תובנה פולנית

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
בס"ד

תנו ביקורת בבקשה:

יצאנו מבית המלון אני וחברי שהצטרף אלי למסע. רוחות קור קפוא קידמו אותנו, מנסרות, כמו מנסות לשייף את זוויות פנינו למהוקצעות יותר.

טיילנו ברחובות קרקוב הקפואים, צעדנו בנחת. פתיתי שלג זעירים עוטפים את מעילי, משווים לו מראה מחמיא יותר.

"תראה את הרוגע על פני התושבים" התלהב שותפי מתרבותם של המקומיים "הם נינוחים, כל אחד פונה לדרכו בלי לדחוף 'סליחות' ישראליות לכל העומד בדרך. שים לב לבנייה האירופאית המדוייקת. והעיטורים האדירים שמעל כל חלון מזדמן".

דבריו נפלו על אוזניים אטומות. מחשבותיי היו במחוזות אחרים. "תקשיב טוב" פירקתי את אשר על ליבי לשותפי, "אני, בתור נכד לנספי שואה, לא רואה את הרחובות צבעוניים, אני רואה את הסובב בשחור לבן. הנה, ראה, שם על המדרכה הם עמדו בשורה, שדופים, רועדים מפחד לקול שאגות חיות הטרף כשחוט השערה מפריד בין המוות לחיים. אתה רואה את הזקנה הזאת שם? היא הראתה לאס אס איפה סבי החביא את בתו הקטנה בתיה'לה. אתה רואה את החיוך שלה? זה אותו חיוך איתו היא חייכה כשהאס אס חנק את דודה בתיה'לה בידיו המגועלות"

לא אלאה אתכם בדבריו של חברי על אודות התקדמות ואינטליגנציה דמוקרטית של שנות האלפיים. רק אשתף אתכם עם משהו קטן שמצאתי בחנות מזכרות בקראקוב של היום, העדכנית, המשכילה. חתיכה קטנה שהספיקה לסתום את פי חברי. ולקבוע את מה שקבעו לנו רז"ל מלפני רבות בשנים שעשיו שונא ליעקב.
Screenshot_9.jpg
 
נערך לאחרונה ב:

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני, בתור נכד לנספי שואה, לא רואה את הרחובות צבעוניים, אני רואה את הסובב בשחור לבן.
חשוב לזכור שגם נספי השואה ראו את הרחובות בצבעוני, רק הסרטים היו בשחור לבן...
בכל פעם מחדש מרגיז אותי הפורמט הזה, שאם רוצים להראות בקליפים חרדיים את זכרונות העבר, מראים אותם בשחור לבן. חבר'ה, גם הם ראו בצבעוני, לא היתה להם בעיה בעיניים!
רוחות קור קפוא
רוחות וקור קפוא.
התלהב שותפי לתרבותם
מתרבותם.
אתה רואה את הזקנה הזאת שם? היא הראתה לאס אס איפה סבי החביא את בתו הקטנה בתיה'לה. אתה רואה את החיוך שלה? זה אותו חיוך איתו היא חייכה כשהאס אס חנק את דודה בתיה'לה בידיו המגועלות"
לא בטוח שבדיוק היא זו שהראתה... אפשר לומר 'יתכן שהיא זאת שהראתה'.

ואי אפשר בלי להתייחס לתוכן:
אכן, אין ספק שהיו פולנים רבים ששיתפו פעולה עם הנאצים. מצד שני, היו פולנים בודדים שהצילו יהודים. הרוב הדומם לא עזר ולא התנגד, מפחד מהגרמנים.
ואסור לשכוח את האזהרה האלוקית (דברים כג ח):
"לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ". כן, למרות שהמצרים השתעבדו בנו 210 שנה, 'גר היינו בארצם'. שלא לדבר על הפולנים, שהיינו גרים בארצם אלף שנים, שברובם הגדול חיינו חיים פחות או יותר טובים.
 
נערך לאחרונה ב:

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
קודם כל תודה על הביקורת. סוף סוף מישהו עושה כאן משהו.

