שיתוף וביקורת | והמנחם ינוחם

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
שבעה זה זמן עצוב.
כתוב שלושה ימים לבכי, שבעה למספד. בסיפורים מתוארים הימים הראשונים של ההלם, ואחר-כך הימים של האבל והבכי.
אף פעם לא קל לאבד אמא. אף פעם את לא מפסיקה להיות הילדה שפתאום אמא שלה איננה, גם אם את בעצמך אמא לשיירה וכשאת מסתכלת בראי את תוהה אם יש לך יותר קמטים של עייפות או יותר קמטי גיל.
כולנו ידענו את זה, אבל אולי דווקא בגלל העניין שלא באמת הצלחנו לעכל את פטירתה של אמא, אף אחת מאיתנו לא באמת הייתה אבלה בכל נשמתה.
ישבנו יחד שבעה בבית של אמא. שוב באותו חדר ילדים שחלקנו כילדות. ואיכשהו, השבעה הייתה יותר מן מפגש חיבור ביננו מאשר שבוע אבל.
ביחד הנהנו למנחמות שעברו בסך, מכתירות בחשאי את הזוכות בגביע האליפות לשמעקערים את ההיא, ובאות חסרת הטקט ביותר את האחרת. ביחד דיווחנו לכל מתעניינת כמה זמן הייתה אמא חולה, וכמה היא סבלה או לא כל-כך, לפי צקצוקיה של ההיא, וביחד גם תהינו כמה, כמה פעמים תצליח דודה חוה לספר את הסיפור על עצמה ואמא כשהייתה בת שלוש, וכמה מתוקה היא הייתה.
בלילות שוב ישנו כולנו באותו חדר, על אותן מיטות שאכלסו אותנו עד הנישואין. לאהלה קיפצצה על קצה המיטה שלה כאילו הייתה ילדה בת עשר ולא אישה בוגרת בת שלושים ותשע. ביחד פטפטנו בלילות, דנות בכל מיני נושאים, מעלות זכרונות, לא באמת מדברות על אמא. רק העובדה שהיא לא נכנסה לגעור בנו ש'אצלינו ישנים בלילה!', הקישה על התודעה ואיימה להטיח בפנינו את האמת שאמא לעולם לא תעשה זאת שוב.
שבעה היא עניין מייגע. לשבת כל היום, לחזור על אותם הסיפורים, לקום לחפש במטבח אם הביאו עוגה מעניינת אחרת, רק כדי לחלץ את הגב מהישיבה הנמוכה, לקום עוד פעם למטבח להשתיק את הנכדות בנות העשרה שנהנות מכל רגע בשבעה של סבתא ושואגות מצחוק בשל בדיחה עלומה. (אתי לקחה אחריות על החלק האחרון אחרי שפעמיים לאהלה הלכה למטבח להשתיק אותן ואחרי כמה דקות שמענו גם אותה צוחקת איתן).

אבל המאורע שללא ספק קטף בקלות את מדליית ה'בלתי נשכח', קרה דווקא ביום השישי לשבעה. היום האחרון בו מגיעים המנחמים, היום בו את מתחילה בשקט לחכות לרגע שבו תלכו לבית הקברות והשבעה כבר תיגמר.
נכנסה אישה צעירה, כמעט ילדונת, תלמידה של רוחי או של שפרה, אף אחת לא זיהתה בבירור. היא התיישבה בקצה הכיסא הפינתי, נבוכה, ושתקה. בערך עשרים דקות היא ישבה שם בלי לומר מילה, מקשיבה בשקט מתוח לכל מילה שאמרו המנחמות האחרות.
ואחרי עשרים דקות, היא הסמיקה מאוזן לאוזן, כאילו היא עומדת לעשות משהו לא בסדר, וקמה מהכיסא לעזוב.
היא עמדה, פותחת את הפה וסוגרת, אדומה ומבולבלת, מתנדנדת כמו בתפילה בנסיון להתרכז ולהיזכר במילות הפסוק החמקניות שפרחו ממנה בדיוק ברגע הקריטי.
ואז, באחת, היא ירתה בעיניים עצומות ובכוונה גדולה:

"ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו"---


(סיפור אמיתי. שמעתי ממנחמת שהייתה במקום.)

מיכל
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
תאור אמיתי וחי על הימים הללו

הסוף מצחיק, וקצת לא קשור לאוירה הקודרת
אבל ממש מובן, נראה לי שאין מנחם שלא מרגיש את התחושה הזו של: מה בעצם אומרים?
 

אסתי-בראון

להיות אמא מחוברת
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
הכתיבה מאד יפה ונוגעת.
רק שאחרי כל הקטע של השבעה הקלילה, שלא לומר הבליינית, היה מצופה לאיזשהו מסר נוקב, שנון, ואולי קצת יותר ערכי בשביל הסיום. אפשר לומר שהתאכזבתי.
 

תופרת חרישית

משתמש פעיל
הכתיבה מאד יפה ונוגעת.
רק שאחרי כל הקטע של השבעה הקלילה, שלא לומר הבליינית, היה מצופה לאיזשהו מסר נוקב, שנון, ואולי קצת יותר ערכי בשביל הסיום. אפשר לומר שהתאכזבתי.

הקטע בא לתאר את המבוכה והבלבול כשנמצאים בסיטואציה פחות נעימה ו/או יותר מורכבת.
 

אסתי-בראון

להיות אמא מחוברת
מנוי פרימיום
צילום מקצועי

אלישקף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
קטע יפהפה!
1. קודם כל - כתוב מושלם.
2. מה זה "שמעקער"?
3. אמיתי כל כך!!! ב"ה לא מניסיון שלי, אלא השבעה על הסבתא.
סיפרה לי חברה יתומה שבשבעה על אימא היה קטע כזה שכל מנחמת שנכנסה - אמרה וורט כלשהו, מנחם כזה, רעיון מהפרשה אולי. הבעיה הייתה שכ-ו-ל-ן אמרו את אותו הוורט... וכל אחת מהמנחמות חשבה שהיא לוחצת על איזושהי נקודה רגישה, למה כל היתומות לפתע כובשות את פניהן בידיהן בגב רוטט?
(הן מתו שם מצחוק, כמובן).
 

אשת_חבר

משתמש מקצוען
כ"כ נכון, ואמיתי ונוגע ללב.
מנגנון ההשרדות מאוד שונה ממה שמציירים בדמיון.
יש גבול כמה זמן אפשר לבכות, ורבש"ע יצר מסגרת מושלמת בהלכה לעיכול האבל.
מאוד נהניתי!
 

שרלוט

משתמש סופר מקצוען
הכתיבה מאד יפה ונוגעת.
רק שאחרי כל הקטע של השבעה הקלילה, שלא לומר הבליינית, היה מצופה לאיזשהו מסר נוקב, שנון, ואולי קצת יותר ערכי בשביל הסיום. אפשר לומר שהתאכזבתי.

הכתיבה עצמה מעולה ומשובחת אבל אוממ, קצת נשמע כמו מפגש משפחתי חביב, סיבה למסיבה.
חסר קצת תיאור של אבל, של כאב, משהו שזה יראה אמין יותר.
וחוץ מזה שמעתי על הפאדיחה הזו והייתי בטוחה שזו בדיחה [ואם זה אכן קרה במציאות- אופס..]
בשבעה אחת כשהלכתי לנחם קמה אישה מבוגרת והוציאה דף מהכיס.
היא כנראה לא ידעה את נוסח הניחום בעל פה והיא הקריאה.
זה היה נורא....
כשהגיעה לקטע של: בתוך שאר אבלי ציון היא הדגישה את האות ב' וזה נשמע כאילו:
''בתוך שאר 'אהבלי' ציון''. [אַהֲבָּל ]
לא סולחת לה על זה שהיא גרמה לי להשתעל שם...
 

Ushaya

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
אוטומציה עסקית
תודה לכל המחמיאים והמעירים

1. קודם כל - כתוב מושלם.
2. מה זה "שמעקער"?
3. אמיתי כל כך!!! ב"ה לא מניסיון שלי, אלא השבעה על הסבתא

1. תודה, תודה.
2. שמעקער באידיש הוא החטטן. הבדיחה שואלת מה ההבדל אם כן בין השמעקער לחטטן? לחטטן יש אף ארוך, לשמעקער יש אף ארוך ומעוקל, אחרי שהוא דוחף אותו, הוא לא מצליח להוציא...
3. אכן, וזו גם התשובה ל @אסתר, לצערנו זה קיים. הכאב קבור עמוק בפנים, ובשבעה עצמה הדברים נראים יותר כמו באמת מן מפגש משפחתי. את האבל הן תעבדנה בהמשך, מול עצמן, ולא בתוך המולת המנחמות ואווירת הביחד.
 

מה הענינים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מסכימה עם התאור על השבעה, הוא אותנטי לחלוטין
מבחוץ נראה שאנשים יושבים בשבעה ומיילים בבכי. ולא כך.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
צחקתי כאן על הכלב שלא יחרץ לשונו ועל האהבלים (של שריונה) שאמורים להתנחם...
ופתאום אני חושבת על כל האנשים היקרים האלה, שקשה להם בסיטואציות מסוימות, שלא בא להם ככה בפשטות ובקלות להגיד את מה שצריך במקום שצריך - והם כל-כך משתדלים ומתאמצים! אוהבת אותם פתאום, את אלה שנבוכים במיוחד, שבורחות להם המילים, שלא יודעים בעל-פה - ובכל זאת! בכל זאת לא מוותרים, לא נסוגים, מנסים לומר ולעשות את מה שצריך (לנחם במקרה הזה). מצדיעה להם מכל הלב!
 

Natan Galant

כתיבה שדגה לך לקוחות, ובכמויות!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
עיצוב ואדריכלות פנים
קראתי ג"פ.

קטע מעולה, נוגה, מיוחד, צובט (בתזמון מושלם עם קריאתו מישהו חתך בצל בסביבתי, משונה!).
נוגה, כואב, רגיש.
דווקא הסיומת הסאטירית היטיבה (בעיניי) לחדד את הסיטואציה שמצד אחד איומה וקודרת ומצד שני מלאת הומור שחור, כן, לפעמים.

כמו שאמר בזמנו דוד נחום (האמיתי): עוד לא ראיתי שבע ברכות כל כך שמח כמו השבעה שלכם...
 

אלישקף

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
הכתיבה עצמה מעולה ומשובחת אבל אוממ, קצת נשמע כמו מפגש משפחתי חביב, סיבה למסיבה.
חסר קצת תיאור של אבל, של כאב, משהו שזה יראה אמין יותר.
זו בדיוק הנקודה! שמאיזושהי סיבה (הישרדות, דחיית העיבוד וכו') זו האווירה, ולכן - תיאור של אפים נמחטים וגיסה פורצת בבכי קורע לב - יהיה לא אמין.
 

מרשמלו

מנהלת איש את רעהו מנהלת פורום נשים
מנהל
מנוי פרימיום
ידוע הוא שהצחוק הוא חלק בלתי נפרד מהאבל, והוא נכלל בתהליך ההשלמה!!
 

תפנית בעלילה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צחקתי כאן על הכלב שלא יחרץ לשונו ועל האהבלים (של שריונה) שאמורים להתנחם...
ופתאום אני חושבת על כל האנשים היקרים האלה, שקשה להם בסיטואציות מסוימות, שלא בא להם ככה בפשטות ובקלות להגיד את מה שצריך במקום שצריך - והם כל-כך משתדלים ומתאמצים! אוהבת אותם פתאום, את אלה שנבוכים במיוחד, שבורחות להם המילים, שלא יודעים בעל-פה - ובכל זאת! בכל זאת לא מוותרים, לא נסוגים, מנסים לומר ולעשות את מה שצריך (לנחם במקרה הזה). מצדיעה להם מכל הלב!
אני מאוד אוהבת את התגובה הזאת!
היא מעידה על רגישות.
 

אסתי-בראון

להיות אמא מחוברת
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
אני רואה שלא ממש הובנתי.
החלק הראשון שמתאר את האבל הקליל, מובן בעיני.
החלק השני - המסוייגת שפישלה עם האמירה - גם כן קביל.
מה הקשר בין שני החלקים?
התיאור המפורט של הבנות ששבות לבית ההורים בנסיבות כאלו, והאנקדוטה המפדחת בסוף - פשוט לא קרבו דא אל דא מבחינה תוכנית-ספרותית.
בכל סוגה של כתיבה, חשוב להיצמד לחוט שידרה כלשהוא לאורך כל היצירה, וכאן זה חסר.

ברור גם שלא התכוונתי לערער על רגשות לגיטימיים שעולים בזמן כזה, או לתת פה מנת מוסר לבנות החוגגות.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיד

א בְּצֵאת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם בֵּית יַעֲקֹב מֵעַם לֹעֵז:ב הָיְתָה יְהוּדָה לְקָדְשׁוֹ יִשְׂרָאֵל מַמְשְׁלוֹתָיו:ג הַיָּם רָאָה וַיָּנֹס הַיַּרְדֵּן יִסֹּב לְאָחוֹר:ד הֶהָרִים רָקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ה מַה לְּךָ הַיָּם כִּי תָנוּס הַיַּרְדֵּן תִּסֹּב לְאָחוֹר:ו הֶהָרִים תִּרְקְדוּ כְאֵילִים גְּבָעוֹת כִּבְנֵי צֹאן:ז מִלִּפְנֵי אָדוֹן חוּלִי אָרֶץ מִלִּפְנֵי אֱלוֹהַּ יַעֲקֹב:ח הַהֹפְכִי הַצּוּר אֲגַם מָיִם חַלָּמִישׁ לְמַעְיְנוֹ מָיִם:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה