-"מתי כבר תגיע השעה 15:00? אני משתגעת, בכלל לא מצליחה להיום מרוכזת מול הלקוחות"...
-"גם אצלי היה אתמול 'בית משוגעים' אבל עכשיו ב"ה שקט, סידרתי לכל אחד יציאה עם חבר או קייטנת בין הזמנים, ומחר, הבטחתי להם, שאם אחזור לבית מסודר, נצא לאכול גלידה בטיילת"...
-"הו... אם היינו מורות.... בטח היו לנו תנאים אלף-אלף, חודשיים חופש עם הילדים!!!! את קולטת איזה תענוג??? בא לי להתפטר, מתי יוציאו חוק חופשת קיץ לאימהות??!!!"
-"צודקת, באמת אין צדק... אבל עזבי, בואי ננסה לתכנן לעצמנו את החופש לתנאים של אלף-אלף, ועד שתעלה הצעת חוק, אנחנו כבר נחזור לשגרה...."

איפה שמעתם את הדו- שיח הזה לאחרונה?...
שבוע וחצי של בין הזמנים, אתם בעבודה, הילדים בבית, יש עוד שבוע וחצי כדי להיזכר בימים שבהם המילה 'חופשת קיץ' עוררה בכם תענוג צרוף של נחת, מוזמנים להחכים ולקבל רעיונות להפוך את החופש הזה, לתקופה שנותנת כוח...
לכתבה הזו גייסנו את פסי דבלינגר, יועצת ומרצה בנושא העצמה אימהית, גולדי גרוס, יועצת אישית ומטפלת רגשית ואתי רוזנצוויג, מאבחנת דידקטית, מנהלת מכון 'כיוון' להתמודדות הורים וילדים.


האם לדעתך התופעה של אימהות עובדות בחופש היא כל כך גרועה, או זה תלוי בנקודת המבט?

"ראשית נצא מנקודת הנחה שעשיתם את כל השיקולים כבר קודם, וצורת העבודה שלכם היום היא הטובה ביותר עבורכם בנתונים הקיימים. אם לא, זה הזמן להבין שצריך שינוי, אבל נניח לכך כעת." עונה גולדי גרוס יועצת אישית ומטפלת רגשית.

"שנית, נקווה שגם בתוך תנאי העבודה יש לכם אפשרות קצת להתגמש כדי ליצור התאמה למה שקורה בבית, לילדים החוגגים ולקייטנות שהסתיימו. אבל גם אם לא, אפשר להמשיך...

"עוד לפני שנסביר לילדים שלכל מקצוע יש מעלות וחסרונות, כדאי שנזכור זאת היטב בעצמנו. משום מה, אין בנמצא משלח יד שאליו התרכזו כל היתרונות, ובכל זאת אנו עוסקים במלאכתנו. וכפי שכתב רבנו בחיי בשער הביטחון בחובות הלבבות, כשאדם מוצא מלאכה שמתאימה למידותיו, לטבעו ולגופו – 'יחזור עליה וישים אותה סיבה להבאת מזונו. ויסבול מתקה ומרירותה ואל יקוץ כשימנע ממנו הטרף בקצת העיתים'.

"בכל עבודה יש זמן של שפל. לפעמים השפל הוא בהכנסות, לפעמים ההוצאות רודפות זו אחר זו, ולעיתים - המחיר שאנו משלמים גבוה מאוד. אבל ההדרכה המתאימה ביותר היא "ויסבול מתקה ומרירותה". יש בעבודה חלקים מתוקים וחלקים מרירים, ועלינו לזכור את שני הצדדים, גם כשקל לנו להתמקד בצד אחד.

"כך שכששואלים אם גרוע שההורים עובדים כשהילדים בחופש - התשובה היא: תלוי. אם זו העבודה המתאימה ביותר עבורכם בשלב זה של החיים, אז לא. זה לגמרי לא גרוע. לא אמרתי קל - אבל לא גרוע".

פסי דבלינגר, מנחת הורים להעצמה הורית, מרגישה שהאדיאל האמיתי, אם היה אפשר, הוא שאימהות תגדלנה את ילדיהן נון סטופ, עם כל התנאים הנוחים רק שיש כמובן להתחשב בתנאי השטח של הדור שלנו, ולהתאים את עצמנו אליו.

"נראה לי שהאידיאל היה אם אימהות היו לגמרי פנויות לילדים שלהן, בלי להאשים את כל מערכת החינוך- את המורות שלא עובדות ואת הבוסים שלא נותנים חופשה בתשלום ואת המדינה ואת החום ואת יוקר המחיה ועוד ועוד...

"מצד שני, ברגע שיש מצב נתון נקודת המבט היא המשפיע על המציאות! יש אימהות שלא עובדות בחופש, אבל מסיבות אחרות לא יכולות לנפוש עם הילדים, והלוואי שזה תמיד יהיה בגלל סיבות שמחות... אמא שיולדת בדיוק בחופש במזל טוב, חתונה של אח או אחות ועוד כל מיני... יש מצבים שונים שבהם יש את החופש והילדים, ובעצם אמא שלא פנויה אליהם, אז לא להאשים רק את ה'עבודה'...

אתי רוזנצוויג מנהלת מכון 'כיוון' להורים וילדים, חושבת גם היא, שאולי מוטב בכלל לא להתעסק בשאלה האם זה כדאי ולמה, אלא ליהנות ממה שיש "לכל מכונית נוסעת צריך דלק - גם כשאי אפשר לנוח כמו שצריך ולאכול כמו שצריך, אל תשכחי לדאוג לעצמך, בכל זאת- בעבודה, או בבית עם ילדים שמטפסים על הקירות, ואפילו על שפת נחל בצפון הארץ. תנסו פשוט ליהנות ממה שיש - אל תבזבזי את הזמן, לא בעבודה ולא בבית, במחשבות על 'מה היה אילו'. כשאת בבית עם הילדים - תעשי הכל כדי ליהנות וליהנות, בלי לתת לנקיפות המצפון ולאכזבה להשתלט על הרגעים היפים".

אז אתי מעוררת הנקודה, שבשעות 'ילדים' צריך להיות נטו איתם, ליהנות כמה שאפשר ולא להתעסק במחשבות על רגעים בהם חסרנו.

מה הדרך לתת את התחושה הנוחה והשלימה הזו גם לילדים? שלא ירגישו שהם יוצאים מקופחים בגלל שאחד או יותר מהוריהם עובדים, בזמן החופש?

"קודם כל כדאי להורים לעבוד על עצמם" מציעה דבלינגר. "כשאמא לא תהיה מרירה ו'נחיתית' – הילדים יקבלו את השדר. לפעמים הקושי הוא של האמא. היא רואה שכ-ו-ל-ם נוסעים, חופשים, יוצאים, מטיילים ומבלים ורק היא לא... אז זה לא רק הילדים, זה גם היא בעצמה...

"העובדות בשטח מראות, שגם אמא בעלת אפשרות להיות בבית עם הילדים, תוציא אותם ותשלח אותם לפעילויות שונות. כי הילדים לא רוצים להיות כל הזמן מחוברים אליה, הם רוצים חברים, קייטנה, סדנאות, פעילות במתנ"ס ובעירייה. הם גם רוצים לפגוש חברים וללכת לירידים... עד שאמא חוזרת מהעבודה אפשר לעשות את הדברים הללו (תלוי בגילאים כמובן) והילדים ייהנו עד הגג וירגישו חופש והנאה. החופשה של הילדים לא צריכה להיצמד להם בראש יחד עם חופשה של אמא! כל ילד מסתגל לתנאי חיים משלו.

"גם אמא עובדת חוזרת הביתה באיזשהו שלב ב"ה, ובזמן הזה, כדאי מאוד לעשות משהו שלא מזדמן כל השנה, כמו יציאה לפארק, עם כל המאמץ הכרוך בזה, נזכור שהמאמץ הוא לזמן מוגבל של החופש, שמתחיל ונגמר בתאריך מסוים (והמשפטים כמו 'איזה סיוט... זה לא נגמר' לא מדויקים, זה כן נגמר , תסמנו לכם את התאריך בלוח שנה....) ובנוסף החופש הוא גם 'הזדמנות'-לתת לילדים חוויות שלא מזדמנות במהלך השנה, ואם לא עכשיו בילדות, אימתי... אז שוב גם עם זה דורש מאמץ, וזה דורש! - נזכור שההסתכלות שלנו על זה שהמאמץ שווה, ויש לו ערך וחשיבות, יעזור לנו להקל על האתגר".

רוזנצוויג מאמינה בדרכי תעוד פרקטיים, שיזכירו לילדים בכל תחילת חופש, כמה הם נהנו מהחופש, גם אם 'שעת אבא-אמא' לא הייתה ארוכה כל כך, כמו אצל משפחות אחרות.

לטענתה, ככל שנשקיעה באיכות השעות, הן תהינה משתלמות לילדים, מהרבה הרבה שעות 'ריקות' לצד אבא ואמא.

"אני סוברת שחשוב מאד לתעד רגעים יפים! צלמו, הסריטו וכתבו על רגעים מוצלחים, מרגשים, משפחתיים ומהנים. בכל פעם שתתבוננו בתמונות, בסרט או ביומן, אתם או ילדיכם, תיזכרו כמה נפלא היה בחופש".

גולדי גרוס מבקשת לשים לב, כי גם בשעות העבודה אפשר ליעל כמה דקות לטובת הילדים החופשים בלעדינו: "גם אחרי ההסברים על המעלות והחסרונות שיש לכל עבודה, הסברים שילדים מבינים היטב בכל גיל כמעט, הם צריכים גם להרגיש את זה. יש לך בעבודה אפשרות להדפיס דפי צביעה לילדים? יש לך סיפורים מעניינים לספר להם מהעבודה? חנות סמוכה למקום העבודה שאפשר לקנות בה פרסים קטנים? חפשי את הדברים הקטנים שיתנו להם רגעים נעימים, בזכות 'העבודה של אמא'.

גרוס טוענת, שתכנון הציפיות, הוא אחד הפרמטרים לצורה בה אתם וילדיכם תקבלו את החופשה.

"חופשה מושלמת תלויה בציפיות שתולים בה. גם אם ההורים זמינים עבור הילדים בכל יום מימי החופש, הדבר אינו מבטיח חופשה מושלמת. כמה הורים זכו לשמוע מילדיהם בסוף החופש שהוא היה מושלם?

"הסוד הוא בציפיות. כדאי לתאם עמדות עם הילדים, כדי לקבוע מראש מה אפשר ומה לא. אפשר לשמוע מה הכי חשוב לכל אחד מהם (לנסוע לים! טיול לצפון! ביקור לילי בגינה!) למצוא מראש תחליפים הגיוניים למה שאי אפשר לבצע, ולהבטיח להשתדל לקיים את מה שיתאפשר.

"כדאי כמובן ליצור פעילויות מיוחדות שמתאפשרות רק בזכות העבודה של ההורים. למשל, טיול משפחתי לילי ברחובות העיר, לא חייב להיות 'בדיעבד'; אפשר ליצור ממנו משהו ייחודי שמתאים במיוחד לנו".

לסיום, הבנו שאפשר לשהות לצד הילדים וליעל את השעות ולהנות מהן, ואפשר למרוח את הדקות עד הלילה וללכת לישון אחרי יום מלא בקיטורים.

באותה מידה, אפשר להיות בעבודה ולדאוג שלילדנו תהינה שעות איכות מדהימות שבסוף החופש תקבלו פידבקים של סיפוק הן מצד הילדים והן מצד הוריהם העובדים...

נאחל להורים העובדים וגם להורים החופשים חופשה נעימה! והמשך יבוא בס"ד בפרק הבא...