רוחות וקור קפוא.
התכוונתי רוחות (של) קור קפוא. כמו שיש מכת קור, המצאתי אני רוח קור.

לא בטוח שבדיוק היא זו שהראתה... אפשר לומר 'יתכן שהיא זאת שהראתה'.
אכן, גם לא בטוח שהיהודים בשורה עמדו בדיוק שם. על כן כתבתי:
מחשבותיי היו במחוזות אחרים.
הכותב מתאר מה שראה בעיני 'רוחו'. ולא אלה הבשריות.

תודה תוקן

ואי אפשר בלי להתייחס לתוכן:
אכן, אין ספק שהיו פולנים רבים ששיתפו פעולה עם הנאצים. מצד שני, היו פולנים בודדים שהצילו יהודים. הרוב הדומם לא עזר ולא התנגד, מפחד מהגרמנים.
ואסור לשכוח את האזהרה האלוקית (דברים כג ח):
"לֹא תְתַעֵב מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ". כן, למרות שהמצרים השתעבדו בנו 210 שנה, 'גר היינו בארצם'. שלא לדבר על הפולנים, שהיינו גרים בארצם אלף שנים, שברובם הגדול חיינו חיים פחות או יותר טובים.

אח יקר, אני לא מדבר על העבר הברור, שרור וקיים.
אני מדבר על הווה. את התמונה הזאת צילמתי בעצמי (כלומר מצלמתי) ביום שישי לסדר ויקוצו מפני בני ישראל - תש"פ לפ"ק.
והיות שידוע הכלל שתמונה אחת וכו', על כן לא אכנס בל''נ לויכוח עד אשר תשפוך כאן תת"ק מילים...

אה, ושוב: תודה על הביקורת.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
והיות שידוע הכלל שתמונה אחת וכו', על כן לא אכנס בל''נ לויכוח עד אשר תשפוך כאן תת"ק מילים...
חוששני שאם אכביר מילים, האשכול ימחק...
לכן העדפתי לקצר...
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
יצאנו מבית המלון אני וחברי שהצטרף אלי
המשפט הפותח קצת מסורבל.

לא אלאה אתכם בדבריו של חברי על אודות התקדמות ואינטליגנציה דמוקרטית של שנות האלפיים. רק אשתף אתכם עם משהו קטן שמצאתי בחנות מזכרות בקראקוב של היום, העדכנית, המשכילה. חתיכה קטנה שהספיקה לסתום את פי חברי. ולקבוע את מה שקבעו לנו רז"ל מלפני רבות בשנים שעשיו שונא ליעקב.
הקטע הזה מרגיש קצת תלוש, כדאי לחבר אותו איכשהו. מה גם שלא ברור מה היה בחנות המזכרות.
 

יאן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הקטע הזה מרגיש קצת תלוש, כדאי לחבר אותו איכשהו. מה גם שלא ברור מה היה בחנות המזכרות.
שאלה אחת מתורצת בחברתה.
מה שהיה בחנות המזכרות זה מה שהופיע בתמונה. יהודי אוחז שק של כסף ומטבעות.
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
אני לא יודעת עד כמה זה נכון,
אבל פעם שמעתי שהפולנים מחזיקים בובה של יהודי עם מטבע כקמע לפרנסה. סוג של חמסה אצלנו.
מעניין לבדוק את זה.
האף נראה כבר אנטישמיות בטהרתה.
 

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית

ש. צ. וינמן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אני לא מצליח לפתוח את הקישור (קהילה בנטפרי).
תוכלו להעתיק לכאן?

ויקי:
התמונה יהודי עם מטבעותפולנית: Żyd z pieniążkiem) מבטאת תופעה ייחודית בפולין המודרנית. בתמונה ניתן לראות לרוב אדם יהודי מבוגר הסופר מטבעות. תמונה זו משקפת סטריאוטיפ שלילי, על פיו יהודי פולין הם חלק מעם עשיר של חמדנים וקמצנים. תמונות אלה של היהודי הזקן עם המטבעות שכיחות מאוד בפולין המודרנית, הן נמכרות בחנויות רבות ונחשבות בקרב הפולנים כקמע שמביא להצלחה פיננסית.

מאפיינים
יהודי עם מטבעות מציג לרוב אדם יהודי מבוגר, מזוקן, המבטא דמות סטריאוטיפית המקשרת בין היהודים לעושר, ולהיותם בעלי זקן, פאות, כיפה וקפוטה. יתר על כן, ניתן להבחין גם בתמונות שבהן נראה יהודי עם ספר חשבונות, כמו גם עם ארנק המלא בזהב, כשלצדו נר או מנורה, כאשר לעיתים התמונה ממוסגרת במסגרת זהב.

תמונה זו החלה לצבור פופולריות בתחילת המאה העשרים הנמשכת עד עצם היום הזה וכבר הפכה להיות חלק מהתרבות העממית הפולנית. התמונה, מייצגת דעות קדומות על יהודים, לפיהן היהודים מצליחים כלכלית ויש באמתחתם כסף רב.

ישנן אמונות טפלות שלפיהן צריך לתלות את התמונה במבואה או במסדרון, משמאל לדלת הראשית של הבית. אמונה טפלה נוספת, גורסת שאם התמונה לא נמצאת במקומה הנכון היא תמצא הפוכה ביום שבת.

משמעות תרבותית
ערב מלחמת העולם השנייה (1939) מנתה יהדות פולין יותר מ-3 מיליון בני אדם, שהיוו קרוב ל-10% מכלל האוכלוסייה. דעות אנטישמיות היו נפוצות בקרב פולנים. בשואה נרצחו מרבית יהודי פולין, ורבים אחרים ברחו והיגרו מהמדינה במהלך המלחמה ובשנים שלאחריה. כיום מוערך מספרם של היהודים בפולין בעשרות אלפים לכל היותר, ושיעורם באוכלוסייה זניח; אך למרות זאת, אנטישמיות ודעות קדומות כלפי יהודים עודם קיימים כיום בזרם המרכזי ובקרב הכמורה.[1]

על פי האנתרופולוגית יוהנה טוקרסקה-בקיר, התמונה של היהודי מהווה חלק מהתרבות העממית הפולנית. השילוב של יהודי וכסף מקושר לסטריאוטיפ האנטישמי המאשים את היהודים בניצול והונאה של הציבור הנוצרי. הדמות השלילית של היהודי המוצגת בתמונה הופכת, על פי אמונות תפלות, להיות מקור של "כוח" לבעליו, אם נוהגים בה כראוי (תלייה של התמונה במקום הנכון, הנחת מטבע על מסגרתה וכו').

פעולות אלה הן גם חלק מאמונה סלאבית המאמינה בכך שטיפול נכון בגמדים ושדים, יגרום לשגשוג, אך יכול גם להביא לאסון.

עצם קיומם של אמונות טפלות גורם לטיפוח הסטריאוטיפים השליליים, והתמונה של יהודי עם מטבעות היא חלק ממסורת אנטישמית שהביאה לדה-הומניזציה של הזהות היהודית.

ישנם אנתרופולוגים המקשרים את התמונה לאמונות הטפלות הקשורות לתקופת השואה, בה היהודים היו צריכים למסור את רכושם לפולנים כדי להסתתר מהנאצים.[דרוש מקור]
 

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית

פסיק

עורך תורני וכותב תוכן
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
הכתיבה יפה מאד.
והתמונה מזעזעת.
ואפילו אם הפולנים מחזיקים את זה כקמע זה עדיין לא מצדיק את זה.
נכון. (אתמהה איך לא העירו לי על הנקודה המיותרת לחלוטין שאחרי תיבת 'חברי').
ייש"כ על הביקורת.
גם לאשר את דברי רז"ל לא כל כך נכון (או מכובד) לכתוב.
אולי 'להיווכח באמיתות דברי רז"ל'...
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
מכל התגובות כאן, נשמע שהועלתה תמונה אך אני לא רואה אותה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

פרק קמב א מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה:ב קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן:ג אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד:ד בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי:ה הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי:ו זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים:ז הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי:ח הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי:
נקרא  6  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה