הרב נויגרשל פעם דיבר על זהשלא נדבר על כל ספרי השואה שבהם מוצגים הילדים כגיבורי על שמתעתעים בנאצים האומללים... לפחות תכניסו טיפה סבל. טיפה אובדן. השואה לא הייתה משחק ילדים...
הרב נויגרשל פעם דיבר על זהשלא נדבר על כל ספרי השואה שבהם מוצגים הילדים כגיבורי על שמתעתעים בנאצים האומללים... לפחות תכניסו טיפה סבל. טיפה אובדן. השואה לא הייתה משחק ילדים...
אינטליגנציה אוצר מילים ואמפטיה אפשר לרכוש בצורה טובה יותר בקומיקס? תמהני.צריך לזכור שסיפור אינו מטלה או לימוד, אלא הנאה. קומיקס מסוגל לפתח את כל אותם כישורים של סיפור אחר: אינטליגנציה, אוצר מילים, אמפטיה ושאר כישורי תודעה. ולפעמים אפילו ביותר יעילות מאשר טקסט (הלב נע בעקבות העיניים...). אולי יש הרבה קומיקס שלא - אבל המדיום יכול לעשות את כל זה. זה תלוי בכתיבה (ראו כאן)
שזה בעצם מקבע את ההנאה מקריאה או לאהמטרה הראשית בכתיבה סיפורים עבור ילדים צריכה להיות: לתקשר עם הדמיון שלו. (ראו בנין נפש האדם)
זה חבל כשלעצמועכשיו, בספרי טקסט יש השתדלות גדולה לכתוב ספרות איכותית. איכותית מאיזה בחינה? מוסריות, חינוכיות, ללמד ידע וערכים - על זה שמים את הדגש, במקום על הסיפור, במקום על הדמיון. ודווקא אצל קהל צעיר מקפידים על זה יותר! ספרות ילדים קורסת בפני הדרישות האלה. הוא אינו אמין, מעורר שיעמום, ויבש.
בדיוק מהסיבה שזה לא קריאה זה אמנם שייך לעולם הספר אבל זה סיפוק אחר מקריאה צרופה.לעומת זאת, אין כמעט ניסיון "לשדרג" קומיקס כי עדת קהל המבוגרים האחראיים - מעדיפים להתעלם מהמדיום הזה לחלוטין
המעניין הוא שכיום יש קומיקסים למבוגרים וכולם יודעים שקומיקסים נועדו למטרות מסוימות אבל נחשבות לחוויות קריאהקוראים צעירים שלא מקבלים מענה מספרי טקסט - יפסיקו לקרוא ספרי טקסט. סיפור אינו מטלה, אלא הנאה. גם אם הם לא יודעים שזה בעיה, הצורך שלהם לא מגיע לסיפוקו, אז לשם מה להמשיך?
אבל מול תמונה הדמיון מצטמצם ברמה מאד משמעותית.עוד משהו אחרון להגיד על דמיון:
לדמיין זה לא "להמציא תמונה". אם הסיפור שלך בטל ברגע שמציירים אותו - הלא שאין לך סיפור כלל! דמיון זה הרכבה של רעיונות רוחניים. "מרכיב זה הכוח.. דברים שאי אפשר להשיגם" (רמב"ם)
דמיון זה התרגשות, זה ציפייה, זה סקרנות. הסיפור מעורר את זה בעזרת קשר נסיבתי. הסיפור מציב סיבה - ומשער את התוצאה. זה מעורר את הדמיון. מתוך דברים שהשיגם - הסופר מוציא דברים שאי אפשר להשיגם. וממילא גם סיפור חזותי מסוגל לעורר את הדמיון. זה תלוי בכתיבה. זה תלוי בסיפור. הדמיון מרכיב רעיונות רוחניים שלא תלויים בחמשת החושים.
חושבני שהרבה צופים של הסרט המצויר הקלאסי מרגישים בלי צל של ספק שזו טעות. צריך לחוות כדי להבין.אבל מול תמונה הדמיון מצטמצם ברמה מאד משמעותית.
וזה למה? יכולה להרחיב?חושבני שהרבה צופים של הסרט המצויר הקלאסי מרגישים בלי צל של ספק שזו טעות. צריך לחוות כדי להבין.
לא זכיתי להבין את מה שכתבת.עוד משהו אחרון להגיד על דמיון:
לדמיין זה לא "להמציא תמונה". אם הסיפור שלך בטל ברגע שמציירים אותו - הלא שאין לך סיפור כלל! דמיון זה הרכבה של רעיונות רוחניים. "מרכיב זה הכוח.. דברים שאי אפשר להשיגם" (רמב"ם)
דמיון זה התרגשות, זה ציפייה, זה סקרנות. הסיפור מעורר את זה בעזרת קשר נסיבתי. הסיפור מציב סיבה - ומשער את התוצאה. זה מעורר את הדמיון. מתוך דברים שהשיגם - הסופר מוציא דברים שאי אפשר להשיגם. וממילא גם סיפור חזותי מסוגל לעורר את הדמיון. זה תלוי בכתיבה. זה תלוי בסיפור. הדמיון מרכיב רעיונות רוחניים שלא תלויים בחמשת החושים.
רעיון רוחני הכוונה שזה משהו שנמצא אצלינו בצורה מופשטת. רוח.לא זכיתי להבין את מה שכתבת.
הדמיון הוא לא רעיונות רוחניים.
הרמב"ם כותב שהדמיון לוקח תמונות של מה שראינו כבר, ומרכיב אותן בצורות שונות ומשונות, גם כאלו שלא יתכנו מבחינה הגיונית. כמו למשל 'שידמה האדם ספינת ברזל רצה באויר' [...], או 'אדם שראשו בשמים ורגליו בארץ'
דמיון לא נמצא אצלנו בצורה מופשטת.רעיון רוחני הכוונה שזה משהו שנמצא אצלינו בצורה מופשטת. רוח.
כוונתי, שאחרי שחווים סיפור חזותי מדהים, פשוט מרגישים את הדמיון מגרגר מנחת וסיפוק. זו תחושה שקשה לתאר, אך אם תקראי קומיקס אחד מדהים - לא אצטרך יותר לעבוד לשכנע אותך.וזה למה? יכולה להרחיב?
"לא יתכנו" זה לא מדויק. הדמיון משתמש במציאות מוכחת וקיימת. במילים אחרות "מה שהיה בעבר". ובעזרת כוח המדמה האדם מרכיב רעיונות שהם א - רחבים ב - טרם היו.הרמב"ם כותב שהדמיון לוקח תמונות של מה שראינו כבר, ומרכיב אותן בצורות שונות ומשונות, גם כאלו שלא יתכנו מבחינה הגיונית. כמו למשל 'שידמה האדם ספינת ברזל רצה באויר' [...], או 'אדם שראשו בשמים ורגליו בארץ'.
אבל מול תמונה הדמיון מצטמצם ברמה מאד משמעותית.
לשכנע שקומיקס זה חוויה? אין צורך אבל לשכנע שקומיקס לא הורס את הקריאה זה כןכוונתי, שאחרי שחווים סיפור חזותי מדהים, פשוט מרגישים את הדמיון מגרגר מנחת וסיפוק. זו תחושה שקשה לתאר, אך אם תקראי קומיקס אחד מדהים - לא אצטרך יותר לעבוד לשכנע אותך
ובדיוק בגלל הנקודה הזו שהציור תוחם את הדמיון יש דעות המתנגדות לציור של דמויות מהתנ"ך. התורה דייקה בפרטים מה רצתה שנדע על כל דמות ותוספת של ציור יכולה להקטין ולצמצם.ב"ה
מסכימה מאוד. בספר טקסט הדמיון שלך משוחרר עשרות מונים, בכלל בלי השוואה.
אפשר לראות את זה בציורים בפורום המאיירים, כשניסו לצייר את אייל גלבוע או איסתרק - אצל כל אחד הוא נראה אחרת, למרות שדווקא הדמויות האלו מתוארות לפרטי פרטים הכי קטנים.
הטקסט משאיר לך המון חופש לדמיון של אנשים, מקומות, צבעים וצורות -
שכל זה הקומיקס פשוט לא מאפשר, נקודה.
כפי שכתבתי, הדמיון משתמש בתמונות קיימות, והוא מרכיב אותן בצורות שונות ומשונות -"לא יתכנו" זה לא מדויק. הדמיון משתמש במציאות מוכחת וקיימת. במילים אחרות "מה שהיה בעבר". ובעזרת כוח המדמה האדם מרכיב רעיונות שהם א - רחבים ב - טרם היו.
יש דמיונות שמצליחים להוציא לפועל, ויש דמיונות שלא יתכנו, כמו דמיון של כדור הארץ מרובע, או אדם שגדול יותר מכדור הארץ.גם כאלו שלא יתכנו מבחינה הגיונית.
לא הבנתי את הערבוב של הרעיון, הרחבות, הדמיון, הסבירות והקהל הרחב.מדוע זה רעיון רחב? מדוע רעיון דמיוני הוא יותר רחב מאשר דבר שהיה בעבר, דבר קיים ומוכח? מכיון שזה סביר. מה זאת אומרת?
סבירות תמיד מתייחסת לעתיד, ולאוכלוסייה רחבה. אין לי אפשרות לטעון שאתה ספציפית תעשה כך. אבל כן אני יכולה להוכיח שרובכם תעשו כך. אני יכולה להגיד: לו יצויר שיש מצב כזה, הכי סביר שרובכם תתנהגו כך, תרגישו כך, ותגיבו כך. (מדע הסטטיסטיקה עובד באופן הזה). זהו סיפור. הוא לוקח דבר קיים ומצומצם, הנסיבות, והוא מפתח את זה לרעיון רחב שייגע לרוב הקוראים. להבדיל, אריסטו בפואטיקה טוען שזה מה שמעורר את הדמיון.
ברור שהטייטל של מדע בדיוני לא מתיר לכתוב כל דבר.@yonatanr,
אני לא חושבת שעצם הטייטל של מדע בדיוני, מתיר לי לכתוב כל דבר.
גם למדע בדיוני יש חוקים משלו, גם אם זה לא נראה.
כן, הגיוני שנראה שם מפלצות עם עין אחת ובני אדם עם כוחות על, כי הכלל של המדע בדיוני הוא שכל מה שלא הגיוני, הוא הגיוני.
אבל אני מצפה מכל ספר/סרט מהוגן שיספק לי הסברים. אומנם הם יהיו הסברים של פנטזיה, אבל הם בכל זאת מתקבלים על הדעת.
כשהסופר כותב שחבורת ילדים עברו דרך חור תולעת שנוצר פתאום בחלל החדר, זה קצת מעורר תמיהה. לעומת זאת כשברקע חורי התועלת הם דבר נפוץ ויש להם הסבר, גם אם של מדע בדיוני, זה גורם לי תחושת חיבור לספר.
אני מבינה שיש כאן סופר אינטלגנט שמבין עניין ולא זורק לי המצאות חסרות פשר על העתיד בטענה שזה מדע בדיוני, אז בואו נשבור את הכלים. הכל מותר.
מבחינתי, זה מראה על זלזול מסויים בקוראים.
מדברים אלו עולה, שגם אם הסופר מתאר מכונה חדשנית שהצליחה ליצור חור תולעת - זה לא מספיק, 'כי עד היום אף אחד לא הצליח לעבור דרכו'.תנו הסברים נורמלים איך אנשים עוברים לעבר. ולא, חור תולעת הוא לא ההסבר, כי עד היום אף אחד לא הצליח לעבור דרכו.
נקודת המוצא שלך היא שוויזואל היא תמצית הדמיון. לעומת זאת אני טוענת שהוויזואל הוא הוא השפה הראשונה של הדמיון. צבעים, צורות, קו, מעבירים מסרים רוחניים שמעוררים את הרגש והדמיון. הבעות, ותנועות גוף מדברים ישירות אל התודעה האנושית שלנו. אלו כלים ייחודיים לקומיקס שאפשר ללמוד לנצל בחכמה כדי לעורר את הדמיון. לכל מדיום הכוח שלו.שכל זה הקומיקס פשוט לא מאפשר, נקודה.
כיום יש אינסוף מחקרים שסותרים את המסקנה הזאת. קומיקס לא הורס את הקריאה. אמנם, קומיקס לא מועיל לכישרון הספציפי של ריכוז. צא וחשוב מה ישכנע קוראים צעירים לצרוך טקסט? וודאי שלא שיעורים בתחפושת של סיפור. ראיתי כבר ילדים רבים שהפכו לתולעים ספרים גדולים רק כאשר גילו מדע בדיוני או פנטזיה.לשכנע שקומיקס זה חוויה? אין צורך אבל לשכנע שקומיקס לא הורס את הקריאה זה כן
לא נשמע לי. הסיבה שסיפור נוגע בנו הוא שאנו חושבים: אילו הייתי הדמות הזאת במצב הזה גם אני הייתי גם מגיב כך.כמו כן, סיפורים יכולים להיכתב גם על דמויות שרוב בני האדם לא מזדהים איתם, ולא היו מתנהגים כמותם, ועדיין הם נוגעים ללב הקוראים.
תלוי.קומיקס זה כמו סרט כתוב שהכל נכנס בשלוף.
לכן הם קומיקס.הבעיה היא במדיום דווקא, עצם קריאה שיש איתה ציורים תומכים חוסמת את המח להתאמץ בקריאה ולאפשר ציור לעצמו של הסיטואציה.
זה היופי של הקריאה שהדמיון עובד ומופעל תוכדי וקומיקסים מלאים שאין צורך בכך מונגש ליד.
ואולי אפשר גם לסתור את שאר הספרות, 'רגע, הרי הסיפור הזה לא התרחש בפועל, והסיכוי שהוא באמת יהיה כך לפרטי פרטים נמוכה מאוד..'.מדברים אלו עולה, שגם אם הסופר מתאר מכונה חדשנית שהצליחה ליצור חור תולעת - זה לא מספיק, 'כי עד היום אף אחד לא הצליח לעבור דרכו'.
על דברים אלו הערתי, שבגישה זו ניתן לסתור את כל עולם המדע הבדיוני, 'כי עד היום אף אחד לא הצליח בפועל לעשות את הדברים האלו'.
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
19.11
י"ח חשוון
פתיחת
קורס בינה מלאכותית - חדשנות ב AI
קורס מקוצר
25.11
כ"ד
פתיחת
קורס פרסום קופי+
מלגות גבוהות!
26.11
כ"ה חשוון
אירוע שיתופים ייחודי
בוטים מספרים על עצמם
בואו לשמוע בוגרים מובילים שלנו משתפים אתהסיפור מאחורי הבוטים הייחודיים שהם פיתחו.הצצה מרתקת לעולמות האוטומציה, החדשנות והפתרונות החכמים,עם הזדמנות ללמוד איך גם אתם יכולים לקחת חלק במהפכה הטכנולוגית.
הכניסה חופשית!
27.11
כ"ו חשוון
נפתחה ההרשמה!
קורס צילום חוץ, אירועים וסטודיו - עם בינה מלאכותית!
מלגות גבוהות!
27.11
כ"ו חשוון
פתיחת
קורס פיתוח בוטים ואוטומציות עסקיות
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכו
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יי אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יי לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יי אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו: