כללי שאלה בגמרא.

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ: עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה: דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ: בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ: כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:

תותים

משתמש רשום
יש לי שאלה שאינה קשורה למקום בכלל, אך היכן אמצא חבורת צדיקים יודעי דף כמותכם, פשוט אין עוד אתר שיכול להועיל לי בנידון, אשריכם פרוגראים.

אז ככה:
היה סיפור לפני זמן מה שהובא בעלון "מאורות הדף היומי" על אדם שנתן לחבירו לשמור על ביתו, היות והוא יוצא לחו"ל.
השומר ראה שהזמן חולף והאיש אינו שב, החליט להוציא את שקע המקרר בכדי לחסוך מכספו של בעה"ב.
לאחר יום, השומר הריח סירחון מהבית ומצא במקרר עוף שסרח, הוא פשוט זרק אותו לפח וחסל.
אחרי שבוע חזר הבע"ב והוברר לו לתדהמתו שהעוף ובתוכו כל כסף הנדוניה לביתו $54,000 במספר, הושלכו לפח.

שאלה זו הועלתה היום בשיעורנו ונותרנו ללא תשובה.
מי שיודע מה פסק הרב במקרה הזה, שכרו הרבה מאד.

תודה.
 

שלמה

משתמש מקצוען
אח"כ אמור מה היה הפסק הלכה?
שומר חינם?
אצלי אין כאן רמקולים
 

תותים

משתמש רשום
שלוימע
הוא נשאר בשאלה.
שכוייח.
רבוייתי, אני חייב תשובה עד לשיעור מחר.
 

שלמה

משתמש מקצוען
צריך לדעת מה הוא אמר לו בזמן השמירה?
מה לשמור ומה לא.

אני חושב שאדם שמוציא חשמל ממקפיא ולא ראה שיש דברים במקפיא, הוא כבר בגדר פושע...

בכלל איך 54 אלף דולר נכנסים לתוך עוף אחד?
 

אביגדורית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
זה מהסוגי סיפורים שלא היו ולא נבראו אלא רק לחידודי שמעתתא אליבא דהילכתא.

כמו הסיפור על המשכיר שהתעקש מהשוכר שיצבע לו את הדירה לפני שעוזב על אף שהדירה היתה במצב מעולה, אז הוא הלך וצבע בצבע שחור. מה הדין?

לכאורה הדין שהוא חייב לשלם לו הכל,
הוא היה פושע פעמיים, פעם ראשונה בזה שהוציא את התקע בלי שביקשו ממנו, פעם שניה בזה שזרק את העוף.

בכלל, אני לא מבין למה אין דיון על העוף האם הוא צריך לשלם לו או לא? אני מתכוון ברצינות, דין פרוטה כדין מאה הרי.

אלא שזה ברור שאת העוף הוא צריך לשלם, כי לא היה לו רשות לקלקל אותו, אז גם את הכסף עם כל הכאב הוא צריך לשלם כי הוא זרק אותו לפח.

ועיין ודו"ק ותמצא נחת.
 

לשם שינוי

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
כל כך יפה לראות כאן דיונים שכאלה.
 

lew

משתמש רשום
תלוי אם הוא שומר שכר או שומר חינם?
 

אביגדורית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
מה הקשר?

הוא לא שומר על המקרר, הוא שומר על הבית מגנבים משריפה או מכל נזק אחר.
אם אני שומר על חפץ ובמקביל שרפתי לבעלים את הבית זה נפק"מ איזה שומר אני?
 

lew

משתמש רשום
המקרר הוא לא חלק מהבית?
 

פוס

משתמש מקצוען
D I G I T A L
פשוט שחייב.
שכן לכאורה לא היה לו הרשות להוציא את המקרר מהשקע. וגם אם כן, לא היה לו הרשות לזרוק את העוף לפח.
ככלל, אין כאן דין של שומר שהרי הזריקה לא הייתה כחלק מהתפקיד שמינה אותו בעל הבית. והרי דינו כאדם שהזיק בשגגה. וכידוע, אדם מועד לעולם.

בהצלחה.
 

DDFF

משתמש פעיל
אשריכם ישראל! אולי נפתח פורום לימודי נעשה פה שיעור של הדף היומי (בלי סמיילי, ברצינות!).
בכל מקרה הוא חייב שהרי הייתה כאן פשיעה.
ואולי יש פה את הנידון של המדליק את הגדיש והיו בו כלים וכו' שהזיק משהו שלא נראה מבחוץ...
 

הקאליבער

משתמש רשום
נכתב ע"י אביגדור;228933:
לכאורה הדין שהוא חייב לשלם לו הכל,
הוא היה פושע פעמיים, פעם ראשונה בזה שהוציא את התקע בלי שביקשו ממנו, פעם שניה בזה שזרק את העוף.

בכלל, אני לא מבין למה אין דיון על העוף האם הוא צריך לשלם לו או לא? אני מתכוון ברצינות, דין פרוטה כדין מאה הרי.

אלא שזה ברור שאת העוף הוא צריך לשלם, כי לא היה לו רשות לקלקל אותו, אז גם את הכסף עם כל הכאב הוא צריך לשלם כי הוא זרק אותו לפח.
לכאורה.

מצד שני יש כאן ספק לאיזה גדר נכנס השומר.
האם הוא רק אמור לשמור על הבית מהגנבים, או שהוא אפטרופוס לבית, ואמור לדאוג לכל מה שסביב כפי הבנתו. (ודעתו דעת בעל הבית).


וגם אם נאמר שהוא רק שומר, ייתכן ויש כאן פשיעה מצד הבעה"ב.
היות ואינו דומה שמירה שבן אדם עושה על בית רגיל, ושמירה על בית עם סכום כסף גדול המוחבא בתוך עוף.
ייתכן גם שהשומר לעולם לא היה מסכים לשמור על בית כזה לו היה יודע שיש שם סכום כסף כזה.
כמו כן נראה לכאורה שהבעה"ב נתן לו לשמור 'ולדאוג' לבית. וכמובן שהוא התכוון שהשומר ידאג לביתו איך שהוא יבין לנכון לעשות את זה.

נעזוב לרגע את הבעיה שהוא לא בדק מה שיש בתוך המקפיא:
אם השומר היה רואה את העוף ובכל זאת מחליט שעדיף לחסוך על כסף החשמל כי העוף זול פי כמה, והיה עושה את זה, האם הוא היה חייב לשלם על העוף? לא כ"כ בטוח.
וברגע שהשומר שם לב שטעה והיה עוף בפנים, וזורק את העוף, זה שוב כי הוא דואג ושומר על הבית כפי הבנתו, ודעתו הוא שעוף כזה צריכים לזרוק.
ולכן ייתכן שהוא פטור גם על העוף וודאי על הכסף.
 

תותים

משתמש רשום
נכתב ע"י נתיב2;228999:
לכאורה.

מצד שני יש כאן ספק לאיזה גדר נכנס השומר.
האם הוא רק אמור לשמור על הבית מהגנבים, או שהוא אפטרופוס לבית, ואמור לדאוג לכל מה שסביב כפי הבנתו. (ודעתו דעת בעל הבית).

וגם אם נאמר שהוא רק שומר, ייתכן ויש כאן פשיעה מצד הבעה"ב.
היות ואינו דומה שמירה שבן אדם עושה על בית רגיל, ושמירה על בית עם סכום כסף גדול המוחבא בתוך עוף.
ייתכן גם שהשומר לעולם לא היה מסכים לשמור על בית כזה לו היה יודע שיש שם סכום כסף כזה.
כמו כן נראה לכאורה שהבעה"ב נתן לו לשמור 'ולדאוג' לבית. וכמובן שהוא התכוון שהשומר ידאג לביתו איך שהוא יבין לנכון לעשות את זה.

נעזוב לרגע את הבעיה שהוא לא בדק מה שיש בתוך המקפיא:
אם השומר היה רואה את העוף ובכל זאת מחליט שעדיף לחסוך על כסף החשמל כי העוף זול פי כמה, והיה עושה את זה, האם הוא היה חייב לשלם על העוף? לא כ"כ בטוח.
וברגע שהשומר שם לב שטעה והיה עוף בפנים, וזורק את העוף, זה שוב כי הוא דואג ושומר על הבית כפי הבנתו, ודעתו הוא שעוף כזה צריכים לזרוק.
ולכן ייתכן שהוא פטור גם על העוף וודאי על הכסף.

אחד לאחד מהלך הגמ',

שאדם מקבל שמירה לפי מה שהוא שומר.
ויש שם עוד שאלה, אם אדם נתן לאשתו טבעת מזהב ואמר לה שהטבעת מכסף, והיא זרקה את הטבעת לים, לפי חכמים היא חייבת רק את ההפרש בין הזהב לכסף, כי חכמים פוטרים נזקי טמון באש.

תודה לכולכם, יודעי דף כבר אמרנו?

גאווה להיות כאן
 

אביגדורית

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
נכתב ע"י נתיב2;228999:
מצד שני יש כאן ספק לאיזה גדר נכנס השומר.
האם הוא רק אמור לשמור על הבית מהגנבים, או שהוא אפטרופוס לבית, ואמור לדאוג לכל מה שסביב כפי הבנתו. (ודעתו דעת בעל הבית).

זה פשוט לא נכון.

הוא אמור לשמור רק על הבית מגנבים וכדו' לא יותר מזה.
אם הוא רואה שנפל קרמיקה, והוא מחליט לתקן את זה ומתברר שהבעה"ב לא רוצה שייתקנו? אין לו שום זכות להיכנס לבית בעיקרון לא בשביל השמירה.

ובטח בחיסכון של כמה שקלים לחשמל, שאין לו את הזכות להפעיל שיקול דעת לכבות את המקרר ועל סמך זה לזרוק את העוף.

נכתב ע"י נתיב2;228999:
וגם אם נאמר שהוא רק שומר, ייתכן ויש כאן פשיעה מצד הבעה"ב.
היות ואינו דומה שמירה שבן אדם עושה על בית רגיל, ושמירה על בית עם סכום כסף גדול המוחבא בתוך עוף.
ייתכן גם שהשומר לעולם לא היה מסכים לשמור על בית כזה לו היה יודע שיש שם סכום כסף כזה.

כל הטענת הזאת, הכל טוב ויפה, לו כמו שאתה אומר היה נגנב הכסף, שאז אומר שהוא בכלל לא שמר על זה, אבל כשהוא הלך וזרק את העוף עם הכסף עקב שיקול דעת שמתברר למפרע שהוא היה מוטעה, אין מקום לטענה זו כלל.

נכתב ע"י נתיב2;228999:
כמו כן נראה לכאורה שהבעה"ב נתן לו לשמור 'ולדאוג' לבית. וכמובן שהוא התכוון שהשומר ידאג לביתו איך שהוא יבין לנכון לעשות את זה.

לא מבין מאיפה אתה לוקח את זה שכך זה נראה, והארכתי בעניין בפיסקה הראשונה.

נכתב ע"י נתיב2;228999:
אם השומר היה רואה את העוף ובכל זאת מחליט שעדיף לחסוך על כסף החשמל כי העוף זול פי כמה, והיה עושה את זה, האם הוא היה חייב לשלם על העוף? לא כ"כ בטוח.
וברגע שהשומר שם לב שטעה והיה עוף בפנים, וזורק את העוף, זה שוב כי הוא דואג ושומר על הבית כפי הבנתו, ודעתו הוא שעוף כזה צריכים לזרוק.
ולכן ייתכן שהוא פטור גם על העוף וודאי על הכסף.

בטוח שהוא היה צריך לשלם.

א. הוא לא קיבל אחריות לשמור על תחזוקת הבית, אלא על הבית.
ב. אולי זה עוף שהוא חייב לסעודה מיד כשהוא חוזר, או עוד אלף ואחד סיבות שאולי זה עוף שאסור לו לזרוק.

אני חושב שמיצינו את השאלה.
 

שלמה

משתמש מקצוען
אביגדור, חשבתי על זה בלילה:)
השומר הוא שומר חינם ולא בטובת הנאה.
מי שפושע כאן זה הבעל הבית שהחביא כסף במקום לא מוגן...
אין רגילות של אנשים נורמליים להחביא כסף בתוך עוף.
כעת תארו לעצמכם שהיה הפסקת חשמל....
מה הייתם אומרים אז ?
האדם שעשה מעשה נורמלי והגיוני לזרוק דבר מקולקל מהבית.

במקרה שלנו שהאדם סגר את החשמל על דעתו הוא אולי ייחשב פושע על העוף:) שלא בדק מה הייתה התכולה במקרר, לפני שהוציא את תקע החשמל,
אבל בטח שלאייחשב כפושע שזרק את הכסף.

חוץ מזה יש לבעל הבית ראיה שהיה כסף בתוך העוף?
המוציא מחברו עליו הראיה!
 

DDFF

משתמש פעיל
כמובן שכל הענין בשאלות מהסוג הזה הוא במקרה שבעה"ב יכול להוכיח / להעיד על מה שהוא תובע.

שנית זה ש"אם היה קורה הפסקת חשמל" - זה בכלל לא טענה! על כל נזק שהוא אפשר לטעון אם היה קורה כך וכך. במקרה הזה הוא עצמו גרם לכך שיצטרך לזרוק את העוף ואת"ל שזריקת העוף בלי לדעת שיש משהו בפנים זה סוג של אונס, אז זה כבר תחילתו בפשיעה וסופו באונס. עכשיו נשאר הנידון אם לנתק חשמל זה פשיעה.

אה! איזה תענוג!!!
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


קהילת פרוג מודה לקב"ה יחד עם כלל ישראל על חיסולו של רב המרצחים מלבנון

בְּמוֹצָאֵי מְנוּחָה ... תַּרְאֵם נִסֶּיךָ עוֹשֶׂה גְדוֹלוֹת ... לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה

א מִזְמוֹר לְתוֹדָה הָרִיעוּ לַיי כָּל הָאָרֶץ:ב עִבְדוּ אֶת יי בְּשִׂמְחָה בֹּאוּ לְפָנָיו בִּרְנָנָה:ג דְּעוּ כִּי יי הוּא אֱלֹהִים הוּא עָשָׂנוּ (ולא) וְלוֹ אֲנַחְנוּ עַמּוֹ וְצֹאן מַרְעִיתוֹ:ד בֹּאוּ שְׁעָרָיו בְּתוֹדָה חֲצֵרֹתָיו בִּתְהִלָּה הוֹדוּ לוֹ בָּרְכוּ שְׁמוֹ:ה כִּי טוֹב יְהוָֹה לְעוֹלָם חַסְדּוֹ וְעַד דֹּר וָדֹר אֱמוּנָתוֹ:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

תחל שנה וברכותיה • אתגר 117

לוח מודעות

למעלה