קורונה קורונה 6 - היתה פטפטת...

מצב
הנושא נעול.

אבא טוב

משתמש פעיל
מנכ"ל משרד הבריאות עונה לכל השאלות הבוערות
מנכ״ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב התראיין הבוקר לאילנה דיין והשיב על שורה של נושאים בוערים העומדים על הפרק • הראיון המלא
בריאות19.3.2020 | 11:51

83107594b9ec204e0c41.jpg


מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב צילום: פלאש 90

בדיקות

• שאלה: מפרסם ניר דבורי הבוקר שהמוסד הצליח להביא מעל ל-100,000 בדיקות, אתה יודע אם הבדיקות האלה איתנו? הן בדרך?

• תשובה: הן כנראה איתנו אבל צריך לבדוק את התוקף שלהן ושהן מתאימות וזה מה שנעשה בשעות הקרובות. אני חושב שזה באמת יפה לראות איך מדינת ישראל יודעת להשתמש בכל האמצעים שלה ובכל הכוחות שלה, אנחנו משתמשים גם בכל המוחות שיש לנו כדי לשתף פעולה ולהתמודד עם האתגר העצום המונומנטאלי שאנחנו ניצבים בפניו.

• שאלה: תשמע, אני רואה אותך מתראיין ועושה לי רושם שנמאס לך לשמוע כבר על דרום קוראה, בכל אופן, תסכים איתי שתול סיאול זה כנראה היחיד שהוכיח את עצמו בינתיים ורבים יודעי דבר אומרים את זה כל הזמן, בדיקות בדיקות בדיקות. אתם מתקרבים ל2000 ביום, תתקרבו ל3000 ביום, למה חסמתם פחת או יותר בגופכם מעבדות ומכוני מחקר שרצו לעזור, להכשיר לבורנטים, לייעל את העניין הזה, למה הרגולציה שלכם הדיחה את ידה בהקשר הזה וקצת אנחנו באיחור בעניין הבדיקות.

• תשובה: התשובה היא שלא חסמנו ואנחנו עובדים היום עם 20 מעבדות ברחבי הארץ ואנחנו נדע להגיע להיקף בדיקות שאנחנו מאמינים שהוא נכון. אני לא אכנס לפרטים הסטטיסטים אבל אפשר לבצע המון בדיקות והיכולת שלנו לקבל מהם איזה שהוא אומדן על מה קורה באמת יהיה מוטעה לחלוטין. יש ברגע נתון 200,000 איש שרוצים לעבור בדיקה כי הם חוששים שאולי יש להם קורונה, אבל יש להם כאב גרון והם לא יודעים שכאב גרון הוא לא תסמין של קורונה, לחלקם למשל אם כואבת הבטן או תסמינים פחות רלוונטיים לתחלואה ואם נבדוק אותם באופן מלא , 99% יהיו שליליים. אנחנו מסתכלים בסוף על התחלואה של מה שאנחנו מחפשים. אם היינו מפספסים בגדול, וזה משהו ששוב, המציאות היא משתנה פה כל יום, היינו רואים איזה שהיא עלייה בדלקות ריאה, או ובקופות החולים או בבתי החולים. אנחנו בודקים את כל מי שיש לו דלקות ריאה בבתי החולים, את כל האנשים עם תסמינים נשימתיים קשים בבתי החולים ובאופן מדגמי את דלקות הריאה בקהילה ושפעת. לא יכול להיות שיש פה אלפי חולים בלי שנראה איזה שהוא ביטוי. לצד זה, אנחנו נערכים לשלב הבאה בו יהיו יותר חולים במדינה ישראל ואנחנו נצטרך יותר בדיקות כדי לאתר אותם. עלינו כבר אתמול למעל 2000 בדיקות, בתחילת שבוע הבא נהיה ב3000 בדיקות ליום ולאחר מכן ב5000. שוב, אנחנו מעריכים ולומדים מכולם, אנחנו ולומדים מקוראה, מטאיוואן והונג קונג וסינגפור ומכל מדינה שיש לנו משהו ללמוד ממנה, גם אם היא נכשלה, אנחנו לומדים מה לא לעשות. קוראה עשתה, אם נשווה את זה לאוכלוסייה של ישראל, 3000 בדיקות ביום. אנחנו נגיע מהר מאוד ל5000. אנחנו צריכים שכל מעבדה שעובדת תיתן לנו תשובות תקפות.

הדבקה

• שאלה: יממה בסין בלי הידבקויות נוספות, נראה ששם הרע ביותר כבר מאחוריהם. אני תוהה אם כתוצאה מהמודלים האלו ומכל מה שאתה רואה לומד, אתה מצליח להביט קימה ולהגיד נגיד עד הקיץ זה מאחורינו? אתה מצליח לייצר איזה שהיא עקומה של זמן?

• תשובה: אני אומר לך את האסטרטגיה שלנו בצורה מאוד פשוטה, היא מבוססת על מילה אחת וזה זמן. אנחנו רוצים להרוויח זמן, אנחנו פועלים בתנאי אי וודאות אדירים אנחנו מאוד מקווים שבסין המחלה דועכת ושלא תהיה התפרצות שנייה, הלוואי וזה אכן יהיה כך, אולי הקיץ יביא איתו בדורה של דעיכת ההדבקה, התרחישים שאנחנו נערכים אליהם הם תרחישים אחרים. לפיהם הדבר הזה ילווה אותנו לעוד חודשים ארוכים ולכן אנחנו צריכים לנצל את הזמן הזה שהמחלה לא מתפשטת פה בצורה שהיא מחוץ לשליטה, ומצד אחד לשנות את אורחות חיינו שיהיה מספיק משמעותי בפוטנציאל להדבקה, ומצד שני, שהמערכת שלנו תהיה ערוכה להתמודד עם שיא התחלואה. אני לא רוצה לתת תרחישים אופטימיים סתם, אני מאוד מקווה שהמציאות תהיה טובה ושאנחנו נהיה באיזה שהוא אירוע קצר, אבל אנחנו נערכים. אני אגיד לך למה אני נערך, החשש הגדול שלי הוא שבחורף הבאה תהיה לנו גם את השפעת העונתית בתחלואת קורונה.

סייבר

• שאלה: זה נכון שגם אנשי הסייבר של המוסד עוזרים בפענוח נתונים ובהפעלת מודלים שונים?

• תשובה: אני אומר שיש לנו באמת צוותים שמורכבים מהאנשים הטובים ביותר במדינה. יש לנו מתמטיקאים והסטטיסטיקאים הטובים ביותר שבונים לנו את המודלים של התפשטות המחלה. יש לנו צוותים שבאמת מטובי המוחות בתעשייה שמנסים לחשוב מצד אחד גם על מודלים של ניתוח נתונים וגם על שיטות התערבות שיביאו להפחתת התחלואה, יש לנו חוקרים שבודקים מה קורה בכל אחת מהמדינות.

• שאלה: אני מבינה שהיום כבר, דובר משרד הבריאות מדווח שייווצר איחור בדיווח מעצם העובדה שזה לוקח יותר זמן.

• תשובה: אנחנו עובדים עם 20 מעבדות ואנחנו צריכים לראות שכל מעבדה עובדת בתהליכים הנכונים שלא יווצר שם זיהום או פגיעה כתוצאה מכך שזה דבר מאוד חשוב שחייבים להקפיד עליו, ושהנתון שנמסור לציבור יהיה נתון נכון. היה טעות לפני כמה ימים באחת המעבדות שהקפיצה את כמות החולים ברגע אחד ואחר כך היה תיקון ואנחנו לא רוצים טעויות כאלה. אנחנו עובדים מאוד מהר, התחלואה החלה לפני פחות משלושה שבועות ובסופו של דבר המערכת מכוילת ויכול הלתת את הטיפול הטוב ביותר ואת הבדיקות הטובות ביותר.

בחדרי חרדים
 

מאיר בר דיין

משתמש מקצוען
עריכה תורנית

עוקר הרים

משתמש מקצוען
התפלגות החולים לפי יבשות:

אסיה: כ-115,000 חולים ו-4,729 מתים (מתוך 4,641,054,775 אזרחים)

אפריקה: כ-730 חולים ו-18 מתים (מתוך 1,340,598,247 אזרחים)

אירופה: כ-100,000 חולים ו-4,337 מתים (מתוך 747,636,026 אזרחים)

אמריקה הצפונית: כ-10,700 חולים ו-175 מתים (מתוך 592,072,212 אזרחים)

אמריקה הדרומית: כ-1430 חולים ו-11 מתים (מתוך 430,759,766 אזרחים)

אוסטרליה/אוקיאניה: כ-750 חולים ו-6 מתים (מתוך 42,677,813 אזרחים)
 

כוכב מתכנת

משתמש פעיל
D I G I T A L
הרב הראשי בהוראת שעה: "אפשר לערוך חופות בימי העומר"
הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול, הגאון הרב דוד לאו פרסם היום (חמישי) פסק הלכה בו הוא מתיר לזוגות להתחתן בימי העומר, מכיוון שהמאבק בנגיף הקורונה שיבש את חייהם של אנשים רבים, ולכן רבים החליטו לדחות את מועד החתונה. הרב כותב כי עדיף להקדים את מועד החתונה לפני חג הפסח, אך מי שלא יוכל יוכל להתחתן גם בימי העומר. בסוף מכתבו מדגיש הרב כי מדובר בהוראת שעה בלבד.

בנוסף בפסק לגבאי בתי הכנסת כותב הרב כי אין לבטל מניינים בבתי הכנסת, אלה יש חובה לשמור על כל כללי משרד הבריאות בעניין התקהלות בציבור עד ל-10 איש והריחוק בין המתפללים. הרב מבהיר כי בית הכנסת שלא מקפיד על ההוראות הנ"ל יש לצאת ממנו ולא להתפלל שם.

צפה בקובץ המצורף 624765
מי יודע מה יהיה עד אז??
האם יהיה אישור לערוך חופות וחתונות???????
 

זושא כץ

משתמש מקצוען
אני שמעתי שיש שניים מאומתים וזה עדיין בחקירה אמפידיולוגית או איך שכותבים...
פלא
זכור לי שכן ראיתי הודעות על נגועים בקריית ספר
כבר לפני 3 ימים דברו בק''ס שיש חולים ואפילו נתנו כתובות....
אבל כנראה אין על מה לדבר אז קצת נסחפים...
ב''ה בלעה''ר נכון לעכשיו אין בכל מודיעין עילית חולה מאומת
בשורות טובות
 

אבא טוב

משתמש פעיל
מי יודע מה יהיה עד אז??
האם יהיה אישור לערוך חופות וחתונות???????

בעקבות הקורונה; מחלוקת בין הרב לאו לראשל"צ האם להתיר חתונות בימי ספירה
בצל נגיף הקורונה המתפשט והחתונות שנדחו בעקבותיו, התיר הרב הראשי האשכנזי הרב לאו לקיים חתונות בספירת העומר השנה. מנגד, הראשון לציון הרב הראשי הספרדי טוען, כי בשלב הזה אין מספיק נתונים להכרעה הלכתית והנושא אינו אקטואלי לעת עתה
יהדות19.3.2020 | 14:33

609861155331ce77a171.jpg


הרבנים הראשיים צילום: יעקב כהן, פלאש 90

המאבק נגד נגיף הקורונה שהשפיע רבות על מהלך החיים הרגיל והתקין של כולם ופגע מאד בזוגות שאמורים להינשא בימים אלו, הביא את הרב הראשי האשכנזי הגאון רבי דוד לאו להורות הוראת שעה שבשנה זו ננהג לקולא בימי ספרית העומר היות שישנם מנהגים שונים באילו ימים מותר להתחתן בימי ספירת העומר, להתיר למי שנוהג כמנהג בני אשכנז להתחתן בימים שמותר להתחתן בהם לבני עדות המזרח, וכן להיפך.

הרב לאו מציין שני פוסקים שכהנו כרבנים ראשיים לישראל שהתירו את הדבר בתנאים מסויימים. הראשון, הרב הראשי הגרי"א הרצוג זצ"ל בספרו היכל יצחק התיר להינשא ביום י"ד באייר – פסח שני, וזאת בשל העובדה שמדובר במי שלא קיים מצוות פריה ורביה והיה זה זמן קצר אחרי השואה.

כמו כן מביא את מרן הראשון לציון הגר"ע יוסף זצ"ל בספרו יביע אומר שהכריע וז"ל: "אם יש צורך ושעת הדחק רשאי לערוך נישואין בחופה וקידושין בתוך ימי הספירה, אם עדיין החתן לא קיים מצוות פריה ורביה".

הרב לאו מציין כי הבקשה שהגיע אליו אינה להתיר להינשא במשך כל ימי הספירה אלא אך ורק לאותם ימים שיש שנהגו בהם היתר גם לפי מנהג של בני עדה אחרת. ומדגיש, כי מדובר הוא למי שדחו את חופתם. מי שכבר ערך חופה יקיים את אירוע השמחה במועדים הקבועים. וכהוראת שעה לשנה זו בלבד הרב לאו מאשר את הבקשה, רק לגבי ימי ספירת העומר הבעל"ט.

אך בלשכת הראשון לציון הרב הראשי הספרדי הגאון רבי יצחק יוסף חולקים על הרב לאו ומסרו כי עניין חתונות בימי הספירה הונח על שולחנו של הראשון לציון הרב הראשי לישראל ונשיא מועצת הרבנות הראשית המוסמכת לעניין והוא הכריע כי בשלב הזה אין מספיק נתונים להכרעה הלכתית והנושא אינו אקטואלי לעת עתה.

"החלטה בעניין תתקבל בסמיכות לחג הפסח ובהתאם למצב שיהיה באותה עת ולנתונים העדכניים שיוצגו בפני מועצת הרבנות" נמסר.

בחדרי חרדים
 

ארגמון

משתמש צעיר
מוזיקה ונגינה
מישהו יודע מה קורה בשערי רווחה בירושלים החדש / הישן??
הוא פתוח??
יש מוצרים פסחיים כבר???
דחוףףף!!
 

chetz321

משתמש מקצוען
D I G I T A L
נקודה למחשבה:
איפה היה האיש בין 17:54 ל17:59 ?
אם בביכ"ס מי שהיה ב2 מטר צריך בידוד?;)
לפי הדיוק של הדקות זה נראה שהם עקבו אחריו במצלמות כנראה שהם יודעים מה שהם עושים

עוד משהו שזה היה פחת מרבע שעה
 

אבא טוב

משתמש פעיל
שרגא קרומבי, חב"ד אינפו

בכל העולם עוקבים בדאגה אחר התפשטות נגיף הקורונה, וחסידי חב"ד מתעניינים בראש ובראשונה בנעשה בשכונת המלך קראון הייטס שלפי הדיווחים הפכה למוקד התפרצות. רק לפני פחות משבוע, ביום שישי האחרון, החליטו כל מנהלי מוסדות החינוך בשכונה על סגירת בתי הספר החל מיום ראשון, אך מאז הפך המצב לחמור הרבה יותר, והשיא הגיע כאשר רבני השכונה חברי הבד"צ הורו על סגירת כל בתי הכנסת כולל בית הכנסת ובית המדרש ליובאוויטש שבליובאוויטש – 770, צעד שכמוהו לא נודע מאז ומעולם.

בעקבות כך פנינו לר' יוסי הרשקופ, מנהל המרכז לרפואה דחופה בקראון הייטס הממוקם בפינת הרחובות קינגסטון ולפערסט, כדי לשמוע מכלי ראשון על המצב, על הצעדים הנדרשים ועל ההנחיות.

תוכל לתת לנו בקצרה תמונת מצב מה קורה בשכונה?

השכונה כעת סגורה לחלוטין ורק חנויות המזון פתוחות. זהו צעד חיובי בהחלט, כיון שזה אומר שהתושבים הפנימו את ההוראות שפורסמו על ידי הרבנים, הרופאים וארגון 'הצלה'.

להערכתך, כמה אנשים נדבקו בנגיף מתוך כלל התושבים (אנשים, נשים וטף)?

אני לא רוצה לעסוק בספקולציות, אז לא אתן הערכה מספרית, אך אוכל לומר שלמיטב ידיעתינו אכן רבים נדבקו בנגיף. חשוב לציין שכמות הנבדקים מתוך כלל התושבים היא קטנה, ולכן אין דרך לאמת או לשלול כל הערכה אחרת, המבוססת על אנשים עם תסמינים, אך לא על בדיקה רפואית.

מה עושים גורמי הבריאות (רופאים, הצלה וכו') כעת?

ארגון 'הצלה' מתמודד עם מבול של שיחות והם נותנים מענה, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. הרופאים המקומיים מנסים להעביר הנחיות לחולים באמצעות הטלפון עד כמה שהדבר אפשרי. המטרה היא להמעיט ככל האפשר את כמות החולים שיסתובבו ברחובות ויגיעו למרפאות.

האם להערכתך המצב בשכונה גרוע יותר מאשר בשאר ניו יורק?

נכון לעכשיו המצב בשכונה הוא אכן גרוע מאוד, הרבה יותר גרוע מאשר השכונות האחרות בניו יורק. יחד עם זאת, מהדיווחים שאנחנו מקבלים משכונות אחרות בעיר, נראה שלמרבה הצער גם השכונות הנוספות בדרך להגיע למצב הזה או אפילו למצב גרוע יותר, כיון שככל שמאחרים לסגור את השכונות, כך המצב מחמיר.

מה דעתך על תפקוד התושבים, האם שומעים להוראות או שיש זלזול חלילה?

כעת כאשר אפילו 770 נסגר, אני מאמין שכולם הפנימו ומקיימים את ההנחיות. לצערנו, תמיד יהיה את הטיפש שחושב שהוא יותר חכם מכולם, אבל 99 אחוז מהתושבים לקחו את הענין ברצינות הדרושה.

מה ההנחיות למי שלא נדבק, ומה צריך לעשות מי שמתחיל לפתח סימפטומים של קורונה?

ההנחיה החשובה ביותר היא להישאר בבית, כולל לא לצאת לאחת המרפאות מחוץ לשכונה שבהן מתקיימות הבדיקות לגילוי הידבקות בנגיף. מי שנמצא במצב שבאמת זקוק לטיפול רפואי, יקבל זאת על ידי הרופאים בשכונה. יחד עם זאת, עבור רוב התושבים אין צורך להיבדק כלל, ובמקרה של תסמינים קלים יש להשתמש במשכך כאבים, לשתות הרבה מים ולשמור על עירנות למקרה של התדרדרות במצב. רוב הנדבקים יחלימו ללא צורך בטיפול רפואי כלל, אך במקרה הצורך – יש להתקשר להצלה.

תודה לך, והעיקר שיהיה מתוך בריאות.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כז

א לְדָוִד יְהוָה אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא יְהוָה מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד:ב בִּקְרֹב עָלַי מְרֵעִים לֶאֱכֹל אֶת בְּשָׂרִי צָרַי וְאֹיְבַי לִי הֵמָּה כָשְׁלוּ וְנָפָלוּ:ג אִם תַּחֲנֶה עָלַי מַחֲנֶה לֹא יִירָא לִבִּי אִם תָּקוּם עָלַי מִלְחָמָה בְּזֹאת אֲנִי בוֹטֵחַ:ד אַחַת שָׁאַלְתִּי מֵאֵת יְהוָה אוֹתָהּ אֲבַקֵּשׁ שִׁבְתִּי בְּבֵית יְהוָה כָּל יְמֵי חַיַּי לַחֲזוֹת בְּנֹעַם יְהוָה וּלְבַקֵּר בְּהֵיכָלוֹ:ה כִּי יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּה בְּיוֹם רָעָה יַסְתִּרֵנִי בְּסֵתֶר אָהֳלוֹ בְּצוּר יְרוֹמְמֵנִי:ו וְעַתָּה יָרוּם רֹאשִׁי עַל אֹיְבַי סְבִיבוֹתַי וְאֶזְבְּחָה בְאָהֳלוֹ זִבְחֵי תְרוּעָה אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה לַיהוָה:ז שְׁמַע יְהוָה קוֹלִי אֶקְרָא וְחָנֵּנִי וַעֲנֵנִי:ח לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי אֶת פָּנֶיךָ יְהוָה אֲבַקֵּשׁ:ט אַל תַּסְתֵּר פָּנֶיךָ מִמֶּנִּי אַל תַּט בְּאַף עַבְדֶּךָ עֶזְרָתִי הָיִיתָ אַל תִּטְּשֵׁנִי וְאַל תַּעַזְבֵנִי אֱלֹהֵי יִשְׁעִי:י כִּי אָבִי וְאִמִּי עֲזָבוּנִי וַיהוָה יַאַסְפֵנִי:יא הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ וּנְחֵנִי בְּאֹרַח מִישׁוֹר לְמַעַן שׁוֹרְרָי:יב אַל תִּתְּנֵנִי בְּנֶפֶשׁ צָרָי כִּי קָמוּ בִי עֵדֵי שֶׁקֶר וִיפֵחַ חָמָס:יג לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים:יד קַוֵּה אֶל יְהוָה חֲזַק וְיַאֲמֵץ לִבֶּךָ וְקַוֵּה אֶל יְהוָה:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

מנדלה במטבח • אתגר 53

לוח מודעות

למעלה