שלושה ספרים פתוחים, ואיש אחד עצלן | ביקורת משולשת.

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אין כמו שבתות בקיץ, אמר מי שאמר, והלך לנמנם תחת המזגן.
נו, לא לכולם יש מזגן, ולא כולם יכולים לנמנם שעות רבות כל כך.
מה נשאר?
ללמוד תורה, וגם גמ', וקצת ספרי חסידות, מוסר, ופרקי אבות, ועוד ספר תהילים.
אמרתי הכל, מלמלתי ברצף, הספקתי לא מעט.

ואחר כך, עדיין נשאר זמן.
כך היא טיבה של שבת קייצית.
ובכן, מצאתי רק פתרון אחד:
ספרים.
אין כמו ספרים טובים, כדי לענג את השבת.

לא, לא עיתונים, בבקשה.
מאז טראומת עיתוני החג אני לא מסוגל אפילו לראות את העטיפות של העיתונות המפוארת שלנו.
רק ספרים, ורצוי טובים.

פרשתי את כפותיי בתחינה לה' יתברך, ומשום מקום צנחו לזרועותיי הפשוטות שלושה ספרים.
שלושה, לא פחות.

ובזו אכבד לכתוב עליהם מילות ביקורת, בזה אחרי זה.
א: בואי הרוח, חיים סבתו.
ב: מגישה הרהור, גב' רינה יגר.
ג: צדיק סופית, שמחה פשיטיק.


נתחיל מהראשון, שכבר כתבתי עליו בעבר סוג של ביקורת כאן בפרוג.
תעשו לעצמכם טובה, ידידיי, ותשיגו לכם קצת סבתו לשבת.
נכון, הוא לא "משלנו", והכיפה הסרוגה לראשו לא בדיוק להיט במחוזותינו, אבל עדיין...
מדובר ביהודי בר אוריין, ת"ח עצום, יהודי משכמו ומעלה, ומעבר לכל - סופר בעל עט זהב, נדירה ומענגת כל כך.
הסגנון שלו ייחודי בכל קנה מידה, ומרגש, מרגש, נוגע בנפש, צובט, מזיז שם כל מיני חלקים. כן, מבטיח. ממש מזיז. תתארגנו עם הדבק, כי חלקים בנפש משנים מיקום.
היהודי היקר הזה - יודע לגעת במקומות שרק יהודי בר אוריין כמוהו יודע שהם קיימים בכלל.

הוא כתב כמה ספרים, כולם טובים.
ספרו הראשון שקראתי (וגם דמעתי, אבל אל תגלו לאף אחד) היה הלהיט הגדול שלו:
תיאום כוונות.
ספר מטלטל, עוצמתי, נוראי.
הספר אומנם מספר על חוויותיו של המחבר ממלחמת יום כיפור, אך הכל מזוויות תורנית מאוד, מוצף וטבול בפסוקים, בהשקפה יהודית, בחמימות של יראת שמיים נדירה.

ספרו 'בואי הרוח' מתאר את חוויותיו של המחבר בתור ילד עולה, שגדל בשיכון עולים 'בית מזמיל', בשילוב סיפורו של הרב פרקש, דמות ססגונית של עולה מהונגריה, סוג של דמות אב עבור הילד חיים סבתו.

בסוף הספר, יש פינאלה אמיתית, שבו מתאר המחבר כיצד הוא מעניק סידור לבנו של הרב פרקש הנזכר, וככל הכרנאה הפינאלה אמיתית לחלוטין.

בתוך כל הספרות הרדודה המציפה אותנו, טוב שיש סבתו.


ב:
אינלי מושג איך הספר הזה הגיע לידיי.
אולי צנח מהמאדים, אולי מנוגה, אולי מהקומה למעלה.
ראיתי את הכריכה, קראתי את הכריכה האחורית, ונבעתתי:
ספר דביק! נשי! מלא רגש מעצבן! בלתי קריא! ספר טעון במוסר צדקני מעצבן! ספר שנכתב ע"פ קורסים מטופשים לכתיבה יוצרת! ספר שמיועד לחצי מסויים של האוכלוסייה בלבד...

