מי שעושה תנאי, וכן רוב הספרדים.מי עושה כזה דבר היום, להדליק בלי לקבל?
ובאמת כשמקבלים שבת בהדלקה אין בעיה, ואולי זה אפי׳ מהודר, אבל זה חייב להיות אחרי הפלג.
מי שעושה תנאי, וכן רוב הספרדים.מי עושה כזה דבר היום, להדליק בלי לקבל?
לא הבנתימי שעושה תנאי, וכן רוב הספרדים.
ובאמת כשמקבלים שבת בהדלקה אין בעיה, ואולי זה אפי׳ מהודר, אבל זה חייב להיות אחרי הפלג.
רוב הספרדים לא צריכים תנאי, כי הם תופסים שדעת השו״ע שאישה אינה מקבלת שבת בהדלקת הנר.רוב הספרדים עושים תנאי לא לקבל שבת בהדלקה?
בעלי מסר לי שיעור בנושא אפשר להתנות רק אם זה תוך חצי שעה לשקיעה וגם לא קבועמי שעושה תנאי, וכן רוב הספרדים.
ובאמת כשמקבלים שבת בהדלקה אין בעיה, ואולי זה אפי׳ מהודר, אבל זה חייב להיות אחרי הפלג.
והסיבה לכך היא בדיוק זו, שיותר מחצי שעה לפני השקיעה זו כבר הקדמה, ואסור להקדים את הדלקת הנר אא״כ מקבלים שבת מיד בלי שום תנאי בין למלאכות דאו׳ ובין למלאכות דרבנן.בעלי מסר לי שיעור בנושא אפשר להתנות רק אם זה תוך חצי שעה לשקיעה וגם לא קבוע
יש הרבה ששומרים רבינו תם רק במוצאי שבת ולא אחרי צומות.מתי אתם מוציאים את יום כיפור?
אם אתם ממהרים במוצאי יום כיפור להוציא את הצום כשיטת הגאונים לא מובן למה אתם חוששים יותר לגבי זמן הדלקת הנרות של שבת
ברוך שכיוונת לדבריהקמפיינים השונים בעניין מתמקדים בעיקר בסגוליות.
להשערתי, אם היו מוכרים את זה בתור חומרא, ספק אם זה היה נכנס כל כך חזק לציבור.
אתם מתכוונים כנראה לשאר הצומות חוץ מיום כיפור שאינם מדאורייתאיש הרבה ששומרים רבינו תם רק במוצאי שבת ולא אחרי צומות.
בעלי הראה לי ואני העתקתיטעות
זה טור ואגור מפורש בשם תוס'
והפוסקים הגרש"ז וכו' לומדים כך לכתחילה שמי שרוצה יכול להדליק מפלג ולמעלה מלכתחילה.
לעשות קידוש להתפלל וכו' זה כבר נושא אחר.
מכל ים המלל הזה, אין ראיה לנידוננו.בגיגול פשוט הגעתי לכמה מקורות שכותבים שראוי להקדים בכניסת שבת. (חלק מהמקורות כותבים גם לאחר את יציאתה אבל רובם מדברים בעיקר על ההקדמה.
תוספת שבת - כל מה שרציתם לדעת על תוספת שבת
מה קורה בבית כשמדליקים נרות שבת, כיצד מקיימים את 'תוספת שבת' בכניסתה וביציאתה, ומדוע מדובר בסגולה בת...www.hidabroot.org
1. מצוה מן התורה להקדים ולהוסיף תוספת שבת: במסכת פסחים מובא ש"מצוה לקבל שבת מוקדם". כאשר אדם מקדים לקבל את השבת, ומוסיף מחול על הקודש - הוא מראה את חביבותה של השבת, שהוא שמח בבואה, וזהו כבודה. מהות המצווה: להקדים ולקבל את השבת לפני הזמן בו היא נכנסת, ולהוציא את השבת כמה דקות אחרי הזמן בו היא יוצאת.
2. כיצד מקבלים שבת בזמן? אפשר לקבל תוספת שבת על ידי הדלקת הנרות, או באמירת "מזמור שיר ליום השבת", או אמירת לכה דודי, ולסיים: 'בואי כלה! שבת מלכתא!' או לומר "שבת שלום" ולכוון שבאמירה זו יחול עלי קדושת השבת, ומאז אסורים לעשות כל מלאכות שבת. ובספר "משמרת שלום" כתב שראוי לומר: "הריני מוסיף מחול על הקודש לקיים מצות תוספת שבת כמו שצוונו הבורא יתברך שמו. ריבון העולמים זכני לשמור את השבת כהלכתה, ולחזור בתשובה שלמה לפניך".
3. סגולה לרפואה: הקפדה על תוספת שבת מהווה סגולה לרפואה. בזמנו של החפץ חיים, היו זוג שזכו לבן לאחר שנים רבות של ציפייה. אך הילד נולד עם מום בלב, והרופאים אמרו כי ימיו ספורים. ההורים הנואשים נסעו לראדין, אל החפץ חיים, וביקשו את ברכתו. השיב להם החפץ חיים: 'דעו לכם! יש סגולה גדולה שבכחה לעזור לכם, והיא לקבל את השבת מוקדם. קבלו על עצמכם שבחצות יום שישי השולחן והנרות יהיו ערוכים לשבת, וכשיגיע זמן פלג המנחה - תדליקו את הנרות ותקבלו את השבת'. כך עשו ההורים, ואכן - בנם הבריא לחלוטין לתדהמת כל הרופאים, שלא נותר להם אלא לומר שנברא לילד לב חדש...
סיפור מופלא התרחש אצל הרב משה שמואל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת באר יעקב. אם לילדים הגיעה אליו בוכיה שהתגלה אצלה גידול מסוכן, ועליה לעבור ניתוח מורכב. השיב לה הרב שפירא: "כתוב 'לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה' - תוספת שבת יש בכוחה להביא ברכה וישועה גדולה. קבלי את השבת חצי שעה לפני הזמן הרגיל במקומך ותראי ישועה גדולה". האישה עשתה כדבריו ונרפאה באורח פלאי.
4. סגולה לשפע פרנסה: "סגולה לפרנסה - להקדים לקבל את שבת קודש". ("מלאכת שבת"), "אדם שזהיר להקדים את כניסת השבת ולאחר את יציאתה, הקב"ה משלם לו במידה כנגד מידה: בזכות שמרחיב את גבול הקדושה - גבולה של השבת, ומצמצם את גבול ימי החול, בזכות זאת, אם יבוא לו עת צרה, יקרא אל ה' וירחיב לו מצרתו, ויזכה לנחלה בלי מצרים ויתקיים בו הפסוק "כי עתה הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ". ("סוד ה').
5. סגולה לעושר: ה"בן איש חי" כתב כי עם ישראל זוכים לעושר וברכה בזכות שמקדימים ומקבלים את השבת מבעוד יום.
6. סגולה למציאת זיווג: הקדמת קבלת שבת היא סגולה למצוא את הזיווג במהרה. השבת היא הבת זוג של עם ישראל - עם ישראל הוא החתן והשבת היא הכלה, ומצוה על החתן להקדים לצאת לקראת הכלה. זוהי המצווה של תוספת שבת, להקדים לצאת לקראת השבת, הגמרא מספרת במסכת שבת בדף קיח: שרבי ינאי היה לובש בגדיו היפים בערב שבת מוקדם ואומר: "בואי כלה! בואי כלה!"
7. סגולה לזרע של קיימא: האר"י ז"ל אמר שסגולה למי שאין לו בנים שיזהר מאד וגם יזהיר לאחרים על תוספת שבת בערב שבת ובמוצאי שבת, ויתווספו לו בנים. וכן כתב החפץ חיים שמי שמזדרז ומחזק גם אחרים לקבל שבת מוקדם יזכה שיהיו לו בנים.
8. ביטול גזירות קשות: בספר "סדורו של שבת" כתב: "טוב להקדים לקבל את השבת, כי משעה שמדליקים נרות של שבת קודש, מסתלקים ומתבטלים כל כוחות הרע והטומאה מהבית".
9. מחילת כל העוונות: ה"אמרי אמת" מגור היה אומר שכח מצוות תוספת שבת כל כך גדולה, שעל ידה זוכים למחילת כל העוונות, אפילו הקשים ביותר.
10. זירוז לגאולת ישראל: במסכת שבת דף קיח: כתוב: "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי אלמלא שמרו בני ישראל שתי שבתות כהלכתן מיד נגאלים", ומבאר בספר "חמדת ימים" ששתי שבתות הכוונה שמירת שביתת השבת עצמה, ושמירת שביתת התוספת שבת, שבזכות זה עם ישראל יגאל.
זמן קבלת שבת מוקדם: בזמנינו המנהג ברוב ערי ארץ ישראל, שמקבלים שבת בהדלקת הנרות, קודם השקיעה עשרים דקות, ויש מקומות שנוהגים שלושים דקות, ובירושלים רובם נוהגים ארבעים דקות קודם השקיעה. אך ראוי להראות חביבות המצוה ולהוסיף על החובה, ויש עניין גדול שאדם יוסיף תוספת שבת, יותר ממנהג הרגיל במקומו, כפי אשר ידבנו לבו, אך יש להיזהר לא להדליק את הנרות לפני הזמן הרשום בלוח, לפי דעתם של חלק מגדולי ישראל. כלומר: לקבל את השבת מוקדם ואף לשבות ממלאכה – מותר אפילו מבעוד יום, אך להדליק את הנרות יש דעות שונות האם מותר להקדים לפני 40 דקות מהשקיעה.
טוב וראוי על פי גדולי ישראל, להקדים לפחות בעשר דקות, ומי שיכול להקדים חצי שעה אשרי לו, אך, כאמור, יש להיזהר שלא להקדים את הדלקת הנרות יותר מפלג המנחה (בקיץ - כשעה ורבע קודם השקיעה, ובחורף - כשעה לפני השקיעה).
התשובה פשוטה - יש בהחלט עניין וכמו שתוכלו לראות בעלון שצירפתי למעלהאם אין בכך שום עניין, איפה הסגולה?
ולמה לחפש בנרות (תרתי משמע) סגולות שאינן מצוות, בעוד שהסגולות הכי גדולות מצויות בשמירה על הלכות השבת כמו שצריך, וההבטחות הכי גדולות ניתנות למי שמקפיד לענג את השבת ולשמור אותה?
סיכוי גדול שאמרו לכם שזה לא מלכתחילה להדליק לפני הזמן כי הסיבה שבשלה רציתם להדליק לפני הזמן זה "מטעמי נוחיות" ולא כי רציתם תוספת בשביל המצווה.מה רצית להביא כאן? המקורות האלו מראים שצריך להוסיף לפני השקיעה ואת זה כולם עושים, השאלה היתה אם מותר לפני זמן הדלקת נרות
זה כ"כ עצוב שאנשים כותבים בוודאות דברים, כשיש הרבה מחלוקות ופסקים בעניין שטוענים הפוך,
לפחות תסייגו ותכתבו: אני חושב, הרב שלי טוען...
כי אנחנו בררנו היטב ובעלי היה עסוק מאוד סביב השאלה הזו, כי רצינו לצאת לכותל לקבלת שבת כמה שיותר מוקדם.
ולא קיבלנו תשובה שמותר להדליק לפני הזמן מלכתחילה, בכל אופן זה לא פשוט.
בכל אופן מי שרוצה להדר ולהוסיף לשבת, במוצ"ש זה וודאי וודאי לכל הדעות מותר ורצוי.
1. על העלון השבתי.התשובה פשוטה - יש בהחלט עניין וכמו שתוכלו לראות בעלון שצירפתי למעלה
תוכלו גם לראות את דברי הרמב"ם שהבאתי לעיל שמבאר שתוספת שבת והציפיה לקבלת שבת כאשר הכל כבר מוכן נותנים כבוד לשבת
נראה שלא קראתם הכל כי יש פה ראיות בפירוש-מכל ים המלל הזה, אין ראיה לנידוננו.
אין חולק שלהלכה מצווה להוסיף מהחול על הקודש (אע״פ שבראשונים יש מחלוקת בדבר), אולם תוספת זו זמנה מועט (האחרונים נחלקו ונתנו שיעור של בין דקה לעשר דקות) וכבר הבאתי שכתב המשנ״ב שראוי להקדים חצי שעה או שליש שעה כדי לצאת י״ח כל הדעות לגבי שקיעה. מכאן ואילך, לא מצאנו בספרי ההלכה זכר למצווה או חומרא שיש בדבר, ואדרבה יש להיזהר כמו שכתבתי לעיל.
2.בזמנו של החפץ חיים, היו זוג שזכו לבן לאחר שנים רבות של ציפייה. אך הילד נולד עם מום בלב, והרופאים אמרו כי ימיו ספורים. ההורים הנואשים נסעו לראדין, אל החפץ חיים, וביקשו את ברכתו. השיב להם החפץ חיים: 'דעו לכם! יש סגולה גדולה שבכחה לעזור לכם, והיא לקבל את השבת מוקדם. קבלו על עצמכם שבחצות יום שישי השולחן והנרות יהיו ערוכים לשבת, וכשיגיע זמן פלג המנחה - תדליקו את הנרות ותקבלו את השבת'. כך עשו ההורים, ואכן - בנם הבריא לחלוטין לתדהמת כל הרופאים, שלא נותר להם אלא לומר שנברא לילד לב חדש...
3.סיפור מופלא התרחש אצל הרב משה שמואל שפירא זצ"ל, ראש ישיבת באר יעקב. אם לילדים הגיעה אליו בוכיה שהתגלה אצלה גידול מסוכן, ועליה לעבור ניתוח מורכב. השיב לה הרב שפירא: "כתוב 'לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה' - תוספת שבת יש בכוחה להביא ברכה וישועה גדולה. קבלי את השבת חצי שעה לפני הזמן הרגיל במקומך ותראי ישועה גדולה". האישה עשתה כדבריו ונרפאה באורח פלאי.
ביטול גזירות קשות: בספר "סדורו של שבת" כתב: "טוב להקדים לקבל את השבת, כי משעה שמדליקים נרות של שבת קודש, מסתלקים ומתבטלים כל כוחות הרע והטומאה מהבית".
אדגיש בפעם המי יודע כמה:נראה שלא קראתם הכל כי יש פה ראיות בפירוש-
1.
2.
3.
במסכת פסחים, דף קה, נכתב: "מצוה לקבל שבת מוקדם", וביאר הרמב"ם בהלכות שבת, פרק ל': "מצוה לכבד את השבת. ומהו כבודה? שיהא יושב בכובד ראש, ומייחל להקבלת פני השבת, כמו שהוא יוצא לקראת המלך! חכמים הראשונים, היו מקבצים תלמידיהם בערב שבת, ומתעטפים ואומרים, בואו ונצא לקראת שבת המלכה!"2. הציטוט מהרמב״ם תמוה, ארצה לקבל מקור, כי הרי הרמב״ם הוא הסובר שאין מצווה להוסיף מהחול על הקודש כמבואר בב״י סי׳ רס״א ס״ב.
לא בדיוק, אלא שהם רצו להדליק נר בלי לקבל שבת, דבר שמבואר במשנ״ב שאין לעשותו אלא במקום צורך (כמו נישואין וכדו׳), משא״כ במי שמקבל שבת בהדלקה שיוצא ידי חשש זה.סיכוי גדול שאמרו לכם שזה לא מלכתחילה להדליק לפני הזמן כי הסיבה שבשלה רציתם להדליק לפני הזמן זה "מטעמי נוחיות" ולא כי רציתם תוספת בשביל המצווה.
כפי שחשבתי. לא כתוב כאן שיש מצווה להוסיף מחול על הקודש (כי אחרת הייתה סתירה קשה מדברי הרמב״ם על עצמו), אלא כתוב שצריך לצפות לשבת קודש ובכך כולם מודים כמבואר בטוש״ע סימן ר״ס. ומה שכתוב בגמרא פסחים קה: ״עיולי יומא כל כמה דמקדימינן ליה טפי עדיף״ אינו ראיה לכאן, ששם מדובר על כך שצריך להזדרז לקדש את קידוש היום (קידוש הלילה), כמבואר בשו״ע סי׳ רע״א כמדומני שכתב ״כשיבוא לביתו ימהר לאכול מיד״. ובב״י מבואר שהמקור לדין זה הוא מכאן.במסכת פסחים, דף קה, נכתב: "מצוה לקבל שבת מוקדם", וביאר הרמב"ם בהלכות שבת, פרק ל': "מצוה לכבד את השבת. ומהו כבודה? שיהא יושב בכובד ראש, ומייחל להקבלת פני השבת, כמו שהוא יוצא לקראת המלך! חכמים הראשונים, היו מקבצים תלמידיהם בערב שבת, ומתעטפים ואומרים, בואו ונצא לקראת שבת המלכה!"
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: