ריטלין?! דעתכם

קולות חדשים

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
קצת סוטה מהנושא
אבל ראיתי בטבלה שהעלית
מה הקשר בין בלוטת התריס לקש"ר?
בתת-פעילות
התריס
,
הגורם הוא בעיה בבלוטת התריס עצמה, אשר אינה מסוגלת להפריש הורמונים בכמות המספקת.סימפטומים מוקדמים
עייפות,
קושי בקשב
אי סבילות לקור, דיכאון, עצירות, כאבי מפרקים, ציפורניים דקות ושבירות, שיער דק ושביר, חיוורות, עור יבש, עודף משקל, קצב לב איטי (ברדיקרדיה), הפרעות בשינה.
יתר פעילות של
בלוטת התריס

אבחנת החולה כסובל מפעילות יתר של בלוטת התריס נעשית באמצעות בדיקות דם הבודקות רמות TSH, T3 ו-T4.
סימפטומים נפוצים
דופק מהיר (טאכיקרדיה), לחץ דם גבוה, רגישות לחום, הזעה מופרזת, ירידה במשקל (גם כאשר מעלים את הצריכה הקלורית), עצבנות, הפרעות בשינה, עייפות,
היפראקטיביות, רעידות, הפרעות בקצב הלב, הקאות והתגברות יציאות.

עפ"י רוב ילד שסובל מזה ההורים מודעים לכך.
נדיר מאד שנגיע לאבחנה ע"י סימטומים של ADHD
בבדיקת דם רואים הכל.
 

קולות חדשים

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
עם הרב אנחנו מסכימים, אבל לגבי הטענה שריטלין עוזר גם למי שאין הפרעת קשב אנחנו חלוקים.
על פי כל הרופאים בעולם ריטלין לא עוזר למי שלא זקוק לו ואפילו מפריע.
זה מקביל למישהו שחובש משקפיים אפילו שהוא לא צריך.
אפשר על ידי תרופות לתקן ליקוי אי אפשר להוסיף על הקיים התקין.

הסטודנטים שלוקחים וזה עוזר להם זה בסה"כ סימן שהיו צריכים.
אגב, מחקר גילה שאחוז הסטודנטים שלוקחים ריטלין בתקופות מבחנים ומדווחים שזה עוזר להם, זהה כמעט לאחוז בעלי הפרעת הקשב בחברה הכללית.
לגבי המשפט שאפי' אנשים שלא צריכים ריטלין ריטלין גם יעזור להם לריכוז הכוונה הוא כך:
ברור שבן אדם שיש לו רמת ריכוז נורמלי, הריטלין לא יעזור לו כי הרי זה לא יעלה את הריכוז, אבל הרבה פעמים ילד לא יהיה מרוכז מסיבות אחרות כגון חרדות דיכאון, ביפולרי בלוטות התריס, וכאלו דברים אז ריטלין כן יעשה שיפור אבל לא פתרנו את הבעיה בשורש!!!!!!!!!!!!!!!!!!
לכן לומר שאפשר לבדוק לבד ולראות האם הריטלין עוזר או לא בלי אבחון מקצועי הוא לא נכון כי הסיבה לקושי בריכוז יכול להיות לפעמים מדברים שונים ואז ריטילן יעזור (ופעמים רק קצת) מבלי לעלות על הבעיה האמתית...
מובן?בשם פסיכיאטר מומחה ילדים ומבוגרים מנהל בי"ח פסכיאטרי
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה תורנית
א' אני מבקש ממנהלי האתר לנעוץ את האשכול הזה...
ב' כמה אחוזי בעיית מיקוד עינים ישנן?
 

קולות חדשים

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
עריכה והפקת סרטים
שלחו לבדיקת ראייה ושמיעה ויצא תקין, המיקוד כנראה שייך לנישה אחרת, מקצועית יותר.
תגובת מומחה ..
בעיית מיקוד ראייה הינה שם כללי למספר בעיות תפקודיות של העיניים, הקשורות לשיתוף הפעולה ביניהן.

הקושי העיקרי בליקויי מיקוד ראייה הוא שמירה על מיקוד מבט בנקודה מסויימת עם שתי העיניים יחד.

בעיית מיקוד ראייה עשויה להופיע בכל גיל (גם בילדים וגם במבוגרים), ובדרך כלל ניתן הקשיים מתבלטים בתקופות בהן יש צורך הולך וגדל בקריאה ממושכת (ילדים בגילאים 5-6, סטודנטים ועוד).
נושא זה חשוב במיוחד אצל ילדים כיוון שהם אינם יכולים לדווח על בעיות הראייה שלהם כמו מבוגרים. רוב הילדים אינם מסוגלים לספר על טשטוש בראייה כי הם אינם יודעים מהי ראייה תקינה.
מגיל קטן חשובה תשומת הלב לליקויי ראייה אצל הילדים, וישנה חשיבות עליונה לגשת לבדיקות איבחון שגרתיות פעם בשנה אצל אופטומטריסט ו/או רופא עיניים.

לאילו סימנים צריכים להיות מודעים אצל הילד?

הורים: ההורים חייבים לשים לב למצב ראייתו של הילד על מנת למנוע בעיות תפקודיות בעתיד. להלן מספר סימנים שיכולים להעיד על בעייה בראייה:

א. כאבי ראש

ב. שפשופי עיניים במהלך היום, מצמוץ יתר

ג. סגירת עין אחת

ד. הטיית או סיבוב ראש

ה. הירדמות ועייפות בזמן קריאה

ו. הילד מחזיק את הספר קרוב מאוד

ז. פזילה

ח. קושי בפעילויות הדורשות קואורדינצייה

אם הילד מראה אחד מהסימנים הבאים יש סיכוי שמתפתחת אצלו בעיית ראייה, ויש לקחת אותו לאיבחון מוקדם אצל אופטומטריסט או רופא עיניים.



גננת/מורה/מטפלת: אם הילד נמצא עם הגננת, מורה, מטפלת או כל אדם אחר זה חשוב להפנות את תשומת ליבם לשים לב לליקויי ראייה אצל הילד. בעיות אלו יכולות עלולות מליקויי ראייה, וחשוב ליידע את ההורים על כך.

להלן מספר דברים שיש לשים לב אליהם:

1. תלמיד הקורא לאט מקצב גילו

2. אינו מספיק להעתיק מהלוח

3. הופך אותיות ומספרים במהלך העתקה

4. מדלג על שורות או מילים בזמן קריאה

5. מתקשה באיות

6. מעתיק מהלוח כל אות בנפרד

7. הכתב אינו ברור

8. מזיז את הראש יותר מדיי בזמן קריאה

9. חוסר יכולת להשלים צורות גיאומטריות (משולש, מרובע)

10. מתקרב מאוד לספר ולמחברת

11. אינו מספיק לסיים מבחנים בזמן

בעיות נפוצות - מיקוד ראייה

בעיות מיקוד ראייה יכולים להתבטא במספר דרכים:

קושי בראייה לקרוב - טשטוש לקרוב בראייה, קושי בהתכנסות העיניים בזמן הקריאה, שורות או מילים הנוטים להתמזג, דילוג על מספרים או אותיות
טשטוש ראייה - לרחוק או לקרוב (או שניהם יחד)
פזילה - אחת העיניים סוטה לכיוון מסויים
קושי במעברי ראייה - ילד המתקשה להעתיק מהלוח (מתבטא בעיקר בשגיאות כתיב במחברת)
כאבי ראש - בעיקר באיזור המצח התחתון (מעל העיניים)
כפילות ראייה - הילד מדווח על כך שהוא רואה דברים פעמיים
יובש בעיניים
עייפות - בעיקר לאחר פעילות ממושכת לקרוב
חוסר ריכוז - יכול לשפיע על הריכוז במהלך היום, וגם בהישגים לימודיים
מה בודקים בבדיקת מיקוד ראייה?

בבדיקת מיקוד ראייה בודקים את מערכת הראייה הדו עינית בכללותה. להלן מספר בדיקות שהאופטומטריסט מבצע, ובעזרתם ניתן לאבחן אם קיימת ליקוי בראייה:

רפרקצייה (בדיקת מרשם למשקפיים)
אקומודצייה - היכולת לראות ברור לרחוק וקרוב ולשנות במהירות את הפוקוס
ראייה דו עינית - יכולת מיזוג הדמויות משתי העיניים
פיקסצייה - יכולת העין להתמקד על נקודה ספציפית במרחב
תנועות עיניים - יכולת שרירי העיניים לעבוד יחדיו ולעקוב אחר חפץ נע
תפיסה חזותית - היכולת לתפוס גירויים חזותיים, בעיקר צורות, אותיות, מילים ומשפטים כתובים
איך ניתן לטפל בבעייה במיקוד הראייה?

בעיות מיקוד ראייה ניתנים לטיפול במספר דרכים:

משקפיים
עדשות מגע
תרגילי עיניים (אימון חזותי)
על פי רוב
בעיות מיקוד ראייה נפתרות בעזרת תרגילי עיניים.

תרגילי עיניים מתבצעות על ידי אופטומטריסט, שמדריך את המטופל כיצד לעבוד נכון וביעילות על מנת לפתור את בעיית מיקוד הראייה. ניתן לצפות לשיפור מדהים בקריאה ובכתיבה כבר לאחר מספר חודשים.
 

sara100

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
טוב, לא קראתי את כל האשכול.
אבל לפי מה שכתוב בתיאור, זה ממש לא ילד שהמורים יכולים לומר רטלין או בחוץ. לפי התיאור מדובר בילד רגוע, שכאשר היה בכיתה לא הצליח לקלוט את הקריאה. תיאור של נטו בעיה לימודית.
 

שליח

משתמש חדש
הכי חשוב באמת לפנות לאיש מקצוע מומחה הן באבחונים דידקטיים והן מומחה בקשיי קשב וריכוז. שיאסוף ע"י שאלונים הרבה הרבה רקע על הנבדק מהרב בכתה, מההורים, ומהמורה הפרטי ועוד כמה שאפשר, ובמקביל פגישה אישית עם הילד מומלץ בליווי ההורים על מנת להביא אותו לרוגע ורק אח"כ ניתן לשקול מה מתאים.
הרבה מאוד פעמים הקשיים של קשב וריכוז ומיקוד ראיה מתנגשים ברכישת הקריאה.
לשניהם קיימות מאפיינים מאוד מאוד דומים. ואם טעו זה יכול לקרות - אף אחד לא מלאך - עושים חושבים מחדש ומתקנים.
הרבה הצלחה לכולם
 

שליח

משתמש חדש
תשובת המומחה באבחונים......
חשוב במיוחד להיבדק ע"י מומחה היכול לזהות מיקוד ראיה + קשב + מנגנוניים בסיסיים לקריאה המתגלים ע"י אבחון דידקטי.
בקיצור מאבחן דדקטי מוסמך ומקצועי.
 

ח. שושני

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
א' אני מבקש ממנהלי האתר לנעוץ את האשכול הזה...
ב' כמה אחוזי בעיית מיקוד עינים ישנן?
אני באופן אישי סבלתי אחרי לידות מבעית מיקוד.. התלוננתי המון על ראיה וכבר חשבתי שאני מדמינת... כל יציאה לרחוב היתה סיוט. לאחר שיטוט אצל רופאי עיניים, הרופא השלישי הצליח לאבחן את הבעיה ולשלוח אותי למומחית במיקוד ראיה...
גם היום כשאני עיפה זה "קופץ" לי.. וזו הרגשה לא נעימה בכלל!
 

קריאת כיוון

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כמאבחנת דידקטית רוצה להביע הסתייגות על יכולתנו כמאבחנים דידקטיים לאבחן מיקוד ראיה
אם לא למדנו [לשון הרבים הוא לא לתואר כבוד אלא ליצירת הכללה] את מקצועו של האופטומטריסט וגם לא של האורטופיסט.
האחריות מחייבת את המלצתי לבדוק זאת, אוכל גם לראות אם הילד משפשף עין במהלך הקריאה, מדלג שורה, חוזר על מילה, משכל אותיות או מילים אך לחלוטין לא לאבחן זאת.
גם נושא הקשב אמור להיות במקום של כבוד אצל הרופאים [האמורים להחזיר לו ולנו יחס מכבד].
בקליניקה שלי בהחלט יש מבדקי MOXO וכן שאר המבדים הייעודיים שכל מאבחן דידקטי רשאי לאבחן באמצעותם קשב [זו לא פרסומת סמויה, להירגע], אך לעולם לא אוכל לקבוע בוודאות אבחנה בתחום.
אלא אם כן אסיים רפואה בתחום הנוירולוגיה/ פסיכיאטריה/ רפואת ילדים עם התמחות בקשב ובריכוז/ רופא התפתחותי.
לסיכום, כל אחד אמור לזכור אילו כובעים חובש ואיתם לכבד ולהשתמש.
מאמרים על הפקת המקסימום מהמוקסו אשמח לשלוח לכל מבקש.
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
ריטלין הוא לא רעל, וגם לא סם הרגעה, וגם לא מתחתנים איתו. ואין שום מניעה מ-פשוט לנסות. ילד שלא זקוק לריטלין- הריטלין לא יגרום לו שיפור. אז קיבל חודש ריטלין. מה הלחץ??????????
מנסים כמה ימים מינון של חצי מ"ג לק"ג.
אם יש שיפור ללכת לאיבחון, אם אין שיפור אז זה לא זה...
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית

MIRIBZ00

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
אני מורה. והתמודדתי מקווה שבכבוד עם ילדה היפר ברמה מאד גבוהה. ללא רטלין.
רטלין הוא רק שאין כח לאף אחד להתמודד עם הבעיה, לא למורים לא להורים ולא לילד בעצמו.
כשכלו כל הקיצין..
מצד אחר יש לי השנה בכיתה של 33 תל' 8 עם רטלין. ולא רוצה לספר מה קורה בשעה 12 כשהוא פג להם..
מצד נוסף, הרבה נושרים כי לא קיבלו מענה מתאים...
הגבול מאד דק, ומשתנה מילד לילד.
יש ילדים שזה מציל ויש ילדים שזה מכבה, מכבה את היצרתיות ושלא משנה כמה הם מופרעים..
ועוד משהו, פער הציונים יכול להיות ב25% ..
 

אות לי

משתמש סופר מקצוען
רטלין הוא רק שאין כח לאף אחד להתמודד עם הבעיה, לא למורים לא להורים ולא לילד בעצמו.
כשכלו כל הקיצין..
מ
לטעמי יש תופעה חמורה של לחץ מצד הצוות החינוכי למתן ריטלין בכל מצב
מצד אחר יש לי השנה בכיתה של 33 תל' 8 עם רטלין. ולא רוצה לספר מה קורה בשעה 12 כשהוא פג להם..
מ
בשעה 12 תספרי להורים על LA וקונצרטה...
מזה פג להם בכלל ? יש ל 8 שעות ויש ל 12 שעות
בעיה אחרת שיש ''אנשי חינוך'' ששואלים את ההורים 'נתתם ארוך או קצר משהו בסגנון תנו לי לישון בשקט
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
לטעמי יש תופעה חמורה של לחץ מצד הצוות החינוכי למתן ריטלין בכל מצב

בשעה 12 תספרי להורים על LA וקונצרטה...
מזה פג להם בכלל ? יש ל 8 שעות ויש ל 12 שעות
בעיה אחרת שיש ''אנשי חינוך'' ששואלים את ההורים 'נתתם ארוך או קצר משהו בסגנון תנו לי לישון בשקט
חבר'ה!
זה תלוי במורה...
יש כאלו שנהנים לבנות את הילד, ויש שנהנים לצפות מהצד איך הוא מתחנך בלי מחנך...:p
בהרבה פעמים הילד ס"ה "גאון" וקשה לרדת אליו!
 

גיטיgiti

משתמש מקצוען
הפקות ואירועים
אני מורה. והתמודדתי מקווה שבכבוד עם ילדה היפר ברמה מאד גבוהה. ללא רטלין.
רטלין הוא רק שאין כח לאף אחד להתמודד עם הבעיה, לא למורים לא להורים ולא לילד בעצמו.
כשכלו כל הקיצין..
מצד אחר יש לי השנה בכיתה של 33 תל' 8 עם רטלין. ולא רוצה לספר מה קורה בשעה 12 כשהוא פג להם..
מצד נוסף, הרבה נושרים כי לא קיבלו מענה מתאים...
הגבול מאד דק, ומשתנה מילד לילד.
יש ילדים שזה מציל ויש ילדים שזה מכבה, מכבה את היצרתיות ושלא משנה כמה הם מופרעים..
ועוד משהו, פער הציונים יכול להיות ב25% ..
לגבי השורה השניה שכתבת
את לא צודקת בכלל!!!
ארוך לי להסביר בכתב
תקראי ספרים על הפרעת הקש"ר ותראי שההתמודדות שלך עם התלמידה ללא ריטלין היתה יפה מאוד אבל עזרה נקודתית בלבד.

וכל מי שכתב לגבי דר גימפל אשמח לדעת שמעתם משמועות או הייתם אצלו?
 

5050

משתמש פעיל
אני יודע דבר אחד ואני לוקח אחריות מלאה על כל מילה - מאז שהילד שלי (בן 9-10) התחיל לקחת ריטלין הוא התחיל ללמוד ברצינות, והיום הוא אחד מצטיינים בכיתה אם לא המצטיין. אמנם יש ימים שהוא לא לקח או לקח מוקדם והוא חוזר עצבני שהוציאו מהכיתה כי מתנהג לא יפה בלש' המעטה... אבל בדרך כלל הכל בסדר. ובמילים אחרות הוא ילד שהרטלין הציל אותו כפשוטו [כי עד אז הרבה אמר שהוא מגיע לכיתה ומטפס על הקירות] !
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

לוח לימודים

מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:

18.11

י"ז חשוון


וובינר מרתק!

המדריך (הלא שלם) לסטוריטלינג

הרצאה ייחודית עם ירון פרל ממשרד הפרסום מקאן, על עולם הסטוריטלינג. מספרי סיפורים נולדים ככה או שאפשר ללמוד את זה? מה הופך סיפור אחד ל״תעירו אותי כשזה מסתיים״ ואחר ל״ספרו לי את זה שוב!״, והקשר לעולם הקריאייטיב.

הכניסה חופשית!


19.11

י"ח חשוון


פתיחת

קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI

קורס מקוצר


19.11

י"ח חשוון


אירוע שיתופים ייחודי

בוטים מספרים על עצמם

בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.

הכניסה חופשית!


25.11

כ"ד


פתיחת

קורס פרסום קופי+

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


פתיחת

קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!

מלגות גבוהות!


27.11

כ"ו חשוון


נפתחה ההרשמה!

קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!

מלגות גבוהות!


הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  28  פעמים

לוח מודעות

למעלה