שאלה מילולית למומחי הלשון

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י יוסניו;1310610:
אפכא מסתברא
עברתי על הרבה מקורות, ולא הצלחתי לתפוס אותך בטעות כלום
ולמה אתה קורא לעצמך "איפכא מסתברא, אם אתה כל כך ישר ?

:D
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י יוסניו;1310631:
ב"מילוג" (המילון העברי החופשי ברשת)
מופיע שהמילה לום פירושו
מוט ברזל בעל קצה מעוקם, המשמש לפריצת דלתות, פתיחת מכסים ועוד
מצו"פ לינק
http://www.milog.co.il/לום

שים לב ששם זה מנוקד לוֹם, בחולם. כמדומני שמקורו בלע"ז.
 

יוסניו

משתמש פעיל
אוקיי אבל אני הכנסתי המילה לום, ללא ניקוד,
ולא נתן אופציה אחרת, רק זה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י יוסניו;1310663:
מילון אבן שושן זה אתר?
אולי יש גם אתר כזה, לא חיפשתי, אבל המילון שבידי הוא בעל 4 כרכים מודפסים שאפשר למשש ביד... חוץ מזה, תמיהני אם היו אתרים בעברית (או בכלל) בתשמ"ט.
 

מנחם מלוין

משתמש רשום
מהמקורות שהביא יוסניו אפשר לפרש שכלום שווה אפס, העדר גמור.
או שכלום הוא משהו, כקליפת השום\גרעין הזית וכדומה,
ואז כדי לומר שאין כאן דבר אומרים: "לא כלום".

דרך אגב, הביטוי "משהו" אינו אמורפי ומעורפל,
שהרי יש בחז"ל "שני משויין"
(זכור לי מלפני שנים, עכשיו מצאתי ברא"ש סוכה פ"א, סי' לה).
 

יוסניו

משתמש פעיל
נכתב ע"י מנחם מלוין;1311201:
מהמקורות שהביא יוסניו אפשר לפרש שכלום שווה אפס, העדר גמור.
או שכלום הוא משהו, כקליפת השום\גרעין הזית וכדומה,
ואז כדי לומר שאין כאן דבר אומרים: "לא כלום".

דרך אגב, הביטוי "משהו" אינו אמורפי ומעורפל,
שהרי יש בחז"ל "שני משויין"
(זכור לי מלפני שנים, עכשיו מצאתי ברא"ש סוכה פ"א, סי' לה).
אפכא מסתברא, אמר אתמול נקודה חזקה,
לא תמצא אף מקום במקורות שהבאתי כאן, שהמילה כלום משתמש ללא ביטוי שלילי מקודם
או ולא כלום, או לא אמר כלום
לפי זה לכאורה כלום זה ביטוי שמשהו פירושו שיש משהו
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י יוסניו;1311588:
אפכא מסתברא, אמר אתמול נקודה חזקה,
לא תמצא אף מקום במקורות שהבאתי כאן, שהמילה כלום משתמש ללא ביטוי שלילי מקודם
או ולא כלום, או לא אמר כלום
לפי זה לכאורה כלום זה ביטוי שמשהו פירושו שיש משהו
מובן שאפשר להשתמש במלה "כלום" בלי "לא" כאשר מתכוונים למשהו, כלשהו, דבר מה. אבל בשביל "אפס" חייבים את ה"לא" - "לא כלום". בכל המקורות שהבאת, שבהם הכוונה היתה אכן לשלול דבר מה, הופיעה המלה "לא".
בקצרה - "כלום" אינו "אפס" או "העדר" אלא משהו. מה שה"עולם" נוהגים לומר "כלום" צריך לומר "לא כלום".
 

נרקיס

משתמש רשום
נכתב ע"י אפכא מסתברא;1310667:
שים לב ששם זה מנוקד לוֹם, בחולם. כמדומני שמקורו בלע"ז.
אכן בלועזית. הנה מאבן שושן:

לוֹם
ל (ז') [רוסית] מוֹט בַּרְזֶל אָרֹךְ וְעָבֶה הַמְּשַׁמֵּשׁ כְּמָנוֹף לִפְרִיצַת דְּלָתוֹת וְעוֹד.
[לוֹמִים]
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיג

א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה