אל תשתו בלי לסנן

נאום יהיר.png


ממי תעדיפו ללמוד?

מבעל בטחון עצמי וכריזמה, או מחששן המלא ענוה וספקות.
אני מהשני.

מכירים את הנואמים הגדולים שיכולים להרצות על כל נושא שבעולם באותה מנגינה מתנשאת ופסקנית? אז זהו.
כדי לפרסם ספר צריך אומץ, גם היום ובפרט בתקופות קדומות.
נמצא שרוב הספרים נכתבו בידי אנשים שאני לא ששה להקשיב להם.

ויתכן שרוב הידע האמיתי והחשוב מסתתר עדיין בליבם של אנשי צל חסרי בטחון הקמלים בשולי החברה.

יש לי קרוב משפחה שהוא מרצה מבוקש, על מה? על הכל!
השתתפתי פעם בהרצאה שלו באולם מפוצץ,
ואחר כך באוטו כשהחמאתי לו הוא צחק ואמר תוך שהוא מחבק את כתפי (שזה בעצם צורה לחבק את עצמו)
"תאמין לי שאפילו לא ידעתי על מה אני עומד להרצות עד שראיתי את המודעה בפתח האולם"
ותלה בי מבט כזה האומר "אני מתרחץ בסבון כל ערב אין לך מה לחשוש אתה יכול לנשק את כפות רגלי"
רתחתי
"אתה לא מתבייש להושיב אותי שעה מול האלתורים שלך" אמרתי לו "למה אתה חושב שהשרוולים שלך סמוקים משלי?"
אבל אמרתי לו זאת כמובן, רק בליבי.


ישנם גאוני מחשבה וישנם מומחי שיווק,
כמה מוסכמות אנושיות נוצרו בידי אלה האחרונים.
וכמה חכמה ואמת מסתתרת במרתפי הביישנים והמוזרניקים שגרועים בתקשורת.

לא נותר לנו אלא להפעיל שיקול דעת מוקפד כשאנו תרים אחרי דברי חכמה.

***

ישנו עינוי אנקויזטורי מפורסם בו מניחים משפך בפי הקרבן ושופכים מים,
האומלל שותה ומתלעלע ומשתעל ונחנק,
הם מפסיקים לשפוך רק כשהוא מאבד את ההכרה, ואז מעירים אותו לסיבוב נוסף...
המים צלולים ונעימים וזה מאד בריא לשתות,
אבל כשכלי הקבול שלך מוגבל אתה טובע.

מאז הפציע אור האינטרנט לעולם זו כבר לא חכמה לדעת,
החכמה היא מה לדעת....


.
על המחבר
ה
הכותב הוא מטפל מוסמך,
המסייע לסובלים מבעיות כמו פחדים טראומות כפייתיות חרדות התמכרויות מועקות ומחשבות טורדניות –
למצוא את הנקודה הבעייתית בדייקנות, להגדיר אותה בחדות, ולטפל בה באמצעות טכניקות טפול מודרניות מתקדמות ומהירות.

ליצור במקומה משאב פנימי טוב ויעיל יותר, שיפיק את הכוחות הדרושים לחיים מאוזנים הגדושים בדימוי עצמי בריא, עטופים בשלוה ובחוסן נפשי.
ולחזור להיות כלי שלם המוכן לקבל את האור האלקי השוכן בכל אחד מאתנו.


ישראל 0533140971
דואל shalvagmura

תגובות

לא יודע, יש אנשים שיש להם שפע רב ופשוט יוצא להם היטב.
יש יהודי יקר שמידי שבת לאחר התפילה, ב'קידוש' מדבר בצורה נפלאה, גאונית, גג על גג, והכל מסתדר ומואר ועוצמתי, והוא אומר (ובענווה, אגב) שזה מה שזימן לו ה' לומר בו ברגע.
 
לא יודע, יש אנשים שיש להם שפע רב ופשוט יוצא להם היטב.
יש יהודי יקר שמידי שבת לאחר התפילה, ב'קידוש' מדבר בצורה נפלאה, גאונית, גג על גג, והכל מסתדר ומואר ועוצמתי, והוא אומר (ובענווה, אגב) שזה מה שזימן לו ה' לומר בו ברגע.
הבעיה מתחילה כשאתה צריך לנהוג על פי זה או לשלם לו על זה....
 
הבעיה מתחילה כשאתה צריך לנהוג על פי זה או לשלם לו על זה....
בוא נפתח את זה לדיון, טוב?
אם יש מישהו שיכול לדבר מהרגע להרגע, ולתת לנו ערך אמיתי, מה זה שמנה שהוא לא עמל והכין שבועיים מראש?
לא מגיע לו תשלום?
 
ב"ה

אם הוא אדם שבאמת מלא וגדוש שמנצל את זמנו ויושב ולומד וחושב ומסיק ומסקנות, זה לא משנה איך ומתי הוא הכין את הדברים, והאם הוא הכין אותם במיוחד להרצאה. אבל אין הרבה אנשים כאלה...

ומציינת שהרבי מליובאוויטש כתב שמלמד שלא מתכונן לשיעור שהוא מוסר, גורם ביטול תורה לכל התלמידים.

המאמר מקסים ואני מזדהה עם תוכנו. תודה!
 
אני בעיקרון מסכים עם המאמר אבל בכלל לא לגמרי, יש כאלה שהם באמת מלאי חכמה ולא באמת צריכים להכין כדי לרתק את הקהל (באמת בדברי חכמה), יש גם משהו שנקרא "אילתור ברגע" שזה אומר לעשות הצגה על משהו מסוים לפי הצעות מהקהל בלי להתכונן מראש, אבל יש גם אנשים שפשוט מורחים את הקהל עם כל מיני שטויות שהמציאו באותו רגע רק כדי למשוך ולעניין את הקהל וזה סתם לסובב אנשים...
 
לא יודע, יש אנשים שיש להם שפע רב ופשוט יוצא להם היטב.
יש יהודי יקר שמידי שבת לאחר התפילה, ב'קידוש' מדבר בצורה נפלאה, גאונית, גג על גג, והכל מסתדר ומואר ועוצמתי, והוא אומר (ובענווה, אגב) שזה מה שזימן לו ה' לומר בו ברגע.

הסברתי לילדים שלי שרוגלאך ושוקולדים למרות שהם טעימים ומגרים הם עושים נזקים קשים לגוף וגורמים לשורה של מחלות.
אחד הילדים אמר "לא תמיד, הנה אצל גרליץ מוכרים רוגאלה בטעם קינמון וזה ממש טעים"
אני מתרגז קצת "נו, הוא אשר אמרתי, למרות שזה טעים זה מזיק".

כתבתי שיש אנשים עם יצירתיות גבוהה וכושר דיבור מושך שיכולים לנאום על נושא שהם לא מבינים בו ולהישמע נהדר.
ואתה עונה לי שההוא מהשטיבל שולף מהשרוול ונשמע נהדר.

אני מניח שהוא מיישב כל מיני סתירות בפרשה באמצעות הברקות שמסתדרות לו עם כל מיני פסוקים ומשתלבות לו להפליא בתוך וורטים אחרים. אבל אילו היתה לך שאלה כבדה בשלום בית או האם לשנות עבודה, היית הולך למומחה הרלבנטי ולא סומך על שליפה רגעית של אשף וורבלי שיתן לך עצה הרת גורל תוך כדי בחישה בכפית ח"פ בקאווע שטיבל.

הרב ישראל לאו מספר שהשתתף בתור בחור צעיר בשמחה בה דרש הגרש"ז אויערבך זצ"ל והיה שם גם דרשן מקצועי אחד.
כשחזרו הביתה שאל הגרשז את לאו איך היתה הדרשה של הדרשן ההוא, ולאו הגיב בהתלהבות. אחכ שאל "ואיך אני דרשתי"?
"בסדר, נחמד" ענה לאו.
אמר לו הגרשז "תחשוב עכשיו על התוכן של הדרשה, מה הרעיון שיוצא מהדרשה של ההוא, ומה יצא משלי"
חשב לאו קצת ואמר שאכן ההוא פשוט לא אמר כלום, והרב נתן תובנה חשובה.
סיכם הגרשז "אנשים לט מקשיבים לתוכן הם מקשיבים לצורה, ואתה יש לך יכולת להגיש בצורה יפה תכנים חשובים, התפקיד שלך הוא להיות נואם"
והשאר, כמו שאומרים...הסטוריה.

