קצת מוסר

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
הקדמה: ישוב ישבתי בימי חורפי במשך זמן אלול שלם מול ספר "שערי תשובה",
שיננתי וקראתי וזמזמתי והתעמקתי, שעות על גבי שעות.
טכנית הבנתי את הכתוב, אך משהו היה חסר,
סי פעלט אפע'ס.
מוצאי ראש השנה אני יושב במשך שתיים עשרה שעות רצופות,
רכון על שולחן פשוט בבית מדרש חשוך שרק נרות הזיכרון מהבהבות בו,
והיד מתרוצצת על הדף, והשורות מתמלאות.
ובחסדי שמים כל עשרים וארבעת מדרגות התשובה שמביא רבינו יונה,
הלוא הן פרוסים לפניכם במהלך הפרקים הבאים שיועלו במשך החודש הקרוב אי"ה:

פרק א
'


שארל הנסיך קם מכורסת הקטיפה המוזהבת שלו, הכניס את רגליו לכפכפי המשי העדינות ופנה לצאת מטרקלין השינה שלו. הוא הניח את ידו על הידית המוזהבת בעלת העיטורים הייחודיים ופתח את דלת העץ המגולפת בעיטורי אריות שואגים תחת שיחי גפנים מסולסלים. הוא הטיב את חרבו עטורת היהלומים על נדנה, והתחיל צועד בפרוזדור. נברשות קריסטל אדירות ממדים השתלשלו מן התקרה הגבוהה והאירו את חלל הפרוזדור באור נוגה. עיניו החומות התרוצצו על תמונות השמן העתיקות בהן ניבטו אליו כל שושלת המלוכה עד אליו. ידו הסיטה תלתל זהוב שובבני ממצחו תוך שהוא מנסה להפך במחשבתו בניסיון להבין את ההוראה התמוהה שמורו האהוב שיגר אליו מאת אביו, המלך.

"בני היקר" ציטט המורה את דברי אביו: "יודע אני כי באחד מן הימים יתעורר בך חשק עז לטעום ולבדוק את היין המשובח אשר במרתפי הארמון. אוסר אני עליך לשתות יין מחוץ לשעות הסעודות! זכור, היין גורם לאיבוד עשתונות". כעת מנסה הוא להבין מה גרוע כל כך אם ינסה הוא לרדת למרתף ויטעם קצת מן היינות המצויים שם. הוא דווקא מחבב את טעמו המתקתק של היין שמוזגים לו המשרתים בעת הסעודות, או במשתאות הרבות המתקיימות בחצר המלך.

הוא החל פוסע בהחלטיות לעבר מרתפי היין. חוצה פרוזדורים ארוכים, עובר על פני אולמות וטרקלינים, מדלג גרמי מדרגות וחולף על פני משרתים עטויי מדים. הוא הגיע לקומת הגינה ופנה לרדת למרתף. שני משרתים קדו לפניו בהכנעה וסייעו בידו לפתוח את דלת העץ הכבדה. הוא צעד כמה צעדים פנימה ונעצר על עומדו כהלום רעם. לעיניו נגלה מרתף היינות האגדי במלוא הדרו. תקרות קמורות נמתחות מעל שורות שורות של חביות יין, נוגעות לא נוגעות בקירות מחופים עץ כהה. בתוך שקעים קטנים החצובים בקירות עומדים נרות בגדלים ונים ומפיצים אור רך בכל רחבי המרתף. בין החביות הכבדות, העשויות עץ אלון עתיק, עמדו שולחנות נמוכים ועליהן כוסות וגביעים בגדלים שונים, ומעל הכל הריח, ריח חריף שנוצר מהרמוניה נפלאה שנוצרה מאלפי סוגי יינות שונים, עלה באפו. הוא נשם נשימה עמוקה, נושם לתוכו ארומה מעודנת של משקאות חריפים המתמזגים עם הקרירות האופיינית למרתף היין.

המראה שבה את נפשו והוא נמשך לחביות היין כבמטה קסם. הוא נטל מאחד השולחנות גביע כרסתני במיוחד וקירב אותו לברז אחת החביות. יין אדום צלול מילא את הגביע עד גדתו. הוא קרב את הגביע לשפתיו ופתח את פיו. לרגע הרחיק את היין ממנו, הזהרתו של אבא צפה ועלתה מולו והוא נרתע לאחוריו. אך רגע נוסף לאחר מכן הוא שב וליקק בלשונו את היין. מימיו לא טעם כזה יין משובח. הוא לגם לגימה, ועוד אחת, ואז הריק את כל תכולת הגביע לגרונו באחת. זה היה ממש גן עדן.

שארל עבר לשורה השנייה, עתה מילא יין צלול כבדולח, יין לבן ועתיק בעל טעם שהיה ערב עליו במיוחד. ראשו הסתחרר לרגע מעוצמת היין, אך הוא המשיך לטור השלישי, והרביעי. בהמשך אף נטש את כוסו ועבר לשתות ישר מן החביות. וכך הלך ונסתחרר, הלך ונשתכר. הוא אף שכח לסגור את ברזי כמה מן החביות, וכשלבו עולץ בקרבו הוא פתח במחול עליז בינות לחביות היין.

המחול הפך לריקוד שיכורים גס והוא פנה לצאת מן המרתף. המשרת אשר בפתח המרתף נבעת מן הטפיחה העזה שנחתה על כתפו המבוהלת. הוא נרתע לאחוריו משראה את הנסיך שיכור כלוט, פורץ בצחוק גס, ועולה בצעדי ריקוד אל גינת הארמון. כובעו האצילי נשמט מראשו, נעליו נשכחו, כנראה במרתף, בגדיו ספוגים ביין. עוד לפני שהבין המשרת את שהתרחש לנגד עיניו, כבר יצא הנסיך אל גינת הבוסתן והחל צווח ומשתולל, מורט שערותיו, מושך בבגדיו ומשרבב לשונו לכל עבר.

יתר המשרתים ניסו לעצור בו, אך הוא נופף בחרבו המבהיקה למולם והמשיך לרקד בינות לעצי הפרי ואגמי המים. הנסיך החליק ונפל, התגלגל על האדמה והתמלא בבוץ ורפש, אך קם והמשיך בריקודו הנלוז.

ובאותה השעה ישב המלך באחת מפינות הבוסתן יחד עם אורחים רמי מעלה. שליטים ורוזנים, פריצים ושרים נכבדים. לפניהם שולחן ערוך בכל טוב, והם יושבים ודנים בעניינים העומדים על הפרק. לפתע הם שומעים קולות שירה פרועים, טפיפות רגליים וזעקות. לעיניהם נגלה מחזה מעורר פלצות. הנסיך ירום הודו, שרוי בשכרותו, הולך ומתנדנד, קופץ ורץ, תוך כדי שהוא צועק, צווח ושר שירי שיכורים.

משהבחין באביו המלך, הוא החל לביישו ולבזותו מול כל הנוכחים. והמלך ואורחיו נבוכו.

המלך קם בחמתו וציווה על משרתיו להעניש את הנסיך שבינתיים נפל על האדמה ושקע בשינה עמוקה מלווה בנחירות עזות. המשרתים הרימוהו ונשאוהו לארמון. הורידו מעליו את בגדי המלוכה והלבישוהו בבגדים פשוטים וגסים. אחר לקחוהו לכרכרה ונסעו לאחת הערים המוזנחות ביותר בממלכה. שם הניחוהו בקרן זווית ומיהרו להסתלק מן המקום.

המשך אי"ה בימים הקרובים.

שערי תשובה: "עתה בינה שמעה זאת, כי הוא עיקר גדול. אמת כי יש מן הצדיקים שנכשלים בחטא לפעמים, כענין שנאמר (קהלת ז, כ): "כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא"
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
לא פחות ממדהים!
הכתיבה הקולחת והשפה העשירה מכניסה את הקורא עמוק לסצנה.
 

RACHELIZ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
כתוב מדהים!
מחכים להמשך...
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
פרק ב'

שעות ספורות לאחר מכן הוא התעורר בבעתה עם תחושה מוזרה בכל גופו. המצע הקשה עליו שכב היה זר לו, ומה זה האור החזק הזה המסנוור את עיניו. הוא הסתכל בבגדיו ונבעת, מה עושים הבגדים הגסים הללו על גופו המלכותי, ואיך בכלל הוא ישן ברחוב.

לפתע חש חבטה עזה בגבו. הוא הסתובב לאחוריו. קבוצת פרחחים עומדת ולועגת לו. אבן נוספת מושלכת לכיוונו, וגוש בוץ, ומטח נוסף. הוא הבין שאם לא יקום וילחם הם לא יפסיקו. תפס אבן בידו וזרק חזרה, ועוד אבן. חמשה רגעים לאחר מכן הוא כבר נהייה לאחד מחבורתם. הם הבינו שהוא כמותם, חסר בית ומחפש תעסוקה. בתחילה חש זעזוע מעצם הרעיון שהוא, בן מלך, חבר בחבורת נערים פורקי עול. הוא חש רתיעה מהם, ממעשיהם הנלוזים ומבגדיהם המלוכלכים. לבו סרב להאמין שהוא הולך לבלות את שארית חייו בסמטה מוזנחת זו.

אבל מהר מאד הוא התרגל. שארל 'הנסיך' אפילו התחיל ליהנות מצורת החיים הזאת. כאן אין מחויבויות, אין משרתים המסתכלים על כל תנועה שלו ושולטים על חייו, אין שיעורים ומחברות, אימונים וסדר יום מוקפד עד לדקה בודדת. כאן זה העולם החופשי. רק כאן הוא יכול להתגרות בעוברי האורח, לזרוק רגבי בוץ אל תוך חלונות הבתים ולהתעלל בבעלי החיים חסרי האונים. חיי הרחוב נראו לו קורצים וסוערים הרבה יותר מחיי הארמון.

אך בכל לילה, לאחר שמצא את מקום משכבו לשנת הלילה הבא, אם זה על ספסל ציבורי או בחצר עזובה. כאשר היה נשכב על המזרן המזדמן שהכין מקרטונים מעופשים, שניות ספורות לפני שהיה נרדם, הוא היה נזכר ב... אבא.

מה אבא עושה עכשיו? בטח הוא חושב עלי, בנו מחמדו, ולבו נכמר מגעגועים. ככל הנראה שנתו נודדת מעיניו עת הוא נזכר בבנו יחידו הנמצא כעת הרחק הרחק ממנו. אך בסופו של דבר הייתה העייפות גוברת עליו ומכריעה אותו אל תוך שינה טרופה של אגירת כוחות לקראת עוד יום של בטלה ושעמום, לעוד יום של הישרדות וחיפוש שיירי מאכל בינות להררי האשפה בכיכר השוק המקומי.

עברו ימים, חלפו חודשים והחורף הגיע. המלך יושב בארמונו הריק, עטוף במעיל עשוי פרווה איכותית וחמה, אך הוא רועד מקור. בטח עכשיו בנו תופס מחסה מהגשם תחת סככת רחוב וקר לו, כן, כנראה שקר לו. הוא יושב מול האח הבוערת ומנסה להתחמם, אך ללא הועיל. אולי בנו הצטנן והוא שוכב עכשיו מצונף בפינתו.

ואכן בפינת הרחוב, מצטנף אל תוך עצמו, מנסה להתחמם. מחזיק בחוזקה בלוח העץ המגונן עליו מאימת מטחי הברד העזים. הוא כבר אינו מרגיש את אצבעותיו, גופו מכחיל מקור, רגליו רועדות ללא שליטה ושיניו נוקשות זו בזו. בודד, עזוב ונדכא.

מחשבתו נושאת אותו אל העבר. הנה הוא בארמון החמים והמואר. האח בוערת מולו בשיא עוצמתה, פצפוצי העצים הנאכלים באש הרעבתנית נשמעים באוזניו כמנגינה ערבה. הנה המשרת עוטף אותו בשמיכה נוספת והוא נרדם, שוקע בשינה רכה. שינה ללא דאגות.

תמונה נוספת עולה בראשו. הוא יושב בכורסה הגדולה על יד אבא, המלך הגדול שאין לו רגע אחד פנוי. אביו ביטל את כל הפגישות והאירועים שתוכננו לאותה השעה כדי שיוכל לשבת בחברת בנו נסיכו. הוא משוחח עם אבא על דא ועל הא. בתמימותו הילדותית הוא מציע לאביו עצות כיצד לנהל את הממלכה. אבא מקשיב להגיגיו ומחייך באושר.

לפתע שארל הקטן שואל בתום: "אבא, אם פעם אני יכעיס אותך, האם תזרוק אותי מהארמון וכבר יותר לא תהייה אבא שלי?"

אביו שוקע בהרהוריו. לאחר כמה דקות של שקט הוא משיב: "בני אהובי. גם אם תאלץ אותי להרחיק אותך מהארמון, תדע שתמיד אתה יכול לחזור, בכל רגע אני יצפה לשובך בכיליון עיניים"!

"בום"! רעם חזר הרעיד את כל הסביבה. הוא הוטח באחת אל המציאות המרה. היכן הארמון והכורסה, ו... היכן אבא??? האם הוא עוד מסכים לקבל אותי בחזרה? האם גם במצב הזה הוא יחזיר אותי עד אליו?

שוב ושוב חוזרות ומהדהדות באוזניו מילותיו של אביו "אני מצפה לך"... "אני מחכה לך"... חתול בודד חולף על פניו בריצה, נעירת חמור נשמעת ממרחק, הגשם ממשיך להלום בעוז, גם המילים, "מחכה לך...

הוא נעמד באחת וזועק לחלל השמים: "אבא"!!! ההרים משיבים לו בהד עמום. זרזיפי הגשם מרטיבים את פניו. "אבא אני רוצה לחזור אליך". הרוח המייללת נושאת עמה את קול הזעקה, הקול עובר חולף על פני קילומטרים רבים, חוצה הרים רמים ומתפשט על פני עמקים ומישורים עצומים, ולבסוף מגיע עד לאוזניו של אבא.

ובארמון. גשם כבד יורד, המלך עומד במרפסת הארמון. המשרתים מנסים לשדל אותו להיכנס פנימה אל הטרקלין, אך הוא מסרב. כשרק בגד דק לגופו הוא עומד ומצפה, מייחל ומחכה. לא אכפת לו שהוא נרטב, גם בנו נרטב עכשיו עד לשד עצמותיו. היועצים מודאגים, הרופא מוזעק, והמלך מסרב לזוז. הרהורי תשובה עולים כעת בלב בנו והוא מחכה לו.

ואז מבעד לחשרת העננים הרוח משתתקת לרגע וקול זעקה עזה נשמעת מהדהדת. "אבא אני רוצה לחזור אליך"!!! והאב משיב לחלל האוויר, אני מצפה לך בני, אני מחכה לך רק תוכיח, תוכיח שאתה באמת רוצה לחזור ואקבל אותך באהבה. שובה אלי ושובה אליך.

לבו של שארל מזדעזע בקרבו. הוא רואה בחזיונו את אביו, המלך, אומר לו, אני מחכה לך, אני מצפה לך, רק תוכיח, תוכיח. החלטה בוערת עולה בלבו: אני חוזר לארמון! אני יודע שזה יהיה קשה, אבל אני יעשה את זה. יודע אני שאי אפשר ברגע אחד לעזוב את חיי הבוץ והאשפה ולחזור ולהיות נסיך, זהו תהליך שלוקח זמן, אבל אני יעבור את זה!

הוא פוקח את עיניו ומביט בבתים המוזנחים, במרזבים הדולפים ובאשפה הפזורה סביב. הוא רואה את השוק הריק, את חתולי הרחוב המשוטטים בחוסר מעש ואת שאריות הלחם היבש. הוא עוצם את עיניו. אינו רוצה להביט על בגדיו הקרועים, על נעליו מלאות הרפש ועל פניו היגעות, הדוויות, הסחופות והעצובות. ואז הוא מרים את עיניו ורואה מולו אי של טוהר וקדושה בתוך ים החולין, המיאוס, הסחי והתאוות.

הוא רואה שם שולחן קטן, מכוסה במפה לבנה בוהקת עליה רקום בזהב סמל בית המלוכה. במרכז השולחן מונח ספר. על כריכת הספר חקוקים המילים: "שערי תשובה" - המדריך לחזרה לאבא.

שערי תשובה: "מן הטובות אשר היטיב השם יתברך עם ברואיו, כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם ולנוס מפח פשעיהם, לחשוך נפשם מני שחת ולהשיב מעליהם אפו"...
..."ואם הרבו לפשוע ולמרוד ובגד בוגדים בגדו, לא סגר בעדם דלתי תשובה, שנאמר (ישעיה לא, ו): "שובו לאשר העמיקו סרה". ונאמר (ירמיה ג, כב): "שובו בנים שובבים ארפה משובותיכם".



על מסעו של שארל במדרגות התשובה - בימים הקרובים אי"ה.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
מרגש!
ניסוח מעולה!


כמה הערות כלליות:

הכתיבה הפעם הייתה יותר מעין משל. מליצית משהו. אינני יודע אם כתבת כך בדווקא או לא, מה שכן זה שבפרק א' זה לא עשה לי רושם כזה. אולי אני טועה.
עיקר ההערות להלן מבוססות על ההבנה שהסיפור לא אמור להיות כתוב בצורת משל.

מה אבא עושה עכשיו? בטח הוא חושב עלי, בנו מחמדו, ולבו נכמר מגעגועים. ככל הנראה שנתו נודדת מעיניו עת הוא נזכר בבנו יחידו הנמצא כעת הרחק הרחק ממנו. אך בסופו של דבר הייתה העייפות גוברת עליו ומכריעה אותו אל תוך שינה טרופה של אגירת כוחות לקראת עוד יום של בטלה ושעמום, לעוד יום של הישרדות וחיפוש שיירי מאכל בינות להררי האשפה בכיכר השוק המקומי.
אני חושב שהגעת קצת מהר מדי לשלב כזה.
לכאורה הבן צריך לעבור שלב בו הוא כועס על אביו.
ואח"כ שלב בו הוא מתחבט בין כעס לתהיות על אביו, וכו' וכו'.
ואכן בפינת הרחוב, מצטנף אל תוך עצמו, מנסה להתחמם. מחזיק בחוזקה בלוח העץ המגונן עליו מאימת מטחי הברד העזים. הוא כבר אינו מרגיש את אצבעותיו, גופו מכחיל מקור, רגליו רועדות ללא שליטה ושיניו נוקשות זו בזו. בודד, עזוב ונדכא.
צריך לציין שזה הבן.
לכתוב משהו כמו: "ואכן, בפינת הרחוב מצטנף לו בן המלך / הנסיך אל תוך עצמו, מנסה להתחמם".
"בום"! רעם חזר הרעיד את כל הסביבה. הוא הוטח באחת אל המציאות המרה. היכן הארמון והכורסה, ו... היכן אבא??? האם הוא עוד מסכים לקבל אותי בחזרה? האם גם במצב הזה הוא יחזיר אותי עד אליו?
שוב, דומני שזה הגיע מהר מדי לשלב הזה.
ואז מבעד לחשרת העננים הרוח משתתקת לרגע וקול זעקה עזה נשמעת מהדהדת. "אבא אני רוצה לחזור אליך"!!! והאב משיב לחלל האוויר, אני מצפה לך בני, אני מחכה לך רק תוכיח, תוכיח שאתה באמת רוצה לחזור ואקבל אותך באהבה. שובה אלי ושובה אליך.

לבו של שארל מזדעזע בקרבו. הוא רואה בחזיונו את אביו, המלך, אומר לו, אני מחכה לך, אני מצפה לך, רק תוכיח, תוכיח. החלטה בוערת עולה בלבו: אני חוזר לארמון! אני יודע שזה יהיה קשה, אבל אני יעשה את זה. יודע אני שאי אפשר ברגע אחד לעזוב את חיי הבוץ והאשפה ולחזור ולהיות נסיך, זהו תהליך שלוקח זמן, אבל אני יעבור את זה!
הוא פוקח את עיני
בקטע א' נדמה שזה אכן מה שקרה במציאות, ואילו בקטע ב' נראה שמדובר בחיזיון בלבד.
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
אני חושב שהגעת קצת מהר מדי לשלב כזה.
לכאורה הבן צריך לעבור שלב בו הוא כועס על אביו.
ואח"כ שלב בו הוא מתחבט בין כעס לתהיות על אביו, וכו' וכו'.
מכיוון שזה ממש על ה"שערי תשובה" אני משתדל להיות נאמן למקור...
שים לב כמה מהר מגיע השערי תשובה לתשובה, עוד לפני כעסים וכדו':
"מן הטובות אשר היטיב השם יתברך עם ברואיו, כי הכין להם הדרך לעלות מתוך פחת מעשיהם ולנוס מפח פשעיהם"
זהו, ככה הוא מתחיל, ישר מהעניין ולעניין.
 

האגריד -בוצי פוליקמן

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
פרק ג'

שארל פותח את הספר ויוצא למסע חזרה אל הארמון. חרטה זועקות מולו המילים. הוא נזכר באותו היום בו ניגש לחביות היין ועבר על ציוויו של אביו. כמה הוא סבל מזה. איך הפך להיות מנסיך לקבצן פוחח המחטט באשפתות. מה אני שונה מיתר החתולים שסביבי? מדוע לא עצרתי את עצמי? הרי ידעתי שאם אני אפר את ציוויו של אבא אני ייענש. הרי כל אדם ברחבי הממלכה שמפר את ציווי המלך - נענש. וודאי אני, בנו נסיכו, וודאי שאיענש. הרי כל מה שנהניתי מן היין זה היה הנאה של רגעים ספורים, וכמה אני סובל כעת מההנאה הרגעית הזאת?!

עודו מהלך בשביל בלתי סלול, ראשו מתפוצץ מחרטה, צועד וחושב, פוסע ומייסר את עצמו, הגיע לתחנת הרכבת. הוא חיכה מספר דקות, ורכבת ברזל כבדה הופיעה בתחנה. הוא עלה והתיישב באחד הקרונות על יד אב ושני ילדיו. (הקטע הבא לקוח מספרו של גדי פולק) הרכבת מתחילה לנוע על הפסים והנה הוא רואה את אחד הילדים מוציא מכיסו סוכרייה ל מקל ומלקקה במרץ. אחיו שלא היה לו סוכרייה לטש את עיניו והביט במחזה בשקיקה, ומשזה הסב את פניו אל חלון הרכבת, חטף את הסוכרייה מידו והחל ללקקה, תוך כדי בכיות קורעות לב של אחיו הקטון.

האב, משראה מה עולל בנו לאחיו, סטר לו על לחיו מכה הגונה. הבן, שחשש מסטירה נוספת שתגיע בעקבות הראשונה, העמיד פני סובל ובין הליקוקים ביקש את סליחת אחיו על שלקח ממנו את הסוכרייה. גער בו אביו ואמר: קודם כל תחזיר לו את הסוכרייה, אחר כך תבקש ממנו סליחה. אם לא החזרת את הסוכרייה ואתה עדיין אוחז בעוולה, מה תועיל לך בקשת הסליחה.

שארל פתח את הספר, המחזה שראה במו עיניו הופיע שם בשתי מילים: עזיבת החטא. מה מועילה החרטה, אם החטא עדיין בידו?! הוא הפנים את הדברים וקבל על עצמו לעזוב את החטא ולא ישוב אליו עוד.

הוא קם ממקום מושבו והתכונן לעזוב את הרכבת, הן בה הוא כבר הגיע למחוז חפצו, לעזיבת חטאו. בתחנה הבאה הוא ירד. הייתה זו תחנה קטנה, רק כמה עמודים וצריף חצי פתוח מט לנפול. הרכבת עזבה את התחנה והשאירה מאחוריה ענן של עשן אפור וסמיך. שקט אפף את המקום. הוא עזב את התחנה ונשא עיניו סביב.

בתים קטנים ונמוכי קומה היו פזורים כה וכה, גגות קש וקירות עשויים בוץ, העומדים בין שבילי עפר וטיט. לכל מלוא העין נפרשו שדות ענק בצבעים עזים, פרדסים וכרמים. פה ושם נראו אנשים עסוקים במלאכתם, ומעל הכל, בקצה הכפר, התנשא לממדים מפלצתיים, הר גבוה. הוא לא ראה כלל את קצה קצהו. רק כאשר הטה את ראשו לאחור הוא הצליח להבחין בפסגת ההר המתנשאת בינות לעננים הנמוכים.

עוד הוא תוהה לאן עליו לפנות, והנה מתקרב אליו איש זקן נמוך קומה, זקן לבן וארוך מעטר את סנטרו, פניו עטורות בקמטים עמוקים ושני עיניים חכמות מביטות בו. לגופו בגדים פשוטים אך נקיים ובידו מקל נדודים. הזקן כרך את ידו ביד הנסיך וללא שום אומר ודברים הם התחילו לצעוד לתוך הכפר. פוסעים בכביש הראשי החוצה את הכפר שאינו אלא דרך כורכר. עוברים על פני התושבים, אנשי אדמה ברובם.

הם חצו את הכפר והגיעו לקצהו. עתה עומדות רגליהם למרגלות ההר העצום. כמה צעדים נוספים קדימה והזקן מושיט לו את המקל, לוחץ את ידו ואומר לו: "אנו נפרדים כאן אתה צריך להגיע לראש הפסגה". שארל נשא את עיניו והביט כלפי מעלה, אחר הסיט את ראשו אל הזקן. הוא כבר לא היה שם.

שעברי תשובה: "העיקר הראשון: החרטה. יבין לבבו כי רע ומר עזבו את ה', וישיב אל לבו כי יש עונש ונקם ושלם על העון, כענין שנאמר (דברים לב, לה): "לי נקם ושלם", ונאמר (איוב יט, כט): "גורו לכם מפני חרב כי חמה עונות חרב". ויתחרט על מעשיו הרעים, ויאמר בלבבו: מה עשיתי? איך לא היה פחד אלקים לנגד עיני, ולא יגורתי מתוכחות על עון ומן השפטים הרעים, כי רבים מכאובים לרשע? לא חמלתי על גופי, ולא חסה עיני עליו משחתו מפני הנאת רגע אחד, ונמשלתי לאיש שיגזול ויחמוס ויאכל וישבע, ויודע כי אחרי אכלו ואחרי שתו יגרס השופט בחצץ שניו, כענין שנאמר (משלי כ, יז): "ערב לאיש לחם שקר ואחר ימלא פיהו חצץ". ורעה מזאת, כי הייתי על הנפש היקרה אכזרי ונטמאה בגלולי יצרי, ומה הועילה בכל קניניה אם רעה בעיני אדוניה? ואיך החלפתי בעולם חולף, עולם עומד לעד לעולם? איך נמשלתי כבהמות נדמיתי, והלכתי אחרי יצרי כסוס כפרד אין הבין ותעיתי מדרך השכל? והנה הבורא נפח באפי נשמת חיים חכמת לב וטובת שכל להכירו וליראה מלפניו ולמשול בגוף וכל תולדותיו כאשר המשילה על שאר בעלי חיים שאינם מדברים מאשר יקרה בעיניו נכבדה, ואחרי אשר בעבור זאת נבראתי, ויהי בי הפך מזה, למה לי חיים? כענין שנאמר (משלי כא, טז): "אדם תועה מדרך השכל בקהל רפאים ינוח". ועוד, כי כמשפט הבהמה לא עשיתי, אבל שפלתי ממנה, כי ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו, ואני לא ידעתי ולא התבוננתי, ושלחתי נפשי לחפשי מאדוניה, וטעמתי צופי, ונשיתי סופי, וגזלתי וחמסתי, ועל דל בוססתי, ולא זכרתי יום המות אשר לא ישאיר לפני נשמתי בלתי אם גויתי ואדמתי. והענין הזה אשר בארנו הוא אשר דבר ירמיה עליו השלום (ירמיה ח, ו): "אין איש נחם על רעתו לאמר מה עשיתי".

העיקר השני: עזיבת החטא, כי יעזוב דרכיו הרעים ויגמור בכל לבבו כי לא יוסיף לשוב בדרך הזה עוד, ואם און פעל לא יוסיף, כענין שנאמר (יחזקאל לג, יא): "שובו שובו מדרכיכם הרעים", ונאמר (ישעיה נה, ז): "יעזוב רשע דרכו". ודע כי מי אשר חטא על דרך מקרה, כי התאוה תאוה ויחזק עליו יצרו ויתקפהו, ולא נחלצו רעיוניו וחושיו בפגעו בו, ולא מהרו לגעור בים התאוה ויחרב, על כן יגורהו היצר בחרמיו, ונפל במכמוריו לפי שעתו ועתו, בהיות רוח היצר רע מבעתו, ולא מאשר חפצו ורצונו למצוא עונו, ולעשות כמוהו אחרי זאת - ראשית תשובת האיש הזה החרטה, ולשים יגון בלבו על חטאתו ולהיות נפש נענה ומרה כלענה, אחרי כן יוסיף בכל יום יראת ה' בנפשו, ויתן חתת אלקים בלבבו בכל עת, עד אשר יהיה נכון לבו בטוח בה', כי אם יוסיף יעבור בו היצר ויפגשהו כפעם בפעם, ורבה עליו תאותו כמשפט הראשון. לא יהיה נפתה לבו עליו - ויעזוב דרכו, כמו שנאמר (משלי כח, יג): "ומודה ועוזב ירוחם", הזכיר תחלה "ומודה" על החרטה והוידוי, ואחר כך "ועוזב". אך האיש המתיצב על דרך לא טובה, תמיד, וגבר על חטאיו דורך בכל יום ושונה באולתו, ושב במרוצתו גם פעמים רבות, וכל עת אוהב הרע ומכשול עונו ישים נוכח פניו, רוצה לומר התאוה והיצר, וחפצו ומגמתו, אשר לא יבצר ממנו כל אשר יזם לעשות - ראשית תשובת האיש הזה, לעזוב דרכו ומחשבתו הרעה, ולהסכים לקיים ולקבל עליו לבל יוסיף לחטוא, אחרי כן יתחרט על עלילותיו הנשחתות, ויתודה לשוב אל ה', כמו שנאמר (ישעיה נה, ז): "יעזוב רשע דרכו ואיש און מחשבותיו וישוב אל ה' וירחמהו". והמשל בזה - למי שאוחז השרץ ובא לטבול ולהטהר, כי יניח השרץ תחלה ואחרי כן יטבול ויטהר. וכל זמן שהשרץ בידו עוד טומאתו בו, ואין הטבילה מועילה. והנה עזיבת מחשבת החטא - היא השלכת השרץ, והחרטה מאשר חטא והודוי והתפלה - במקום הטבילה. והיה כי יבואו יסורים ומכאובים על הרשע אשר תמיד כל זממיו להתהלך באשמיו, יווסר בתחלה וישוב מחשבתו הרעה אשר חשב ויכרית מעבדיו מידיו. והמשל בזה - לעגל אשר יכוהו במלמד הבקר לכוון תלמיו; כן המתיצב על דרך לא טובה, יקח המוסר תחלה לעזוב דרכי מות ללכת דרך ישר, כמו שנאמר (ירמיה לא, יז): "שמוע שמעתי אפרים מתנודד יסרתני ואוסר כעגל לא למד". עוד נאמר אחריו (ירמיה לא, יח): "כי אחרי שובי נחמתי", רוצה לומר, כי אחרי אשר יסרתני ואוסר ושבתי מדרכי הרעה - נחמתי אחרי כן ואתחרט על מה שעבר מדברי עונותי. והנה נתבאר לך מזה כל הענין אשר בארנו.

המשך יבוא אי"ה
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קטו

א לֹא לָנוּ יי לֹא לָנוּ כִּי לְשִׁמְךָ תֵּן כָּבוֹד עַל חַסְדְּךָ עַל אֲמִתֶּךָ:ב לָמָּה יֹאמְרוּ הַגּוֹיִם אַיֵּה נָא אֱלֹהֵיהֶם:ג וֵאלֹהֵינוּ בַשָּׁמָיִם כֹּל אֲשֶׁר חָפֵץ עָשָׂה:ד עֲצַבֵּיהֶם כֶּסֶף וְזָהָב מַעֲשֵׂה יְדֵי אָדָם:ה פֶּה לָהֶם וְלֹא יְדַבֵּרוּ עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ:ו אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ אַף לָהֶם וְלֹא יְרִיחוּן:ז יְדֵיהֶם וְלֹא יְמִישׁוּן רַגְלֵיהֶם וְלֹא יְהַלֵּכוּ לֹא יֶהְגּוּ בִּגְרוֹנָם:ח כְּמוֹהֶם יִהְיוּ עֹשֵׂיהֶם כֹּל אֲשֶׁר בֹּטֵחַ בָּהֶם:ט יִשְׂרָאֵל בְּטַח בַּיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:י בֵּית אַהֲרֹן בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יא יִרְאֵי יי בִּטְחוּ בַיהוָה עֶזְרָם וּמָגִנָּם הוּא:יב יי זְכָרָנוּ יְבָרֵךְ יְבָרֵךְ אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל יְבָרֵךְ אֶת בֵּית אַהֲרֹן:יג יְבָרֵךְ יִרְאֵי יי הַקְּטַנִּים עִם הַגְּדֹלִים:יד יֹסֵף יי עֲלֵיכֶם עֲלֵיכֶם וְעַל בְּנֵיכֶם:טו בְּרוּכִים אַתֶּם לַיי עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:טז הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לַיי וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם:יז לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה:יח וַאֲנַחְנוּ נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּיָהּ:
נקרא  6  פעמים

אתגר AI

חלון ראווה • אתגר 123

לוח מודעות

למעלה