודש, כלי קודש, או שער פנימי של ספר, מלאים בעיטורים גאומטריים, משולבים במוטיבים מן הצומח ומן החי, שריגים של צמחי אקנתוס או גפן המשולבים עם זוג אריות הנעמדים על רגליים אחוריות בדיוק מפליא זה מול זה, עמודים עטורי ולטות, ואם כל התפאורה הזאת היא בין היתר נחלת היהדות כולה הרי שהחסידים אימצו אותה במידה יתירה משום היותה נדבך נוסף לקהילה החסידית - האירופית שחתרה למלכותיות בלאו הכי.

אין זה סוד שהחסידות בפאן החיצוני שלה היא חותרת מאז ומתמיד למלכות ואצילות (גובה הקרוין של השטריימל יעיד על כך), מה גם שהתרבות המזרח אירופאית של המאה הקודמת השפיעה לא מעט על כך, הכרכרות ובגדי האצולה של הפריצים, חלחלו עמוק בקהילות החסידיות.

מטבע הדברים גם בתחום העיצוב הגרפי, ההשפעה הזו ניכרת ולמרות המודרניזציה, העיצוב החסידי של היום שמר בקנאות על נחלת העבר ולכן התפאורה החסידית המודפסת מוקצנת במהותה, אין חלל ריק, הרקע חייב להיות בגוונים עתיקים, עמודי רנסנס נאו-קלאסיים יתחמו את פאר היצירה מצד לצד, כאשר החיבור ביניהם יבוצע ע"י וילונות קטיפתיים מעוגלים בחלק העליון וסלי פירות וכינורות הנשענים על העמודים בחלק התחתון.

orig_ac9eb84545b048dfa79a495d5d60b919.jpg


הטקסטים יהיו בגוונים כהים, צבעי בורדו וזהב ישלטו שם לרוב, ויתלוו אליהם כל ארסנל ההצללות וההבלטות שהמציאו מתכנתי פוטושופ.

כל מעצב גרפי במגזר החסידי יודע שככל אשר יעז יותר בעיצוב ויעצים לתפארת את הכתר מלוכה ויעטוף את הכינור עם שפע של שריגי גפן בוהקים הרי שדבר נאה זה יתקבל בתשואות רמות אצל חובשי הקרוין ולובשי השיראין והעם השוכן בשמחת הבנש"ק יחמיאו לו בחום רב כשקולם ינסה להתגבר על הפס קול הרועש של צלילי האורגן בעל 2 הקומות.

אבל, ההשפעות העולמיות עושות את שלהם, העיצוב גרפי העולמי כיום חותר למינימליסטיות ולמעשה העיצוב הכי משובח בימינו הוא דווקא זה שהכי מצומצם ועדין במהותו ובעידן שהפיקסלים נכחדים לטובת הוקטוריזציה, ניכר כי השינוי הזה חל גם בעיצוב החסידי.

החתונה האחרונה של חסידות באבוב (באבוב היא סמל לאצילות חסידית-בורגנית) שהתקיימה שבוע שעבר סיפקה הוכחה לכך, התפאורה עוצבה מאוד קלאסית ופשוטה, לא עוד שמשוניות בלתי מגוהצות עמוסות צבע והצללות, אלא קיר שלם של האוהל עוצב בתפאורה עדינה, אלמנטים וקטורים בעלי צבעים עדינים, והשתלבה היטב עם כל השאר.

orig_2ca5906d16154724907363ea4b634a1c.jpg


אז כן בעיניי אני רואה את השינוי, זה עוד לא הגיע בכל החצרות אבל המגמה היא ברורה – העיצוב החסידי משנה כיוון.


שמואל בזנסון הוא בוגר פרוג, בעל משרד פרסום בוטיק לפרינט ודיגיטל.