דיון תזונה רבת חלבון בריאה או מיותרת???

ישראל אשר בך אתפאר

משתמש מקצוען

להעמיס מזון על מזון​

אכילה גסה על פי הרמב"ם היא מַזֶּקֶת. אין להעמיס מזון על מזון – אלה הם הֶרגלים פסולים!
ועל כך כתוב:

מדרכי הנהגת הבריאוּת, שלא יעמיס מאכל על מאכל, ולא יאכל אלא לאחר הרעב הצודק, ותהיה האסטומכא נקייה (הנהגת הבריאות, השער הראשון, 4).

ועוד מציין הרמב"ם:

אין להעמיס על הקיבה (אסטומכא) מאכל על מאכל. זאת מכיוון שאין מערכת העיכול יכולה לעכּל ביעילוּת את כל המאכלים (המזונות).

וזה לשון הכתוב:

וכבר נשנה הענין הזה בספרים פעמים רבות ועיקר הדברים באיזה דרך שיהיה, שלא יביא מאכל על מאכל ולא יאכל אלא על נִקיון האסטומכא (ספר הקצרת ו, 4).

זאת ועוד:

וכבר צִווּ הרופאים שלא לאכול מטעמים רבים בסעודה אחת, וצִווּ לסעוד מין אחד, ואמרו שהסיבה בזה הִשתנוּת העיכולים. כי מפני שהאסטומכא אחת, אם יהיו כמה טעמים שונים יחדשו הלחות אשר בם בהכרח חוסר בעיכול, או יתרון וטובת העיכול כאחד (ספר הקצרת ה, 4).
.


נזק מאכילת הרבה מזון בריא וטוב. מי שיפעל לפי הכלל הזה האכילה תחזק אותו במקום להחלישו. כשאוכלים כמות גדולה של מזון והרבה סוגי מזון בארוחה אחת יוצרים מין עיסה קשה בקיבה שקשה לה להתעכל וזה מכביד עליה. כמו כן, הרמב"ם טוען שדיאטות המבוססות על אכילת כמויות מעטות גורמות נזק גדול לגוף, כי כשאוכלים מעט מדי העיכול יורד ועימו יורד חום הגוף הטבעי, אך גם אכילה מרובה (אפילו של מזונות בריאים ומזינים) גורמת נזק.

עם זאת, ארוחת הבוקר חשובה מאוד לריכוז ואין לדלג עליה והכוונה היא לא לאכול סעודה שלמה (פת שחרית) מיד על הבוקר אלא להמתין מספר שעות עד חצות היום - סוף זמן תפילת שחרית (לכך הרמב"ם התכוון) ולאכול סעודה זמן מה לפני חצות היום. ומה עד אז? מזון מנקה ומזין - פירות, אגוזים ושקדים. עם זאת מצווה לעיתים לפסוח על ארוחת הבוקר ולא לאכול עד הצהריים על מנת לנקות את הגוף מהיום הקודם.






עדיף לאכול מזון חי ולא מבושל מאחר ואת המזון המבושל אוכלים בקלות רבה יותר וכלל לא לועסים אותו ומזון חי חייבים ללעוס. גם כשאוכלים מזון מבושל המוח מאותת שלא קיבל מספיק ויטמינים ולכן יש צורך במזון נוסף (לא פלא שלאחר ארוחה דשנה אנשים מרגישים ש"בא להם" מתוק, צורך זה יושב לעיתים על חוסר בויטמין C).

הפרזה באכילה נובעת מאי שמירה על צירופי מזון נכונים.







סגולת צירופי המזון

הרמב"ם מדבר על הנהגת הבריאות שלא יכניס מאכל על מאכל (לא לערבב סוגי מזונות בארוחה אחת). מי שרוצה לאכול מספר סוגי מזון בארוחה אחת, יקדים לאכול את המזון הקל לעיכול. למשל, עוף קודם לבשר בקר ופחמימות קודמות לחלבונים. ללעוס הרבה ולא לבלוע מבלי ללעוס.

ד"ר שלטון, אבי גישת ה'היגיינה הטבעית', ביסס את עקרונות צירופי המזון על פי התצפיות שלו בבעלי החיים בטבע. הוא הסתמך על הביוכימיה של הגוף ועל הניסיון שרכש בטיפול באלפי מטופלים - שלא לערבב מזונות עמילניים ומזונות חלבוניים. מזונות עמילניים הם: תפוח אדמה, בטטה, אורז, קינואה ושאר הדגנים. מזונות חלבוניים הם: קטניות לא מונבטות (חומוס, סויה, עדשים, פול, אפונה ושעועית) וחלבון מן החי (דגים, ביצים, חלב, עוף ובשר). יש לציין
שכשהקטניות מונבטות ניתן לשלבם עם העמילנים כי העיכול שונה. מבחינה ביוכימית עמילנים נעכלים ב-PH בסיסי בקיבה והחלבונים נעכלים ב-PH חומצי בקיבה. כשצורכים משתי הקבוצות יחד אף אחת מהן לא מתעכלת טוב.

זה המקורות שבינתיים מצאתי
חשוב לציין שהבעיות שציינתי למעלה לא בא להגיד שרק מערבוב מאכלים ישנן בעיות בריאות
כמובן לא חסר בעיות הנובעות מצריכת סוכר מופרזת שומן רווי חומרים משמרים למיניהם והרשימה ארוכה.........
ואגב מה שהרמבם כותב
כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין אין חולי בא עליו וכחו מתחזק, ואפילו אוכל מאכלות הרעים.

עוד לא מצאתי אנשים שגם מתעמלים הרבה ואוכלים ואינם שבעים ומעיהן רפין
ואנשים שכן שומרים על הבריאות כמובן גם שומרים ממאכלים רעים

וחזרה -
הסיבה שהקפצתי את האשכול הזה הוא
בגלל שאני עכשוו בתהליך ניקוי רעלים על פי השיטה הזאת
וחיפשתי קצת חומר בנושא
בכל אופן אשמח לתגובות מכאלה ששומרים על ההפרדה הנל
וכמובן מתכונים של עוגות עוגיות ותבשילים בשיטה הנל
תודה מראש!
 

לא מוגדרת

משתמש פעיל

להעמיס מזון על מזון​

אכילה גסה על פי הרמב"ם היא מַזֶּקֶת. אין להעמיס מזון על מזון – אלה הם הֶרגלים פסולים!
ועל כך כתוב:

מדרכי הנהגת הבריאוּת, שלא יעמיס מאכל על מאכל, ולא יאכל אלא לאחר הרעב הצודק, ותהיה האסטומכא נקייה (הנהגת הבריאות, השער הראשון, 4).

ועוד מציין הרמב"ם:

אין להעמיס על הקיבה (אסטומכא) מאכל על מאכל. זאת מכיוון שאין מערכת העיכול יכולה לעכּל ביעילוּת את כל המאכלים (המזונות).

וזה לשון הכתוב:

וכבר נשנה הענין הזה בספרים פעמים רבות ועיקר הדברים באיזה דרך שיהיה, שלא יביא מאכל על מאכל ולא יאכל אלא על נִקיון האסטומכא (ספר הקצרת ו, 4).לא הבנתי האם לאכול ארוחות קטנות נגיד 6 קרקרים וגבינה ופרי ומים בארוחה מה רע?

זאת ועוד:

וכבר צִווּ הרופאים שלא לאכול מטעמים רבים בסעודה אחת, וצִווּ לסעוד מין אחד, ואמרו שהסיבה בזה הִשתנוּת העיכולים. כי מפני שהאסטומכא אחת, אם יהיו כמה טעמים שונים יחדשו הלחות אשר בם בהכרח חוסר בעיכול, או יתרון וטובת העיכול כאחד (ספר הקצרת ה, 4).
.


נזק מאכילת הרבה מזון בריא וטוב. מי שיפעל לפי הכלל הזה האכילה תחזק אותו במקום להחלישו. כשאוכלים כמות גדולה של מזון והרבה סוגי מזון בארוחה אחת יוצרים מין עיסה קשה בקיבה שקשה לה להתעכל וזה מכביד עליה. כמו כן, הרמב"ם טוען שדיאטות המבוססות על אכילת כמויות מעטות גורמות נזק גדול לגוף, כי כשאוכלים מעט מדי העיכול יורד ועימו יורד חום הגוף הטבעי, אך גם אכילה מרובה (אפילו של מזונות בריאים ומזינים) גורמת נזק.

עם זאת, ארוחת הבוקר חשובה מאוד לריכוז ואין לדלג עליה והכוונה היא לא לאכול סעודה שלמה (פת שחרית) מיד על הבוקר אלא להמתין מספר שעות עד חצות היום - סוף זמן תפילת שחרית (לכך הרמב"ם התכוון) ולאכול סעודה זמן מה לפני חצות היום. ומה עד אז? מזון מנקה ומזין - פירות, אגוזים ושקדים. עם זאת מצווה לעיתים לפסוח על ארוחת הבוקר ולא לאכול עד הצהריים על מנת לנקות את הגוף מהיום הקודם.






עדיף לאכול מזון חי ולא מבושל מאחר ואת המזון המבושל אוכלים בקלות רבה יותר וכלל לא לועסים אותו ומזון חי חייבים ללעוס. גם כשאוכלים מזון מבושל המוח מאותת שלא קיבל מספיק ויטמינים ולכן יש צורך במזון נוסף (לא פלא שלאחר ארוחה דשנה אנשים מרגישים ש"בא להם" מתוק, צורך זה יושב לעיתים על חוסר בויטמין C).

הפרזה באכילה נובעת מאי שמירה על צירופי מזון נכונים.







סגולת צירופי המזון

הרמב"ם מדבר על הנהגת הבריאות שלא יכניס מאכל על מאכל (לא לערבב סוגי מזונות בארוחה אחת). מי שרוצה לאכול מספר סוגי מזון בארוחה אחת, יקדים לאכול את המזון הקל לעיכול. למשל, עוף קודם לבשר בקר ופחמימות קודמות לחלבונים. ללעוס הרבה ולא לבלוע מבלי ללעוס.

ד"ר שלטון, אבי גישת ה'היגיינה הטבעית', ביסס את עקרונות צירופי המזון על פי התצפיות שלו בבעלי החיים בטבע. הוא הסתמך על הביוכימיה של הגוף ועל הניסיון שרכש בטיפול באלפי מטופלים - שלא לערבב מזונות עמילניים ומזונות חלבוניים. מזונות עמילניים הם: תפוח אדמה, בטטה, אורז, קינואה ושאר הדגנים. מזונות חלבוניים הם: קטניות לא מונבטות (חומוס, סויה, עדשים, פול, אפונה ושעועית) וחלבון מן החי (דגים, ביצים, חלב, עוף ובשר). יש לציין
שכשהקטניות מונבטות ניתן לשלבם עם העמילנים כי העיכול שונה. מבחינה ביוכימית עמילנים נעכלים ב-PH בסיסי בקיבה והחלבונים נעכלים ב-PH חומצי בקיבה. כשצורכים משתי הקבוצות יחד אף אחת מהן לא מתעכלת טוב.

זה המקורות שבינתיים מצאתי
חשוב לציין שהבעיות שציינתי למעלה לא בא להגיד שרק מערבוב מאכלים ישנן בעיות בריאות
כמובן לא חסר בעיות הנובעות מצריכת סוכר מופרזת שומן רווי חומרים משמרים למיניהם והרשימה ארוכה.........
ואגב מה שהרמבם כותב
כל זמן שאדם מתעמל ויגע הרבה ואינו שבע ומעיו רפין אין חולי בא עליו וכחו מתחזק, ואפילו אוכל מאכלות הרעים.

עוד לא מצאתי אנשים שגם מתעמלים הרבה ואוכלים ואינם שבעים ומעיהן רפין
ואנשים שכן שומרים על הבריאות כמובן גם שומרים ממאכלים רעים

וחזרה -
הסיבה שהקפצתי את האשכול הזה הוא
בגלל שאני עכשוו בתהליך ניקוי רעלים על פי השיטה הזאת
וחיפשתי קצת חומר בנושא
בכל אופן אשמח לתגובות מכאלה ששומרים על ההפרדה הנל
וכמובן מתכונים של עוגות עוגיות ותבשילים בשיטה הנל
תודה מראש!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קז

א הֹדוּ לַיי כִּי טוֹב כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ:ב יֹאמְרוּ גְּאוּלֵי יי אֲשֶׁר גְּאָלָם מִיַּד צָר:ג וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם:ד תָּעוּ בַמִּדְבָּר בִּישִׁימוֹן דָּרֶךְ עִיר מוֹשָׁב לֹא מָצָאוּ:ה רְעֵבִים גַּם צְמֵאִים נַפְשָׁם בָּהֶם תִּתְעַטָּף:ו וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצוּקוֹתֵיהֶם יַצִּילֵם:ז וַיַּדְרִיכֵם בְּדֶרֶךְ יְשָׁרָה לָלֶכֶת אֶל עִיר מוֹשָׁב:ח יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:ט כִּי הִשְׂבִּיעַ נֶפֶשׁ שֹׁקֵקָה וְנֶפֶשׁ רְעֵבָה מִלֵּא טוֹב:י יֹשְׁבֵי חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת אֲסִירֵי עֳנִי וּבַרְזֶל:יא כִּי הִמְרוּ אִמְרֵי אֵל וַעֲצַת עֶלְיוֹן נָאָצוּ:יב וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר:יג וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:יד יוֹצִיאֵם מֵחֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת וּמוֹסְרוֹתֵיהֶם יְנַתֵּק:טו יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:טז כִּי שִׁבַּר דַּלְתוֹת נְחֹשֶׁת וּבְרִיחֵי בַרְזֶל גִּדֵּעַ:יז אֱוִלִים מִדֶּרֶךְ פִּשְׁעָם וּמֵעֲוֹנֹתֵיהֶם יִתְעַנּוּ:יח כָּל אֹכֶל תְּתַעֵב נַפְשָׁם וַיַּגִּיעוּ עַד שַׁעֲרֵי מָוֶת:יט וַיִּזְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם מִמְּצֻקוֹתֵיהֶם יוֹשִׁיעֵם:כ יִשְׁלַח דְּבָרוֹ וְיִרְפָּאֵם וִימַלֵּט מִשְּׁחִיתוֹתָם:כא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:כב וְיִזְבְּחוּ זִבְחֵי תוֹדָה וִיסַפְּרוּ מַעֲשָׂיו בְּרִנָּה:כג יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים:כד הֵמָּה רָאוּ מַעֲשֵׂי יי וְנִפְלְאוֹתָיו בִּמְצוּלָה:כה וַיֹּאמֶר וַיַּעֲמֵד רוּחַ סְעָרָה וַתְּרוֹמֵם גַּלָּיו:כו יַעֲלוּ שָׁמַיִם יֵרְדוּ תְהוֹמוֹת נַפְשָׁם בְּרָעָה תִתְמוֹגָג:כז יָחוֹגּוּ וְיָנוּעוּ כַּשִּׁכּוֹר וְכָל חָכְמָתָם תִּתְבַּלָּע:כח וַיִּצְעֲקוּ אֶל יי בַּצַּר לָהֶם וּמִמְּצוּקֹתֵיהֶם יוֹצִיאֵם:כט יָקֵם סְעָרָה לִדְמָמָה וַיֶּחֱשׁוּ גַּלֵּיהֶם:ל וַיִּשְׂמְחוּ כִי יִשְׁתֹּקוּ וַיַּנְחֵם אֶל מְחוֹז חֶפְצָם:לא יוֹדוּ לַיי חַסְדּוֹ וְנִפְלְאוֹתָיו לִבְנֵי אָדָם:לב וִירֹמְמוּהוּ בִּקְהַל עָם וּבְמוֹשַׁב זְקֵנִים יְהַלְלוּהוּ:לג יָשֵׂם נְהָרוֹת לְמִדְבָּר וּמֹצָאֵי מַיִם לְצִמָּאוֹן:לד אֶרֶץ פְּרִי לִמְלֵחָה מֵרָעַת יֹשְׁבֵי בָהּ:לה יָשֵׂם מִדְבָּר לַאֲגַם מַיִם וְאֶרֶץ צִיָּה לְמֹצָאֵי מָיִם:לו וַיּוֹשֶׁב שָׁם רְעֵבִים וַיְכוֹנְנוּ עִיר מוֹשָׁב:לז וַיִּזְרְעוּ שָׂדוֹת וַיִּטְּעוּ כְרָמִים וַיַּעֲשׂוּ פְּרִי תְבוּאָה:לח וַיְבָרֲכֵם וַיִּרְבּוּ מְאֹד וּבְהֶמְתָּם לֹא יַמְעִיט:לט וַיִּמְעֲטוּ וַיָּשֹׁחוּ מֵעֹצֶר רָעָה וְיָגוֹן:מ שֹׁפֵךְ בּוּז עַל נְדִיבִים וַיַּתְעֵם בְּתֹהוּ לֹא דָרֶךְ:מא וַיְשַׂגֵּב אֶבְיוֹן מֵעוֹנִי וַיָּשֶׂם כַּצֹּאן מִשְׁפָּחוֹת:מב יִרְאוּ יְשָׁרִים וְיִשְׂמָחוּ וְכָל עַוְלָה קָפְצָה פִּיהָ:מג מִי חָכָם וְיִשְׁמָר אֵלֶּה וְיִתְבּוֹנְנוּ חַסְדֵי יי:
נקרא  2  פעמים

אתגר AI

חשבון הנפש • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה