חלק ג': בוחרים מחשב: שיקולי מסך
איך אני בוחר מחשב: חלק ב': סוללה ומעבד | איך נבחר מחשב למעצב? חלק א'



הביצועים של מחשב נייח לרוב יהיו יותר טובים מנייד, ובפרט מאשר ניידים מהסדרות שמראש מיועדות להיות ניידות (עליהן פירטנו בסעיף המעבד).
במחשב נייח לרוב קל יותר להוסיף זיכרון או הארד-דיסק, דבר שלרוב מאוד קשה, ולפעמים גם בלתי אפשרי, במחשב נייד (או כי אין מקום פיזי על הלוח אם, או כי זה מסיר את האחריות). הוספת זכרון, החלפת הארדיסק כשמגיעה טכנולוגיה חדשה ומהירה יותר, יכולים להאריך את חייו של המחשב בעוד כשנה או שנתיים מעבר לתכנון, או סתם לתת למחשב בן שנה-שנה וחצי דם צעיר של טכנולוגיה חדשה.

יש גם פערי מחירים. מחשב נייח במפרט זהה לנייד שלי היה עולה כמה אלפים פחות, בערך חמשת אלפים שקל מול תשעת אלפים שקל.

כיוון שלמחשב נייח קונים גם מסך (אלא אם כן יש לכם) הפער לא כזה גדול, בהתחשב בזה שמסך איכותי - עם DCI P3 עולה כמה אלפים יפים (3000, לערך, אם כי ייתכן שתמצאו גם ביותר זול ויותר יקר), אז לא בטוח שזו עסקה כזו גרועה.

אבל גם עם מחשב נייד, אם אתם עובדים בו בעמדה מסודרת, כדאי לחבר אותו למסך נפרד, גדול יותר מה14-17 אינץ' שיש במחשב נייד. החוויה היא הרבה יותר טובה, וקל יותר לעבוד עם קבצי פיגמה מורכבים או לראות הגהות בספר…

אישית, קניתי לי לבית מסך 27' אינץ', ובמילואים ברבנות הצבאית אנחנו משתמשים ב-32 אינץ'. אני ממליץ על מסכים בטווח הגודל הזה.


בואו נדבר על גודל, באינצ'ים:
גודל המסך באינצ'ים הוא דבר מאוד חשוב, כיוון שהיינו רוצים לראות את העבודה שלנו בצורה נוחה וגדולה.

כמה גדולה? תלוי בהרבה דברים. קודם כל, אם מדובר בנייד, הגודל המרבי לניידים נעצר באזור ה-17 אינץ', והגודל המינימלי לרוב יהיה 14 אינץ'. מחשבים קטנים מכך לרוב יהיו עם מעבד חלש יחסית, והם מיוצרים כדי לחסוך במשקל או לילדים, לא למעצבים גרפיים.

הגודל למסך ביתי מקובל כיום הוא בין 21 ל-32 אינץ', ויש כאלה שמהדרים להשתמש בשני מסכים.

פה אין נכון ולא נכון. תקופה קצרה היה לי מחשב נייד 14 אינץ', אבל לרוב הסתובבתי בין 15.6 אינץ' ל16 אינץ'. יש פער משמעותי בנוחות העבודה. גם גודל האצבעות משחק - לבעלי אצבעות גדולות יהיה יותר נוח לעבוד על מחשב גדול .

ככל שהמחשב יותר חדש ככה למסך יש פחות שוליים, מה שאומר ש14.4 אינץ' מודרני יספק לנו שטח מסך של 15.6 אינץ' ישן, ו16 אינץ' חדש ייכנס היטב בתיק שתוכנן בעבור 15.6 ישן. לא בדקתי מסכי 17/17.3 אינץ', אבל ייתכן שהם יכנסו גם בתיקים שרשמית קטנים יותר.

איך נדע כמה הגודל באינצ'ים הוא בס"מ? קודם כל, מידות המסך באינץ' הן באלכסון, ככה שגודל המסך שונה לפי פורפרוציות המסך (3:4, 16:9 וכו') לרוב המידות של המסכים (והמחשבים) רשומים במפרטים, וגם אפשר פשוט להסתכל על מחשב נייד (או מסך) שכבר נמצא אצלנו, ולגגל את הדגם המלא שלו. במפרט יהיה כתוב לנו כמה אינץ' זה, וזה יתן לנו מושג על הגודל הרצוי לנו.

איכות המסך
יש כמה קטגוריות לאיכות המסך: רזולציה, צבע, ניגודיות, האם המסך מט או מבריק ובהירות בשמש.

למחשבים ניידים יש שתי קטגוריות עם מפרט דומה, אך הן שונות - גיימרים ויוצרי תוכן. לגיימרים מאוד חשובה מהירות התגובה של המסך (שנמדדת בהרץ), ולמעצבים הרבה יותר חשוב שהצבע יהיה דומה לאיך שזה אמור לצאת בדפוס, וגם הרזולציה - כלומר, כמה פיקסלים יש במסך. אני ממליץ שיהיו כמה שיותר.

איך מודדים איכות צבע?
יש כמה מדדים לאיכות צבע, אחד מהם בודק את כמות הצבעים שהמסך יודע להציג. הכמות הזו נמדדת בכמה תקנים, ביניהם: sRGB, Adobe rgb, DCI P3 ובמחשבים זולים יותר - NTSC. יש גם מחשבים שמגיעים עם אישור פנטון על הצבעים שלהם, אבל זה בטווח הגבוה של הסכומים.

_AVmahPkn_TkzijBDH0NzzDkxnVvn8lTsUnLp5OL3NtBku-lPMj4bQGnpvKLd9JPAWcORHDOEq4oe0d6wyUN9YQzM4HO4qMCJfhLcjwuegKmEqALJIFuE2q74IxGNnaKj1ubEEmEhUZnEQOBkDfYJyE


מחשבים זולים יחסית יגיעו עם NTSC 45% או קצת יותר, כאשר באזור ה-72% של -NTSC זה כבר מתקרב ל-Srgb. גם אם אתם מתלבטים בין כמה מחשבים זולים, תמיד אפשר למצוא את האחד שבו המסך באיכות קצת יותר טובה.

אישית, כיוון שהמחשב הנייד שלי הוא כלי העבודה העיקרי שלי, אני קונה רק מסכים ומחשבים עם DCI-P3. אבל, אם אתם מעצבים שעובדים עם מסך חיצוני טוב, אתם יכולים להנות משפע דגמי הגיימינג, ולהתבאס על המסך. אחרת, תצטרכו להתעמק באותיות הקטנות ולקרוא על הצבעים הזמינים במסך.


1714044095139.png


אחת הסיבות שאני, כאמור, כבר תקופה ארוכה צורך את מחשבי אסוס, היא כי יש להם כיול של המסך מהיצרן מאושר פנטון. גם בלי זה, יש עומק צבע בתקן (השלם), ולא רק srgb, מסדרת zenbook או vivobook.

רזולוציה
רזולוציה זה מספר הפיקסלים שיש באינץ' אחד של מסך. דמיינו שהמחשב הוא לוח שחמט ענק, שבכל ריבוע שלו ניתן להציג צבע אחד בלבד. כמה ריבועים כאלה יש באינץ' רבוע? אז זו הרזולוציה. ככל שיש יותר ריבועים כאלה, ככה הרזולוציה גבוהה יותר.
שימו לב, שחלק מהתוכנות מתקשות להתמודד עם רזולוציה גבוהה, ועשויות להציג לכם את האייקונים של התפריט ממש בקטן (למשל, אדובי לא תמכו ברזולוציות גבוהות בכל התוכנות שלהם, עד הגרסא הראשונה של אדובי קלאוד).

רזולציה טובה מאוד תהיה באזור ה-3200:2000 עד 4180*2160 - 4K, וזה מה שאני ממליץ. אבל כאמור, אם אתם מחברים מסך חיצוני זה פחות משנה. בכל מקרה, לא הייתי קונה פחות מ-FHD, שזה 1920X1080 פיקסלים, ועדיף יותר מכך ככל שהתקציב מאפשר.

בהירות, מט
בהירות המסך של המחשב הנייד רלוונטית למי שעובד בשמש, ומסך מט גם הוא רלוונטי למי ששונא השתקפות. לא בכל מחשב אפשר להשיג את השניים, אבל תרשמו לכם.

מט - פשוטו כתוב שהמסך מט. בהירות המסך נמדדת ב-nits, ניטים. בדגמים זולים יהיה 200-300 ניטים בהירות, במחשבים טובים יותר גם 400 ו-550 (באפל, להבנתי, יש עוד יותר).


שני מסכים
אני מצאתי שזה לא נוח לי כרגע להשתמש בשני מסכים, אבל לא פוסל שבהמשך אעשה זאת. אם אתם בונים אתר מול הסקיצה שלו, או משווים בין חשבוניות או עושים כל דבר שדורש להשוות בין א' ל-ב', שני מסכים הם דבר שיועיל לכם מאוד.

לא חייבים ששני המסכים יהיו מאותו דגם ומאותה איכות. לפעמים זה אפילו מיותר - הספוטיפיי והיוטיוב ברקע ממש לא צריכים מסך באיכות גבוהה, גם לא הווטסאפ, הסלאק, הקוד וכל מה שאתם שמים במסך הפחות איכותי שלכם.

מסך מגע
אם אתם עובדים מדי פעם באוטו, או באוטובוס - מסך מגע ישפר לכם את החיים משמעותית. בתור חייל שצריך להספיק לאוטובוס (אבל לא סיים לייצא את הקובץ…) האפשרות לקחת את המחשב לאוטובוס ולסגור משם את הדברים האחרונים בעבודה היא דבר משנה חיים. אני ממליץ.

(המאמר נכתב טרם חוה"מ, ומשום מה נשאר בטיטות זמן ארוך, וכעת מצאתי זמן להעלות אותו)