נכון מאוד!נכתב ע"י למען דעת;856518:זה בא מסגנון אידיש
זה נכון לכתוב טליתים גדולים וקטנים? משהו צורם כאןנכתב ע"י e12;856673:לידיעתכם, למילה טלית 3 צורות ריבוי נכונות: הנפוצה שבהן- טליתות, אך גם טליות ו- כן, טליתים.(ל' צרויה)
רציתי להגיב בזמנו ולמחות על כבודם של חכמינו ז"ל אבל לא היו עיתותי בידי לחפש אחר המקורות, והנה זימן ה' בידי 'מחזור המפורש' של ראש השנה, ושם בהקדמה מצאתי מובאה מאת הרמב"ם בפירוש המשניות שלו בתחילת מסכת תרומות: "שכל מי שיאמר שלשון המשנה אינו ברור או שלא השתמשו במילות הראויות תשיב לו, שמכיון שבעלי המשנה היו עבריים בארץ ישראל והשתמשו בלשון זה, זהו ראיה מוכחת שהלשון שלהם מדויקת וברורה."נכתב ע"י למען דעת;854751:לי יש דעה, אולי מוזרה:
לא קבלנו מילון מסיני, ואנו משתמשים במילים הידועות לנו משפת המקרא ומשפת חכמים.
מילים רבות יש שפשוט לא נכתבו במקורותינו כיון שלא היה להם הקשר, ונשכחו (לדוג': יש לשונות רבים ללקיטת פרות, חלקן בלשון המקרא וחלקן בלשון חכמים {ענבים בוצרים, תאנים אורים, תמרים גודרים, זיתים מוסקים וכו'}, ואיך קוראים ללקיטת רימונים?)
באותה המידה אנו לומדים דקדוק מתוך המקורות, עד כמה שנשאר לנו.
פשוט שלשון המקרא מדויקת, ואם לדוג' מצאנו מילים שמשמשות זכר ונקבה, אות היא שזה הכלל בהן.
לעומת זאת אין הכרח שחכמים דייקו כל כך בלשונם, ולכן במילים שאינן מקראיות, ואין להן משקל בלשון מקרא, כמו תינוק ופמוט, שאנו מסתמכים רק על המקורות בחז"ל, אין הכרח שהצורה שהם השאירו לנו היא הצורה היחידה.
אני לא אומר שאיש הישר בעיניו יעשה, אבל יש הבדל ברמת השגיאה בין מי שאומר 'שולחנים' - שזה מנוגד ללשון המקרא, למי שאומר 'פמוטים' בניגוד ללשון חכמים.
זו שאלה נאה המצריכה פירוש. והרי יש לך הרבה במקרא: שבעת ימים תאכל מצות, דרך שלושת ימים וכיו"ב. באחד המקומות (לא זכור לי כרגע באיזה מהם, אם כי ייתכן שבפרשת בא, אולי בעניין פסח, אין לי פנאי לחפש) המובן מפירוש רש"י הוא כי 'שלושת ימים' (או 'שבעת ימים', לא זכור לי בדיוק העניין, כאמור), להבדיל מ'שלושה ימים' - הרי זו קבוצה אחת של שלושה ימים.נכתב ע"י למען דעת;861113:ואגב, אם באשכול דקדוק עסקינן, למה אומרים 'עשרת ימי תשובה' ולא 'עשרה ימי תשובה' או 'עשרת ימי התשובה' כמו 'ששת ימי המעשה'?
נכתב ע"י למען דעת;861113:אני לא ראוי להיקרא אפילו עפר תחת כפות רגלי רבותינו, לכן לא אוסיף לעמוד כאן על דעתי.
ואגב, אם באשכול דקדוק עסקינן, למה אומרים 'עשרת ימי תשובה' ולא 'עשרת ימי התשובה' כמו 'ששת ימי המעשה'?
שאלתי היתה לאור דברי רש"י אלו (שמות י, כב ושם יב, טו), ודווקא משום שמדובר ביחידה אחת בת עשרה ימים, המסויימים בלוח השנה ובתפקידם, הם לכאורה מיודעים, ומתאים להם השם 'עשרת ימי התשובה' (כמו 'ויהי לשבעת הימים').נכתב ע"י אפכא מסתברא;861281:זו שאלה נאה המצריכה פירוש. והרי יש לך הרבה במקרא: שבעת ימים תאכל מצות, דרך שלושת ימים וכיו"ב. באחד המקומות (לא זכור לי כרגע באיזה מהם, אם כי ייתכן שבפרשת בא, אולי בעניין פסח, אין לי פנאי לחפש) המובן מפירוש רש"י הוא כי 'שלושת ימים' (או 'שבעת ימים', לא זכור לי בדיוק העניין, כאמור), להבדיל מ'שלושה ימים' - הרי זו קבוצה אחת של שלושה ימים.
סליחה. לא הבנתי. פמוּטים????נכתב ע"י אהרן2;861842:לפי מה שלמדנו לפני מבחני החוץ (כבר עברו כעשור שנים) יכלנו לרבות פמוט:
פמוטות - בחולם
או פמוטים - בשורוק
מתי והיכן זה התפרסם?נכתב ע"י גרפסטייל;861803:אישרו פמוטים כפמוטות
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
26.09
כ"ג אלול
פתיחת
קורס מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס עיצוב גרפי ודיגיטל - בסילבוס חדש ומטורף!
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קיג
א הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ עַבְדֵי יי הַלְלוּ אֶת שֵׁם יי:ב יְהִי שֵׁם יי מְבֹרָךְ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:ג מִמִּזְרַח שֶׁמֶשׁ עַד מְבוֹאוֹ מְהֻלָּל שֵׁם יי:ד רָם עַל כָּל גּוֹיִם יי עַל הַשָּׁמַיִם כְּבוֹדוֹ:ה מִי כַּיהוָה אֱלֹהֵינוּ הַמַּגְבִּיהִי לָשָׁבֶת:ו הַמַּשְׁפִּילִי לִרְאוֹת בַּשָּׁמַיִם וּבָאָרֶץ:ז מְקִימִי מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן:ח לְהוֹשִׁיבִי עִם נְדִיבִים עִם נְדִיבֵי עַמּוֹ:ט מוֹשִׁיבִי עֲקֶרֶת הַבַּיִת אֵם הַבָּנִים שְׂמֵחָה הַלְלוּיָהּ: