בשבוע שעבר העליתי בפורום עצמאיות סקר על תהליכי מיתוג ומה בהם גורם לחששות.
הרבהההה נשים ענו "אני לא יודעת איך זה מתנהל בפועל.."
החשש הבא בסדרה: "איך אבחר מעצבת שמתאימה לי?"
ואחריו: "מה אעשה אם לא אוהב את התוצאה?"
היו גם כאלה שפחדו מכל האפשרויות
אז באתי להפריך לכם כמה חששות, ולספר מה קורה בצד השני של תהליך המיתוג.
בואו נפרק בעיה בעיה.
איך זה מתנהל בפועל?
כמובן, כל מעצבת ושיטת העבודה שלה,
אבל לרוב תהיה שיחה ראשונית שבה היא תשמע ממך על העסק שלך, איך הקמת אותו,
מה יש בו, מי הקהל שלך, לאן את מכוונת, מה התוכניות שלך, למה את רוצה למתג אותו בעצם.
(חוץ מהעובדה הבסיסית שעסק צריך מיתוג)
ותכין לך הצעת מחיר שמותאמת בשבילך.
משם מתקדמים למילוי בריף. בריף הוא בעצם מפת הדרכים של המיתוג,
ומטרתו לזקק את כל התיאוריות היפות שעפות לך בראש,
לכדי דף אחד מוגדר, עם שאלות ממוקדות ותשובות ברורות.
השאלה אולי הכי חשובה היא - מה הבידול שלך?
נניח שאת קוסמטיקאית, יש מלא קוסמטיקאיות בסביבה. למה שיבואו דווקא אליך?
במה את טובה לעומת המתחרות? עם מי את רוצה לעבוד במיוחד?
את רוצה להתמקד בטיפולי פנים, או במניקור?
איזו אווירה את רוצה לשדר: מקצוענית ומתוקתקת, או דווקא רכה ונשית וחמה?
בשלב הבא, מתחיל תהליך של חקר שוק ואסטרטגיה.
בודקים את השוק, את המתחרים שלך, איך נראה המיתוג והפרסום שלהם.
מפצחים את הבריף כדי להוציא מתוכו את הטקטיקות הנכונות לעסק שלך:
איפה נמצא הקהל שלך, מה הוא מחפש, מה הוא אוהב לראות, איפה כדאי לפרסם עבורו.
שימו לב שעד עתה לא התחלנו בכלל לעצב. לא פתחנו אילוסטרייטור אפילו.
עיקר העבודה היא החשיבה מאחורי הקלעים.
כשסוף סוף בנויה לנו בראש תוכנית פעולה, אפשר לגשת לעצב.
המעצבת תבנה עבורכם כמה סקיצות של לוגואים שונים, (לרוב בסביבות שלושה)
תאסוף הכל לפרזנטציה מאורגנת עם הסברים ליד כל לוגו
(כי לפעמים צריך קצת הסבר, איך הלוגו הזה משרת את המטרות שלנו)
ואתן תוכלו לבחור מתוכם את זה שהכי מדבר אליכן.
שימו לב שזה עונה על השאלה "מה אעשה אם לא אוהב את התוצאה."
אין רק תוצאה אחת. יש כמה אופציות, ויש תהליך שאתן שותפות מלאות לו.
אף אחד לא בא ומנחית לוגו גמור, זה מה יש - ביי.
בחרת אחד? נהדר. מתקדמים לליטושים ולדיוקים,
חושבים עוד על כל זווית ופסיק, האם היא תואמת את מפת הדרכים שלנו מתחילת הפרוייקט,
ומגישים ללקוח תוצאה מהוקצעת ומושלמת
(יש המשך של בניית שפה גרפית ועיצוב ניירת, מעטפות, חתימה למייל, סטיקרים לוואצאפ..
אבל לא נתעכב על זה כעת.)
איך תבחרו מעצבת שמתאימה לכן?
עיצוב לוגו הוא עניין רציני. זו הנראות של העסק שלכן לשנים הקרובות,
וחשוב שתהיו שלמות עם התוצאה ותאהבו אותה.
לכן, גם אם עובדיה אחיך שהוא כריש נדל"ן ידוע
התמתג אצל רחמים שבתאי עיצובים בע"מ, וממליץ לך עליו בחום:
לא בטוח שרחמים הנ"ל מתאים לך. את הרי קוסמטיקאית, זוכרת?
הלקוחות שלך הם נשים שרוצות לראות יופי, רכות ונעימות. לא יזמים משופשפים וגבריים.
חפשי עסקים מתחומים דומים לשלך, בקשי מהם המלצות, תראי עבודות נוספות,
בקשי שלוש - ארבע הצעות מחיר, ובחרי מה שמרגיש לך הכי נכון ומדויק לעסק שלך.
שימי לב: לא תמיד נכון לבחור את ההצעה הזולה ביותר. תבדקי מה כלול בהצעה:
האם היא עושה תחקיר ואסטרטגיה או לא? לא כולן מציעות את השירות הזה.
ייתכן ותצטרכי לפנות קודם לאסטרטגית.
האם היא מציעה גם שירותי קופי וכתיבה, עבור בחירת שם לעסק וכתיבת סלוגן או דיסקריפטור?
אם לא, תזדקקי בנוסף לשירותיה של קופירייטרית.
(ואחרי שבחרת מעצבת אחת, ואת רוצה לצאת מענטש, אל תשכחי לכתוב לאחרות שבסוף לא תעבדי איתן.)
אני מקווה שפירקתי לכן את החששות ועשיתי קצת סדר בראש
רק בחירות טובות, עסקים משגשגים, מעט עבודה, והרבה פרנסה בקלות ובכיף
הרבהההה נשים ענו "אני לא יודעת איך זה מתנהל בפועל.."
החשש הבא בסדרה: "איך אבחר מעצבת שמתאימה לי?"
ואחריו: "מה אעשה אם לא אוהב את התוצאה?"
היו גם כאלה שפחדו מכל האפשרויות
אז באתי להפריך לכם כמה חששות, ולספר מה קורה בצד השני של תהליך המיתוג.
בואו נפרק בעיה בעיה.
איך זה מתנהל בפועל?
כמובן, כל מעצבת ושיטת העבודה שלה,
אבל לרוב תהיה שיחה ראשונית שבה היא תשמע ממך על העסק שלך, איך הקמת אותו,
מה יש בו, מי הקהל שלך, לאן את מכוונת, מה התוכניות שלך, למה את רוצה למתג אותו בעצם.
(חוץ מהעובדה הבסיסית שעסק צריך מיתוג)
ותכין לך הצעת מחיר שמותאמת בשבילך.
משם מתקדמים למילוי בריף. בריף הוא בעצם מפת הדרכים של המיתוג,
ומטרתו לזקק את כל התיאוריות היפות שעפות לך בראש,
לכדי דף אחד מוגדר, עם שאלות ממוקדות ותשובות ברורות.
השאלה אולי הכי חשובה היא - מה הבידול שלך?
נניח שאת קוסמטיקאית, יש מלא קוסמטיקאיות בסביבה. למה שיבואו דווקא אליך?
במה את טובה לעומת המתחרות? עם מי את רוצה לעבוד במיוחד?
את רוצה להתמקד בטיפולי פנים, או במניקור?
איזו אווירה את רוצה לשדר: מקצוענית ומתוקתקת, או דווקא רכה ונשית וחמה?
בשלב הבא, מתחיל תהליך של חקר שוק ואסטרטגיה.
בודקים את השוק, את המתחרים שלך, איך נראה המיתוג והפרסום שלהם.
מפצחים את הבריף כדי להוציא מתוכו את הטקטיקות הנכונות לעסק שלך:
איפה נמצא הקהל שלך, מה הוא מחפש, מה הוא אוהב לראות, איפה כדאי לפרסם עבורו.
שימו לב שעד עתה לא התחלנו בכלל לעצב. לא פתחנו אילוסטרייטור אפילו.
עיקר העבודה היא החשיבה מאחורי הקלעים.
כשסוף סוף בנויה לנו בראש תוכנית פעולה, אפשר לגשת לעצב.
המעצבת תבנה עבורכם כמה סקיצות של לוגואים שונים, (לרוב בסביבות שלושה)
תאסוף הכל לפרזנטציה מאורגנת עם הסברים ליד כל לוגו
(כי לפעמים צריך קצת הסבר, איך הלוגו הזה משרת את המטרות שלנו)
ואתן תוכלו לבחור מתוכם את זה שהכי מדבר אליכן.
שימו לב שזה עונה על השאלה "מה אעשה אם לא אוהב את התוצאה."
אין רק תוצאה אחת. יש כמה אופציות, ויש תהליך שאתן שותפות מלאות לו.
אף אחד לא בא ומנחית לוגו גמור, זה מה יש - ביי.
בחרת אחד? נהדר. מתקדמים לליטושים ולדיוקים,
חושבים עוד על כל זווית ופסיק, האם היא תואמת את מפת הדרכים שלנו מתחילת הפרוייקט,
ומגישים ללקוח תוצאה מהוקצעת ומושלמת
(יש המשך של בניית שפה גרפית ועיצוב ניירת, מעטפות, חתימה למייל, סטיקרים לוואצאפ..
אבל לא נתעכב על זה כעת.)
איך תבחרו מעצבת שמתאימה לכן?
עיצוב לוגו הוא עניין רציני. זו הנראות של העסק שלכן לשנים הקרובות,
וחשוב שתהיו שלמות עם התוצאה ותאהבו אותה.
לכן, גם אם עובדיה אחיך שהוא כריש נדל"ן ידוע
התמתג אצל רחמים שבתאי עיצובים בע"מ, וממליץ לך עליו בחום:
לא בטוח שרחמים הנ"ל מתאים לך. את הרי קוסמטיקאית, זוכרת?
הלקוחות שלך הם נשים שרוצות לראות יופי, רכות ונעימות. לא יזמים משופשפים וגבריים.
חפשי עסקים מתחומים דומים לשלך, בקשי מהם המלצות, תראי עבודות נוספות,
בקשי שלוש - ארבע הצעות מחיר, ובחרי מה שמרגיש לך הכי נכון ומדויק לעסק שלך.
שימי לב: לא תמיד נכון לבחור את ההצעה הזולה ביותר. תבדקי מה כלול בהצעה:
האם היא עושה תחקיר ואסטרטגיה או לא? לא כולן מציעות את השירות הזה.
ייתכן ותצטרכי לפנות קודם לאסטרטגית.
האם היא מציעה גם שירותי קופי וכתיבה, עבור בחירת שם לעסק וכתיבת סלוגן או דיסקריפטור?
אם לא, תזדקקי בנוסף לשירותיה של קופירייטרית.
(ואחרי שבחרת מעצבת אחת, ואת רוצה לצאת מענטש, אל תשכחי לכתוב לאחרות שבסוף לא תעבדי איתן.)
אני מקווה שפירקתי לכן את החששות ועשיתי קצת סדר בראש
רק בחירות טובות, עסקים משגשגים, מעט עבודה, והרבה פרנסה בקלות ובכיף
(האתר פה מחייב אותי להוסיף תמונה, אז אני שמה לוגו שעיצבתי ואהבתי במיוחד)