יש אנשים מבריקים שפיהם שופע פנינים זוהרות באורות מסנוורים בכל הצבעים בכל הגדלים בכל הפינות ובכל נושא.
אני מדבר על אנשים כמובן לא על מלאכים כדוגמת החת"ס זיעא.
אני מדבר על אדם באמצע ניתוח מורכב, שפתאום חל סיבוך מסוכן, ועובר שם איזה סטאז'ר מוכשר ויצירתי המעיף מבט חטוף ואומר "מה הבעיה, בואו נחבר את העורק של הלב ישר לריאה הזאת ונתקע בין שניהם את הכליות כל שכשהוא ינשום הצלעות ילחצו על הלבלב וינקזו את המוגלה דרך הרווח שייווצר משמאל אל שריר הכתף שיספוג אותה ויעבד אותה לפלזמה שתיפלט בסוף באמצעות אפקט שפילבר דרך האוזן".
אף אחד לא ימחא כפיים, הם פשוט יבעטו אותו למסדרון ויצלצלו לפרופסור הותיק ראש מחלקת כירורגיה פנימית.

רבי חצקל אברמסקי ישב פעם בעת רצון ושאל את תלמידיו מהו לדעתם בעל-החיים הכי חזק, כשאמרו לו ברדלס ענה שברדלס עם כל הכבוד לא יכול לעוף. "נשר" אמרו, - נשר לא מסתדר במים."לוייתן כחול" אמר אחד "הוא ענק כמו חמישים אוטובוסים הוא מפלצת", - אבל ביבשה הוא כלום, הוא כמו חמישים אוטובוסים מקולקלים.
נשתתקו.
אמר הרב "אתם יודעים מי לדעתי החיה הכי רבת עוצמה?

"ברווז!"

הוא גם הולך וגם שוחה וגם עף!
ולמה אתם מחייכים?

כי ככה זה בעולם, מי שיודע הכל הוא לא חזק בשום דבר.


למעשה אני עצמי מהווה סתירה מחפירה לכל מה שכתבתי, כי אני סתם מחלטר מהקישקעס בלי אחריות.
ולכן אני מבקש באמת אל תסמכו עלי למעשה, תשאלו את המומחים העמוקים.
 
אם הוא אדם שבאמת מלא וגדוש שמנצל את זמנו ויושב ולומד וחושב ומסיק ומסקנות, זה לא משנה איך ומתי הוא הכין את הדברים, והאם הוא הכין אותם במיוחד להרצאה. אבל אין הרבה אנשים כאלה...
בדיוק. לענ"ד זהו החילוק.
אם אדם לומד תדיר וכל הזמן חושב ומנתח עניינים ומסיק מסקנות וכו', אין לי בהכרח ענין שיישב באופן ספציפי ויכין את הנושא שהוא עומד להרצות עליו, כיון שהדברים כבר "הוכנו" בראשו במשך החיים. מקסימום ארצה שיסדר את הדברים בראשו באופן שיתאים לקהל בפניו הוא מדבר.
 
הסברתי לילדים שלי שרוגלאך ושוקולדים למרות שהם טעימים ומגרים הם עושים נזקים קשים לגוף וגורמים לשורה של מחלות.
אחד הילדים אמר "לא תמיד, הנה אצל גרליץ מוכרים רוגאלה בטעם קינמון וזה ממש טעים"
אני מתרגז קצת "נו, הוא אשר אמרתי, למרות שזה טעים זה מזיק".

כתבתי שיש אנשים עם יצירתיות גבוהה וכושר דיבור מושך שיכולים לנאום על נושא שהם לא מבינים בו ולהישמע נהדר.
ואתה עונה לי שההוא מהשטיבל שולף מהשרוול ונשמע נהדר.

אני מניח שהוא מיישב כל מיני סתירות בפרשה באמצעות הברקות שמסתדרות לו עם כל מיני פסוקים ומשתלבות לו להפליא בתוך וורטים אחרים. אבל אילו היתה לך שאלה כבדה בשלום בית או האם לשנות עבודה, היית הולך למומחה הרלבנטי ולא סומך על שליפה רגעית של אשף וורבלי שיתן לך עצה הרת גורל תוך כדי בחישה בכפית ח"פ בקאווע שטיבל.

הרב ישראל לאו מספר שהשתתף בתור בחור צעיר בשמחה בה דרש הגרש"ז אויערבך זצ"ל והיה שם גם דרשן מקצועי אחד.
כשחזרו הביתה שאל הגרשז את לאו איך היתה הדרשה של הדרשן ההוא, ולאו הגיב בהתלהבות. אחכ שאל "ואיך אני דרשתי"?
"בסדר, נחמד" ענה לאו.
אמר לו הגרשז "תחשוב עכשיו על התוכן של הדרשה, מה הרעיון שיוצא מהדרשה של ההוא, ומה יצא משלי"
חשב לאו קצת ואמר שאכן ההוא פשוט לא אמר כלום, והרב נתן תובנה חשובה.
סיכם הגרשז "אנשים לט מקשיבים לתוכן הם מקשיבים לצורה, ואתה יש לך יכולת להגיש בצורה יפה תכנים חשובים, התפקיד שלך הוא להיות נואם"
והשאר, כמו שאומרים...הסטוריה.

יש אנשים מבריקים שפיהם שופע פנינים זוהרות באורות מסנוורים בכל הצבעים בכל הגדלים בכל הפינות ובכל נושא.
אני מדבר על אנשים כמובן לא על מלאכים כדוגמת החת"ס זיעא.
אני מדבר על אדם באמצע ניתוח מורכב, שפתאום חל סיבוך מסוכן, ועובר שם איזה סטאז'ר מוכשר ויצירתי המעיף מבט חטוף ואומר "מה הבעיה, בואו נחבר את העורק של הלב ישר לריאה הזאת ונתקע בין שניהם את הכליות כל שכשהוא ינשום הצלעות ילחצו על הלבלב וינקזו את המוגלה דרך הרווח שייווצר משמאל אל שריר הכתף שיספוג אותה ויעבד אותה לפלזמה שתיפלט בסוף באמצעות אפקט שפילבר דרך האוזן".
אף אחד לא ימחא כפיים, הם פשוט יבעטו אותו למסדרון ויצלצלו לפרופסור הותיק ראש מחלקת כירורגיה פנימית.

רבי חצקל אברמסקי ישב פעם בעת רצון ושאל את תלמידיו מהו לדעתם בעל-החיים הכי חזק, כשאמרו לו ברדלס ענה שברדלס עם כל הכבוד לא יכול לעוף. "נשר" אמרו, - נשר לא מסתדר במים."לוייתן כחול" אמר אחד "הוא ענק כמו חמישים אוטובוסים הוא מפלצת", - אבל ביבשה הוא כלום, הוא כמו חמישים אוטובוסים מקולקלים.
נשתתקו.
אמר הרב "אתם יודעים מי לדעתי החיה הכי רבת עוצמה?

"ברווז!"

הוא גם הולך וגם שוחה וגם עף!
ולמה אתם מחייכים?

כי ככה זה בעולם, מי שיודע הכל הוא לא חזק בשום דבר.


למעשה אני עצמי מהווה סתירה מחפירה לכל מה שכתבתי, כי אני סתם מחלטר מהקישקעס בלי אחריות.
ולכן אני מבקש באמת אל תסמכו עלי למעשה, תשאלו את המומחים העמוקים.
ברוב המקרים אתה צודק, אבל יש גם מקרים בהם @Natan Galant צודק,
אני מכיר אדם, שהוא פשוט בעל תוכן בצורה לא רגילה, וגם נואם בחסד עליון,
זה לא שהוא שולף מהשרוול בלי לדעת, אלא שהוא פשוט מתמצא בכל תחום, מנושאים תורניים עד מילי דעלמא,
אני מסכים אתך שזה נדיר, אבל יש גם כאלו,
(מזכיר לי את מה שאמרו על הרוגיטשובע'ר, שזה לא שיש לו זכרון יוצא דופן, אלא פשוט כל דבר הוא למד ממש עכשיו, אז על אותו משקל אפשר לומר, זה לא שהוא מאלתר בכל נושא, אלא הוא פשוט מתמצא בתחום...).
 
כל מילה!
מי שאומר - לא יודע, ומי שיודע - לא אומר.

היית קונה רכב ממישהו שמציע לך אותו שוב ושוב, מתקשר ומצלצל, או שהיית מעדיף לרדוף אחרי בעל רכב שהרבה רוצים אותו, כדי שימכור לך?
כך זה בכל דבר, ידע שמוצע לך בקול רעש גדול ואפילו דוחפים לך אותו, בדרך כלל שווה פחות מידע שאתה תתאמץ להשיגו ולא תמצא אותו בכל שיעור או כנס מזדמנים.
 
מוחה בכאב על "אור האינטרנט"
נכון, יש ידע, אבל כמה בוץ, התמכרויות ורוע אנושי קיימים בו!
הביטוי מדי עילאי וקוסם.
חיכיתי שמ י ש ה ו יימחה על הביטוי ולצערי עוד לא קרה.
לדעתי הכוונה הייתה "מאז הפציע האינטרנט לאור העולם"...
 
אני ממש לא מסכימה עם המסקנה שאנשים ששופעים ידע על הכל בלי להכין זה אומר שהם פחות נכונים. יש כאלה שמקשקשים,
יש עוד יותר כאלה ששופעים קשקושים שהם הכינו מראש.
ואדרבה אם יש לך בשרוול פנינים, תשלוף אותם. מישהו מפריע לך להיות מרצה?
 
מוחה בכאב על "אור האינטרנט"
נכון, יש ידע, אבל כמה בוץ, התמכרויות ורוע אנושי קיימים בו!
הביטוי מדי עילאי וקוסם.
חיכיתי שמ י ש ה ו יימחה על הביטוי ולצערי עוד לא קרה.
הנה ממש עכשיו השתמשת באינטרנט כדי להביע את דעתך, האינטרנט עצמו הוא כלי, כלי שעושים בו דברים נוראים אבל גם טובים.
לו אמרתי שאש היא אור, היית מזדעק מה??? אתה יודע כמה יהודים נשרפו באינקיויזיציה באש?
קח את התיקון שהציע @ר' יעקב ישראל הפציע לאור העולם, מה ? העולם הוא אור? כל הדברים הכי רעים נמצאים ב-עולם.

אבל למעשה אתה צודק, הואיל והחרדים מייחסים את המילה אינטרנט בעיקר לרוע שבו, אז זו היתה טעות לומר שהוא אור.
 
אני ממש לא מסכימה עם המסקנה שאנשים ששופעים ידע על הכל בלי להכין זה אומר שהם פחות נכונים. יש כאלה שמקשקשים,
יש עוד יותר כאלה ששופעים קשקושים שהם הכינו מראש.
ואדרבה אם יש לך בשרוול פנינים, תשלוף אותם. מישהו מפריע לך להיות מרצה?
אם על מה שהכנתי מראש את מתקיפה אותי, מי יודע מה מה יהיה כשאשלוף מהשרוול.

אבל אני רוצה להבהיר שתי נקודות, ביחס לתגובה שלך ושל עוד אחרים פה:
1. אני לא מדבר על "בידור", אם אתה רוצה להנות מהרצאה כבילוי - ברור שיש הרבה דרשנים שהספונטניות שלהם אפילו עדיפה על נאומים מוכנים. ולהיפך. דבריי התייחסו למי שרוצה לקבל מידע אמין או גישה אמיתית ונכונה למשהו, נניח איך להרגיע ילד' שפוחד מהחושך - אני בטוח שאם היתה לך בעיה כזו לא היית הולך לדרשן מפורסם ואומר לו "עוד רבע שעה יש לך הרצאה באולם 7 תדבר בבקשה על פחד מחושך, אהמ... ותשטוף קודפ פנים כי רואים שהרגע התעוררת".

2. אני לא מדבר על להכין קודם או לא להכין קודם, אני מדבר על אם הנושא הזה הוא תחום שאתה מתמחה בו או שאתה רק לצורך הנאום קורא עליו קצת בויקיפדיה
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  18  פעמים

לוח מודעות

More from הווה פשוט

שתף את המאמר

למעלה