אין הבדל בין אינסטלציה לעיצוב, אבל יש הבדל בין גרפיקאית למעצבת :)

חירטטתי אתכן לגמריי עם הכותרת, אה?

הפעם אני לא כותבת רק בשם עצמי, אלא בשם רבות מחברותיי למקצוע.

למה בעצם אין הבדל בין אינסטלציה לעיצוב?
כי גם בזה וגם בזה הלקוח לא באמת מבין.
הבעיה היא, שמאחר ותחום העיצוב הוא כל כך ויזואלי ולא לוט בערפל
(כמו מכונאות רכב, או רפואת שיניים, או אדריכלות)
כל אחד חושב שהוא מבין מה קורה בו ולמה.

1657397074478.png


תחשבו שמגיע אליכם אינסטלטור הביתה
ואתן מתיישבות מאחוריו ומתחילות להנחות אותו:
"עכשיו תיקח מפתח שבדי. לא קטן, גדול. הצינור הזה לא מתאים פה.
אתה יכול לחזק את הברגים יותר? תראה, יש מלא חלודה בסיפון.
רגע, תן לי להסריט מה שאתה עושה ולשלוח בקבוצה של המשפחה,
שיגידו אם אתה עושה נכון. "

רוב הסיכויים שהוא יקום ויצא. את כל כך מבינה - תתקני בעצמך גיברת.
שום אינסטלטור לא יאפשר התנהלות כזאת,
אז למה בעיצוב זה קורה לעיתים קרובות?

מעצבות לא פותחות דף פאוארפוינט,
מניחות עליו שתי עיגולים, ממציאות שם ממוחן הקודח,
קוראות לזה לוגו וגובות על זה 30 או 3000 שקלים.

כל אלמנט בלוגו, או במודעה, או בדף הנחיתה
מגיע אחרי שעות של שיקול דעת, מחשבה מעמיקה,
מיליוני ניסיונות וסקיצות שנוסו ונפסלו
הרבה ידע בפרסום, בשיווק, בקופירייט,
חידוד עפרונות וראשים על כל מילה - לפעמים על כל אות,
ובעוד הרבה מאד אלמנטים שבחיים לא מנחשים
אם רק מסתכלים על התוצאה הסופית.

1657397184999.png


יש לקוחות שיושבים מאחורי הגב (כמובן רק בדימוי. אבוי למעצבת שמאפשרת את זה בלייב)
ונושפים לתוך אוזנה: "תשימי לי פרח בצד. סגול! עכשיו סגול! למה את לא שמה סגול?? אני אוהבת סגול.
את יכולה לעשות את זה בכתב מסולסל? (המהדרין מקפידין לומר כתב עם כ' רפויה)
אני רוצה שזה ייראה פניה אישית. עכשיו תגדילי. עכשיו תקטיני. מעולה!
זה מושלם, רק בואי נהפוך הכל לשחור לבן כי יקר לי להדפיס צבעוני.
אני צריכה גם לוגו, כמה עולה לוגו? אוי זה יקר. אז תעצבי לי כרטיס ביקור ותשימי לוגו בפנים.
טוב רגע אני אשלח את זה לגיסה שלי גרפיקאית, שתגיד אם זה טוב."

יש לך גיסה גרפיקאית? נהדר. למה לא הלכת אליה?
(התשובה הרווחת היא: "את עושה יותר יפה.. היא עכשיו גמרה ללמוד קורס אילוסטרייטור.")

(חשוב לי להבהיר שאני מרגישה חופשי לתאר את כל התיאורים הללו
כי כל הלקוחות שלי חמודים, נותנים אמון, ותענוג לעבוד איתם.
מי שלא כזה, הוא לא לקוח שלי.
72.png
)

בחרתם נותן שירות, שמתם בידו את החלומות שלכם + סכום לא מבוטל כדי שיגשים אותם - תנו לו לעבוד.
זה המקצוע שלו. וגם אם אתם ממש אוהבים סגול, יש מצב שזה נוגד את ערכי המותג שלכם.
גם אני מחבבת מפתחות שבדיים ברמה האישית, אבל אם אנסה לשחק איתם בעצמי תהיה לי הצפה בבית וחבל.
זה לא אומר שאסור לשאול או לברר או להציע. אמורים לעבוד בשיתוף פעולה,
ומעצב טוב יידע לתמרן בין מה שיפה בעיניכם לבין מה שנכון ועובד, אבל הבסיס הוא אמון.

בואו נחזור לגיסה של הלקוחה ההיא, שגמרה קורס אילוסטרייטור ועכשיו קרויה גרפיקאית.

מה בעצם ההבדל בין גרפיקאית למעצבת?
הרבה פעמים אנשים שואלים אותי או את קולגותיי:
"במה את עובדת?"
התשובה התקנית היא: מעצבת גרפית.
והם כזה: "אה, גרפיקאית?"

אז זהו, שלא. הייתי פעם גרפיקאית. מאז עבר הרבה קפה בורידים, והרבה לקוחות בלו"ז.
בנקודה נעלמת כלשהי משילים את התואר גרפיקאית ומתקדמים למעצבת.
הנקודה הזו קצת חמקמקה אמנם, אבל יש הבדל אחד ברור בין זו לזו:
גרפיקאית היא אחת ששולטת בתוכנות.
מעצבת היא זו שיש לה ידע נרחב ומשופשף בתחומים משיקים -
תיאוריה של עיצוב וקומפוזיציה, תורת הצבע,
מה נכון ומה לא, מה עובד ומה לא, פרסום, שיווק, לפעמים גם קופי,
ויודעת לזקק את כל הידע הזה לתוך כל תוצר שלה.
במילים אחרות, לא משהו שרוכשים אחרי שנה שנתיים של לימודים,
אלא תהליך ארוך של כמה שנים טובות בשטח.

דבורי חברתי השנונה המחישה את זה בהגדרה קולעת כתמיד:
גרפיקאית היא בשלנית, מעצבת היא שף.
נכון, לא תמיד צריך מזון גורמה. לפעמים מספיק אוכל פשוט וזמין
אבל אם כבר הלכתם על גורמה, אל תבלעו את זה כמו פיצה.
(ואל תבקשו מהטבחית של הישיבה לבקר את טעמם של הפטיפורים ששמתם עליהם חצי משכורת
72.png
)

שמעתי שפותחים עכשיו קורס אינסטלציה מעולה בפרוג,
מי שרוצה לקוחות שלא נותנים עצות, שתברר.
72.png


שבוע נהדר שיהיה,
רעיה | סטודיו מנטה
על המחבר
סטודיו מנטה

סטודיו מנטה הוא בוטיק למיתוג, פרסום וקידום עסקים בקו צעיר, רענן ומלא השראה.

מעבר למותגים שאני יוצרת ללקוחותיי, יש לי ידע רב בשיווק, אסטרטגיה וניהול עסקי נכון, שנצבר בשטח בשנים בהן הקמתי את העסק שלי, ואותו אני מעניקה ללקוחות כחלק מכל תהליך. הדרך לעסק פעיל ורווחי מתחילה במנטה :)

תגובות

נערך לאחרונה ב:
אוי רעיה הכתיבה שלך..
מה יהא עלינו?:)

קולע ומדוייק עד כדי לשים את כל המונולוג על העמדה במשרד בו אני המעצבת היחידה
ושיקראו עד הסוף
 
אז מה ההבדל בין מעצבת גרפית לכתבת שיווק?
התשובה בגוף השאלה :)

וברצינות, לא כל מעצבת חייבת לדעת גם לכתוב.
הרבה פעמים זה בא ביחד, לפעמים מלכתחילה ולפעמים זה משהו שנרכש עם הזמן.
 
על שתי דברים אני רוצה להגיב

1. גם לאינסטלטורים מתערבים בעבודה
הדשא של השכן ירוק יותר

2. מה לעשות שיש מעצבים/ות שמחלטרים/ות חרטוטים ואסור להגיד להם הערות
ומעצבת גרפית היא לא קופירייטר
אני כותב את זה בצער רב
לא כי אני חושב שאין מקצועיות בשוק
אלא כי יש הרבה מחרטטים/ות
יש לי חבר שכבר השקיע שלש פעמים בעיצוב חדש של הכרטיס ביקור שלו והפרסומות
וכל פעם המעצבת (במקרה הזה) החליטה מה מתאים
ומה לעשות זה ל נותן פירות
וההוכחה שלי
אני מראה לאנשים את הכרטיס בהבזק של כמה שניות
ושואל אותם מה רץ להם בראש אחרי שהם ראו את הכרטיס
והתשובה לא הייתה מה שהכרטיס אמור להציג
 
על שתי דברים אני רוצה להגיב

1. גם לאינסטלטורים מתערבים בעבודה
הדשא של השכן ירוק יותר

2. מה לעשות שיש מעצבים/ות שמחלטרים/ות חרטוטים ואסור להגיד להם הערות
ומעצבת גרפית היא לא קופירייטר
אני כותב את זה בצער רב
לא כי אני חושב שאין מקצועיות בשוק
אלא כי יש הרבה מחרטטים/ות
יש לי חבר שכבר השקיע שלש פעמים בעיצוב חדש של הכרטיס ביקור שלו והפרסומות
וכל פעם המעצבת (במקרה הזה) החליטה מה מתאים
ומה לעשות זה ל נותן פירות
וההוכחה שלי
אני מראה לאנשים את הכרטיס בהבזק של כמה שניות
ושואל אותם מה רץ להם בראש אחרי שהם ראו את הכרטיס
והתשובה לא הייתה מה שהכרטיס אמור להציג

אז אולי לא בחרתם מעצבת מספיק טובה.
כמו בכל תחום, יש טובים יותר ויש טובים פחות
ויותר מכך: יש מתאימים יותר ויש מתאימים פחות.

הסגנון שלי, נניח, מאד מסוים. מי שעוקב אחרי העבודות שלי כבר מכיר, ויודע עם אילו הצעות לפנות אליי.
רק אתמול אמרתי לא לעבודה טובה וקלה, כי היא לא הסגנון שלי.
כי ברור לי שלא אצליח ליצור בשבילם מה שהם צריכים, ושנינו נצא מתוסכלים.

כמו בכל תחום אחר, צריך לבחור נכון.
לא כל מי שיצר לוגו מקסים לחנות רהיטי ילדים,
יתאים גם למתג קונסטרוקטור, ליצור דף מכירה לכירופרקט או לעצב אתר תדמית לחברת נדל"ן.
(הבאתי פה 3 דוגמאות שאם תציעו לי אותן, קרוב לודאי שאסרב. לא יודעת לעשות דברים כאלה. כן, למרות שאני מעצבת נהדר. צריך וייב מסוים.)
 
(הבאתי פה 3 דוגמאות שאם תציעו לי אותן, קרוב לודאי שאסרב. לא יודעת לעשות דברים כאלה. כן, למרות שאני מעצבת נהדר. צריך וייב מסוים.)
רעיה כמה שאת צודקת.
איתך בכל מילה.
 
אז אולי לא בחרתם מעצבת מספיק טובה.
כמו בכל תחום, יש טובים יותר ויש טובים פחות
ויותר מכך: יש מתאימים יותר ויש מתאימים פחות.

הסגנון שלי, נניח, מאד מסוים. מי שעוקב אחרי העבודות שלי כבר מכיר, ויודע עם אילו הצעות לפנות אליי.
רק אתמול אמרתי לא לעבודה טובה וקלה, כי היא לא הסגנון שלי.
כי ברור לי שלא אצליח ליצור בשבילם מה שהם צריכים, ושנינו נצא מתוסכלים.

כמו בכל תחום אחר, צריך לבחור נכון.
לא כל מי שיצר לוגו מקסים לחנות רהיטי ילדים,
יתאים גם למתג קונסטרוקטור, ליצור דף מכירה לכירופרקט או לעצב אתר תדמית לחברת נדל"ן.
(הבאתי פה 3 דוגמאות שאם תציעו לי אותן, קרוב לודאי שאסרב. לא יודעת לעשות דברים כאלה. כן, למרות שאני מעצבת נהדר. צריך וייב מסוים.)
100%
 
ממש נכון וחזק !!!
ואח''כ אני מזמין על אותו רעיון והכתיבה היפה,
על רופא , שאוי מי שאומר לא מה לעשות...וכד'
הוא ככה עם המשקפים מסתכל מלמעלה ללמטה ..
בקיצור זה נשמע טוב
 
ואווו, אהבתי
כמה שהיה ברור לי מה הבדל בין מעצב לגרפיקאי
את כותבת את זה כ"כ חזק!!!

ברכות על הכשרון!
 
המאמר מעלה תהיה שתמיד נמצאת לי באיזו פינה בלב:
אז איך זה שיש קורס לעיצוב גרפי?
מי שהוא מעצב, הוא מעצב. ומי שלא, הוא לא...
ולא צריך להיפגע, אם כולם יהיו שפים, מי יכין ארוחת צהריים?!
 
תודה על המאמר, נכון ואמיתי.
מה חבל שהמלייקים והמהנהנים הם המעצבים הגרפיים...
 
המאמר מעלה תהיה שתמיד נמצאת לי באיזו פינה בלב:
אז איך זה שיש קורס לעיצוב גרפי?
מי שהוא מעצב, הוא מעצב. ומי שלא, הוא לא...
ולא צריך להיפגע, אם כולם יהיו שפים, מי יכין ארוחת צהריים?!

פרט, נמק והסבר לאט כדי שנבין מהר, בבקשה :)
 
המאמר כתוב מאוד יפה!
עם התוכן אני פחות מסכים. בקטע חזותי תמיד יש עניין של טעם אישי ואין טעם לסתום ללקוח את הפה ולתת לו תחושה של התנשאות. בסופו של דבר, הוא זה שישתמש בתוצר וחשוב לו להרגיש שזה משהו שמבטא אותו.
אם כבר זה מבטא את הצד השני.
 
המאמר כתוב מאוד יפה!
עם התוכן אני פחות מסכים. בקטע חזותי תמיד יש עניין של טעם אישי ואין טעם לסתום ללקוח את הפה ולתת לו תחושה של התנשאות. בסופו של דבר, הוא זה שישתמש בתוצר וחשוב לו להרגיש שזה משהו שמבטא אותו.
אם כבר זה מבטא את הצד השני.

מעצב שסותם ללקוח את הפה ומשאיר אותו עם תחושה של התנשאות
הוא לא מעצב טוב.
מעצב טוב באמת יודע לתמרן בין מה שנכון לבין מה שהלקוח רוצה.

(אמנם יש לקוחות שלא רוצים בשום אופן מה שנכון. לפעמים המעצב מוותר. עושה ללקוח מה שהוא רוצה, ושיהיה בהצלחה. לפעמים העסק מצליח גם עם עיצוב גרוע. העיקר להוציא לקוח מרוצה.)
(יש לקוחות שלא מרוצים לעולם, אבל על זה בפוסט נפרד)
 
תודה רבה על המאמר, נהניתי לקרוא, אבל לא מסכימה עם כל התוכן,
כל בעל מקצוע באשר הוא- לא יודע הכל. מכל מלמדתי השכלתי לא נאמר סתם.

כמעצבת פנים אני מקשיבה מאד לדעות ורעיונות של הלקוחות, ומראש גם מנסה להתאים לטעם שלהם,
לפעמים אמנם הרעיונות לא ישימים ולפעמים אני הופתעתי...
נכון שלפעמים זה מתסכל שמנסים להכניס לי מכונת כביסה במקום לא נגיש או מדרגות שאין להן אפשרות קיום... אבל עם כל זה הרעיונות והידע של אנשים הוסיף דברים שלא הייתי מגיעה לזה לבד.

משהו נוסף, כשלקוח מרגיש ששומעים אותו, מקשיבים לו ומסבירים מה לא עובד בפרח סגול, זה מספק בד"כ.
 
תודה רבה על המאמר, נהניתי לקרוא, אבל לא מסכימה עם כל התוכן,
כל בעל מקצוע באשר הוא- לא יודע הכל. מכל מלמדתי השכלתי לא נאמר סתם.

כמעצבת פנים אני מקשיבה מאד לדעות ורעיונות של הלקוחות, ומראש גם מנסה להתאים לטעם שלהם,
לפעמים אמנם הרעיונות לא ישימים ולפעמים אני הופתעתי...
נכון שלפעמים זה מתסכל שמנסים להכניס לי מכונת כביסה במקום לא נגיש או מדרגות שאין להן אפשרות קיום... אבל עם כל זה הרעיונות והידע של אנשים הוסיף דברים שלא הייתי מגיעה לזה לבד.

משהו נוסף, כשלקוח מרגיש ששומעים אותו, מקשיבים לו ומסבירים מה לא עובד בפרח סגול, זה מספק בד"כ.

צודקת. תודה שהוספת את זה.
אכן אני יותר דיברתי על מקרי קיצון של לקוחות שמגיעים למעצבת, ומתנהגים כאילו הגיעו לביצועיסטית.

אם הם רק רוצים ביצועיסטית, יודעים בדיוק איך זה צריך להיראות רק שאין לכם בבית אילוסטרייטור - לכו לביצועיסטית. למה לשלם למעצבת? חבל על הכסף :)
 
אם הם רק רוצים ביצועיסטית, יודעים בדיוק איך זה צריך להיראות רק שאין לכם בבית אילוסטרייטור - לכו לביצועיסטית. למה לשלם למעצבת? חבל על הכסף
הם רוצים לתת לי ניסיון.
אני מתחילה, נכון? אז הנה, הוא 'המותג הענק' יתן לי את הזכות לשים את הלוגו שלי בפרסומת שלו, והוא נדיב לב מאד מאד, אז הוא מוכן לשלם לי על זה 20 ש"ח במקום שאני אשלם לו על שטח פרסום.
(לזכותו יאמר- על עבודה באמת ביצועיסטית לחלוטין - כמו לשנות פרטים בסריקה ככה הוא בודק את הכישורים שלי...).
 
לגופו של עניין ולא לגופו של מעצב

האם לכל המעצבים/מעצבות (המוכשרים באמת) אין פעם ב... מודעה שיוצאת גרועה אבל באמת נוראית
ומה שנשאר זה לסתום את הפה של הלקוחות?

כן-אני מאוד נהנה מרוב העבודות ולפעמים אין לי מה להעיר מרוב שזה יצא מוצלח
אבל מה זה הפטרונות הזו?
להראות לך עבודות איומות של אנשים מוכשרים?

כלקוח -אני לא יעבוד עם כזו מעצב/ת !
וב"ה לא חסרים מעצבים מוכשרים בטרוף שיודעים לשמוע ביקורת
והם יודעים שאני בהחלט מכבד את העבודה והכשרון שלהם
 
נערך לאחרונה ב:
לגופו של עניין ולא לגופו של מעצב

האם לכל המעצבים/מעצבות (המוכשרים באמת) אין פעם ב... מודעה שיוצאת גרועה אבל באמת נוראית
ומה שנשאר זה לסתום את הפה של הלקוחות?

כן-אני מאוד נהנה מרוב העבודות ולפעמים אין לי מה להעיר מרוב שזה יצא מוצלח
אבל מה זה הפטרונות הזו?
להראות לך עבודות איומות של אנשים מוכשרים?

כלקוח -אני לא יעבוד עם כזו מעצב/ת !
וב"ה לא חסרים מעצבים מוכשרים בטרוף שיודעים לשמוע ביקורת
והם יודעים שאני בהחלט מכבד את העבודה והכשרון שלהם

ברור, גם מוכשרים עלולים לפקשש.
וביקורת תמיד חכם לדעת לא רק לקבל אלא גם לבקש, יעידו כל האשכולות שנפתחים פה מידי שעה.

השאלה תמיד, כמוש ציינת: לגופו של עניין. איזה סוג ביקורת, מי הלקוח, מה הפרויקט,
ואם הלקוח מתעקש על משהו שהמעצב יודע שהולך לדפוק לו את כל התדמית. מה עושים במקרה כזה?
לנסות להסביר? לשחרר, לתת לו מה שהוא רוצה ושיתמודד? לכפות עליו עיצוב כגיגית? לשלוח אותו למישהו אחר?

לפעמים קו דק מאד עובר בין כל האספקטים האלו.

מאחלת לכל המעצבים שכאן רק לקוחות נחמדים
ולכל הלקוחות - מעצבים מתאימים וטובים ועבודה משותפת וזורמת :)
 
ברור, גם מוכשרים עלולים לפקשש.
וביקורת תמיד חכם לדעת לא רק לקבל אלא גם לבקש, יעידו כל האשכולות שנפתחים פה מידי שעה.

השאלה תמיד, כמוש ציינת: לגופו של עניין. איזה סוג ביקורת, מי הלקוח, מה הפרויקט,
ואם הלקוח מתעקש על משהו שהמעצב יודע שהולך לדפוק לו את כל התדמית. מה עושים במקרה כזה?
לנסות להסביר? לשחרר, לתת לו מה שהוא רוצה ושיתמודד? לכפות עליו עיצוב כגיגית? לשלוח אותו למישהו אחר?

לפעמים קו דק מאד עובר בין כל האספקטים האלו.

מאחלת לכל המעצבים שכאן רק לקוחות נחמדים
ולכל הלקוחות - מעצבים מתאימים וטובים ועבודה משותפת וזורמת :)


מסכים כמעט עם כל מילה
אבל כלקוח אני יכול לאמר
שכמעט ואין כזה דבר עבודה שדופקת את כל התדמית
למעט עיצוב קטסטרופלי שנעשה לתכנית של 100000 איש
ואין הרבה כאלה..........

כולם שוכחים והחיים ממשיכים לזרום
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

More from רעיה אליאס | סטודיו מנטה

שתף את המאמר

למעלה