מאז המאמר שלי על הפונטים לפורים, שבו (כנראה, ממה שידוע לי) אהבתם הכי הרבה את הפונטים של יונתן ליפשיץ, רשמתי לעצמי לראיין אותו פעם. זה לקח כמה חודשים, אבל זה הגיע.

%D7%95%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%9A-%D7%94%D7%95%D7%90-png.1331093
1688243012133.jpeg

פונט 'שערים', מתוך הפרויקט לפורים | משמאל: לוגו ללקוח (ששמו שערים) שממנו הפונט יצא

יונתן נשוי, תושב כרמיאל (אבא לשלושה) ובוגר פרוג.

איך הגעת לעיצוב פונטים?
אני מעצב פונטים כבר 5 שנים בערך.
זה התחיל כהתנסות ומיד נדלקתי על זה. אני מאוד מחובר לסוג עבודה כזה של שימת לב לפרטים קטנים ושיוף של הצורה באופן הדרגתי.
זו הסיבה גם שההתמחות שלי ורוב העבודה שלי כמעצב זה עיצוב לוגו ומיתוג. לאורך השנים הייתי מוערב במאות פרוייקטים של עיצוב לוגו וזה נתן לי גם הזדמנות לנסות והרבה פעמים להתשמש בפועל בפונטים משולחן העבודה שעדיין בתהליך פיתוח. חלק מהפונטים שלי ממש התחילו מעבודת לוגו ללקוח והתפתחו לפונט שלם. למשל פונט שערים התחיל ככה.

1688134711510.png

שטמפר | גראנג' ייחודי ורחב

איך הגעת לעיצוב בכלל?

כבר מילדות אני מאוד מחובר לעולם האמנות. אני בעל תשובה ולמדתי בעברי גם קולנוע והתעסקתי גם במוזיקה וקצת בעיצוב וציור. באיזה שהוא שלב אחרי הפסקה ארוכה חזר לדגדג לי באצבעות והלכתי ללמוד עיצוב גרפי בפרוג. שם נפתח לי גם עולם חדש של טיפוגרפיה שלא כ"כ שמתי לב אליו עד אז. זה בקצרה…


1688242300102.jpeg

בוא נדבר שניה על 'דאבל קאסט', פונט שהוא קצת חדש וקצת רטרו, שהשקת לאחרונה, בעברית ואנגלית.
יש בו - ובמתחרים שלו (ארבל של הגילדה; אביגול, פונטימונים ועוד כמה) גם משהו שובב ככה שלאות יש עושר צורני, וגם המון שקט כשהוא מסודר כפסקה. עוד משהו ייחודי זה היכולת לרווח את האותיות צפוף או מרווח, ולקבל תחושה אחרת מהפונט, ולא שרק אחד מסוגי המרווח הוא 'נכון' בעין.
הסוד לדעתי הוא להיות 'רועש' במידה. לא כל אות חייבת להיות בולטת. רוב האותיות מאוד שקטות. גם האותיות היותר מיוחדות צריך לשמור שלא יברחו מדי מהערכים היסודיים של האות.
דווקא את 'דאבל קאסט' לא יצרתי עבור פרוטיקט ספציפי אבל גם הוא זכה לשמש אותי עוד בשלב הפיתוח של הפונט:) הנה עבודת לוגו שהשתמשתי בו:
68RvtFVboAsV3soRqYZ7yVhi19AAKUaLghadhe45OSu7QppRnhbasvy0RIhA71cwy4NmmX_r3vmd02LEtMkCBgC5xpGAIJSPrKhe75A0bp8x9IG8o-1YEpocZzpUHhZqltyjV1QxOwfEvE-DxtbUyw

לוגו בדאבל קאסט | בשיתוף סטודיו אספקלריה
בהמשך הבנתי שזה פונט שיכול להתאים כפונט מסך קריא ביותר, ובכך לשמש כפונט הראשי של האתר שלי מה שדחף גם לעשות לו אנגלית מלאה.
אפשר להתרשם באתר בכל הדפים איך הוא עובד בגדלים קטנים ובגושי טקסט. מדהים איך פונט ייחודי, נותן אופי ייחודי לאתר בלי 'לצעוק' את זה.
3BV3-mMzabTQTp3pabGO6jlFJPKeQTgt3FzfaMqDEk2Ihgn153But2XBlGnT027uBid-VUoIcFfQutUx1CEy3PUNXzUbNu-lWQk7xpMAD30l89ZIIkoGPRBQ8cvfPJh4GxtphH1z6UQASXO9NfsfbQ


אותיות אלטרנטיביות עם קו תחתי, למיטב ידיעתי היחיד בעברית שנמכר היום. דאבל קאסט צר ודאבל קאסט, פיצמטל.


בקיצור מהר מאוד הבנתי את הפוטנציאל שלו ושיחקתי איתו המון מה שהוביל לפיתוח דאבל קאסט צר. שמשתלב מקסים אגב עם דאבל קאסט הרגיל:
גם הוא בא עם אנגלית תואמת אך בעיצוב שונה ופשוט יותר שמדגיש את הצד היותר וינטג'י שבו לעומת המקור. האנגלית בגרסה ההצרה היא בגובה השורה של העברית ובאה עם אותיות CAPS (אותיות גדולות, י.ל.) בלבד. פיצ'ר נוסף ומדליק- אותיות אנדרליין אלטרנטיביות לכל אותיות העברית והאנגלית
1688133264462.png


לכולם יש אותיות גראנג', אבל כמעט לאף אחד אין אותיות גראנג' רחבות. בכללי נראה שיש השראות מדרך יצירת האותיות ב'יוני' - טוש, ו'שערים' החלול -איך הופכים השראה של דרך יצירה של פונט לפונט?

מה שבהחלט מועיל זה שליטה במגוון טכניקות. יש פונטים למשל כמו 'דיאלקט' שזה פונט בנוי ויש את פונט יוני שנעשה בטכניקה של הלבשת מברשת דיגיטלית על נתיב. צריך לבחור בשלב התחלתי את הטכניקה הנכונה לרעיון וזאת שתקרב אותנו כמה שיותר לתוצאה. אבל היסוד של הכל זה בקרה. צריך להיות מונח בראש איך הפונט אמור להיראות ולשייף את האותיות ולתקן שוב ושוב עד לתוצאה. זה תהליך ארוך.

1688134040352.png

דיאלקט, פונט בנוי.


יש מבצע לחברי פרוג?

יש. המבצע זה 75% הנחה על הפונט החדש ועל כל משפחות הפונטים באתר (משפחות שלמות בלבד), באתר של יונתן - פיצמטל פונטים בעברית.
קוד קופון: דאבל | המבצע בתוקף עד סוף השבוע בלבד (מוצ"ש פרשת פנחס י"ט בתמוז, 9.7.2023)
  • 1688243131146.jpeg
    1688243131146.jpeg
    KB 80.3 · צפיות: 42