רגע לפני שהשלכתי את הספר בעווית של אחד שאלרגני לבוטנים ובטעות אכל ארגז של חטיפי בוטנים, החלטתי, כמה מרגש מצידי, לתת לספר צ'אנס.
טוב, לא בדיוק צ'אנס.
יותר בכיוון של צ'אנסון.
כן, צ'אנסון.
קטנטנן, זעיר, פיצקל'ה, קטן קטן.

פתחתי בזהירות את הכריכה, דילגתי על ההקדמה, התחלתי לקרוא.
בום.
טראח.

נשאבתי פנימה!
תהיתי:
למה?
מדובר בספר נשי במובהק, והוא אמור להיות בלתי קריא לחלוטין למי שמברך בכל בוקר שלא עשני אשה...

המשכתי לקרוא, ניסיתי להבין למה.
המשכתי לקורא, המשכתי.
לבסוף, אני חשוב שעליתי על משהו.

בספרות הנשית הרגילה, יש כמויות מוגזמות לחלוטין של רגש.
רגש לא טבעי, רגש סינטטי, רגש אוטופי. לא אמיתי, לא אמין, מיותר.
וכמו חומר דוחה כרישים, הרגש הדביק הזה מניס כל קורא גברי, כמובן.

אך בספר זה, המצב שונה.
סיפורי החיים הכתובים שם, כתובים בצורה שונה, וללא רגש מזוייף.
לא יודע למה, הוא מרגיש אותנטי, וקריא לחלוטין.
מה זה קריא, אפילו נחמד וטוב.
בספר יש סיפורי חיים, בעיקר התמודדויות, ואכישהו העסק לא דביק מידי גם לקורא הגברי.
בעיניי, זה מעיד בהחלט על טיבו של הספר, ועל האמת הפשוטה שלו.

שורה תחתונה: ספר מומלץ בחום לחצי אוכלוסיה, ואולי גם לחצי השני.

ג:
את שמחהל'ה פשיטיק הכרתי דרך הפורום.
לא, לא היה לי מושג קודם מי הבחור, בתור אחד שאין לו שכנים חסידי גור, וממילא אין לו ממי לפלח עיתון המודיע...
ידעתי שהבחור כתב ספר, אפילו ראיתי אותו בחנויות הספרים, ובזו הסתיימה ההכרות שלנו.


וכעת, נדלג קדימה בזמנים.
לפני זמן קצר, זכיתי לערוך מגבית מטורללת בפורום.
באמצע מהמגבית, צץ מר שמחה פשיטיק, ותרם בלי למצמץ כמה ספרים למגבית. כן, פשוט כך.
נו, כזה יהודי בעל חסד מצדיק יחס!
פניתי אליו, נתתי לו הרבה יחס.

מה אומר ומה אדבר?
גיליתי יהודי של טעם. יהודי שעסוק בחסד, בלימוד, ובעוד עניינים נשגבים כאלו ואחרים.
וכן, יהודי שיודע לכתוב, בכשרון בלתי אפשרי בכלל.
כשרון מדהים, שמעמיד בצל רבים וותיקים ממנו.

ברגע שהבנתי שיש פה פוטנציאל, שיניתי פאזה לגמרי, והחלקתי לו מחמאות חלקלקות. המון, המון מחמאות, לא כנות בעליל.
הוא קנה את זה!
מה זה קנה? האמין לכל מילה.

שורה תחתונה:
התכנית האסטרטגית הצליחה מעל המשוער, וקיבלתי את ספרו בחינם, כולל הקדשה אישית!..
אין, אין כמו לקבל דברים בחינם, תאמינו לי.
תנסו, זה כיף בלתי רגיל.


שמרתי את הספר לשבת, לא לפני שנופפתי עימו אל מול מכריי והכרזתי בגאווה כי מיטב הסופרים החרדיים מכירים אותי ומעניקים לי את ספריהם בהקדשה אישית...
פחח, הם האמינו לי, התמימים, שיהיו בריאים.

ובכן, בתחילה, התאכזבתי נואשות, ושקעתי עמוק בביצת הייאוש:
אבוי. הספר לא קריא.
נורא, מתוחכם, מעמיק.
בלתי אפשרי!
כל כולו משחקי לשון חכמים, מליצות, רבדים על רבדים.
ואני - איש עצל, חדל אישים. עצלן כרוני, בטלן מוכר.
איך אתאמץ ואתעמת עם הספר??

שבת יצאה, וטעם האכזבה ליווה אותי קשות.
בצר לי, פניתי לידיד לעזרה.
התקשרתי, אמרתי לו בדמעות:
שמחה פשיטיק.
רחמנות על יהודי אומלל.
הצילו.
רחמנוע'ס.
אני לא מצליח לקרוא את ספרך. כל כולו מליצות מתחכמות, כל הדמויות וההתרחשויות כתובות בצורה חדשנית, מרהיבה, מסולסלת, מעורבת, מנוערת, מצוללת, מגוננת, מתנגנת, מעשירה, מאשירה, מלאת שירה...

אמרתי לו:
רבי שמחה (המסכן פשוט שתק בהלם!):
אתה כותב בחסד עליון, ואתה מבריק בצורה נדירה עד מטורפת, אבל קצת קצת יותר מידי.
הכתיבה שלך מחודדת מידי.

ניצלתי את השתיקה הדמומה וההמומה מעבר לקו, ורעמתי לתוך השפוף:
בכל שורה יש לפחות שתי מילים חדשות.
כן, מילים חדשות, לא קיימות.
הטיות מרנינות של מילים, משחקי מילים יוצאי דופן.
הברקות לשוניות מטלטלות, והומור קטלני שמסתתר היטב היטב מתחת למכבסת המילים.

וכאן, פרצתי בבכי נוראי.
שמחה, אחי אהובי. יקירי, מושא קנאתי.
אני חושב שהעסק, פשוט, לא קריא.
שמחה ידידי, אי אפשר לקרוא ספר שכל כולו משחקי לשון מרוכזים כל כך. פשוט לא.
תבי -

הוא קטע סוף סוף את המלל האינסופי המיילל והמייבב מצידי.
נתן!
שמעת פעם על רבי נתן מברסלב??

למה הייאוש??
כבר מוותרים?
רבי נחמן היה כמעט מתבייש במה שעשית כאן...


הוא הוסיף ועודד את רוחי עוד שעה ארוכה, ובסופה, שלחני למשימה מסויימת.
הוא כתב לי את הסיפורים המדוייקים שלטעמו יחליקו בקלות.

ניגבתי את הדמעות, והלכתי בלי טיפת אמונה אל הספר. פתחתי בסיפור המומלץ ("מנפצי החלומות")
פתחתי אותו באיטיות נבובה, והגעתי אל הסיפור המומלץ, אחד מתוך כמה.

קראתי בתדהמה.
קראתי שוב, בתדהמה עמוקה.
קראתי שוב, ותדהמתי התעמקה לה בעמקי עומקה של הנפש, עד אשר מילאה בחדווה את כל יישותי, וכמדומה שכל ישותי נעשתה לה כתדהמה אחת גדולה ולהוטה.

הסיפור - היה - מדהים!
מכל כך הרבה סיבות!

ובכן, נפרט קצת.
1 - העושר הלשוני. עושר רוטשילדי. עולם שלם של הבעה.
2- המסרים הישירים. מסרים של הבנה, הכלה, אמפטיה, סבלנות, התגברות, עבודת המידות, נתינה, הענקה, פרגון, עין טובה - הכל בפנים, חבר'ה.
3- ההבנה בנפש. כן, הבחורצ'יק שלנו יכול להחליף ובהצלחה כל מיני ג'ורג'ים קזאחיים. הוא טוב יותר מהם, וללא השוואה כלל.
בכל הדמויות גיליתי עמוקים על גבי עומקים, והתנהגות יהודית ייחודית כל כך, מלאת רוך, עדינות, ועבודה פנימית.

ויש עוד הרבה.
ולכן, אני מסיים עם מסקנה אחת קשיחה:
הספר שווה את המאמץ, חד וחלק.
אז תעשו לעצמכם טובה, ידידי, ותקראו קצת פשיטיק.

ואם מכריכם יגידו לכם בתמיהה:
מיום מיומיים?
מאיפה העדינות הזו פתאום?
תהנהנו, תסבירו בענוות חן:
היום הספקתי הרבה פשיטיק.

שורה תחתונה:
צדיק, סופית.
********
ועכשיו ברחתי לבונקר:)
 
נערך לאחרונה ב:

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
@צדיק סופית
תן לנו איזה תגובה פה (וגם כמה ברכות לגדי שבדיוק חזר מהכנת מסע הקודש של הרבי מקוצרוויל שליט"א לשטוטגרט).
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
אני נרגש עד שורשי שפמי.
נתן גלנט, הסופר הבא של דורנו, ראה לנכון לכתוב ביקורת ספרים על ספרי!

ובכן, ידידי, לפני שכולכם צובאים על ביתי בקריאות קצובות "צדיק סופית!" ודורשים לקבל גם ספר, כי "למה לנתן כן ולי לא?" - קחו כוס מים והינפשו.
את נתן היקר לא היה ניתן להשיג בתקופה האחרונה.
הלה היה טרוד בהרהורים מותרים וגם לחשוב חשבונות (קריא?).
כמה תרמו, מי תרם, למה תרמה. וכן לכל ההטיות של השורש ת.ר.ם. ושימושיו.
אפילו כובע הגבאי המצ'וקמק שלו גויס לטובת פתקונים של הגרלות שנערכו סביב לשעון.
את הנשיפות שלו כשהסתיימה ההתרמה - אפשר היה לשמוע מבעד למסך המחשב.
אמרתי אל ליבי: כזה צדיק? מגיע לו ספר ששמו יאה לו. וזהו. אז הוא קיבל את המגיע לו ביושר.

ולגבי הביקורת:
קודם כל, תודה-תודה-תודה.
את הקביעה שהספר ברמה ספרותית גבוהה במיוחד - לא אני קבעתי ולא אתה.
משרד התרבות בכבודו ובעצמו החליט כך. לא התנגדתי.

ראיתי בני ירידה והם מועטים (זה משחק מילים מובן בשבילך, נתן?).
שמעתי אנשים שהתקשו בקריאת חלקים מן הספר, ומיעוט אנשים - שניים.
כן, שני אנשים בלבד, מתוך אלפי קוראים, חשו כי זה כבד להם.
אתה, מוהרנ"ת, השני.

ואז מתברר שאי אפשר להחשיב אותך, וגם לא את המתלונן הראשון, במניין הקוראים.
התחלת סיפור אחד, ומיד אמרת: זה לא בשבילי.
ולא ידעת כי מעבר לדף מסתתרים עוד המון סיפורים קריאים לחלוטין.
היו ילדים וילדות, שבמקום לשחק ברחובות ירושלים (שורד, נתן?) ישבו וגמאו את הספר.
כך שבאמת אין לי מושג למה לא הצלחת לקרוא.

יודע מה? בוא נעשה אתגר.
תחליט על פסקה מן הספר שהייתה "בלתי קריאה", כהגדרתך.
נעלה אותה לכאן - ויראה הציבור וישפוט, מי הבעייתי פה...
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
יודע מה? בוא נעשה אתגר.
תחליט על פסקה מן הספר שהייתה "בלתי קריאה", כהגדרתך.
נעלה אותה לכאן - ויראה הציבור וישפוט, מי הבעייתי פה...
@נתן גלנט, שוט!!

אה, ושאפו ענק על הביקורת. אני חושב לפתוח עצומה הקוראת לידידנו היקר @נתן גלנט, להוציא ספר שכולו אך ורק ביקורות ספרים. חותכות, נוקבות, מענגות בחמיצותן...

ואם אתה לא רוצה לפגוע בסופרים/ות, אז תמציא גם את הסופרים וספריהם... מה דעתך?
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
אני נרגש עד שורשי שפמי.
נתן גלנט, הסופר הבא של דורנו, ראה לנכון לכתוב ביקורת ספרים על ספרי!

ובכן, ידידי, לפני שכולכם צובאים על ביתי בקריאות קצובות "צדיק סופית!" ודורשים לקבל גם ספר, כי "למה לנתן כן ולי לא?" - קחו כוס מים והינפשו.
את נתן היקר לא היה ניתן להשיג בתקופה האחרונה.
הלה היה טרוד בהרהורים מותרים וגם לחשוב חשבונות (קריא?).
כמה תרמו, מי תרם, למה תרמה. וכן לכל ההטיות של השורש ת.ר.ם. ושימושיו.
אפילו כובע הגבאי המצ'וקמק שלו גויס לטובת פתקונים של הגרלות שנערכו סביב לשעון.
את הנשיפות שלו כשהסתיימה ההתרמה - אפשר היה לשמוע מבעד למסך המחשב.
אמרתי אל ליבי: כזה צדיק? מגיע לו ספר ששמו יאה לו. וזהו. אז הוא קיבל את המגיע לו ביושר.

ולגבי הביקורת:
קודם כל, תודה-תודה-תודה.
את הקביעה שהספר ברמה ספרותית גבוהה במיוחד - לא אני קבעתי ולא אתה.
משרד התרבות בכבודו ובעצמו החליט כך. לא התנגדתי.

ראיתי בני ירידה והם מועטים (זה משחק מילים מובן בשבילך, נתן?).
שמעתי אנשים שהתקשו בקריאת חלקים מן הספר, ומיעוט אנשים - שניים.
כן, שני אנשים בלבד, מתוך אלפי קוראים, חשו כי זה כבד להם.
אתה, מוהרנ"ת, השני.

ואז מתברר שאי אפשר להחשיב אותך, וגם לא את המתלונן הראשון, במניין הקוראים.
התחלת סיפור אחד, ומיד אמרת: זה לא בשבילי.
ולא ידעת כי מעבר לדף מסתתרים עוד המון סיפורים קריאים לחלוטין.
היו ילדים וילדות, שבמקום לשחק ברחובות ירושלים (שורד, נתן?) ישבו וגמאו את הספר.
כך שבאמת אין לי מושג למה לא הצלחת לקרוא.

יודע מה? בוא נעשה אתגר.
תחליט על פסקה מן הספר שהייתה "בלתי קריאה", כהגדרתך.
נעלה אותה לכאן - ויראה הציבור וישפוט, מי הבעייתי פה...
הספר לא מולי כרגע.
יש כמה שורות שכוללות את המילים כפולה כפולה וקפולה ומקופלת, משהו כזה, ארבע שורות שעושות את המוות לכל פוחח שלא מתכוון להתעמק בקריאה.

יש מצב שתעלה לנו את הפסקה המלאה?
 

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@צדיק סופית, אם אתה מעלה את הפסקה המלאה, עשה נא זאת באשכול חדש, שיוקדש לאתגר הייחודי שהצעת...
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
יש מצב שתעלה לנו את הפסקה המלאה?

נפלת באמת על פסקה מופרעת,
ולכן אוסיף אחריה עוד כמה פסקאות, לרושם אמיתי:

שב יואלקה לביתו, מדליק הנר השמיני וכל היתר, מזמר את זמירות החג ומשתדל להתעלם מזיופי ילדיו. הללו ראוהו והנה הוא דרוך קמעא. ולא שדריכותו המתמדת, הנובעת מלחצי עסקיו, אינה מטרידתם. אלא שדריכות זו בה הם חוזים עתה, כפולה היא ואף מכופלת. אינה קפולה ואינה מקופלת. פרוסה כפרוסה של עוגת שכבות. גלויה כגלויה ססגונית. יודעים הם כי כך היא דרכו של יואלקה אביהם, אשר דריכות מדריכה מדריכה את צעדיו. ומה יום מיומיים?

על הנעשה אין להשיב. עם המסתם המוחלטת של נרוני זאטוטיו, מביט יואלקה על שעונו ומגיע למסקנה כי חצי שעה חלפה לה זה מכבר. ומשכך, מְשַׁכֵּךְ הוא את דריכותו דלעיל ומנקזה כלפי עולם המעשה. די לדריכות, עת למעשים. מדלג אל החניה, מכשכש בצרורו ומקליק על שלט הרכב. נכנס אל קרביו, מפעיל חימום ומפליג לדרכו. תחילה אל הקונדיטוריה, לאסוף אל רכבו שלל סופגניות חמימות. ומשם – היישר אל היעד.

לאחר ניווט מהיר בין שדרות ברוקלין ויציאה חלקה אל המרכז הניו-יורקי, מוצא יואלקה את אשר חיפש. 'אפשר בהחלט לקרוא לזה ארמון', הוא מהרהר תוך כדי הבטה חולמנית משהו על האחוזה הנרחבת. 'הארמון הזה קצת חריג בנוף, אבל גם בעליו אינו שגרתי כלל ועיקר'.

שומר הסף מאפשר לו להיכנס, לאחר שיואלקה מוסר לו את שמו ואת מטרת בואו. 'התכונן להגעה אל היעד', עובר בו קול פנימי. 'שפר הופעתך', לוחש לו קול אחר. מלאכת מציאת הפעמון מתגלה כקשה, אולם לאחר מחשבה מעמיקה והקשה על כל פריט אפשרי, מגלה יואלקה כי ראש הארי המגולף שעל הדלת, יכול הוא להיעקר ממקומו ובמשיכתו מדנדן הפעמון. המולה עולה ובאה מן הבית, ויואלקה מייחל שמאן דהוא ישמע את צלצולו.

מאן דהוא שמע, ואת זה מגלה הדלת הנפתחת. ילד קטן-קטן ומנומש-מנומש פותח את הדלת לרווחה. "סבא אמר שאתה יכול להכניס את הדונאטס", הוא ממלמל בביישנות. 'התפוח נפל הרחק מן העץ', מגחך יואלקה באלם קול. הוא מניף את ארגזי הסופגניות מדיפות הניחוח, ונכנס אל הארמון.

ה-צ-י-ל-ו-!

("סופגניות בדצמבר")
 

אשר שרבר

משתמש סופר מקצוען
@צדיק סופית
א. הכתיבה נפלאה, הלשונות נופלים על הרוק עד כדי שפריץ ממש, שמתלקק על השפתיים.
ב. מבין אני את טרונייתו של מרא דאתרא, יש משהו שמחזיר אותך אחרי כל משפט להבין, הלו, מה היה כאן.
לא מדבר רק על הפיסקה הלגמרי מיוחדת ומופרעת, אלא גם על זה
עם המסתם המוחלטת של נרוני זאטוטיו,
ואפילו משפט כמו
אולם לאחר מחשבה מעמיקה והקשה על כל פריט אפשרי, מגלה יואלקה כי ראש הארי המגולף שעל הדלת, יכול הוא להיעקר ממקומו ובמשיכתו מדנדן הפעמון.
מצריך חשיבה, וקצת קוטע את רצף הקריאה
מצד שני עושר לשוני רב, וממש תענוג.
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@צדיק סופית ,
נעים להפגש עם הכתיבה שלך.
שאלה לי, ובענווה רבה.
מה מניע אותך לכתוב בסגנון הזה? האם עצם השימוש במילים גבוהות והפיכתם אנה ואנה מהנה אותך, או שהוא חלק מהמסר של הסיפור?
הקטע היה חסר בעינך אם הוא היה כתוב ככה?

"יואלקה חוזר הביתה, ומדליק את הנר השמיני, וכל היתר. הוא מזמר את זמירות החג ומשתדל להתעלם מהזיופים של הילדים.
הם ראו שהוא קצת דרוך. זה לא שהדריכות המתמדת, הנובעת מהלחצים שבעסקים שלו, לא מטרידה אותם. אלא שהדריכות הנוכחית, היא כפולה ומכופלת. {אינה קפולה ואינה מקופלת. פרוסה כפרוסה של עוגת שכבות. גלויה כגלויה ססגונית.} הם יודעים שדרכו של יואלקה אביהם, שדריכות מדריכה את צעדיו. אז מה יום מיומיים?"

כי זה סגנון כתיבה מסוים ולא שגרתי. אנשים לא מדברים ככה, וספק אם חושבים בכיוון.
אתה מבין? מסקרנת אותי מאוד הדרך שלך לכתוב.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
@צדיק סופית ,
מסקרנת אותי מאוד הדרך שלך לכתוב.
הנה משנתי הספרותית פרושה לפניך:
כתבונת.jpg
 

כתב ומכתב

משתמש מקצוען
אם כבר פותחים שלושה ספרים ואת כל הקלפים, אז עד הסוף.

אודה ולא אבוש, גם אני חוטא בחטא העצלות מלסיים את "צדיק סופית".
אודה, כי גם אני הותשתי מצֶבֶר המילים המתמלמל בין מלמולי הדפים.
ולא אבוש, על כי נתקיימו בי דברי חז"ל על היחס שבין אומן לבני אומנותו (עיי' תנחומא בראשית, ח) ואפרט:

אני מאד מחבב את סגנון הכתיבה של שמחה פשיטיק, כמו גם כתיבתו של ח. גירש, כמו גם מושא החיקוי המקורי מוישה גוטמן - הראשון שעִייֵּף את כולנו במשחקי לשון שונים שנונים ומשוננים עד כאב, ובמשפטים מורכבים כתרכובתו של הכימאי הרוכב במרכבתו.

גם אני כותב כך
, כחיקוי וכהזדהות. אך מצד שני, אני מתקשה להשלים עם סגנון הקריאה של כל ספרי הסופרים הנ"ל.
בעומדי מול שרביט הביקורת המונף לעתים על עבודותיי, אני שומע הרבה על הקושי שבקריאת חומרים בעלי רמה ספרותית גבוהה. תמיד אמרתי לעצמי "מי שרוצה קריאה זורמת, שייקח כרך דפי זהב", אבל היום ליטש @אבימי מראה חשובה, וכתב:

האם עצם השימוש במילים גבוהות והפיכתם אנה ואנה מהנה אותך?

אולי. אולי אני נהנה רק מעצם הכתיבה, אך כמו כל אחד אחר גם אני הייתי מתענה מלקרוא כזה קטע. אולי.

מסקנתי הספציפית על צדיק סופית "ודומיו":
בהשוואה לספרים שמתגאים "הספר שלא תוכלו להניח מידיכם מכריכה לכריכה" - הרי שז'אנר הסיפורת הזה שהוא סִפְרוּת במיטבה, הוא ההיפך הגמור - "הספר שתהיו מוכרחים להניח מידיכם אחרי כל סיפור".
לא "my cup of tea", יותר כמו כוסית מרטיני משובח "Shaken, not stirred".
 
נערך לאחרונה ב:

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@צדיק סופית, אם עד היום עדיין לא רכשתי את הספר, הרי שכעת מנקרת במוחי כל הזמן המחשבה 'נו, רוץ כבר, עוד מעט סוגרים את החנויות'; 'מה נהיה איתך, יא עצלן, לך כבר לקנות', ועוד כגון דא...

מבין את כל הקהלים הנרחבים, המרגישים שסיפורת מסוג זה אינה מזמינה אותם לקרוא את הספרים בז'אנר. אך, מה אוכל לעשות, ואני אוהד מושבע של ר' מוישה גוטמן. כן, פעם אחת אני קורא את ספריו וסיפוריו במהירות, רק כדי להבין את העלילה - שבדרך כלל עוצמתה המיוחדת בצידה - ואחר כך עוד שתיים ושבע פעמים, רק כדי לגלגל בלשונות מוחי, את משחקי המילים. אוח, איזה עונג!! איזה עונגגג!!!

בקיצור, אתה מארגן לנו איזה קבוצת רכישה לספר? בכל זאת, גם 'שבוע [שהפך לחודש ויותר...] הספר' בפתחנו...
 

אבימי

מנהל קהילת איור
מנהל
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
בהשוואה לספרים שמתגאים "הספר שלא תוכלו להניח מידיכם מכריכה לכריכה" - הרי שז'אנר הסיפורת הזה שהוא סִפְרוּת במיטבה, הוא ההיפך הגמור - "הספר שתהיו מוכרחים להניח מידיכם אחרי כל סיפור".

חולקני עליך.
אני רוצה למצוא סיפורת, שתדבר בלשון בני אדם, ועדיין, תצטרך לנוח אחרי כל סיפור.
ויש כאלה.
אתה מבין? אם אפשר לומר במכולת - שתיים גבינה אחד חלב,
מה יעזור לי אם אני אומר - צמדי צמידיים זוג זוגותיים של מחבץ הגועה, ובודד הוא מיוחדאי, שגיא ושגיב ביחודו הוא נזליל המריא.
אני רוצה ריגוש אמיתי, לא עיטורים.
אבל זה רק אני, הקטן, האחרון שבעם. עומד פה נרעש ונדהההם.
 

צדיק סופית

משתמש פעיל
אם נסכם את הארטילריה שנשפכה פה, נאמר כך:

כתיבה מן הזן הנזכר, היא בהחלט לא משהו שקוראים על רגל אחת.
אין בה עניין רק להגיע לסוף, אלא גם ליהנות תוך כדי הקריאה.
אבל, אם היו כל הספרים כתובים כך - הרי אז היינו רואים יהודים טרוטי עיניים, מותשים, נגררים בחוצות בני ברק, ממלמלים לעצמם: וואו, זה היה קשה...
אפילו אני, לאור ההבנה הזאת, השתמשתי בסגנון המדובר רק במחצית מן הספר.
אך ברור שצריך גם את הקול הספרותי הזה.

כתיבה ספרותית היא כמו פירמידה - ככל שהיא גבוהה יותר, כך יש בה פחות לבנים.
אני לא רואה שמץ פסול בכתיבתו של אי מי ממוכשרי הפורום, אבל בפירמידת הספרות, הכתיבה הזאת נמצאת במקום טוב באמצע.

וכאן אנחנו מגיעים אל המים הרדודים.
בכתיבה בת ימינו נפוצה הרדידות, ואני מדבר על קלישאות ספרותיות. הוגי מטבעות הלשון למיניהם, היו גאונים. אבל כאשר אנחנו ממחזרים שוב ושוב את לשונם - זה רדוד.
קחו למשל את הביטוי שטבע עגנון המנוח, 'אותיות של קידוש לבנה'.
אני הייתי משנה לדוגמא ל'אותיות של ברכת החמה'. למה? ככה. כי לחזור ארבע מאות פעם על מה שהוא אמר - זו רדידות. האם אלו מילים לא מובנות? לא. זה רק משחק קטנטן במילים שהופך את הכתיבה ליצירה ברמה טיפטיפה יותר גבוהה.

לכן אינני מבין את הטענות שהופיעו כאן. 'פרוסה' זו מילה גבוהה? 'גלויה'? אולי הבעיה במילה 'ססגונית'? אם כתבתי על מישהו שמשתעל 'שיעולים הילכו בו' - זה לא מובן? איפה ראיתם כאן מילים לא מובנות? איפה? אז יש מילה פה מילה שם, אבל להכתיר את זה בתואר 'לא קריא'?! תמהני.
וגם אם קיימות מילים גבוהות, וקיימות - אסור לשכוח שזאת לא קנייה במכולת אלא ס-פ-ר-ו-ת.

ושורת סיום: גם אני, ככותב - ודווקא ככותב - אילו הייתי נתקל בספר כמו 'צדיק סופית', הייתי במסתרים מתרשם עמוקות ונהנה מכל מילה, ובגלוי הייתי מבקר את הסגנון. אבל אולי זה רק אני ומידותי הבלתי מתוקנות. אולי לא זכיתי להיות צדיק סופית.
 
נערך לאחרונה ב:

סופריא - הוצאה לאור

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום גולד
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
@צדיק סופית הצדיק, אני מסכים עם כל מילה שלך. שפתיים יישק.
 

אפשוטער איד

משתמש מקצוען
מסקנתי הספציפית על צדיק סופית "ודומיו":
בהשוואה לספרים שמתגאים "הספר שלא תוכלו להניח מידיכם מכריכה לכריכה" - הרי שז'אנר הסיפורת הזה שהוא סִפְרוּת במיטבה, הוא ההיפך הגמור - "הספר שתהיו מוכרחים להניח מידיכם אחרי כל סיפור".
תיבה מן הזן הנזכר, היא בהחלט לא משהו שקוראים על רגל אחת.
אין בה עניין רק להגיע לסוף, אלא גם ליהנות תוך כדי הקריאה.

בדברים האלו אני מסכים עם @צדיק סופית
כשאין לי עצבים ואין לי כח או אז אני לוקח ספר לקינוח בשביל לקרוא להינות ולגמור
אבל כשיש לי כח ומרץ ואני רוצה לפרגן לעצמי ספרות במיטבה אז הז'אנר הזה מככב
לא. לא בשביל לגמור את הסיפור ולפעמים אפילו לא בשביל העלילה
אלא נטו ההנאה הספרותית המסתתרת בין כותלי המילים המצוחצחות שמתצחצחות בצחצוחים מצוחצחים עלי גליון.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יי אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יי חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  8  פעמים

אתגר AI

רישום קווי - חורף • אתגר 22

לוח מודעות

למעלה