ציטוט:
דה מרקר: בפורים הקרוב, נוסעים חרדים ייהנו מתדירות מוגברת של אוטובוסים במוקדים חרדיים ברחבי הארץ. במשרד התחבורה נערכים לנסיעות של כ-30 אלף חרדים לאירועי פורים שונים ברחבי הארץ, ובשל כך — לתוספת של מאות נסיעות של אוטובוסים בקווים בין־עירוניים בין מוקדים חרדיים בעלות המוערכת במיליוני שקלים, למשל כמו בבני ברק, בירושלים, בערד, בקריית גת, בבית שמש ובאשדוד.
הם נערכים לכך ברצינות למנוע את הקריסה של שנה שעברה? או שסתם מנסים ללכלך עלינו?
בכל מצב הכתב של דה מרקר לא היה רוצה ליסוע בתחבורה הציבורית החרדית במוצאי פורים
גם אם יהיו אי אלו שדרוגים 'מתוגברים'
דואגים לבייס של אורי מקלב: אוטובוסים בפורים יתוגברו במוקדים חרדיים
במשרד התחבורה נערכים לתגבור האוטובוסים בחג במוקדים חרדיים ברחבי הארץ בעלות המוערכת במיליוני שקלים — ומנמקים זאת ב"ביקוש" ■ באותו זמן, אין כל מענה לביקוש של חיילים ואזרחים לתחבורה ציבורית בסופי שבוע
יפעת ראובן
10:50, 26 בפברואר 2024
גם הבוקר, כמו בכמעט כל בוקר, נדחסו נוסעים רבים ברחבי הארץ בתוך אוטובוסים שהתפקעו מעומס. זה קרה משום שגם השנה, כמו בשנה שעברה, שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד) בחרה שלא לתקצב תוספות שירות (תגבור תדירויות והוספה של קווי אוטובוס).
למרות זאת, נראה כי גם בעוד חודש, בפורים הקרוב, בדומה לחנוכה האחרון, נוסעים חרדים ייהנו מתדירות מוגברת של אוטובוסים במוקדים חרדיים ברחבי הארץ. כי כשזה נוגע לדאגה למצביעים של סגן שרת התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) — אין בעיית תקציב.
לדברי מקורות, במשרד התחבורה נערכים לנסיעות של כ-30 אלף חרדים לאירועי פורים שונים ברחבי הארץ, ובשל כך — לתוספת של מאות נסיעות של אוטובוסים בקווים בין־עירוניים בין מוקדים חרדיים בעלות המוערכת במיליוני שקלים, למשל כמו בבני ברק, בירושלים, בערד, בקריית גת, בבית שמש ובאשדוד. באזורים אלה יש ביקוש גבוה לנסיעות סביב החגים. בחנוכה האחרון, כחודשיים לאחר פרוץ המלחמה, משרד התחבורה תיגבר קווי אוטובוסים מירושלים למוקדים חרדיים.
באותה עת חיילי וחיילות מילואים עדיין נותרים בזמן מלחמה ללא שירות תחבורתי בסופי השבוע — למרות הביקוש. גורמים במשרד התחבורה אומרים כי תגבורים נוספים צפויים גם לציבור הכללי, אך בהיקפים נמוכים יותר, ושעיקר התוספת תוקדש לציבור החרדי.
רגב בחרה שלא לתקצב תוספות של קווי אוטובוסים ותגבור תדירויות בשנה שעברה וגם השנה. את התקציב של 360 מיליון שנועד לכך — השרה העדיפה להסיט לתוכנית הנחות בתחבורה הציבורית, תוכנית "צדק תחבורתי", שעיקרה הנחות לנוסעים שמתגוררים ביישובים המשתייכים לאשכולות 5-1 במדד הפריפריאליות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. עם זאת התוכנית לא יושמה ב-2023 — ומועד יישומה ב-2024 לא נראה באופק. כך, נוסעי התחבורה הציבורית הפסידו את תוספות השירות וגם עדיין לא מקבלים הנחות. בשנה שעברה פורסם כי במסגרת הכספים הקואליציוניים יועברו 100 מיליון שקל עבור הגברת תדירות הנסיעות בקווי האוטובוסים לציבור החרדי בלבד.
פורים יצוין השנה ב-24–25 במרץ (ימים ראשון ושני), ואירועי חג נוספים צפויים גם בסוף השבוע שלפני כן, 22–23 במרץ. אירועי החג מתוכננים להתקיים ברחבי הארץ בכפוף להתפתחות המלחמה. גורם במשרד התחבורה מותח ביקורת על היעדר תוספות השירות בציבור הכללי, וסבור כי יש לתקצב תגבור של קווי אוטובוסים, שרבים מהם עמוסים באופן שלנוסעים כבר אין מקום להיכנס.
כשמשרד התחבורה טוען כי יש ביקוש לקווי אוטובוסים בציבור החרדי — הוא צודק שיש לענות עליו. אך הצעד אינו סימטרי: הרי הביקוש קיים גם לקווי אוטובוסים בימי שישי בערב ובשבתות לנוסעים חילוניים ומסורתיים. בעת שהציבור החרדי מקבל פתרונות, שאר הציבור אינו מקבל שירות בשל כפייה דתית.
משרד התחבורה לא השיב לשאלות TheMarker מהו התקציב לתגבור אוטובוסים לציבור החרדי בפורים, ומהו התקציב לציבור הכללי. המשרד שלח את תגובתו של עידן מועלם, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית: "כמו בכל שנה, בחג פורים הקרוב צפויה נהירה של מאות אלפי חוגגים לעיר ירושלים וממנה, ולכן היערכות שירותי התחבורה הציבורית כוללת תגבור על פי ביקושים של שירות הרכבות בין תל אביב לירושלים, הפעלת הרכבת הקלה בירושלים למשך כל הלילה, הארכת שעות פעילות הדנקל בתל אביב עד 2:00 בלילה והפעלת קווי הלילה בכל הארץ. כל רשות מקומית שפנתה אלינו בבקשה לתגבור על פי ביקוש, בקשתם נבחנה בהתאם וכך גם הצורך בתגבורים".